Käyvän arvon määrittely omakustanteelle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Stressman, 5.3.2004.

  1. Stressman

    Stressman 3rd gear

    Onko ideoita, miten saisi edes jonkinlaisen arvion siitä, mitä verottaja saa päähänsä käyttää ns "käypänä hintana" autolle joita ei ole yleisesti myynnissä?? Esimerkkinä vaikka cobra- tai lotus7-replica tai joku vanhoista osista itse tehty härveli.
    (Muissa veroasioissahan verotuskäytäntö täytyy olla ennakkoon tiedossa, ja se on myös asianosaisille pyydettäessä kerrottava)

    Tulli ei enää tee ennakkopäätöksiä, joten riskit ovat aika suuret, jos summan mutikassa ryhtyy arvailemaan..
     
  2. makke

    makke 1st gear

    Paras paikka tiedustella asiaa olis varmaan aihepiirin oma uutisryhmä, sfnet.harrastus.autot.maahantuonti
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täytyypä kokeilla sieltä. Tattista.
     
  4. Stressman

    Stressman 3rd gear

    Sain vastauksen viskaaleilta:
    Arvoa ei voi etukäteen tietää mitenkään, joten veron määrä on satunnainen.

    Ohessa lainaus vastauksesta:

    "Autoverolain 67 §:n nojalla sitovaa ennakkoratkaisua ei voida antaa
    verotusarvosta. Tulli ei myöskään tee neuvontapalveluna
    arviolaskelmia, vaan asiakkaiden tulee itse arvioida ajoneuvon
    suomalaisen yleisen vähittäismyyntiarvon ja käyttää Tullin
    internetsivuilla olevaa laskuria veron määrän laskemisen apuna"
     
  5. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    No, omavalmisteelle pitänee vääntää laskelmat...eli palikoiden hinnat, rakennuspaikan puitteista myös jotain mukaan, sekä vielä tietenkin harrasteaikaa verottajan pitää saada verottaa, eihän sekään ilmaista voi olla.

    Osista kaikki hinnat, viimeistä mutteria myöden. Tällöin verottaja kuitenkin katsoo sinun valehdelleen ja kertoo antamasi lukeman jollain luvulla. Sama pätee varmaan puitteisiin ja harrasteaikaan...eli esittämäsi luvut kerrotaan ko. Flanaganin keplottelukertoimella ja verotetaan sen mukaan. Lopputuloksena omavalmisteesi on tullut helvetin kalliiksi.

    Plus se, että tietenkin joudut ko. vehkeitä vääntämään enempi kuin vain yhden, jotta saat piensarjalle määrätyt testit ja muut rikkomiset hyväksytettyä. Ja vehkeen pitää tietenkin täyttää tämän hetkiset säädökset...

    Jos intoa, euro-dollareita ja hiuksia päässä riittää, niin ei muuta kuin rakentamaan. Verokarhu hieroo karvaisia käpäliään yhteen innon puna poskilla hehkuen, kun maksamillasi euroilla todennäköisesti voidaan kustantaa vaikkapa maamiinat korvaava asejärjestelmä...

    Näin tämä suurenmoinen, sosiaalidemokraattinen, Suomemme tukee harrastamista.

    -JJ-

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: -JJH- 2004-03-10 08:28 ]</font>
     
  6. Stressman

    Stressman 3rd gear

    Meinasin sikäli oikaista hommassa, että ostaisin englantilaisen rakennussarjan tai valmiin kitin, jolla on piensarjahyväksyntä siellä. Tämä kelpaa AKE:n mukaan suoraan Suomen tieliikenteeseen pelkän rekisteröintikatsastuksen suoritettuaan (ei tarvitse uutta piensarjahyväksyntää)

    Lähinnä siis ainoaksi ja v:mäisimmäksi ongelmaksi jää se, että verottaja voi mätkäistä täysin mielivaltaisesti veron laitteelle.
    Pitäisikö tehdä lakialoite, että tulli olisi velvollinen ostamaan auton itse määrittelemällään "käyvällä hinnalla" jos kerran se on hinta minkä autosta saa???
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toi on muuten nerokas idea. Markkina-arvohan on markkina-arvo ja jos jonkun markkina-arvoksi jotain väittää, niin kyllähän huutoonsa pitäisi vastata.
     
  8. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Onkos tämä ko. sarja siis se Pilgrimin satsi? :smile: Siinä tapauksessa tosiaan se piensarjahyväksyntähän jo on, joten enää ei jää ongelmaksi kuin se hintapolitiikka.

    Johonkin järjelliseenhän tuon hinnan pitäisi perustua, siis HUOM pitäisi. Tosin valittaahan voi vaikka kuinka, mutta se ottaa aikaa. Suomen lakiin on kyllä mielestäni määritelty tuommoisia seikkoja kuin "verotuksen kohtuullisuus" ja "huojennus"...ne vaan taitavat olla termejä, joiden käytännönarvo lähestyy nollaa.

    Tuo autoverolain 67§ on kyllä turhankin, suoraan sanottuna, kusipäinen! Se nyt on selvä, että noiden joppariääliöiden ja muiden taukkien omien köyhälistömersujensa verotusarvoista ei tarvitse ihan välttämättä ennakkopäätöksiä antaa. Mutta kun on täysin herran hallussa se, että millaiseksi tuommoisen omavalmisteen markkinahinnaksi määrätään...oli se mitä hyvänsä, niin veikkaukseni on, että se verotusarvo on liian suureksi keksitty.

    -JJ-
     

Kerro tästä muillekin!