Käyttöautopohdintaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja AnHie65, 10.12.2021.

  1. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Morjens,
    Pitäisi hommata perheeseen (vain kaksi aikuista) ns. kakkosauto miltei päivittäiseen käyttöön. Saisi olla talvikelpoinen, harrasteautomainen, ei pitkiä matkoja useinkaan. Mielellään bensaa ja automaatti, osia löytyvä, itse voisi vaihdella öljyt yms. -> harrastehenkinen. Hinta mielellään reilusti alle 10 k€.
    Tuumaillut seuraavia: Volvo 240, Saab 9-5, ehkä joku hyväkuntoinen Caprice ennen sämpylämuotoilua. Toki tuolla rahalla saisi pitkälle 2000 -luvulle pikkuautoja, vaan ei juuri nyt sytytä.
    Kommentteja noista ja ideoita perusteluineen otetaan vastaan ja HUOM! haen kuitenkin hyväkuntoista vähäisehköillä kilometreillä olevaa autoa, eli noissa isoissa autoissa alle 200 tkm, pienemmissä sitten noin 100 tkm.
    Shoot!
     
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Hyväkuntoisia laatikko-Capriceja ei löydy enää oikein muutenkaan, niin vielä käyttöautoksi?

    Oma lehmä ojassa tässäkin suhteessa, mutta ehdotan Volvo 960. Valikoimaa löytyy ja kaikki luetellut ehdot täyttyvät. Bonuksena saa erittäin lämpimän talviauton. On kaikin puolin varsin käytännöllinen ja mahtava vetää talvella sladissa. 960 on ollut Volvon kallein mallisarja ja jos ei kyseessä ole joku erikseen suomea varten varusteista karsittu yksilö, niin löytyy usein nahkapenkkiä ja puurattia, ilmastointi ym. Ikäisekseen hiljainen ja miellyttävä kyyti. Aikamatka 90-luvulle vauraamman kansanosan Volvoiluun. Ajalta juuri ennen Volvojen etuvetoistumista ja ajalta paljon ennen Volvojen kiinalaistumista. Jos oikein herkällä korvalla kuuntelee, voi ratin takana vielä kuulla ja aistia pienen palan sitä menetettyä Vaahteramäen Eemelin Ruotsia, missä Abba soi ja missä ei vielä kranaatit räjähdelleet Rinkebyssä.
     
    AnHie65, f34 ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. hzemax

    hzemax Gearhead

    Ostin kesällä vaimolle 03 E 500 mersun alle 200k ajettu kaikilla herkuilla reilusti alle 10ke

    Näihin tosin kannattaa perehtyä ennen ostoa.

    Helvetin hienoja autoja ovat ne.
    Lähtee ku nappi paidasta ja on kaikki espt sunmuut.
     
    karra tykkää tästä.
  4. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Suomesta ei liiemmin, USA:sta ja Saksasta kyllä.


    Oli Caprice tai mikä tahansa jenkkiauto, Suomen jenkkiauto kanta on jo todella paljon ajettua. Alle 200 000km ajettuja ei paljoa ole tarjolla, jos ei uusia pickuppeja lasketa.
     
  5. -late-

    -late- Gearhead

    Poika osti viime talvena Volvo 240, varsin siisti ja jotenkin kiinnostava. Muistan ajan kun tollaset ei kiinnostanu yhtään. Oli jo vähän puhetta että mä voisin ostaa sen siltä. Jos siitä mitään jää jäljelle kun teinit revittää ja tuunaa.

    Ei Volovo ihan bensan hajulla kulje mut ei kulje toi mun seitenlitranenkaan. Käyttöajot vähenee merkittävästi kun rahat loppuu.

    https://huutokaupat.com/3176506/volvo-240-1988-20-l-bensiini-235000-km-korjattavaksi
     
  6. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Cadillac CTS, saattaa olla liian modernin henkinen.
     
    impala67 tykkää tästä.
  7. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Lincoln. Tai Cadillac.
    Eurooppalaisista 700 sarjan BMW. Tai MB isot mallit.

    Oma lehmä ojassa tai oikeestaan se on tallissa. Saattas olla jouten E430 Avantgarde STW vuodelta 98. Leimassakin. Kilsoja alle 350 tkm.
    Hassu vehje. 500 Nm, kiihtyy sataseen kuudessa sekunniš, rajoitettu nopeus 250 kmh, kuluttaa alle 9 litraa maantieajossa, ilmastointi.
     
    Muokattu: 11.12.2021
    impala67 ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. mopo-ukko

    mopo-ukko 3rd gear

  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tai, no, jotta ei tarvis ihan heittää tikkaa pimeyteen, minkäslaisia autoja perheessä on valmiiksi? Käyttöharrasteen pitäisi sit varmaan olla jotain muuta kun ne?

    Tässä pari settiä, mitä nyt itse tulee tasaisin välein pohdittua:

    Jeep Grand Cherokee, olis ainakin talvikelpoinen. Iso auto, isot kulut.

    Camaro/Firebird, ysärimallit on nyt hinta-aallon pohjalla, mutta kasareitakin löytyy evukkaasti, jos sellaisesta tykkää.

    Chevy Corsica/Lumina, jotenkin "viimeinen saatavilla oleva perus-chevy"

    Suzuki-maasturit, voi olla maantiellä kamalia, mutta nurkilla pöristelyyn oivallisia.

    Ysäri-buickit, varsinkin Park Avenue.

    Panther body, varsinkin Lincolnit hulppeita hintaluokassaan. Vois olla Capricea fiksumpi vaihtoehto.
     
    impala67 ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Jep. Pihaan jää Audi A3 g-tron kaasuauto. Aikaisemmin tämän lisäksi ollut vuorollaan ykkösautona 5-sarjan BMW, VW CC, Audi A6, sitikoita jne. Nyt ajamisen tarve pääasiassa hoidetaan tuolla kakkosautona toimineella pikkuaudilla. Siinä mielessä saisi siis olla hieman isompi, kilometrejä tulee maltillisesti. Ja tosiaan ei innosta ns. väritön auto.
     
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Town Car tekis kyllä hyvän kontrastin pikku-audiin. Niitä saattaa löytyä välillä kohtuullisilla kilsoilla, kun hautaustoimistot luopuu saattoväen kuljetuskalustosta.

    Mä laittaisin just joko jotain isoa hyllyvää tai sit vaikka hassun maasturin. Joku Camaro ei välttämättä tunnu kovin paljoa sporttisemmalta tohon Audiin verraten.
     
    impala67 tykkää tästä.
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

  13. leivonharri

    leivonharri Gearhead

  14. viri-viri

    viri-viri 1st gear

  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Tärkeintähän tuossa oldsissa on, että myyjä voi myydä sen vapaaehtoisesti. Ei pakkomyynnissä eli vaimo ei ole käskenyt myymään. Voi kun olisi vielä ajolleen hyvä.
    Tuollaisen yritin ostaa ekaksi autoksi just ajokortin saaneena joskus 80- luvulla.
    Halvan hinnan selitykseksi paljastui koeajossa rikkinäinen automaattiloota.
    Hienohan tuollainen auto olisi vieläkin.
     
    Muokattu: 11.12.2021
    Swinger tykkää tästä.
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    On kyllä hieno Oldsi tommoseks.
     
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Inlinee ja Swinger tykkäävät tästä.
  18. impala67

    impala67 Gearhead

    nämä kaikki joko itse omistaneena tai kavereilla sivusta seuranneena; 4gen f-body sopii talviajoon(kin) noissa on eurooppaan myydyissä peruskuutos malleissakin aina lukkoperä, ja varsinkin 3.8 ei häpeä vanhempiin throttlebodysportteihin kuin saundeissa.
    huonoa on herkästi vuotavat tiivisteet ht- ovissa- ja gm:n käyttämä paksu muovi-karvamatto- ruostuttaa herkästi jalkatilojen pellit.
    yllättävän hyvin neljäkin setää tommosella ryyppyreissailee- taka penkillä on tietty tiivis tunnelma, mutta silti pystyy siellä olemaan etupenkkien säädöllä.
    buikki parkavenue oli hieno ja mukava peli; kohtuukokoinen mutta silti ehdotyoman jenkkiauto- eikä se etuveto talviautossa oikeasti haittaa mitään… ja sama 3.8 buikin kone kuin uudemmissa 4geneissä.
    Luminoiden ainoa merkittävä huonopuoli on ulkonäkö, muuten hyviä mutta imusarjan tiivisteen vaihto on mälsä homma jonka kanssa saa 3.4 koneisissa olla tarkkana. eli hyvät nesteet- oli ne sitten punasta tai vihreetä, vaihda ne usein
     
    isalmela ja leivonharri tykkäävät tästä.
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Toi olssi olis hieno. Siihen lässykkä ja kumit tuleen! Joku sano että jeep Grand Cherokee, iso maasturi. Hiton pieni se on, varsinkin sisätiloiltaan.
     
    impala67 tykkää tästä.
  20. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Kiitos mielenkiintoisista näkökulmista ja varsinkin kokemuksista. Sen verran jo mukavuudenhalua omien vuosirenkaiden takia, että ei taida taipua takaisin -60 -luvulle. Eka auto kauan sitten oli Amazon.
    Tässä vaiheessa seurannassa 940/960 Volvot ja tuumintaa herättänyt tuo Cadillac STS-puoli. Saabbi taitaa tipahtaa kelkasta. Mielenkiintoista, auto pitäisi hommata viimeistään tammikuun aikana. Eipä ole poislaskettu ajatus hakea Ruotsista Volvo, saattaisi saada vähänajetun, hinnathan ei sinänsä paljoa heittele.
     

Kerro tästä muillekin!