Kallistuuko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja ana57, 31.10.2001.

  1. ana57

    ana57 1st gear

    Osaako joku kertoa, missä kohdalla on kallistuskeskiö ns. retkuperässä (vrt. Bmw, Sierra), eli minkä pisteen suhteen auton takapää pyrkii kallistumaan kaarteessa. Kysyin asiaa BMW:ltä, vastaus oli suunnilleen: mikä se kallistuskeskiö (roll center) oikein on. Mikäli Sierran tukivarren kiinnitysten kulmaa muutetaan nykyisestä ( 18 astetta) 12 asteeseen pyörän asento (pystykallistuma tiehen nähden) pysyy vakiona riippumatta korin kallistuskulmasta (peruskoulun trigonometrialla laskettuna), onko kellään kokemuksia aiheesta.
    Porschella oli huhujen mukaan joskus 70 luvulla rataversio joka kallistui kaarteessa sisäänpäin koska akselistojen kallistuskeskiöt oli painopisteen yläpuolella.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Se löytyy hetkellisten napojen leikkauspisteestä. Eli riippuu vähän ajotilanteesta.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös tuo selviä kun mittaa ja käyttää trikonometriaa...?
     
  4. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Kovasti on paha tuota selittää ilman kuvia, enkä ole ihan varma miten tämä pätee taka-akselistoihin kun ei ole tiedossa minkälaiset tuennat Sierrassa on, mutta:
    Kallistuskeskiö on renkaiden kosketuspintojen keskipisteiden ja hetkellisten napojen välisten suorien leikkauspiste. Hetkellinen napahan taas on päällekkäisillä tukivarsilla varustetussa alustassa ylä- ja alatukivarsien "jatkeiden" leikkauspiste ja mcpherssoneissa alatukivarren jatkeen ja mcpherssonin yläpäästä kohtisuoraan iskarin "liikerataa" kulkevan suoran leikkauspiste. Olipas vaikeasti selitetty. Joka tapauksessa mitään varsinaista trigonometriaa ei tarvita, mutta perusteelliset selvitykset tukivarsien kulmista kyllä. Nuo hetkelliset navat ja kallistuskeskiöthän liikkuvat ajossa koko ajan joustoliikkeiden mukaan.

    Tuolla jonkinlainen kuva aiheesta -> http://www.stockcarproducts.com/pstech3.htm
     

Kerro tästä muillekin!