Käyttöautoksi Stratus, Lumina tai joku muu jenkki. Hajosi jo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja sectoid, 25.11.2010.

  1. sectoid

    sectoid Gearhead

    Eli kaipaisin arkiajoonkin hiukan amerikkaa, ja Chrysler Saratoga voisi olla yksi vaihtoehto. Jossain malleissa on ilmeisesti Mitsubishin moottori, mutta se ei lienee välttämättä ole huono asia? 3.0l Kutoskoneista versiota olen ajatellut. Se on varmaan jo sopivan pirteä kulkemaan ja fiilis on kertaluokkaa parempi kuin Corollassani.

    Ilmeisesti ainakin vaihdelaatikoissa on ollut ongelmia, mutta mitä muita ikävän kalliita yllätyksiä kyseisen auton kanssa voi tulla? Mitkä asiat kannattaa selvittää ennenkuin edes harkitsee auton ostamista? Onko koko idea tuhoon tuomittu?

    Miten luotettavia autoja ovat yleisesti? Tahtoisin auton johon voi luottaa, mutta ajamisessa olisi edes hiukan fiilistä. Ovatko herkkiä ruostumaan, ja jos ovat niin mistä kohdin kannattaa ruostetta etsiä?

    Esim näitä vaihtoehtoja olen katsellut. Jossain näistä on ainakin laatikkoremontti tehty.

    http://www.nettiauto.com/chrysler/saratoga/3626529
    http://www.nettiauto.com/chrysler/saratoga/3415767
    http://www.nettiauto.com/chrysler/saratoga/3609658

    Muitakin vaihtoehtoja saa suositella. Rahoitus on vielä auki.
     
  2. virta

    virta Gearhead

    Onhan se aina kuin "rahaa pankkiin" halvalla tonnin autolla ajella,jos löytyy sellainen auto joka vielä toimii.Eikä varmaan rahoituskaan ole ylipääsemätön ongelma.
    Vaihteisto noissa voi mennä joka on kallis vika,se kannattaa tarkastaa kunnolla eikä epäilyksiä saa jäädä kunnon puolesta.
    Myytävistä autoista että tuo Toijalan auto kannattaa tutkia tarkoin ja suhtautua hyvin varauksella.
     
  3. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Voi helposti käydä niin että se 900€ auto jää makaamaan parkkipaikalle koska edessä on 1200€ remppa :D .. toki sama ongelma voi tulla uudemmissa/kalliimmissa mutta se ei tunnu niin pahalle kun auton arvo on vielä enemmän kuin rempan hinta :D

    Itse pistin viimeeksi autoon 2200€ ja sillä sain ehjän, vuoden 2000 american syslerin jolla ajettu 170000km, ei ole vielään mitään hajonnut :pinup:
     
  4. virta

    virta Gearhead

    Niin tuo 3.0 on se Mitsubishin moottori.Omasta kokemuksesta voin sanoa että katso öljyvuodot,oma valui solkenaan öljyä ilmeisesti venttiilikopantiivisteistä,mutta se kyllä vuosi niin älyttömästi että taisi huohotin olla tukkeessa ja huohotti venttilikopan tiivisteiden kautta :( .
    Ovat silti ajaneet noilla moottoreilla kunnioitettavia ajomääriä eikä tuo paha bensasyöppökään ole.
     
  5. tabi

    tabi Gearhead

    mieti vielä

    kaveri ainakin kiroo onko milli vai tuuma yms. mut noi on tietenkin jo yksilö iässä ja kuten sanottu korjaus voi olla kallista ja vaikeeta mutta ei mahdotonta korjaus ehdottasin miettimään tarkasti uudelleen
     
  6. Joh.3:16

    Joh.3:16 Gearhead

    Ei hassumpi kottero.Varusteita löytyy vaikka naapurinkin tarpeisiin.Vaihdelaatikko ongelmia tuntuu olevan.Suurin syy liene Ettei ole viitsitty vaihtaa öylejä ja toi alkuperäinen lauhdutin systeemi on,sanoisinko huono,eli tilalle kunnon lauhdutin.

    Varaosia kotteroon löytyy suht.hyvin. Ainanki toistaiseksi.Itellä purku uhan alla 2kpl.
     
  7. sectoid

    sectoid Gearhead

    Kiitos vastauksista. Vanhoista autoista ei tosiaankaan koskaan tiedä missä kunnossa ovat. Omalla tuurillani kohdalle osuu juurikin sellainen vaihdelaatikkovikainen.

    Onneksi asialla ei ole minkäänlaista kiirettä. Aikaisintaan ensikeväänä olisi ollut edes teoriassa mahdollisuus autoa ostaa. Kommentit ovat aika varovaisuuteen suosittelevia ainakin.

    Nykyisestä käyttiksestäni saisi myydessä varmaan sen pari tonnia. Tuntuu Corollat säilyttävän arvonsa paremmin ainakin. Olen ajellut sillä seitsemän vuota ilman suurempia murheita, poislukien omasta ryssinnästä johtunut vaihdelaatikon huono kunto. Korvaavia löytyy varmaan helposti ja halvalla kun tohon Saratogaan vertaa.

    PS: Mitä jenkkiautoa suosittelisitte jos budjettia nostaisi johonkin max 4000€

    Jatkakaa toki kommentointia. :)
     
  8. r.w.

    r.w. 1st gear

    Tuon Corollan omistuksen perusteella vaikutat pitkän linjan herrasmieheltä ja kun harrasteautofoorumilla ylipäätään kirjoitellaan, niin mielestäni paras vaihtoehto on edelleen hakea se itseä eniten miellyttävä tonnin tai parin räpsä ja sijoittaa loppusumma huoltoon, korjaukseen ja perusparanteluun. Käyttäautoa voi ihan yhtä lailla harrastaa kuin muitakin projekteja ja jokapäiväiset siirtymiset loskassa ja paskassa voivat yhtä hyvin tuottaa ajamisen ja harrastamisen iloa siinä, missä kesäiset kruisailutkin. Valintojen maailma.

    Uusi auto on uusi auto ja tehdastakuu on tehdastakuu, nämä vanhat ovat aina enemmän tai vähemmän projekteja ja ennemmin ainakin itse korjaan sitä vanhaa arvotonta autoa hiukan isommallakin rahalla, kuin manaan kalliimman, pari vuotta uudemman paskan ratissa valintaani. Uuden vastaavaan hinta on kuitenkin aivan toiselta planeetalta ja itseään siinä vain pettää, jos pitää katsastusmiestä pelätä kuin ruttoa ja romunsa paskaa kuntoa, sekä kaameaa ajettavuutta kirota joka aamu ja iltapäivä. Ts. maksa aihiosta mahdollisimman vähän ja sijoita se raha kohteeseen, jossa sillä on merkitystä, kuten moottoriin, voimansiirtoon, alustaan ja koriin. Jos auto on tarkoitus pitää, niin mahdollisen myyntihinnan kautta ei sijoitetun rahan määrää kannata liikaa pohtia.
     
  9. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Itse olen omistanut 3 edullista Saratogaa ja pian neljännen. Muilla autoilla (amerikkalaisilla) olen ajellut myös niiden välissä tosin.. kokemusta on nelos-manuaalista ja kolmelitraisista tomaateista.

    Itse pidän automallista etuvedosta huolimatta. Tuo nelonen ei ole raketti, mutta murisee minusta kutostakin paremmin ja oli minulla ainakin hyvin varma käynnistyjä. Samoin oli kutosmalli, ja se jo kulkeekin ihan mukavasti. Itse asiassa teknisesti en ole saanut noista ikinä mitään rikki...

    Miinuksia oikeastaan suurehko kääntösäde, kontin lastaus aukon koko (lapsia kun on, ne rattaat....) , ja hiukan lyhyen oloiset turvavyöt turvaistuimia ajatellen...

    Minusta ihan toimiva auto muuten. Juuri hankin pitkästä aikaa taas yhden.
     
  10. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Niin ja noista linkeistä kun katsoin, tunnistin ainakin kaksi. Yksi oli minun aikaan ajettu tuplasti enempi ja sitä oli silloin jo silminnähden ruuvattu, kun oli turattu mukavasti jälkiäkin... Ja sisusta oli ihan puhkinussittu.. Mutta näköjään kuitenkin sitkeästi sekin on tietä vielä niellyt, tosin.
    Toinen autoista oli muuten vain tuttu.
     
  11. sectoid

    sectoid Gearhead

    Luotettavuus on minulle käyttöautossa oikeastaan tärkein asia olosuhteista johtuen. Asun kerrostalossa joten ropauspaikkaa ei ole. Nykyiseen autoon joudun teettämään kaikki huollot ja korjaukset korjaamolla taitojen ja paikan puuttuessa. Rahaakin on kovin vähän käytössä asuntolainasta johtuen.

    Pikkuviat eivät haittaa jos eivät ole kalliita korjata ja jos normaali ajaminen kuitenkin onnistuu. Tielle jättäviä isoja sekä kalliita vikoja pelkään eniten. (esim se vaihdelaatikko) Pienien korjauksien tekemisen opettelu on kyllä ihan ok juttu.
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ikävä kyllä taitaa luotettavimmat pelit tulla japanin suunnasta... Subaru esim. on vuodesta toiseen ollut aika pomminvarma kapistus tilastojen valossa, vaikkakin pellit niistä tuppaa häviämään :lol:

    Mutta tuohon hintahaarukkaan vois sopii joku Stratus esimerkiksi ja sillä kakspuolikkaalla mitsun koneella se jo vähän liikahtaakin.

    Tuossa jotain "tilastoa" aiheesta http://autos.msn.com/research/vip/Relia ... &trimid=-1

    Lootahan noissa lienee aika sikahintainen fiksaa kyllä, jos se innostuu porsimaan, mutta ei ole oman käden kokemusta asiasta.

    Ja noilla ajovaloilla ei sitten tee yhtään mitään, mutta kyllä niillä päivällä pärjää :lol:
     
  13. 62chevy2

    62chevy2 3rd gear

    Ääni edelliselle. Itsellä kokemuksia sekä japanilaisista että amerikkalaisista käyttiksistä. USA -tuotteella kun on liikkeellä niin on koko ajan sellainen tuntu, että, kunhan tällä nyt vaan ajaisi rauhallisesti ja "silkkihansikkain", niin kaikki saattaa toimia ja mikään katkaisija tms. ei jää käteen tai ala savuamaan.

    Japsiautoa voi vähän rankaistakin ja muutenkin tuntuu kestävän huonoa kohtelua paremmin.

    Harrastusvehkeissä tilanne on kuitenkin toinen. Oma -63 Buikki tuntuu sellaiselta panssarivaunulta, joka herättää luottamausta aivan toisella lailla kuin uudemmat USA -tuotteet. Kyllä ne silloin osasi.
     
  14. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    http://www.nettiauto.com/ford/thunderbird/3621032

    Ei Saratoogassakaan varmaan mitään vikaa ole mutta olishan tommosessa T-Birdissä enempi sitä Amerikkaa. Auton kokoinenkin jo. Ja tuolla 3,8 litraisella vapaastihönkivällä perustekniikkaa alle kympin kulutuksella.

    Ainiin, ethän sinä edes mahdu Saratogaan. :lol:
     
  15. sectoid

    sectoid Gearhead

    Tuollainen jenkki Ford olisi kyllä hyvällä tavalla härski auto. 8) Tulee mieleen X-files sarja noista tuon aikakauden jenkki Fordeista. Jos olet kuullut noista kokemuksia niin kerro ihmeessä.

    Kyllä kai minä Saratogaan mahtuisin kun kerran Corollaankin mahdun. :)

    Mielenkiinto on nyt siirtynyt Saratogasta Stratus malliin.
    Esim tämä http://www.nettiauto.com/chrysler/stratus/3447584
    Oikeastaan kaikki edellä olevat kysymykset kiinnostaa tästäkin mallista.

    Tämä täällä palstalla kysely on oikeastaan varsin hyvä tapa lievittää autokuumetta. Puhutte minulle järkeä joten hyvässä lykyssä unohdan koko auton ostamisen.

    Saisipa sen Dartin nyt ensikesäksi kuntoon. Viimekesä meni kruisailujen osalta aivan vituiksi. Hyvä jos 10km pääsin ajamaan ja sekin siirtoajoa korjaus ja säilytyspaikkojen välillä. Se jäi kaivelemaan pahasti. :cry:
     
  16. virta

    virta Gearhead

    Tuonkuvauksen perusteella järkevin sulle olisi se Corolla,mutta eihän auton ostossa aina se järki ole mukana :lol:
     
  17. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Onhan mulla ollut Thunderbird (tosin se ahdettu malli) ja Stratus 2,5 mitsun kutosella. Molemmat toimivia ja mukavia autoja. Molemmissa kulutus siinä 8 l paikkeilla. Fordissa 210 hp ja Stratuksessa 160. Ford painaa n. 1800 ja Stratus n. 1500 kg.

    Ja edelleen; T-Birdissä on enempi sitä ameriikkaa. :D
     
  18. Lpiikki

    Lpiikki 3rd gear

    Parivuotta sitten oli käyttiksenä 99mallin stratus ja täytyy sanoa että hyvä auto oli ja ei mitään ongelmia ollu. (hullun tuuria,yleensä autokuauto leviää meikäläisen alle)
    Joo ja mitsun 2.5 v6 riitti liikuttaan sitä ihan nokko.
    Mutta mutta tosissaan valoilla ei juuri mitään tehny varsinkaan rapakelillä.
     
  19. virta

    virta Gearhead

    Ok,,no tavoite niin kaukana että ehkä kevään korvalla voisi olla ajankohtaisempaa tästä aiheesta.Oppi on sellaista että se unohtuu....ja varmaan se tonnin rahoitusongelmakin siihen mennessä ratkeaa.
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Stratuksia on kahdenlaisia: sellaisia, joissa vaihdelaatikko on rikki ja sellaisia, joissa se on vasta menossa rikki. Itse ostin jälkimmäiseen ryhmään kuuluvan ja ½ v myöhemmin myin sen ensimmäiseen ryhmään kuuluvana osiksi. Vika saattaa olla pienikin (älypuoella), mutta löytäminen vaoi teettää työitä. Kunnostettu laatikko maksaa n. 1300 e, joten ei sekään mahdoton tehtävä ole jos auto on muuten hyvä.

    Tuon laatikon lisäksi piti vaihtaa kampiakselin asentotunnistin, kun ei aina tahtonut lähteä käyntiin. Eli amerikanauto pelasi muuten moitteetta, ainoastaan luotettavaa japonialaistekniikkaa edustava voimapaketti reistasi.

    Ruostereikiä saattaa helmoista löytyä.

    Kaikesta huolimatta hyvä maku jäi tuosta, hintaansa nähden ovat mukavia ja rivakoita pelejä. Voisin harkita toistekin.
     

Kerro tästä muillekin!