Käyttöautoksi Stratus, Lumina tai joku muu jenkki. Hajosi jo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja sectoid, 25.11.2010.

  1. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    Niin, ja tuossaha on se Neonissa käytetty nelonen.
     
  2. sectoid

    sectoid Gearhead

    Sen verran selvittelin noita nettiautossa olevia Chrysler Visioneja, että hopean värinen on saksantuonti. Kilometrien oikeellisuudesta ei ole mitään hajua. Voisi olla hyvä auto, tai sitten ei. Huoltokirjassa ei ole muuta merkintää kuin jakohihnan vaihto suomessa.

    Onko porukalla täällä kokemuksia noista saksantuontiautoista?

    Lisäksi ei ole kuin yhdet vanteet. Mitkä vanteet sopisivat Chrysler Visioniin? Jotkut karut peltivanteet kävisivät talvirenkaisiin hyvin.
     
  3. dodgevipersrt10

    dodgevipersrt10 1st gear

    Itsellä 94 chrysler vision. Ostin keväällä 2010 ja olen ajanut noin 30000tkm. Auto on toiminut jakohihnan katkeamista lukuunottamatta ihan ok. Hihnankin katkeaminen johtui siitä että se oli 6-7 vuotta vanha. Ei ollut kyllä hirveästi ajettu hihnalla, mutta haurastuuhan se hihna muutenkin. Remontti maksoi merkkiliikkeessä 1500€, sisälsi myös nokka-akselin tunnistimen, mutta oli kyllä järkyttävän hintainen.
    Auto on hyvä ajaa ja tehoakin on ihan riittävästi. Itsellä pitäisi vielä lambda-anturi vaihtaa ja repsikan puolella etupäässä jokin hieman "kolisee" olisiko esim. iskari tai joku muu osa. Autossahan on ongelmana ollut etupään osat mm. raidetangot, alatukivarret yms. Muuten hyvä auto, bensan kulutus itsellä keskimäärin 11,5L, välillä hieman käytän kovempaakin kaasujalkaa. Olen jutellut muutaman muun Visionin omistajan kanssa ja heillä on ollut samoja ongelmia ja kulutus on ollut muilla siinä 11-14L välillä
     
  4. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Vanteet,jako 5x114,3,ET 30-45,keskireikä 71,6,tollaiset tiedot antoi joku rengasliikkeen myyntisivu.Itsellä Italian tuonti,tuotu 2005,kyljet täynnä pientä lommoa,kilometreistä ei varmaa tietoa,mutta täysin ruosteeton pohja,massattu todennäköisesti Suomessa,ei syö muuta kuin bensaa eikä kuse alleen,mistä näistä vanhoista romuista ostaessa tietää,joskus onnistuu,joskus on kainaloita myöten paskassa.
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Saksantuontihan meilläkin on, ei noita visioneja kait ole maahantuojan kautta tullut kuin reilu 20kpl.

    Voyagerin vanteet 96-> käy, mutta peltivanteistakin saattaa joutua maksamaan jonkin verran. Katso vannetukku.fi kannattaa katsella sieltä paljon uudet (voyageriin käyvät) aluvanteet maksaa.
     
  6. sectoid

    sectoid Gearhead

    Miten mahtaa olla, sopiiko E10 Chryslerin Stratus malliin? Eikö V6 moottori ole Mitsubishin valmistama? Chryslerin kohdalla sanotaan näin: E10 soveltuu kaikkiin Chrysler-malleihin vuosimallista 1989 alkaen.

    Mitsubishin kohdalla sanotaan näin: E10 soveltuu kaikkiin vuoden 1999 jälkeen valmistettuihin bensiinikäyttöisiin Mitsubishi-malleihin lukuun ottamatta Pajero- ja Carisma GDI-malleja. Niitä ei enää valmisteta.

    Äkkiä luulisi, että Mitsubishi on käyttänyt omissa malleissaan tuota samaa moottoria. Yhdysvalloissa myytäviin Stratuksiin on varmasti sopivaa, mutta mistä tietää että euroopassa myytäviin on käytetty täsmälleen samoja osia?

    Copy pastesin nuo lauseet täältä. http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/

    Nyt kun eletään näennäisesti vapaassa markkinataloudessa, niin eikö olisi pitänyt toimia kysynnän mukaan? Elikkä olisi tuokin muutos tehty vapaaehtoisesti.

    Vituttaa koko bioetanolikusetus. :mad:
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No eikös noiden yllämainittujen tietojen valossa sen pitäsi aika selvää olla että käy?

    Pajerossa ei tietääkseni tuota ko. moottoria ole käytetty eikä se ole GDI. Ja vaikka sama moottori olisikin käytössä erimerkkisissä autoissa, toiseen E10 voi käydä ja toiseen ei. Siihen käsittääkseni vaikuttaa muutkin seikat kuin itse perusmoottori (käytetyt tiivistemateriaalit mm.).

    Tuo linkittämäsi listaus on ymmärtääkseni maahantuojilta kerätty. Eli silloin tuo tieto koskee nimenomaan "Suomi-Crysyjä". Jenkeissä ei ole taittu Chrysler Stratusta edes myydä?

    Vapaassa markkinataloudessa voit vapaasti jättää E10:t ostamatta :wink:
     
  8. impala67

    impala67 Double Gearhead

    varmuuden vuoksi kannattaa käyttää 98:a, kulutus ei nouse entisestä kuten 10volttisella viinabensalla.

    eikä bensaletkut korppuunnu niin nopeasti, vaikka kyllä ne vanhalla viinaseoksellakin kovettuu niin että saa letkuja muutaman vuoden välein vaihdella.
     
  9. dodgevipersrt10

    dodgevipersrt10 1st gear

    Liittyen Visioniin ja varsinkin merkkiliikkeen korjaamiseen. Viime kesänä vaihdettiin jakohihna ja vesipumppu. Nyt vaihdatin toisessa liikkeessä raidetangonpään ja sanoivat, että vesipumppu vuotaa. No menin takaisin merkkiliikkeeseen ja sanoin että kai tämä menee takuuseen. Sanoivat, että kyseisillä kulutusosilla on 6kk:n takuu ja pumppu on vaihdettu 7kk:tta sitten. Näyttivät vielä jotain kirjasta, jossa näin luki. Lisäksi sanoivat että uusi vesipumppu vaihtotöineen maksaa 600-700€. Melko kallista lystiä
     
  10. JPeltsi

    JPeltsi 3rd gear

    Kyllähän tuo nyt takuun piiriin menee, koska ei ole vastannut lähellekään odotettua käyttöikää.

    "Takuuaika ei päätä virhevastuuta

    Takuuaika ei ole sama kuin yrityksen vastuuaika virheestä. Kuluttajansuojalaissa ei ole määritelty tuotevirheiden tarkkoja vastuuaikoja.

    Jos takuun päättymisestä on kulunut lyhyehkö aika, myyjäliike ei voi kieltäytyä mahdollisesta virhevastuustaan vain perustelulla "Emme korjaa koska takuu on päättynyt". Sen täytyy esittää muitakin perusteluja sille, miksi liike ei ole vastuussa laitteen vikaantumisesta."
    http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/80bb2d70-0c19-4efa-99a8-a15394e4e8a1.aspx

    Sorry lievä ot.
     
  11. sectoid

    sectoid Gearhead

    Joo, meinasin katsoa mitä muiden autoille tapahtuu. Tankkaan tota pirtubensaa vasta sitten kun on pakko. (Joo, tiedän että etanolia on ollut nykybensassa jo pitkän aikaa.)

    Vittumaista tämä auton ostaminen osaa olla välillä. Yksi auto meni periaatteessa aivan nenän edestä. Juuri kun olin saanut autolainat järkättyä ja kaverit puhuttua mukaan autoa katsomaan niin joku saatana oli ostanut sen pois. Onneksi on muitakin vielä. Lauantaina selviää sitten paremmin.
     
  12. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

  13. sectoid

    sectoid Gearhead

    Kävin katsomassa neljää eri Stratusta. Tiesin jo etukäteen että tuon ikäisissä autoissa on aina sanomista. Olin kuitenkin melko pettynyt tarjontaan. Jokaisessa oli konepellin etureuna ruosteessa.

    Yksi auto näytti ensin hyvältä, mutta kun päästiin katsomaan auton alle niin karmea totuus paljastui. Vaihdelaatikko sekä moottoriöljyä oli vuotanut melkoisen paljon.

    Ruostevauriot olisi vielä ollut korjattavissa, mutta öljyvuodoista ei ikinä tiedä miten kalliiksi tulevat. Nykyinen käyttöautoni, (corolla vm 93) on erittäin hyvässä kunnossa peltien puolesta kun noihin Stratuksiin vertaa.

    Pitänee laajentaa vaihtoehtojen määrää melkoisesti. Mahtaako 3000€ budjetilla kelvollista saadakkaan?

    Vielä on tietysti mahdollisuus perääntyä ja hankkia Corollaan ehjä laatikko. Ne kutosen soundit vaan jäi kaivelemaan...
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Laajennetaas hiukka vielä ajatusta eli jos kutosen soundit kiinnostaa arkiajoonkin niin onks sen pakko olla Mosse :poff: Eiku siis Mopari :rotfl:

    Eli mites Chevyn Luminat? Pari sellasta tiedän kaveripiirissa ja kokolailla tyytyväisiä ne on olleet niihin eli mukavia ajaa ja aika huolettomia kuulemma pitää noin huolto- ja korjausjuttuja aatellen :wink:

    Tollasella 3000€:llä ja allekin näyttäs nörttiautossakin olevan jo hyvin tarjontaakin:
    http://www.nettiauto.com/chevrolet/lumina/

    Ja tuolla OD keskustelua niistä:
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... ght=lumina
     
  15. sectoid

    sectoid Gearhead

    Ei sen pakko ole olla Mopar/Chrysler. Muutkin merkit kelpaa yhte hyvin. Tota luminaa olen hieman harkinnutkin. Eurooppalaisiin en ainakaan toistaseksi koske.

    Kaveri ehdotti myös pick uppeja. Semmonen voisi olla sopivan härski laite. Tekniikan pitää olla kunnossa sekä kori ruosteeton. Kulutuskaan ei saa olla mikään mieletön. Taitaa sulkea noi pick upit moinen vaatimus ulkopuolelle.
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ei ihan välttämättä.
    Meitillä on perheessä yhtenä käyttöautona nyt '91 mallinen Chevyn pikuppi, nelivetonen 4.3 EFI patanen ja 5 v. manuaalilla. Sillä havaitut kulutuslukemat on olleet semmosia että maantiellä menee alle kympilläkin ja sekalaisessa ajossa jollain 10-15 l/100 km välille asettuvilla lukemilla, riippuen tilanteesta ja ajotavasta kuin rankasti polkee, ajeleeks vaan takavedolla vai kaikilla pyörillä raapien jne.
    Ja noitahan jo löytyy myös tohon noin 3000€ hintaan:
    http://www.nettiauto.com/chevrolet/flee ... 0&pto=4000
    Toikin vois lähteä aika liki niillä rahoilla ja noin ilmoituksen perusteella saattas vaikuttaa kunnoltaankin aika lailla haetun kaltaisellekin:
    http://www.nettiauto.com/chevrolet/fleetside/3701580
    Eikä haittais noi taivaalta tupruttavat lumetkaan :rotfl:

    Toi 4.3 ruiskupata on muutoinkin tuntunu tosi fiksulle keksinnölle, varsin pätevä tollaseen arkiajoautoon :)
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Voiko se olla noin vaikeeta? :lol:

    Jos haluaa täysin ruosteettoman ja huolettoman käyttiksen, niin kannattaa varmaan ajaa uudelle toyotalla. Kaikki yli 10 vuotiaat autot alkavat olla jo iäkkäitä ja kulutusosaa joutuu vaihtamaan. Jakohihnaa, jarrupalaa/levyä, bensapumppua, starttia, virtalukonpohjaa, vesipumppua, laturia...

    2.5 stratukset on aika vahvoja olleet kyllä ja se olis ehkä edelleen valintani, mutta laatikoita noistakin on mennyt. Eikä varmaan irtoa remppa pastirolilla niin kuin johonkin takapotku GM:ään. Kaksiliraista en ostaisi, kun se ei kulje mihinkään muuten kuin kalliolta pudottamalla ja vie enempi bensaakin kuin isompi. Luminoissa on ollut kansipahvivikaa, lebaroneissa nyt ei vissiin muuta olekaan kuin vikaa :lol:

    Mutta jos ostaisi jonkun ja jos ei tykkää, niin vaihtaa? Tuskin sä olet loppuelämäksi sitä autoa hankkimassa ja joku pintaruoste jossain paikassa ei varmaan tarkoita sitä, että koko auto on läpimätä ja käyttökelvoton? Vaikkei tekis muuta kuin ajaisi... ;-)
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi on muuten ihan totta. Hommaa vaan noista uudemmista jenkkilöistä jonkun eniten itteään miellyttävän vehkeen etsien sit vaan ainakin ostohetkellä hyvälle ja ehjälle vaikuttavan yksilön ja ei kun kovaa ajoa :poff:

    Tai oikeemmin jos haluaa ehken vähän enempi varmuutta ja paljon enempi amerikkalaisuutta niin ostaa sit kutoskoneisen 960 Volvon, enempi se muistuttaa perinteisiä jenkkejä kuin monikaan noista 90-luvulla tehdyistä oikeemmin amerikkalaisista :rotfl:
    Joista (kai ainakin Chryslereistä) moni taitaakin oikeesti ollakin kasattu Euroopassa, vai kuis se niillä on?
     
  19. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    stratus kaks litrasella on kyllä ihan tarpeeksi rivakka normi arkikäytössä ja ei todellakaan vie kamalasti ainetta. Muutamat niitä on tuossa ollu ja pienellä menee ja mukavia autoja. kansipahvi vikaa oli 95 malleissa mutta nyt niilläkin jo ajettu niin paljon että nekin varmasti kertaalleen uusittu.

    Osia saa jenkeistä ja Saksastakin edukkaasti... Autokeskuskin jossain osissa halvempi kun varaosapuljut.
     
  20. late

    late Gearhead

    Mulla ollu kuusi vuotta ´96 Lumina, ajettu 320000, minä ajanut siitä 120000. Toimii hyvin ja hyvä ajaa. Ja hinnatkin nykyään ok tasolla. Ainut isompi remppa oli kansipahvien vaihto vuosi sitten, muuten normi kulumisvikaa vaan ollut. Kevään aikana olis tarkoitus käyttis uusia, mutta Lumina taitaa jäädä kakkosautoksi.
     

Kerro tästä muillekin!