Kaiuttimien koteloiden tekeminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja osilpi, 26.4.2006.

  1. osilpi

    osilpi Gearhead

    Osaisiko joku neuvoa, miten laskea sopiva koko seuraavanlaisille kaiuttimille:

    Kyseisen 6,5" koaksiaalikaiuttimen arvot ovat:
    taajuusalue 60-20000hz
    herkkyys 92db
    impedanssi 4 ohmia
    maks jatkuva teho 40w

    asennussyvyys 56mm
    asennusaukon halk 146mm

    Joku fs-luku myyjän mukaan 6? Muuta tietoa ei ole.

    Ko kotelot on tarkoitus tehdä ihan umpinaisina ja kiinnittää c-pilareihin osoittamaan eteenpäin, olosuhteiden pakosta. Tai asennus on joka tapauksessa auton takaosassa, omissa koteloissa.¨¨

    www.autosound.fi on kotelolaskuri, muttei sitä erkkikään osaa käyttää...
     
  2. Ei noilla arvoilla vielä koteloa lasketa, mut ei iso kotelo tarvi olla. Muutama litra riittää. Noin pienillä kaiuttimilla ei mitään järkyttäviä eroja taida normaalikäytössä löytyä jos kotelon arvot heittää..

    Tämä vois olla passeli, Ljudian rakennussarjasta:

    [​IMG]
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mä tein aikoinaan itse myös kotelot. Sain hyvät ohjeet, eikä se kovin tarkkaa ollut minkä kokoiset ne PITÄÄ olla.

    Sain myös neuvon tunkea koteloihin löyhästi vanua, kuten tyynyssä, pehmentämään sointia. Hyvin ne onnistui. Mulla on Jensenin 6x9 kaiuttimet systeemissä. Päällystin ne vielä mustalla lyhytkarvaisella kokolattiamaton tapaisella.
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Tuo Ljudia rakennussarjakuva on ihan hyvä lähtökohta. Ainoastaan subbareiden kohdalla on tärkeää tietää kotelon absoluuttinen oikea koko.

    Kun tuollaista kokoäänialueen peruskaiutinta koteloi, on tärkeintä tehdä kotelosta tukeva ja tiivis (liimalla tai sikaflexilla). Jos teet suljetun kotelon, isompi bassottaa paremmin kuin ihan tikkuaskin kokoinen. Jos laitat refleksiputken on syytä osata laskea Helmholtzin resonanssiteoriayhtälön mukaan sopiva viritystaajuus.

    Akustointi on on hyvä tehdä: suljettuun löyhästi vanua, refleksilaatikkoon voi laittaa vaikka sellaista "aaltoilevaa" vaahtomuovia pitkin sisäseiniä, jota on vaikka tietokoneiden ja tarvikkeiden pakkauksissa. Ja taas soi ihan kotitarpeista tehtynä.

    Tuo 6x9:ien kotelointi on nostalginen ja helppo tapa tehdä soundia: mulla oli Transitissa 90 litran vetoinen vanerilaatikko portattuna jonnekin 30 herziin ja kaksi Phase Linear 6x9:ä. Ei toimi, sanoo tosihenkilöt. Mutta in real life, se soi. Ainakin Danny Gatton soi Luvialla venerannassa niinkuin sen piti soida Porin Jazzeissa 1995 (Mutta DG ehti kuolla ennen, sori offtopik)
     
  5. keimo

    keimo 3rd gear

    5-6 litraa olisi aika sopiva tuon kokoisille
     
  6. osilpi

    osilpi Gearhead

    Juu taitaa toi Ljudian pömpeli olla turhan iso ko tarpeeseen. Kait joku 10L umpinainen liimalla tiivistetty ja ruuvattu vaneri tms kotelo taitaa olla sopiva. Ja sitä villaa sisälle vaan ja taakse kunnon liitinportti, niin ei tule rasitusta kaiuttimen omiin liittimiin.

    Ja päällystys jollain myös.

    Kun nyt kerran tekee, niin tavoitteena vaan olis tehdä kunnolliset ja kerralla sopivat pömpelit ;-)
     
  7. chevy76

    chevy76 1st gear

    90L ja kahdelle 6 x 9 ......????? ja viritys 30Hz..Tuliko sieltä sitten ihan beissiäkin kunnolla..??? Laitoitko yhden vai kaksi putkea..?? Ja kuinka suuria halkaisijaltaan..Mielenkiintoinen rakennelma täytyy myöntää.. ;)
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    No sainpahan sinutkin, Alan Hifimies, herätettyä. Vaikka onkin aika irrelevanttia muistella 10vee takaista transitin "hifistystä", niin kyllä se soi, ainakin muutaman oikean musahemmon mielestä (kun ei katsonut, mistä se ääni tuli).

    Kotelon 90 litraa pieneni kyllä akustoinnilla; siellä oli joka seinällä akustokarhua ja pohjalla vielä karhuntaljaa. Putkia oli 6 kpl sellaista 5 cm läpimittaista ja muistaakseni jotain 30 cm pitkiä. Resonanssitaajuutta tosissaan laskeskelin Herra Helmholtzin avulla; evoluutio meni sillai, että ensin oli kaksi putkea, sitten neljä ja lopuksi kuuusi. Aluksi viritystaajuus kahdella putkella oli niin alhainen, ettei se juuri vaikuttanut, kuudella sitten potkaisi niin että anoppi luuli, että meidän vintissä on ukkonen.

    Hyviä referenssilevyjä oli juuri Danny Gatton ja sitten Blues Bandin Homage.

    Niksi oli kaiketi siinä, että auto oli sisältä iso (ei väliseinää) eli sinne "mahtui" helpommalla vähän epäammattimaisemminkin toteutettu "basso". No joo olutta ja mennyttä...nyt pitäisi pikkuhiljaa viritellä 05 taunusturnieriin ihan oikea subi, Alan Hifimies voisi laittaa vaikka yyveen, jottei palstaa käytetä julkisesti myynninedistykseen.
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    En malta pysyä poissa tästä kotitarvehifistitopikista, sori arvon raati.

    Ei niiden koteloiden tarvi olla edes 5 litraa/kpl: mun pienin viritys oli/on noin 5 litran loota, jossa ooppelin kojelaudan nelituumaiset (ja tietenkin portattuna jonnekin 50-60 herziin!!!). Käytin tuota ämyriä "pihastereona" vielä viime kesänä(ja Jorma Kääriäisen suloäänestä eläkeläiset nautiskeli). Eihän se mylvi ja jytise, mutta soundi on parempi kuin ooppelin paffikojelaudassa. Pointti on siinä, että hyvin tehty kotelo poistaa akustisen oikosulun, joka vaivaa noita kojelauta- ja oviasennuksia.

    Itsestäänselvyyksiä eikä niin nykyaikaa, mutta fysiikan lait ei muutu trendien mukana.
     
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    "Ei niiden koteloiden tarvi olla edes 5 litraa/kpl"

    Suurinpiirein, tai vähän isommat.

    mulla on sen kokoiset joissa siis Jensenin Triax 6x9 ämyrit

    Vahvisti on Jensenin 150 wattinen autovahvistin tai sitte käytän vanhaa Pioneerin 30 w viritinvahvistinta.

    Todellakin hyvin soundaa pienessä autotallissa niin Agentsit kuin Hurriganesit.

    Mutta sillä Jensenin isolla vahvistimella on jytäkämpi soundi.
    Pioneerista taitaa loppua tehot kesken. Hiljaisella teholla se taas soi kauniimmin.
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

  12. chevy76

    chevy76 1st gear

    heh..Kyllä aina uudenlaiset kokeilut ja testit kiinnostaa..Vaikka olisikin 10v takaa.. Refleksi kotelolla ja noinkin isolla leikkiminen on aina mielenkiintoista, kun niistä voi saada onnistuessa aivan uskomattomia toisoja..Itse kyllä silti pidän subin kotelossa ja pääkaiuttimet free-airina, kun valitettavasti suurin osa niistä on sellaisen tarkoitettu..Tietty jos ei tartte saada toistamaan kovin alas, niin pienikin kotelo käy, jos jaon tekee yleensä alas tulevan korostuman yläpuolelle..Itse ainakin olen huomannut että liian pieni kotelo korostaa alempia taajuuksia paljon..Tosin olen kokeilluyt lähinnä 3-4" elementeillä kojelauta asennuksissa.. Nyt ostin taas GMC Safari vanin ja siellä on kojiksella 6 x 9.. ;) Laitan varmaan silti sinne laadullaan 5,25" erillissarjan mikä jää piiloon. Kojelaudan alus vaan täyteen vanua, jotta soundi hieman pehmenee ja ylempään midiin saadaan hieman potkua.. ;)
     

Kerro tästä muillekin!