Kaiutin reijät ovi pahveissa

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Ranex, 22.7.2003.

  1. Ranex

    Ranex 3rd gear

    Mites menetellä kun muuten ehjät oviverhoilut, mutta niissä on uutena jo laitettu tarvikekaiuttimet oviin siisteti ja ehjät kehykset tallella eikun vain elementtien vaiholla kunnolla toimimaan. mutta mutta mobiili tarkastaja käski etsimään uudet oviverhoilut, kun tehtaan mukaan ovissa ei ole kaiuttimen paikkoja.

    Mikäs on raadin tulkinta tarvike kajareista ja soittimista museo autossa.

    ps auto on 70' mutta suunniteltu jo 56
     
  2. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Mun mielestä ne sopii museoautoon erinomaisesti kunhan ne edustaa suurinpiirtein oikeaa aikakautta eli sopii tyyliin. Elementithän voi vaihtaa tuorempiin (parempiin), ne kun ei näy...
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mun muutenkin kestustelua herättäneessä museoautossa on ollut hattuhyllyllä vanhat tarvikekaiuttimet jo ainakin 25v ja tulee olemaan jatkossakin.
     
  4. NHRA

    NHRA 1st gear

    On se kyllä hauskaa, kun nuo museotarkastajat eroaa toisistaan kuin yö ja päivä...jossain menee läpi levyjarrut 50-luvun jenkissä, ja jossain sitten napistaan kaiuttimista.

    Mielestäni ajanmukaiset tarvikekaiuttimet pitäisi sallia siinä missä ajanmukaiset erikoisvanteetkin.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onks jollain levyt MR-autossa ?
    -Pussihousu-
     
  6. Ranex

    Ranex 3rd gear

    Kyllä mie levyjarrut ymmärrän kun noi jenkkien jarrut on mitä on. Eihän levyjarrut juuri näy jos on umpinaiset vanteet tai pölärit.Vain turvallisuus paranee.
    Pitänee ettiä sellainen paikkakunta missä tarvikeosien päälle ymmäretään.
    en yhtään kajereista urputtas jos ne ois 50-60 lukusen ovissa mutta 70' amazonissa johon jo uutena puhkottiin reiät tarvikeasentamossa että sai vähän laatusoittimet ja äänentoiston stereona kuulumaan.
    Tähän samaan jossitteluun vois lisätä sitten lisämittarit ja lisävalot ei niitä tehtaalla laitettu eikä ole paikkojakaan niille valmiiksi.
     
  7. JR

    JR Gearhead

    Aikanaan kävin kyseleen ´65 New Yorkeriin tarvittavia korjauksia MR-kilpiä varten, ja silloin tuumattiin että hattuhyllyllä olevat 6x9:t olisi ainakin pitänyt poistaa.
     
  8. JR

    JR Gearhead

    Eipä tuo kai ihmeellistä ole. ´65 T-birdissäkin kun oli edessä levyt jo vakiona (kuten tais olla Volvoissakin jo tohon aikaan)...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Onks jollain levyt MR-autossa ?"=oli huonosti ilmaistu. Mut noissa 50 luvun härveleissä ei tietääkseni levyjä ole ollut?

    Kyllä noita mr-tarkastajia löytyy laidasta laitaan kuten NHRA mainitsikin. Vähän off topic... mut jos halutaan ylläpitää MR-järjestelmää; pitäisi leimamiehillä olla yhteinen linja,joten koulutusta lisää tai sitten siirtyminen esim.ruotsin malliin tuntuisi järkevämmältä. Mitä Suomessa pelätään? Eipä se ainakaan Ruotsissa ole vähentänyt viimeisen päälle entisöityjen yksilöiden määrää (jopa matching numbers). Suomen 30pv sääntö esim. on aika syvältä, kuka sitäkin valvoo? muut kuin kateeliset naapurit.
    -Pussihousu-
     
  10. JR

    JR Gearhead

    Joo, eiköhän levyjarrut tullut yleisesti käyttöön vasta 60-luvulla.

    Tosin pitää nyt viisastella tässä sen verran, että muistaakseni Jaguaarilla peleissään oli jo ´53 käytössä levyjarrut... Nehän keksittiin kait joskus ´52 (olisko ollut Dunlop tai Girling?). :grin:
     
  11. NHRA

    NHRA 1st gear

    On mullakin levyjarrut MR-autossa, mutta ne on tehtaalla jo siihen ruuvattu. Tarkoitin tuossa levyjarrujutussa erästä 50-luvun GM-autoa jossa oli levyt edessä modernilla kaksipiiripääsylinterillä, vakaajat edessä ja takana yms. kivaa. MR-tarkastaja kehui vaan autoa siistiksi peliksi...

    Olen Pussihousun kanssa samaa mieltä: Yhteinen linja MR-tarkistuksiin.
     
  12. Kalikali

    Kalikali Gearhead

    Jos levyjarruista puhutaan, niin kyllä esim. Chrysler Imperial Crown:iin oli mahdollista saada lejyjarrut jo v. 1949.
    Rivoitetun kaksiosaisen rummun sisällä oli kaksoislevy ja jarrutusvaikutus saatiin aikaan pakottamalla levyjä poispäin toisistaan. Eli levyjarru poikkesi paljon nykyisin käytetyistä.
    Alkuaikojen levyjarru oli turhan kallis valmistaa, joten sitä ei tehty kuin muutamia satoja muutaman vuoden ajan kalleimmissa Imperialmalleissa.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis alkujaanhan levyjarrut on peräisin lentokoneista, autoihin ne tuli vuonna 1949 (amerikkalainen Crosley) sitten oli ainakin 50-luvun alun Imperial limousinessa ja Jaguareissa 50-luvulla... mitä jenkit edellä, sitä muut perässä.
     
  14. Amy

    Amy 1st gear

    Eihän sitä enää uskalla tollasella ajaa yhtään enempää, ku sen 30pv(varmuuden vuoks vähän allekin; ainakin jos asuu kerrostalossa ja auto siinä parkkiksella), kun leskeksi jääneillä "kyttääjä-mummoilla" ei tunnu olevan nykyään muuta tekemistä kun päivät pitkät istua kaffekuppi kädessä keittiön ikkunan ääressä nenä kiinni lasissa ja vetää viiva seinään aina kun joku liikkuu :wink: (ei papuja!)
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minun mielestä kaiuttimet pitäisi hyväksyä, jos ne ovat olleet autossa "uudesta" lähtien ja ovat aikakaudelleen uskollisia.

    Tarkastajien linja tosiaan vaihtelee, esimerkkinä esim. eräs 1965 mallinen jenkki, jossa oli keulalle vuonna 1965 suomalaisen piirimyyjän toimesta lisävarusteeksi asennetut lisävalot - ennakkoon autoon tutustuessaan tarkastaja oli sitä mieltä että valot mäkeen vaan, ei mene läpi.

    Ja toinen tapaus oli 1970 japsiauto, jossa oli penkkien päällä siihen vuonna 1970 laitetut aikakauden mukaiset siistit istuinpäälliset. Niiden alla oli virheettömät orggisverhoilut ja asian pystyi takastamaan päällisten alle kurkistamalla. Vaan ei auttanut, nämä päälliset piti poistaa kokonaan ennenkuin leima paperiin heltisi.

    MUTTA..

    Nythän lainsäädäntö muuttui vuoden 2003 alusta ja yhtenä syynä oli käytäntöjen yhdenmukaistaminen ja yksittäisten tarkastajien mielivallasta luopuminen. Enää ei museoautostatusta myönnäkään jääräpäinen museoajoneuvotarkastaja vaan hän antaa vain lausunnon ja sen statuksen myöntää vasta katsastusmies (tosin ottaen huomioon tämän lausunnon).

    Periaatteessahan uusi systeemi ei paljoa poikkea siinä, että noiden eri tarkastajien omat näkemykset jyrää edelleen noissa lausunnoissa, mutta aiemmin ei päätöksestä ollut mahdollista valittaa vaan MA-tarkastajan sana oli laki. Nyt kun päätöksentekijä on virkamiehen asemassa, niin päätöksestä saa valittaa.. eli nyt vaan valituksia noista mielipuolisista päätöksistä ja eiköhän siihenkin asiaan korjausta sitten tule...??
     
  16. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    En tiedä oliko missään tuotantoautossa ennen tuckeria vuonna -48 levyjarruja.
    Nyt taisin puhua paskaa, ei tainnutkaan selvitä levyjarrut siihen tuotantoversioon...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mastodontti 2003-11-17 15:54 ]</font>
     
  17. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Kyllähän ennenkin on voinut valittaa museoauto tarkastajan päätöksistä.
    Ei sen suuren kaiken kaikesta tietävän gurun päätöksiin tarvitse alistua jos tietää että hän on väärässä.
    Tarpeeksi faktaa ja vääntöä että on ajanmukainen.
    Esimerkkinä tapaus josta olen jo aikaisemminkin rustannut:vm 69 euro fordin MR tarkastuksessa.Setä päätti ettei alla olevilla slot tyyppisillä JP:n aluvanteilla autoa hyväksytä piste.Hänen mielestä ajanmukainen lisävaruste tarkoittaa sitä että juuri kyseisiä vanteita on saanut juuri kyseiseen automalliin,auton ollessa uusi.
    No aluksi vaikutti siltä ettei taida onnistua,mutta lopulta löytyi luettolo kyseisestä vannemallistosta ja siinä oli listattu myös tuo P7 Ford ja eikun setää häiritsemään,oli varmaan katkera paikka paatuneelle pussihousulle ja mainitsikin ettei koko uran aikana olekkaan ollut näin hankalaa tapausta(tämä oli vain pieni osa monta kuukautta kestäneeltä tarkastukselta)..oli muitakin lisävarusteita josta oli kova vääntö mutta kaikki hyväksyttiin mm.cd soitin,penkinpäälliset(alla ehjät alkup verhoilut),vaihdekepin nuppi(t-kahva)

    Niin tämä oli kaverini tapahtumia,ei minun
     
  18. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    69-mallinen cd-soitin?
    Kyllä nuo hattuhyllyn kaiuttimet pitäis mr-leimasta mennä läpi ainakin niissä amerikanautoissa, joissa on paikat valmiina. ´66 Furyssäni oli hattuhyllyn peltiin prässätty kahdelle vai oliko peräti kolmelle 6x9:lle aukot ja reunakaulus. Toisen hepun ´70 Jorkkerin mukana tuli orkkis pentastar-logolla varustetut 6x9:t. Harmi vaan, kun oli kalvot jo haperona.
     
  19. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    "69-mallinen cd-soitin?"


    Kyllä tämä oli vähän uudempi..
    Onhan noita uudempiakin soittimia hyväksytty muihinkin autoihin...
     

Kerro tästä muillekin!