Käyttöautoksi Stratus, Lumina tai joku muu jenkki. Hajosi jo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja sectoid, 25.11.2010.

  1. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Komppaan Stratuksen 2.5 litraisen puolesta! Ja ehdottamasti LX-malli AutoStickillä eli laatikkoa voi käyttää myös manuaalisesti, jolloinka voi lykkiä esim. kaupunkiajossa isoa pykälää sisään jo pienissä nopeuksissa ja bensaa palaa uskomattoman vähän voimavaroihin nähden. Matka-ajossa olen päässyt 4 hengen kesälomavarustuksella A/C päällä 7.1l/100 km ja kaupungissa sekalaisella ajolla menee 10l huitteilla AutoStickillä kurvaillessa. Ja ehdottoman mukavasti ilmastoidussa autossa nahkapenkeillä istuskellen ja hämmästyttävän hyviä alkuperäisiä stereoita kuunnellen (on jopa kasettisoitin CD:n lisäksi)...Puolentoista vuoden aikana ei ole tarvinnut korjata kuin lämppärin nopeusvastus (47e) ja normaalia huoltoa eli öljynvaihdot koneeseen ja laatikkoon putsareineen (saa Motonetistä...).

    Ajovaloihin kun vaihtaa ihan lailliset General Electricin H4:set, niin niillä näkee ihan OK. Tosin kestävät vain vuoden, mutta alta kahdenkympin sijoitus vuodessa valoihin ei paljon kustanna.

    Ostotilanteessa kannattaa varmistaa, että jakohihna on vaihdettu 168 tkm kohdilla tai n. 7v:n käytön jälkeen. Samassa km-määrässä olisi pitänyt vaihtaa platina-mitkä-lie -tulpat, joten niistäkään ei pitäisi olla huolta, jos homma on tehty. Täytetty huoltokirja on ehdoton plussa ostotilanteessa.

    Meilläkin on ollut appiukon entinen 1.3 Corolla (-89) käyttiksenä (nyt pojalla) ja kun hyppää sieltä Stratukseen, niin eron kyllä huomaa mukavuudessa ja voimavaroissa sekä matkanteossa...

    Noin yleisesti kun ajattelee, niin käyttöauton kannattaa olla sellainen, että huolto/kulutusosia löytyy esim. Motonetistä tai USA-varaosaliikkeistä tai romiksista... :D ....Vaikka Vision näyttääkin hienolta, niin uskoisin, että osia löytyy huonommin em. putkista.

    T. n. 230 tkm veivattu Stratus - huoltokirjalla... 8) ...mutta tuntuu kaksi kertaa paremmalta kuin faijan uudehko TDi Passat...
     
  2. sectoid

    sectoid Gearhead

    Olin jo valmis ostamaan yhden niistä autoista. Vaihteistoöljyt sekä moottoriöljyt vuosivat sen verran pahan näköisesti etten uskaltanut ottaa riskiä. Vielä on pari vaihtoehtoa jäljellä jotka ajattelin käydä katsomassa.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jep ,eukolla on lumina,vaihdoin fel-pro yläkerran tiivisteet,muuten mukava ajettava pikkujenkki varusteilla.
     
  4. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Minä jättäisin Luminan pois ja menisin suoraan Aleroon. Pyynnit alkaa Nettiautossa kolmestatonnista. Eri forumeilta köytyy paljon positiivista palautetta. Lukekaa vaikka Tuulilasin esittelyjuttu 1999.
     
  5. sectoid

    sectoid Gearhead

    Nyt on auto ostettu. Löytyi yksilö joka on ainakin päältäpäin siistimpi kuin yksikään aikaisemmin katsotuista. Konehuoneessa on vähän öljyä, luultavasti venttiilikannen suojakopan välistä. Vanhoissa autoissa taitaa olla harvinaista ettei yhtään mitään vuotoja missään olisi.

    Nyt on aika helvetin hermostunut olo vielä. Jotain vikaa saattaa hyvinkin vielä paljastua. Toisaalta elämä menee kurjaksi jos aina hermoilee joka asiaa etukäteen. Vian sattuessa pitää vain järjestää asiat jotenkin. Korjauksia varten on varattu rahaa jonkin verran.

    Ajaminen on mukavan tuntuista. Pehmeästi liikkuu ja kiihtyykin kivasti. Manuaalilaatikolla kun on tottunut ajamaan niin kiihtyminen tapahtuu jotenkin huomaamattomammin. Valot eivät tosiaan mitkään kovin tehokkaat ole, mutta niiden kanssa pystyy elämään. Lisäpitkät voisi joskus hommata.
     
  6. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Minkä siis lopulta kelpuutit liikuttimeksi? Ilmeisesti stratus..? Rentoudu ja nauti, kunnes jotain hajoaa, ei niitä etukäteen kannata murehtia :D
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Juu. Ja hommaa tuohon jonkun autoliiton AL-turvan, tai sit ihan normivakuutuksen missä on "superkasko", niin ei tartte stressaa sentään sitä jos matka jää kesken. Noi ei maksa kuitenkaan kovin paljoa ja saa ainakin auton huoltoon ja oma matka jatkuu, eikä tartte jäätyä pystyyn tien poskeen ;-)
     
  8. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Ittellä on vaan vanahoja romuja. Kyllä niiren kans sais stressata ittensä hengiltä jos koko aja pelekääs että mikä hajoo. Ja perus huollot on parasta ehkääsyä remontiille.
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Vanhoilla romuilla ajellessa on jo tullut omaksuttua mielentila, jossa jokainen päivä ilman uutta vikaa on positiivinen yllätys.

    Pessimisti ei pety!
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Onnea hankinnalle ja turvallisia maileja.kerro lisää onko 2.0 vai 2.5 jne.
    kuten aiemmin on kirjoitettu, huolehdi vaihteiston öljyn LAADUSTA.
    pitää olla atf+4:ää tai vastaavaa. ei mitään yleislaatikkoöljyä.
     
  11. sectoid

    sectoid Gearhead

    Auto on Chrysler Stratus vm97 2.5L V6 sekä autostick vaihteisto.

    Ensitöikseni ajattelin tosiaan vaihtaa laatikkoöljyt sekä moottoriöljyt suodattimineen. Pitää tosiaan selvittää mitkä öljyt sopivat parhaiten.

    Pari pikkuvikaa oli jo ostovaiheessa tiedossa. Puhaltimen säätönuppi ei toimi kuin täysillä. Kierros sekä matkamittari heräävät vasta kun auto on lämmennyt jonkin aikaa. Nämä eivät haittaa auton käyttöä, mutta ajattelin ne kyllä korjata heti kun mahdollista. Sen korjausoppaan voisi jostain hommata kuten täällä suositeltiin tekemään.

    Edit: Löysin jonkinlaisen ohjeen tuohon kierrosmittarin korjaamiseen. http://www.sebringclub.net/board/gallery2.php?g2_itemId=1290
     
  12. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Mulla oli menny etuvastus. Täältä kyselinki että mikä tuli. Taas toimii puhallin joka asennolla.
     
  13. sectoid

    sectoid Gearhead

    Yritin etsiä ketjua missä olisi aiheesta juttua. En löytänyt vielä. Missä se etuvastus on ja onko vaikea vaihtaa? Toi kierrosmittarin juotoksien korjaaminen onnistunee kaverin avulla. Pitää vain etsiä sopivan tehoinen kolvi jostain.
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mun pulkkaan on tehty toi mittariremontti ja kyllä se onnistui kerrasta.

    Vuotavat venakopan tiivisteet on ominaisuus. Ne on vaihdettu 2 kertaa 5:n vuoden aikana ja vielä vuotaa, ensin ostin halvat ja sitten hyvät tiivisteet mutta sama lopputulos. Ensi kesänä ne vaihdetaan kolmannen kerran ja silloin laitetaan moottorisilikonit väliin, tjsp.

    Manuska löytyy vaikka TÄSTÄ.
     
  15. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Puhaltimen vastuksen vaihdosta tuolta (auttaa siis siihen lämppärin ongelmaan):

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... highlight=

    Ja Motonetistä löytyy automaatin (41TE) öljyt ATF4+ n. 7e/l ja suodatin sekä korkkkitiiviste alta kympin öljypohjaan. Alkuperäinen tiiviste on 50 euron luokkaa merkkiliikkeessä (metallia ja kumia), mutta tiivistesiliconin kanssa pitäisi pitää, kunhan ei kiristele liikaa eli pikkuräikällä hellästi ja tasaisesti...

    Öljyä ostin muistaakseni 7l, josta taisi mennä vaihdossa kuutisen litraa eli kuudellakin voi pärjätä. Heitä aluksi 5.5l laatikkoon ja lisäile tarpeen mukaan sitten ylämerkkiin, niin ei ainakaan tule liikaa. Koska laatikkoon jää aina öljyä, niin tuo täyttömäärä on vähän kelluva käsite...

    Yksi asia, minkä voisi tarkistaa varmuuden välttämiseksi, on akun veden määrä (jos ei täysin huoltovapaa). Akku on vasemmassa etulokasuojassa eli pyörä pois, suojamuovi pois ja sieltähän se akku pilkistää...

    Jos sinulla ei ole alkuperäisen stereon 4-numeroista suojakoodia tallessa, niin akkua ei kannata kytkeä irti, koska et saa enää stereoita toimimaan irtikytkemisen jälkeen. Suojaraudan irrottamalla saa akkua jonkinverran tuotua ulospäin kolostaan ja siitä mahdollisesti pystyy peilin ja lampun avulla katsomaan vesitilanteen ja lisäämään sellaisella pullolla, jossa letku päässä. Tuo akku on niin hauskassa paikassa, että vesiä ei yleensä kukaan katsele ja jossain vaiheessa akku kuivahtaa ja käynnistys saattaa pettää paukkupakkasilla.

    Jos koodi on tallessa, niin ei muuta kuin koko akku pois kolostaan, pesu ja napojen rasvaus sekä vesitys hoitoon...

    Juuri operaation tehneenä tuli myös kirjattua akun tiedot:
    Reiässä makoili leveydeltään n. 22,5cm x k165 mm x S14 cm -kokoinen 45 Ah yksilö, jossa akkua edestäpäin katsottuna + -napa on vasemmalla. Din -koodi akulle oli 555.65. Akun alareunasta sivuilta oli sahattu muovireunukset lähes akun pintaa pitkin, jotta mahtusi paikalleen. Navat on normaalit. Jos amppeerimäärältään suurempi akku sattuu eteen vaihtotilanteessa, niin investoisin siihen. Tuo 45Ah vaikuttaa pienehköltä, kun kyseessä on kumminkin 6-kone, mitä pitäisi pyöräytellä myös paukkupakkasissa. Alkuperäinen akku lienee ollut suurempi amppeerimäärältään, mutta vaihdossa kenties säästelty...
     
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Alkuperäinen akku on sivunapa-mallia.
     
  17. sectoid

    sectoid Gearhead

    Kiitos linkistä. Pitää tuo akkukin tarkistaa tuossa jossain vaiheessa. Radio ei ole alkuperäinen. Sen tilalla oli vanha Blaupunkt, jossa ei näyttö toimi. Vaihdoin tilalle Corollassa käyttämäni Pioneerin ja nyt rokki soi taas.

    Tuon kierros sekä matkamittarin toimimattomuuden lisäksi on yksi asia josta olen hieman huolissani. Moottori naputtaa kylmäkäynnistyksen jälkeen. Naputus loppuu kun kone lämpenee vähän aikaa. Venttiilinnostimet paskana? Ominaisuus? Tässä moottorissa on varmaan hydrauliset nostimet? Koneeseen vaihdettiin juuri uudet öljyt. Huollossa suosittelivat Kendall merkkistä, joten sitä sinne laitettiin. Koeajossa ei moinen tullut ilmi, koska moottori oli jo käynyt siinä vaiheessa kun menin autoa katsomaan.
     
  18. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kalliin sivunapa-akun voi ratkaista hommaamalle semmoset kierteisiin sopivat akun kengät joilla saa sovitettua tavallisen akun keulille. ...

    se koneen naputtelu ei välttämättä ole kuin nostajat tms. mutta kannattaa jollain tosi-moparistilla kuunteluttaa moinen ääni.
     
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Exiden (60Ah) saa asennettuna merkkiliikkeestä alle satkulla.

    Joo noi nostajat naputtaa jollain öljyillä, jollain ei. Voihan siinä oikea vikakin olla.
     
  20. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Tohon meidän Stratuksen akkuun on laitettu sellaiset siirtotsydeemit eli napoihin kiristämällä pätkät, johon voi asentaa sitten ne alkuperäiset kaapelinpäät.

    Hydraulisten nostajien naputtelu on enemmänkin ominaisuus vanhemmissa Mitsun koneissa ja kylmänä yleensä kuuluu enemmän. Ilmiö johtuu nostajien sisäisestä likaantumisesta ja joskus siihen auttaa öljytilan sisäinen puhdistus esim. Forten tai vastaavilla tuotteilla (Motor Flush). Jos "ominaisuus" on ollut huomattavissa pitkään, niin naputtelu jää vähitellen pysyväksi, eikä välttämättä puhdistuskaan auta, vaan silloin vaihdellaan hydraulisia nostajia...

    Toiset öljyt saavat naputusta kylmänä aikaan enemmän ja toiset vähemmän. Yleeensä lisäaineistus tai öljyn viskositeetti vaikuttaa ko. seikkoihin. Jos naputtelu häipyy koneen lämmetessä, niin silloin vielä sisäinen puhdistus saattaa toimia eli seurravassa vaihdossa vanhan öljyn sekaan puhdistusaine ja ohjeen mukainen käyttö paikallaan ja sitten uudet öljyt ja putsari.
     

Kerro tästä muillekin!