Käyttöautoksi Stratus, Lumina tai joku muu jenkki. Hajosi jo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja sectoid, 25.11.2010.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Stratuksia on myös sellaisia joita huolletaan ja sitten sellaisia joita ei huolleta mutta korjataan sitten niillä säästyneillä rahoilla vähän isompia kokonaisuuksia. Kaikki automaatit vaatii korjauksen jossain vaiheessa, se on fakta.

    Yhdessä korjaamossa oli tuollainen automaatti levällään ja heppu sanoi että yleisin syy hajoamiseen on se kun ajetaan vanhoilla tai väärillä öljyillä. Avaimet käteen remppa 1500€ ja se sisältää jo jotain "koviakin" osia.

    Kaikki automaatilla ajavat ei edes tiedä että laatikkoöljyt pitää vaihtaa säännöllisesti, varsinkaan jos määräaikaishuoltoja ei tehdä. Korjataan sit kun leviää.

    ~80k ajanut avomallin Stratuksella viiden vuoden aikana. Yllättävää kyllä ei yhtään laatikkoremonttia ole tarvinnut tehdä, toki se lähestyy kokoajan.
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Totta. Omallani oli rullattu 300 000 ja rapiat. Monesti näkee kehuttavan, että löytyy täysi huoltokirja. Mitäs kehumista tuossa nyt on - Stratuksessa oli tyhjä huoltokirja, ei muuta kun olisi ruvennut merkintöjä rustaamaan. Ainoastaan luovutushuollon merkintä löytyi.

    Kyllä se kaikesta huolimatta hyvin pidetylle vaikutti, kilometrit vaan tuli minun kohdalla täyteen.

    Puskurissahan ajoivat kerran kaksi Stratusta kun etsivät käytettyä autoa jollekin "asiakkaalle". Molemmissa laatikko pa*kana.
     
  3. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Eukon käyttis-Stratuksessa on menossa kolmas laatikko. Autolla on ajettu vasta 200 tkm. Molemmat vaihtolaatikot on purkuautoista, tämä viimeisin on meidän aikana vaihdettu ja tuntuu pelittävän hyvin. Laatikkoon on laitettu alkuperäisen korvaava lauhdutin. Öljyt vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan (2 v välein), jokavuotiseen vaihtorumbaan ei ole tarpeeksi viitseliäisyyttä.

    Hieno auto kaikinpuolin. Miinukset:
    - surkeat valot (muoviumpiot naarmuuntuvat herkästi, alkuaankin onnettomat valot, saa laittaa ainakin -95:een ledit, kunhan laittaa pesurit)
    - kova, huonolla pinnalla tärisevä jousitus, rengasmelu auton luonteeseen sopimaton.
    - yhdessä osassa taittuva takapenkki, ei kovin monikäyttöinen lapsiperheellä.
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Minulla on riittänyt intoa vaihtaa laatikkoöljyt joka vuosi. Kun on hyvä paikka tehdä työ niin ei ole iso homma. Sotkun vähentämiseksi laitoin öljypohjaan tyhjennysropun, ei tule mehut syliin kun ottaa öljypohjan irti. Yksi vaihtoehto on imaista öljyt mittatikun reijästä ennen öp:n irrotusta mutta on se vähän semmosta lutraamista....

    Jakopää, vesipumppu, tulpat, virranjakaja ym roinat onkin sitten kivoissa paikoissa noin niinkuin huollon kannalta.
     
  5. sectoid

    sectoid Gearhead

    Joo, tarvii antaa asian hautua vielä. Pitäisi varmaan yrittää etsiä yksilö jossa on laatikkoremontti tehty aivan lähiaikoina. Muuten auton historiasta on varmaan vaikeaa saada tietoa.

    Yksi vaihtoehto olisi myös jos alkaisin katsomaan noita laiskempia 2.0 versioita manuaalilaatikolla? Automaattilaatikko ei ole valintaperusteena oikeastaan ollenkaan. Manuaalilaatikkoa olen tottunut kuitenkin veivaamaan päivittäin. Näkyy tästä olevan manuaaliversio kutosellakin. http://www.nettiauto.com/chrysler/stratus/3434397

    Ovatko nuo huollot vaikeita tehdä? Se tarkoittaa sitten taas rahanmenoa koska työtunteja kertyy paljon.

    Surkeita valoja saisi varmaan lisäpitkillä paremmaksi. Millaiset valot ovat verrattuna esim yhdeksänkymmentäluvun Corollaan?

    Muitakin autoja voi ehdottaa. Rustyn ehdottama Ford Thunderbird kiinnostaisi myös. Yleensäkin kaikki amerikkalaiset käyttikseksi sopivat henkilöautot.
     
  6. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Itse tyrmään tuon T-birdin täysin. Omassa yksilössäni ei ollut juuri muuta kuin moitittavaa. Täysin paska tuote .
    Mutta kyseessä on vain oma mielipiteeni. Huonoin amerikan autoni ikinä.
     
  7. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Taitaa olla virheellinen ilmoitus? Keppi näyttää automaatin kepiltä ja kytkinpoljinta ei näy (jos toki ei kunnolla näy muutkaan polkimet). Korjatkaa paremmintietävät jos olen väärässä.
     
  8. sectoid

    sectoid Gearhead

    Hyvin paljon mahdollista että on virheellinen ilmoitus. Vaihtelevan tasoisia noi ilmoitukset muutenkin. Olisi vaan hyvän värinen tuo yksilö. Pitää jatkaa etsimistä. Alle 200000 ajettuja ei tunnu paljoa olevan myytävänä. Pari autoa on missä pieni mittarilukema. Sekin herättää epäilyjä että onko lukema paikkansa pitävä, ja että minkälaisia kilometrejä ovat.
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^Juu, mutta se mitä itte on Stratuksella ajellut, niin tykkäsin kyllä joka kilometrista. Ja talvellakin kulkee kuin juna. Tietysti jos nälkä alkaa kasvaa syödessä, niin sitten 300M kiikariin kanssa :lol:
     
  10. sectoid

    sectoid Gearhead

  11. Rusty

    Rusty Double Gearhead

  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Noita Visioneita olen katsellut myös "sillä silmällä", edullisia ja minun mielestä todella tyylikkään näköinen. Ehkä jopa tyylikkäämpi kuin 300M ja ihan varmasti tyylikkäämpi kuin Lumina tai Ponu. Tämä siis minun mielipide GM:n värisistä laseista huolimatta.

    Jos nyt ei olisi ehdotonta vaatimusta nelivedosta, niin saattaisimpa etsiskellä itselleni hyvän Visionin.
     
  13. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Meillä Stratus on 2 litrasella ja manuaalilla. Kyllä silläkin sakot isolla tiellä sai. . . . Ei ole nuhapumppu. Ja manuaalina tulee seuraavakin Sysleri.
     
  14. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Mulla oli moinen vielä pari vuotta sitten 3,5 koneella ja oli ihan mahtiauto. Loistava kyyti ja hyvä ajaa. Tehoa oli etuvetoiseen varmasti riittävästi. Luksusauto meininki kaikilla varusteilla nahkapenkkeineen. Tilan tarve syrjäytti baron cruiserin tieltä ja kyllä on kaduttanut! Joskus vielä käyttiksenä on taas vision. Etupään osat niistä tuppaa menemään. Mun yksilö oli 170th ajettu ja alko oleen kaikki alustan osat edestä vaihtokunnossa.
     
  15. sectoid

    sectoid Gearhead

    Ei poissuljettuja vaihtoehtoja kumpikaan. Aika vähän niitä on myynnissä näköjään. Kummallisen vähänajettu yksilö tuo.

    Vision olisi toisaan hienon näköinen ja potkuakin olisi mukavasti. Saattaa olla jopa liian väkevä kulkine. 8)

    Pankkiin joudun jokatapauksessa menemään jos meinaan autoa vaihtaa. Eihän ne välttämättä edes myönnä lainaa.
     
  16. sectoid

    sectoid Gearhead

    Nyt tuo Vision malli kiinnostaa Stratuksen lisäksi. Mainitsit etupään osien olevan vaihtokunnossa 170 th ajettuna. Niiden uusiminen maksaa varmasti paljon? Sama koskee varmaan Stratus mallia? Visionin vaihdelaatikossa oletan olevan samat ongelmat kuin muissakin automaattilaatikoissa.

    Paljonko kuluttaa noin suunnilleen ja oliko kalliit vakuutusmaksut sekä varaosat? Lisääntyneen kulutuksen pystyn vielä varmaan nielemään, mutta kalliit vakuutukset ja varaosat saattavat nostaa seinän pystyyn.

    Tässä olisi yksi ihmeen vähän ajettu yksilö, sekä pari hiukan enemmän ajettua. En tiedä ovatko ruuvattuja tai mikä muu suurempi vika niissä on. Hinta kuulostaa ainakin suht halvalta. Ovathan tietysti vanhoja. Stratus malli olisi näistä varmaan jäkevämpi? Saratogan olen ainakin toistakseksi jättänyt pois laskuista.

    http://www.nettiauto.com/chrysler/vision/3375146
    http://www.nettiauto.com/chrysler/vision/3612315
    http://www.nettiauto.com/chrysler/vision/3089050

    Toivottavasti jaksatte vielä neuvoa vasta jenkkien tunnelmaan pääsemäisillään olevaa harrastajan alkua. :)
     
  17. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Nuo kulutukset oli kyllä ihan kohtuullisia auton kokoon ja tehoon nähden, muistaakseni oulun reissulla 1400 km keskikulutus kesällä oli 7,2l/100 km. Toki sitten talvella kaupungissa menee enemmän mutta ei se tosiaan tapa lompakkoa bensa-asemilla, jos kaikki kunnossa. Koiranluut siihen vaihdoin, eikä ne nyt muistin mukaan hullun kalliiitkaan olleet. Vakuutusmaksut selviää jonkun vakuutusyhtiön sivuilta laskurilla, ovat saattaneet parissa vuodessa muuttua vaikka mihin suuntaan. Koeajolla vaan se etupää kuunteluun, ettei kolise tai vetele (kiihdytyksessä vetelee kyllä jos talla tiskissä vaikka luistonesto onkin!).
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Meillä on ollut Vision vuodesta 2003, reilut sata tuhatta on sinä aikana tullut mittariin. maantiellä kuluttaa ajotietokoneen mukaan ~8litraa ja sekalaisessa ajossa kympin tai vähän yli. Etupäähän olen vaihtanut raidetangon ulommat ja sisemmät päät, alatukivarret ja kallistuksen vakaajan linkit. Miltei kaikkia osia saa suomesta eikä ne kovin kalliita ole (mikäli ei hae merkkiliikkeestä).

    Auton mittarissa on nyt yli 300tkm, noiden etupään osien lisäksi olen vaihtanut mm. startin, ilmastoinnin kompuran ja molemmat kennot, katin, tehostimen letkun, imusarjan tiivisteet ja muutaman muun tiivisteen, tulpan johdot, ABS ecun (käytettynä eBaysta $40).
     
  19. sectoid

    sectoid Gearhead

    Kiitos kommenteista.

    Bensankulutus kuulostaa hyvin kohtuulliselta auton kokoon ja tehoon nähden. Jopa yllättävän vähän mielestäni. Itse saan nykyselläkin autolla kulumaan talviajossa 8-9,5 litraa sadalla. Tämä siis keskikulutus. Mukana on kyllä hiukan kaupunkiajoa sekä webaston kulutus. Autossa on kuitenkin paljon pienempi kone (1.6L ja 84kw). Johtunee varmaan ajotyylistäni ja siitä kun pientä konetta joutuu rankaisemaan.

    Miten Visionissa kestää vaihdelaatikko?
     
  20. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Jakoremminvaihto kaikkine hiluineen tais olla n.1000e.Maantie kulutus Visionis on suurempi kuin esimerkiksi 2.0l Stratukses kyläajossa. Ja käyttömaksu hivenen suurempi. Autonahan Visioni on mahtava ajaa pitkää sivua ja ei hullumpi kyläpyörityksessäkään. Eikä ole laiska.
     

Kerro tästä muillekin!