Kahdet virrat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pepenavares, 5.8.2021.

  1. "Syy on hyvin yksinkertainen. Alkuperäisellä 6 V:n systeemillä autoa ei saa käyntiin. Pyörittää liian hitaasti starttimoottoria"

    On hullua että tekivät auton joka ei lähde 6Voltilla käyntiin. Löytyikö lähes ajamattomana?

    Lopeta nyt tuo pelleily ja pane kuntoon perusasiat. Kun 6V startti ja akku toimii ja kone saa oikein virtaa ja bensaa niin eikö tämmönen 4tahti polttomoottori lähde käyntiin vaikka olisi kuinka heikot puristukset jne jne jne. Vähän hajua, vähän kipinää ja vähän pyöritystä ja lähtee kelillä kuin kelillä

    Joko vaihtaa koko systeemin 12V tai jatkaa 6V systeemillä. Kumpikin toimii ja höpöviritykset on sitä ittiään. Joskus olen vaihtanut auton 6V järjestelmästä 12Volttiin niin että jännitteenalentajan pistänyt mittareille jne. 12V tasavirtasysteemit on helppo homma muuttaa 12V ilman että tarvii laittaa vaihtovirtalaturia. Kenttäkäämitykset, rele, polarisointi....

    6V toimii kuin tauti ja joka vehje lähtee käyntiin, jos on startti, akku, sytkä ja bensa kunnossa.

    ah
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Mulla oli sama ongelma aikanaan -34 Fordissa. Ei meinannu millään jaksaa startata 6 voltilla.
    Tutkin kaikki mahdolliset ja mahdottomat. Ostin uutta akkua ja vaihdoin starttia.
    Lopulta syy löytyi huonosta päävirtakatkaisimen kontaktipinnoista.
    6v järjestelmässä liikkuu isommat virrat kuin 12v ja katkaisin joutui liian lujille. Kun vaihdoin järeämmän katkaisimen, niin alkoi startti pyörittämään.
    Kerran löytyi vika kun yksi kolmesta startin hiilestä jumitti. Pyöritti vaivaillosisesti.
     
  3. MR_Peace

    MR_Peace 1st gear

    Tuonhan voi testata kytkemällä kunnon kaapelilla startille virtaa suoraan akulta startatessa, jos pyörii iloisemmin, on kaapeloinneissa/maadoituksissa parannettavaa.
     
  4. hantta

    hantta Gearhead

    Jos harrastetta ei välttämättä tarvi runnoa käyntiin tulipalopakkasilla, kyllä 6 v järjestelmällä pärjää komeasti, vielä -70 luvulla oli varmaan puolet liikenteessä olevista autoista kuusivolttisia ;)
     
  5. Jenkit siirtyi 50-luvun puolessa välissä ja eurooppalaiset joskus 60-luvun alussa 12 voltin järjestelmään. Mikähän oli viimeinen tavallinen merkki tässä?:rolleyes:
     
  6. hantta

    hantta Gearhead

    Kyllä silloinkin autojen keski- ikä oli yli 10 vuotta, kuplat ja bemarit roikkuivat kuusivolttisina lähes -70 luvulle saakka, jenkkejä on Suomeen tullut suhteessa melko vähän.Itse opettelin ajamaan melko yleisellä kymmenvuotiaalla -65 Rekordilla, jossa -6 v sähkövälineistö ;)
     
  7. Mulle tuli mieleen, että mites itänaapurin vehkeet- Lähinnä Mossea ajattelin.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ekalla haulla tuli vastaan 402 Mossen tiedot. Myyntiin 1956 ja oli 12 voltin vehkeet. Ne oli tehty haastaviin olosuhteisiin. Veivin reikäkin oli.
     
  9. hantta

    hantta Gearhead

    Summa summarum; kyllä niitä 6 volttisia oli -70 luvulla paljon, ja kyllä ne pääsääntöisesti lähti käyntiin omin avuin, joskus Reksa kuulosti siltä, että veivillä kone pyörisi nopeammin, mutta kyllä se aina käyntiin pamahti, oli perheellämme käytössä 6 vuotta ;)
     
  10. Kappas..Samaan aikaan, kun Amerikassa pelailtiin loistoautojen 6 voltin kanssa, niin työmiehen paratiisissa oltiin kehityksen kärjessä..:p
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Suomessa hyvin yleinen auto kuplavolkkari oli pitkään 6v.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vuokraisännällä oli 65 mallin kupla ja noin 75 mallinen, tuolloin vain muutaman vuoden vanha 240D mersu. Jälkimmäisestä ei ollut pakkasessa mihinkään. Kannettiin mersun akku volkkarin takajalkatilaan ja siitä apukaapeleilla starttiapua aamuun. Se pyörittämisen kiihkeys oli vaikuttavaa ja boxeri lähti joka kerran kuin palmun alta.

    Sikäli Lincolnin tuplasähköissä on ideaa. Pitää auton kuusvolttisena. Startille toinen akku sarjaan ja sille toiselle akulle joku dc/dc muunnin, joka pitää ylimääräisen akun latingissa. Muuten löytyisi helposti, mutku se plusmaadoitus.
     
  13. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Tämä Texas Industrialin laite on varmasti hyvä, mutta niin on hintakin, 650 $. Tarkoittaa vähintään 800 € tullattuna Euroopassa. Ei ole hyllytavarana. Valmistusaika 7-10 pv. Siksikö lie hintakin noin kova, koska 12 - 24 V vastaava on vain 145 $ ja löytyy hyllytavarana.
     

Kerro tästä muillekin!