Käyttöauton sisusta homeessa kesän jäljiltä...?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja Tseiaar, 22.10.2017.

  1. Weijari

    Weijari 3rd gear

    Pieni pilkun viilaus, jos joku oikeasti menee perehtymään niihin kostean ilman ominaisuuksiin:

    Talvella suhteellinen kosteus on todella korkea, mutta ilman sisällään pitämä vesimäärä (absoluuttinen kosteus) on pakkasesta johtuen hyvin pieni. Eli lämmittämällä pakkasilmaa saadaan aikaan hyvin kuivaa ilmaa, joka sitoo ympäristöstä kosteutta itseensä.
     
  2. Toope

    Toope 2nd gear

  3. maddis

    maddis Gearhead

    Tästäpä syystä sisällä yleensä on kuiva ilma talvisin, vaikka ulkona ilman suhteellinen kosteus huitelee 90% tietämillä.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ikkunat tietenkin kiinni ja kosteuden kerääjä tai mieluummin kaksi sisälle...ei se kosteudenkerääjä koko maailmaa saa kuivattua, jos ikkunat on raollaan ja sieltä virtaa uutta kosteutta sisälle.

    Varmistaa syksyllä että penkit jäävät puhtaiksi ja kuiviksi, imuroi tarkasti pölyt ja tietenkin kaikki roskat pois, niin ei jää niin paljon homeitiöitä ja kasvualustaa verhoiluihin.
    Kaikki kumimatot yms. pois lattioilta ja yleensä kaikki minkä alle voisi muodostua kosteutta, keskikonsolit ja luukut auki.
    Ne kuivuritkin on tullut laitettua sellaisten euron muovikorien päälle, ettei sen alle vaan muodostu mitään...muutaman kerran talvessa, sekin mieluiten pakkasella käy tyhjäämässä vedet pois kosteuspalloista.
    Aina on ollut keväällä kuiva ja raikas ilma auton sisällä, kun kaivanut auton talviteloilta.
     
    Rotten tykkää tästä.
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Mun mielestäni se liemi siinä kosteuspallossa ei oo vettä, vaan jotain syövyttävää, muistaakseni sisältää suolahappoa. Kannattaa kattoo, mihin sen kaataa (ei auton lattialle......). "Maantiesuolaahan" se on. Eli maantielle?
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Ihmekös ei kasva rikkaruohot siinä, mihin sen nesteen kaadoin :rolleyes:.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Tämä on kans semmonen aihe joka ei tunnu kuolevan... Mutta heitän tähän omat, onneksi hyvät kokemukset talvisäilöstä. Nyt 7 talvea on henkilöauto ollut etelä-suomen talvet katoksessa. Ei pressua auton päällä. Kuivan auton sisällä 1 Bilteman kosteudenpoistaja, jonka olen pari kertaa talvessa tyhjännyt. Kaikki räppänät pidetty kiinni. Ei mitään ongelmia.
    Kosteudenpoistaja aineineen maksaa jotain kympin niin aattelin tulevaksi talveksi laittaa varmuudeksi vielä toisen. Jos tavaratila on oma tilansa (perus sedan) niin kannattaa sinne laittaa oma kosteudenpoistaja.
     
    KajS ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. GMies

    GMies 3rd gear

    Juuri näin kaikki reiät mahdollisimman hyvin suljettuna.
    se on suhteellista.

    Yritin verrata syksyn ja talven kosteuksia, mutta ei mennyt ihan putkeen.. ;)

    Syksyllä lämpötilan ollessa selkeästi plussan puolella (0 – 10 ), sääaseman mittari on usein huidellut 95 - 99%, että ei siinä kovalla pakkasella kovin paljon ole varaa nousta ”todella korkealle”. Esim. edellisessä maaliskuussa lämpötila -12°C ja sääaseman kost. 93%.
    Kuitenkin siis pakkasten aikana auton sisällä oleva kosteus haihtuu, mutta jos siellä mattojen, verhoilujen alla lilluttelee vesi, se ei kyllä kuivu yhden talven aikana .... eikä kosteudenpoistajilla.
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Toimivin homeenpuhdistusaine tekstiilipinnoilla on ihan perus Bräkleen ja vie mukanaan itiötkin niin että kertaalleen sillä pestyt pinnat ei kovin hanakasti enään kerää ”kukintoa”.
    Vaaleaan katto ja pilariverhoiluihin oikeastaan ainoa aine mikä oikeasti puhdistaa eikä tuhoa pintoja. Kannattaa toki aina varmistaa ensi pienellä alalla ja antaa kuivua muutaman tunnin ennen kuin ruiskii koko auton.
    Vaikka voisi äkkipoika kuvitella että tuhoaa pinnat, niin itse asiassa todella hellävarainen aroillakin pinnoilla.
    Yleensä lähtee ihan niin että ruuttaa bräkleenillä rätin märäksi ja pyyhii sillä yli, mutta jos ”kukinto” on jo syvemmällä, raakasti vain pinta märäksi ja värjäämättömällä puuvillarätillä pyyhintä.
    Bräkleenillä lähtee myös pahat rasvatahrat, veri ja kaikki muu tavara johon ei tavalliset puhdistusaineet tehoa tai sitten ne tuhoavat pinnat samalla.
    Ihan ehdoton verhoilunpuhdistusaine ammattikäytössä.
     
    AnttiK, passerby, kapa73 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Jep jep. Tuo tilanne on ulkosalla, kun ilma pääsee vaihtumaan. Kesän jäljiltä, jos auton kaikki luukut on kiinni, eikä sisällä ole suolapurkkia, niin sisäilmassa oleva vesi tiivistyy kylmiin sisäpintoihin. Eli Syksyllä kanattaatuulettaase vettä sisältävä ilma pois.
    Kannattaa alkaa ennemminkin puhella ilmaan sitoutuneesta vesimäärästä, kuin suhteellisesta kosteudesta.
    Lämpööisessä ilmassa on paljon enempi vettä, kuin kylmä ilma pystyy sitomaan. Tästä se johtuu, että syksyllä ilman kylmetessä kosteus tiivistyy kylmiin pintoihin.
    Mulla oli tonnisessa vesipisaroita laseissa, ja peltipinnoissa sisäpuolella, kun ikkunat oli unohtunu kiinni, eikä ollu suolapurkkia sisällä.
    Luulin, että suolapurkki pystyy ikkunat kuivattamaan. Eipä pysty. Ne vesipisarat pitää ensin kuivata, ja saada siihen ilmaan. Siittä ilmasta se suolapurkki pystyy sitä kosteutta ottamaan.
    Nyt tonnisen katolla on kattoteline, ja Lidlin huppu päällä. Ikkunat pikkusen rakosellaan, ja suolapurkki sisällä. Huppuun puhkasin ylös sivuseinämiin aukot, jotta kosteus, ja ilma pääsee poistumaan.
    Tänään katsoin hupun alle. Tonnisen sisällä ei ollut kosteutta missään, mutta ulkopuolella oli semmosissa kohdissa, joiss pressu oli kiinni autossa. Se ei juurikaan haittaa. Senkin sais pois, kun laittas semmossen muovisen ruohomaton (nukkapuoli peltiä vasten) niihin paikkoihin. Pääsis ilma kiertämään.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Katselin eilen pihalla olevia suojia.
    Autokärryn alumiininen kuuppa, joka oli nyt maassa osien päällä, oli katon sisäpuolelta täynnä tippuvia vesipisaroita! Katolla oli märkää lunta, ja ulkosalla muutama lämpöaste, ja tosi kostee ilma. Suolapurkit oli sisällä. Alareunoissa, ja yläreunassa ilmaraot, eli ilma vaihtuu hyvin. Miks vesi pisaroituu siihen katon sisäpintaan? Se siittä hyvästä tuuletuksesta!
    Sitten vieressä, samalla alustalla on Peltinen varasto, jonka sisällä ei ollut ainuttakaan vesipisaraa. Siinä on katon sisäpinta vuorattu Finfoamilla, ja sen katon päällä on toinen peltinen pulpettikatto.
    Pikkukärryn muovisen kuupan sisäpinta oli ihan kuiva! Miksi?
    Sitten yksDatsunin kori oli huputettuna pressukatoksen alla, ja ihan kuiva. Lunta ei ollut pressukatoksen päällä. Suolapurkki sisällä. Miksi se ei ollut huurteessa?
    Sitten tonninen oli huputetuna (hupussa aukot yläosassa), ja pressun alla oli märkää. Auton sisällä onneks vain muutama pisara. Hupun päällä ei ollut lunta. Suolapurkki senkin sisällä. Miksi se kastui pressun alta?
    Pari autoa puisenkatoksen alla, suolapatsuunat sisällä. Ei kosteutta missään.
    V70 taivasalla, ikkunat kiinni, suolapurkki siällä. Ihan kuiva sisältä, mutta ulkopinta oli märkä (sato tihkua).
    Tuossa muutama varastointitapaus, ja kosteuskäyttäytymiset ihan erilaisia?!
    Hyvä pohja päättelylle, mikä toimii näillä keleillä, ja mikä ei.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ei näillä keleillä toimi oikeestaan mikään konsti kun keli sahaa nollan tuntumassa.... meilläkin ulkovaraston peltikatto sisäpinnasta märkä ja puiset vanhat kaapistot litimärkiä pinnasta vaikka on sorapohja jne. o_O
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se johtuu ihan puhtaasti siitä, että näillä kosteuksilla kastepiste on lähes sama, kuin vallitseva ulkolämpö. Se lumi siinä päällä jaksaa pitää sen kohdan lämpötilan juuri kastepisteen alla, niin kaikki ilmassa oleva vesi tiivistyy siihen.
     
    valpas tykkää tästä.
  14. GMies

    GMies 3rd gear

    Ilman suhteellinen kosteus on edelleen huidellut siellä 100% lähettyvillä, ainakin täällä Etelä-Suomessa, on siis ollut erittäin märkä syksy, että oletteko muistanut tyhjennellä niitä ”suolavesipurkkejanne”.
     
    KajS tykkää tästä.
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    On tyhjennetty ja vaihdettu vatiin kissanhiekatkin ynnä pari vuorokautta oli "lämmityskin" ennen "pakkasia" ja orastavat homeetkin putsattu sekä tuuletettu "pakkasen" tultua.
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Tuo oli hyvä vinkki. Pojan Datsunista ja Granadasta olen kaadellut desilitratolkulla suolavettä (?). Kosteutta tosiaan kertyy: laitoin huvikseni mondeoon Bolasecan, kun se odotteli pihassa viikon ennen joulua kuskia. Sieltähän sai kaataa kanssa sen desin. Siis autosta, joka oli ihan "ajosta" jätetty seisomaan.

    Kosteus on ollut huimalla tasolla tän syksyn (joka ehkä loppu täällä saaristossa eilen). Muuttakaa tänne ne, jotka ei tykkää lumesta, kaupan päälle saa ilmaisen ruostuttamon:p
     
  17. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Mä olen aina ollut sitä mieltä, että Bräkkis on maailman paras aine mutta ei ole tullut mieleenkään, että sillä vois putsata myös tekstiilejä! Tartteekin kokeilla heti tänään. Poitsun fillarikypärän hihnaan oli tullut kesällä homepilkkuja ja ne olis kyllä hyvä saada pois.
     
  18. GS

    GS Gearhead

    No, miten kävi?
     
  19. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Huonosti.. Hieman siistimpi tuli mutta sellaista toivottua ihmepuhdistumista ei tapahtunut.
     
  20. GS

    GS Gearhead

    ”Läträsitkö” kunnolla?
    Jos ei lähde niin silloin ehkä kyse pitää olla jostakin muusta kuin homeesta?
    Mekin ollaan kuitenkin parisenkymmentä vuotta käytetty jatkuvasti ammattikäytössä ko.ainetta mm.homeenpoistoon ja tähän asti toimivuus on ollut 100%:sta?
     

Kerro tästä muillekin!