Kalajoki 1/8 Mile 2016

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Miksu.1g, 9.12.2015.

  1. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    Ensi kesänä "kuulemma" ajetaan Kalajoella SM kisoissa kaikissa luokissa 1/8 Mailia.

    Omalta kohdalta 9 tai 10 vuotena perätysten käyneenä pistää miettimään tuleeko tästä välivuosi. ?
    Ei vaan nappaa kattella 1/8mailin kisoja. OL on vielä mennyt,mutta nyt siis kaikki muutkin luokat.

    Ymmärrän radan kunnon ja sitä kautta turvallisuus riskit jne..
    Silti yleisö katoa povaan Kalajoelle. ?

    Mitä tekee kuskit,sitä en tiedä. ? Antaako aiheen lähteä taas kalajoelle vai toisinpäin ?
    Hiljenemään päin on ollu vuosi vuodelta osanotto määrä. Yleisöä on paikalla silti "hyvin"
    Ne kuskit jotka ovat paikalla olleet,ovat siis saaneet ajaa koko "rahan" edestä.

    Mitä mieltä muut ?
     
  2. 1320

    1320 Gearhead

    Kyllä toi valitettavasti laskee ainakin minulla mielenkiinnon hyvin matalalle. :( Harmi juttu, koska Kalajoella on ollut mukava käydä joka kerta, mutta toi 1/8 Mile ei kyllä innosta kun radalla kuitenkin pystyy jarrutusmatkan puolesta ajamaan täyttä matkaa ihan hyvin (Poislukien pari nopeinta ryhmää).

    Ymmärrän kyllä pointin miksi kisasta haluttiin vajaamittainen, mutta näin kuskin näkökulmasta tuo muutos ei ole hyvä juttu. Toki jos kiertää koko sarjan, niin silloin on pakko tulla paikalle hammasta purren, mutta mikäli ei koko sarjaa kierrä, niin mun puolesta saa jäädä väliin koko kisa, koska ajan mielummin täyttä matkaa jossain muualla.
     
  3. supo

    supo Double Gearhead

    Tiältä tullaan vetämään kumit ruttuun Kalajoelle Pro Streettiin ja tavoite on uudet ennätykset 1/8 matkalle 4:lla alkavalla numerolla ja olla kisan nopein Auto!Kannattaa kokeilla tuota 1/8 matkaa,siihen voi jäädä koukkuun!Terv:pS 578
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Juu, Kalajoki ajetan 1/8 mailina. Ja Top Door Slammerissa kait koko sarja. Kyse kai on turvallisuudesta, tehokkaammille vehkeille loppupään pito ei oo päätä huimannu. Mulle sinänsä ihan sama, veikkaan et ei tuu Kalajoelle lähettyy vaikka siel ajettais mailia mut toisaalta voi olla et mnnään vaikka 200 metriä. Sil matkalla erot pienenee ja yllätysmahdollisuudet paranee. Viimeks ku Kalajoella oli ni kovin kuoppaselta tuntu reilu 270 vauhdissa, ryski aika kunnolla. Jarrutusmatkasta en niin muista et oliks jotenki tiukkaa vai ei, kyl se ainakin pysähty.
     
  5. mxu

    mxu 3rd gear

  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo 1/8 mailin kisaan tosiaan jää helpohkosti koukkuun ja erot on aika pieniä saman ryhmän sisällä,Westin kisoissahan Alavudella on ajettu puolta matkaa ja samoin Vaasassa ajettiin vuosia!
    Muistaakseni Westin kisoissa oltiin heads upissa lähes sekunnin sisällä koko ryhmä,kun se täydellä matkalla on ollut hieman yli 2sek.

    Täällä ajettiin kyläkisoissa Kemoralla aikanaan puoltamatkaa ja kivaa oli ;)

    Kalajoen rataa tullaan varmaankin parantamaan lähitulevaisuudessa,kun lentoliikenne lisääntyy siellä ja alueella rakennetaan jatkuvasti jotain lisää...
    Puitteethan siellä muuten on liki huippuluokkaa,ainakin yleisölle. Hiekkapölylle voisivat jotain tehdä,keinoja kyllä löytyy...
     
  7. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Tämä alkaa mennä sille linjalle,että ajetaan kohta kaikki luokat ja jokaisella radalla 100 m ja se on siinä.
    Olen aiemmin kirjoittanut,kun vaikkapa Tommi Haapanen ajeli Motoparkissa juhannus kisoissa Top Fuelilla ja TÄYSILLÄ. Ajat pyöri 5,3-5,6 / varttimaili. Ei mitään lyhennettyjä matkoja.Rata ei siellä,kuten myös Alastarossa ole mihinkään huonontunut,mutta koko ajan pitäs saada lyhyempää matkaa.Voitte olla varma,että stock ja muut ns.hitaammat ryhmät ei lähde ajamaan Kalajoelle saakka,jotain 200m!
    Voi vittu sanon suoraan.Kuka puupää,näitä uusia sääntöjä keksii.
    Jos vaan panostetaan turvallisuuteen,on parempi vaihtaa lajia.

    Jos tosiaan ei Alastarossa ja Motoparkissa kuka uskalla ajaa täyttä matkaa,suunnatkaa vaikka jokkis kisoihin.

    Drag Race on AINA ollut ja kuuluu olla 1/4 mile.
    Topikat on nykyään eri asia,muut ei.
     
  8. homer

    homer Double Gearhead

    Aika niukasti on muistaakseni ollut S/SS ryhmän autoja muutenkin Kalajoella. Eräänä vuonna taisivat jopa boikotoida koko kisaa.
     
  9. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    2015 oli jo todella tynkäkisa. Eikä auta laskea tiimejä, jos mukaan otetaan junnut ja prätkät. Kun ne ei sitä yleisöä sinne tuo. Nähtävää oli tosi vähän.
     
  10. homer

    homer Double Gearhead

    Keta kiinnostaa mikäkin, kyllä ainakin minua kakspyöräisetkin kiinnostavat.
     
  11. 1/4mile

    1/4mile 1st gear

    Sä vaan nyt et taida ymmärtää miksi Kalajoella halutaan ajaa vaan 1/8. Kysymyshän on siitä et tolla radalla ei välttis ole turvallista lyhyen jarrutusmatkan vuoksi ajaa nopeilla härveleillä 1/4 ja silloin parempi jos kaikki ajaa1/8 niin radan preppaus saadaan sille matkalle hyväksi, nopeita 1/8 aikoja ja rata kaikille sama.
    Ei millään muulla radalla ole tarkoitus ajaa muuta kun 1/4 ,paitsi nynnyt topikat ajaa 1000 ft.
    Moroparkissa Pave ajoi jo aikoinaa 5.16 ,mut siellä onkin pitempi jarrutusalue ja Alastarolla voidaan kaikilla vermeillä ajaa turvallisesti täyttä matkaa.
    Ja stockitki vois mennä kokeilemaan 1/8 ajamista, vois tulosluettelo muuttua kummasti.
    1/8 on kuitenkin maailmalla nouseva trendi, sitäkin kannattaa seurata, TD ajaa periaatteessa aina 1/8 ,rata kuin rata.
    Ja miten sun kovan vartin vaahtoamisen jälkeen TF on eri asia, kyl niilläkin pitäis ajaa täyttä matkaa? :mad:
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minä ainakin menen sinne ajamaan mieluusti tuonkin matkan. 1000km siirtymän jälkeen on sama ajaako 200m vai 400m, pääasia että kerrankin pääsee alle kympin aikaan ;)
     
  13. jima

    jima 2nd gear

    taivalkosken moottorikerho tulee järjestämään 2016 kiihdytyspäiviä / huippunopeus mittauspäiviä pudasjärven lentokentällä! ajetaan täyttä matkaa ja rata kumitetaan ja liimataan! kerholla myös hyvät ajanottolaitteet! kiihdytyskalenteri on tekeillä parasta aikaa ja tulee overdriven sivuille! jos ideaa päivämäärille niin soitelkaa hyvissä ajoin ettei tule päällekkäisyyksiä! teppo 045-1386960
     
  14. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear


    Monta vuotta olet kyseistä lajia seurannut? Itse olen 1985 saakka aika tiiviisti.Tuosta olen samaa mieltä,että TF myös sama matka.En halua vaahdota sen enempää,kerroin vaan oman mielipiteeni.

    Tuo minkä sanoit,että Kalajoella olis niin lyhyt jarrutusmatka...et varmaan ole käynyt kertaakaan Motoparkissa tai Alastarossa.
    Kalajoen rata riittää pituudeltaan oikein hyvin.Eikä millään radalla ajeta turvallisesti,tämä laji ei sitä sanaa tunne.

    TF on muutettu senkin takia(tiedät varmaan),että konerikot on vähissä,kun se n.70 m jää pois ja moottorit ei joudu aivan äärirajoille.
    Samoin loppunopeudet alkoi olla liian kovia.

    Todellakin ymmärrän miksi Kalajoella ajetaan lyhyempää matkaa,kun jo aiemmin tuli selväksi,ettei siellä pito riitä oikein mihinkään ryhmään.
    Uho-Juho ajoi Fordinsa paskaksi ja moni auto vaan luistelee,siinä ei voi mistään kilvanajosta puhua.
    Mutta en silti käsitä,miksi alemmat ryhmätkin ajavat 1/8 mile?

    Ajakaa pois vaan,kuka viitsii tulla katsomaan. 8) 8)
     
  15. 1/4mile

    1/4mile 1st gear

    No,jos vastaillaan järjestyksessä:

    Keimolan ekoista kisoista 1975 mukana, sinä siis kymmenen vuotta myöhemmin :D

    Kalajoella todellakin on lyhyempi jarrutusmatka kun esim Alastaro tai Motopark, ilmeisesti olen molemmissa käynyt aika useasti. Ja mitä turvallisuuteen tulee, se on aina isona osana tätä lajia, eikai sitä tarvitse tyhmä olla, turvallisuuteen panostaminen ei ole pelkoa. Jos et ymmärrä että turvallisuus on n:eek:1 ,oot väärässä lajissa.

    TF matka lyhennettiin sen takia kun Scott Kalitta ajoi itsensä hengiltä 2008 ,jolloin NHRA päätti lyhentää TF matkaa jotta loppunopeudet eivät nousisi niin suuriksi, konerikoilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa(faktat kohdilleen)

    Niin, ja jos joku ei ymmärrä milloin kannattaisi nostaa , on ihan omaa hölmöyttä, nähty moni ja tullaan vielä näkemäänkin.

    Senpätakia onkin päädytty siihen , että ajetaan 1/8 kaikilla ryhmillä, prepataan rata siihen hyvin ja ei tarvitse yrittää sinnitellä huonolla pidolla. Ja pelin henkeenhän kuuluu että rata on sama kaikille, ja siten myös matka.

    Ja ihan oikeasti uskon että katsojilla riittää katsottavaa, itseasiassa se 1/8 on katsojaystävällisempi koska kaikki tapahtuu silmien edessä.
     
  16. pinola

    pinola Gearhead

    Siksi että radasta saa tehtyä oikeesti paremman kun se tehdään 1/8. Jos tehdään 1/4, nopeammat ryhmät kärsivät siitä että vain muutamalle ryhmälle prepataan kokomatkaa.
     
  17. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    Mites SPS ?
    Tähän menessä ryhmä ei oo ajanut Kalajoella edes kasimailia ?
     
  18. pinola

    pinola Gearhead

    Joo ei oo ajanut ennen enkä yhtään ihmettele miksi. Tällä 1/8 muutoksella uskon täysin että myös SPS saisi Kalajoella oikeen kisan aikaiseksi särkemättä vehkeitään.
    Nyt pitäis vaan kaikkien ryhmien pystyä unohtaan ne huonot kokemukset sieltä ja tulla ennakkoluulottomasta kokeileen puoltamatkaa, jos tuo kilpailijamäärä tuosta vielä supistuu ei sinne varmaan sit kannata enää lähteä ollenkaan. Jos kelit on ok kun rataa tehdään sillä on todella iso vaikutus lopputulokseen.
     
  19. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Kysypä joltain TF tiimiltä,oliko matkan lyhennys vain tuo loppunopeuksien alentaminen(mikä ei ole auttanut,koska nyt ajetaan samoja nopeuksia 330 jalkaa).Konerikot vähenivät rähenevät ajusti,kun ei nuo motit kestä kunnolla 1/4 mile.Edelleen olen sitä mieltä,että ajakaa vaan lyhyttä matkaa,katsojat eivät tykkää.
     
  20. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Seuraavat vain ja ainoastaan omia mielipiteitäni:
    SPS:n, kuten muidenkaan ryhmien kaluston särkyminen ei liity itse rataan vaan paluureittiin. Paluureitin kapeus aiheuttaa sen, että siinä ei voi ajaa kahta autoa rinnakkain. Hinaava auto ajaa asfaltilla, vastaantuleva auto poikkeaa tieltä ja palatessaan tuo asfatille niitä teräviä kiviä. Puhjenneita renkaita on nähty...
    Sinne on nyt puuhailtu sähköjä ja posliinipyttyjä. Ei lohduta yhtään mikäli paluureittiä ei saa leveämmäksi.
    1/8-mailia olen ajanut siellä, tosin OL:ssä, eikä nelosen puolelle pääseminen ole mikään ihmejuttu.
    Toinen syy paikalta pois jäämiseen on nykyinen pistelaskujärjestelmä. Edellinen tuki paremmin kaikkien kisojen läpiajamista. Nykyisin voi jättää vaikka yhden kisan pois ja silti pysyä SM-pisteissä kärjessä. Itse ratahan on ihan kiva... :D
     

Kerro tästä muillekin!