Kalajoki 2018

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja vilma1, 26.11.2017.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Melkoista pyykkilautaa ja heinäpeltoa näyttävät olevan nuo jenkkienkin radat ja liukastakin tuntuu olevan, kun välillä molemmat kaiteessa tai siitä läpi, välillä pusikko kutsuu radan päässä...
    Käsilähetykseen kiinittyy huomio tuossa aika monessa ja tuohon kaluston sekavuuteen, osassa kilvet kiinni...katu- vai kisatouhuako loppujen lopuksi ?

    '

    Onhan tuo kieltämättä näyttävää, mutta en tiedä kärsisikö itse katsoa paikan päällä, kun hienoa kalustoa romuttuu tuossa määrin ?
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mitä tulee Kalajokeen, niin siellä ei ole koskaan tullut käytyä kisoja katsomassa...muutaman kerran ollut likellä lähteä sinne.
    Jotenkin se kaluston vähäisempi määrä, kun kaikki eivät aja siellä vaikuttanut päätökseen.

    Matka kisapaikalle ei ole minusta mikään merkittävä tekijä...tuntuu oikeastaan ihan hullulta kun joku itkee että jonnekin Motopark:n on niin kauhean pitkä matka...siis mitä, häh, ei ymmärrä :odeek: ?

    Jostain Helsingistä on n. 80km enempi Motopark:n kun Alastarolle...vai loppuuko jostain watun Teslasta virta kesken ?

    Ainakin minulle se ajomatka on jo osa sitä kisareissua kun käyn katsomassa kisoja...tuppaa aina tulemaan joku 700km tai ylikin kun käyn Motoparkissakin, vaikka lyhymmillään sinne olisi edes takaisin kai jotain 540km...miksi ihmeessä pitäisi ajaa sitä lyhintä reittiä (usein se on myös tylsin) kun pitempääkin voi kulkea (paljon mukavampi reitti) :rotfl:
     
    pantera ja Pate-68 tykkäävät tästä.
  3. supo

    supo Double Gearhead

    Kalajoella todennäköisesti alkaa tapahtumaan eli tuliko väärä toimenpide tehtyä.Se kun pistelasku systeemi muutettiin -17 niin oli mahdollisuus tehdä ratkaisu olla ajamatta Kalajoella eli tehtiin mahdollisuus näyttää ....
     
  4. Mynny

    Mynny 1st gear

    Tarkotuksella ajettiin Kalajoen kisa alas sen jälkeen kun Tähkälän Mika jäi hallituksesta pois. Parissa luokassa alko loppunopeudet oleen liikakovia lyhkäselle kentälle ja turvallisuuden vuoksi siirryttiin 1/8 mailin kisaan ja laiskuutta siirryttiin kaikissa luokissa 1/8 mailin matkaan joka ei vaan niin kiinnosta katsojia eikä kisailijoita. Viimmenen niitti alasajoon oli tuo sääntömuutos että yhden kisan pisteitä ei huomioida kokonaispisteisiin.

    Kalajoen kentän vuokrahinnasto löytyy Event Park hallin hinnastosta. Kentän vuokrahinnassa ei varmaankaan suuria muutoksia, hallin vuokraan hassattiin loput vähätki ropot.
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei ny ehkä tarvi alkaa tehä asioista sitä mitä ne ei ole, salaliittoteorioita kylvämään. Lähetään ihan siitä et Tähkäsen Mika ei päässyt hallitukseen, en tiedä hakiko edes. Mut siellä on paikkoja avoinna kerta vuoteen ja ne ovat jokaisen jäsenen haettavissa. Nitä ei ole millään lailla läänitetty "FHRA:n herroille".

    Ja toisekseen, käsittääkseni sekä tapahtuman poisjättö että siirtyminen kasimailiin oli nimenomaan kilpailijapalautteen ansiota. Ainakin tossa ryhmäedustajakokouksessa saamani vaikutelma oli sen kaltainen ettei FHRA:lla ollut mitään hinkua tai tavoitetta päästä Kalajoen kisasta eroon ja se tapahtu vähän pitkin hampain.

    Ite oon tuol kai pari kertaa ajanut, ja Lahtikko samoin. Muistaakseni vedin jotain 270+ vauhtii vartilla kun puolta kevyemmillä ja hitaammilla outlaw vehkeillä oli turvallista ajaa vain 200 metriä. Se tuntu kyl aika kovalta. Ja jonkiverran kai tuol tapahtu noit kaatojakin, uhojuho ja pakarainen (RIP) esimerkiks.

    Ite tykkäsin tapahtumasta vaikka sinne harvemmin jaksokaan raahautua. Eitätäkään vissiin oo tulevilta kesiltä mitenkään kiveen hakattu. Pari videoo Kalajoelta.



     
  6. Mynny

    Mynny 1st gear

    Ei siinä varmasti mitään salaliittoteoria ollutkaan kun Tähkänen jäi hallituksen ulkopuolelle, nämät paikathan tulee ja menee niiku demoktatiassa pitääkin, Tähkänen tais jäädä hallituksesta oma aloitteisesti.

    Muutamia kovia loppunopeuksia kun Kalajoella tuli niin ei varmaankaan ois tarvinnut kaikkia luokkia ajattaa 1/8 mailin matkalla, mutta haluttiin säästää ja päästä helpommalla kun tehtiin rata vain 1/8 mailia, Aikasemmin jonain vuonna osa ajoi 1/8 ja osa 1/4 mailia.

    Sääntömuutos että loppu pisteistä jätetään yks kisa pois niin kaikki tiesi että hyvin moni jättää juuri Kalajoen kisan väliin, ja jos ei ole kilpailijoita niin ei ole katsojiakaan.
     
  7. Mynny

    Mynny 1st gear

    Jotain 20v taittiin Kalajoella ajaa SM ja kaatoja sattui siinä ajassa suunnilleen samanverran mitä Alastarossa huonona viikonloppuna.
     
  8. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Tuo,että haluttiin säästää,tehdään rata vaan 1/8 maili on niin paskaa,ettei paremmasta väliä.
    Jos tuolla systeemillä ratoja aletaan liimata/kunnostaa...vielä helpompaa ja halvempaa,ajetaan kaikki matkat 1/16 mailin matkalla.Siinä kulut pienenee myös siten,ettei autot/prätkät hajoa niin helposti.Tai ei ajeta ollenkaan,pidetään varikolla ns.lämmityskäyttökisat ja tuomarit arvostelee vehkeet,jaetaan pisteet arvostelun perusteella,näin saadaan SM-mitalistit selville varsin edullisin keinoin.Voi v...tu mitä sontaa.
    Ainakin lähes 10 vuotta FHRA etsi jopa rahapalkinnon voimalla paikkaa/paikkoja,missä voidaan ajaa Drag Racea ja kun se 1987 saatiin,oli meno uutta ja hienoa,sekä koko laji kehittyi valtavasti muutamassa vuodessa.Sitten Alastaro uutena ja taas mentiin ja kovaa.
    Jos rata on niin huono,ettei kuskit sitä suostu/uskalla ajaa muuten kuin matkan lyhennyksellä,ollaan pois kokonaan lajin ytimestä ja se laji on joku muu kuin Drag Race.
    On aivan hemmetin hienoa,että myös pohjoisemmassa osassa Suomea ajetaan kisaa tai on noita seisova maili nopeus mittauksia,porukat saa vetää hanat kaakossa laillisesti ja vieläpä turvallisesti,mutta kun SM-kisaan ei riitä kuskeja,niin sitten ei.
     
    Pate-68 tykkää tästä.
  9. pinola

    pinola Gearhead

    Säästö ei ollut kyllä pääsyynä kun matkaa lyhennettiin.
     
  10. Mynny

    Mynny 1st gear

    No jotenki vaan osattiin sössiä yleisön ja kilpailijoitten kiinnostus kisoihin. Parhaina vuosina oli kilpailijoita 120-130 ja parina viimmevuonna 30-40??? ja parin viimmevuoden videoita kun katsoo niin ei monta hemmoa aitalangan takana näy. Aika pitkaan meno kiinnosti katsojiakin jonka näkee kans noista vanhoista videoista.
     
    Muokattu: 11.12.2017
  11. pinola

    pinola Gearhead

    Tais se Kalajoki kyllä olla 2017 SM kisoista tuloksellisesti paras joten on siellä yleisöäkin paikalla ollu, syyt kisan lopettamiseen on siis oltava jossain muualla ja niitä on tossa ylempänä jo tullu esillekin.

    Siirtyminen 1/8 kisaan oli monen tekijän summa, yks on toi turvallisuus, yks oli se että radan kunnosta saatu palaute kuskeilta oli aika rajua ja osittain ihan aiheestakin. Siihen ois vaan pitäny pystyä panostamaan niin paljon enemmän, eikä kyse ollu pelkästään rahasta vaan ennemminkin ajasta.
    Se kenttä pitäis vuokrata heti Maanantaista lähtien että ehtis jotain parempaan saada aikaan, ja pelkästään talkoolaisten saaminen sellaiseen on aika hankalaa, varsinkin kun monet niistä aktiivisimmista on jo käyttäny vapaitaan pariviikkoo ennen EM-kisan tekemiseen, töissäkin tarttee välillä käydä.

    Sit kun isommat ryhmät sieltä väheni ja jäi pois, osa ajoi jo lyhennettyä matkaa, se ei ollut kovin fiksua edes yrittää tuhlata sitä kahtapäivää mitä radantekoon oli käytettävissä varttimailin tekoon, koska kaikki sais edes vähän paremman radan kun keskitytään 1/8 mailiin.

    Siinä ei tartte kun yhtenä päivänä ennen kisaa sataa niin ei paljon naurata, ei oo paljoa tehtävissä.

    En sitä sano etteikö sinnekin hyvää rataa sais tehtyä kaikille SM ryhmille mutta sitten se vaatis oikeesti niin paljon panostusta että siinävaiheessa tulee jo se kustannuspuolikin vastaan.
     
    Pate-68 tykkää tästä.
  12. Mynny

    Mynny 1st gear

    Aika heikolta näyttää DragRacingin tulevaisuus Suomessa jos tänävuonnakin Kalajoki oli taloudellisesti paras, mutta niinhän se on Kalajoki ollut taloudellisesti paras tieten aina koko historiansa ajan.

    Varmasti niin kuin Pinola sanoo tuosta talkootyön tekemisestä. Suurella riskillä aina Kalajoen rata on kunnostettu kun työt on aloitettu vasta aina myöhöön torstai iltana ja vaikka sääennuste on ollut sateinen torstaille ja perjantaille niinku monesti oli, lopputuloksesta ei kehuja tarvi silloin odotttaa. Edes yks vuorokausi kun ois saatu lisää tuohon kentän kunnostamiseen niin useammin ois homma onnistunut.
     

Kerro tästä muillekin!