Kampiakselin laakereiden välys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Cleve, 14.1.2019.

  1. Cleve

    Cleve Gearhead

    Hei,

    Tuossa kun nyt rakentelen tuota niinkin hurjaa konetta kuin 6.2d.

    Kun kampuran kaulat mittasin ensin ja oli ylärajoissa kaikki. Sen johdosta mittalin plastigaugella lääkerivälykset vasta ensimmäisesta runkopukista ja viimeisestä.

    Noh, ensimmäisen välys oli 0.038mm ja minimi on 0.045mm. Viimeisen välys sama 0.038mm ja minimi 0.055mm.


    Kysymys onkin, että mahtaakohan kuinka haitata tuo, vai vienkö akselin kiilloitukseen, että saa nuo pari satkua per kaula pois.

    Tietty olis hienoa jos jostain sais niitä tehtaan käyttämiä 0.013 isompia laakerin puolikkaita.


    Vai nippuun ja hieman ohkosempaa öljyä sisään ja kovaa ajoa, että kyllä ne paikkansa hakee.


    Kiitos
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kiillotuttaisin kaulat ainakin lähemmäksi oikeaa välystä, nyt kun kone on palasina ja kun tuo toimenpide ei kovin kalliskaan ole.

    Onko tilanne nyt uusilla laakereilla vai käytetyillä? Jos uusilla laakereilla niin mitähän oli välykset niillä vanhoilla, ja oliko ne vanhat ok näköiset?
    Onko kiertokankien välykset haarukassa?
     
  3. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    saattaa se plastigage "näyttää" tiukempaa välystä kuin oikeasti onkaan.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jep, ja usein näyttääkin. Kun testaa uusia laakereita, niin se ei "istu" heti perille asti, kun taaksekin jäävä vaikkapa öljykalvo jo ahistaa tossa mittauksessa.
    Kasaan vaan.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tai jos haluaa mielenrauhan niin mittaa ne kaulat mikrometrillä ja mittaa reijät lohkosta laakeri paikallaan reikäkellolla ja laskee välyksen, näyttää sit plastigage mitä vaan.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  6. puna niska

    puna niska Gearhead

    Pitää ihan kysyä että saako tolla muovimitalla(plastigage) mitattua muuta kuin että on välystä.
    Itellä kun ollut "oikeet" mitat käytössä niin ei ole tarvinnut moisten kanssa pelata.
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kyl sil saa. Eihän se mikään tieteellinen väline ole, mut parempi kuin ei mitään varmistamaan et on välystä tarpeeks. Niit on eri välyksille, asetetaan toi laakerikaulalle, vedetään momenttiin jolloin se tanko litistyy, avataan ja mitataan leveys paketin tulkilla. Se kertoo välyksen. Ihan toimiva,yksinkertainen vaihtoehto.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  8. Cleve

    Cleve Gearhead

    Juu, pitää nyt nolona myöntää, että ei jostain syystä tullut haettua tuota reikäkelloa heti esille. Kaikki osat on hyvin puhdistettu mittauksen ajaksi, että ei tulisi kantavaa kalvoa.

    Mulla on tosin tuossa toinen hyvä kampura josta kaulat on 0.01.-0.02mm pienemmät. eli se soveltuisi myös. Mutta kun en tiedä onko siinä painotuksessa niin isoa eroa kampuroiden kesken. Tosin, liekkö tämä alle 4k kiertävä kone niin tarkka muutamasta grammasta?


    Noh, summa summarum, kun nyt laitoin laakerit paikoilleen ja pukin momenttiin niin välys oli pystysuunnassa 0.05-0.055mm kellolla mitattuna. Eli ihan ok. Ei se plastigauge näemmä ihan älyttömästi heitä kuitenkaan. Mutta oikeassa olitte, että näyttää liian vähän.

    Tosin se bearing crush tjsp. vetää kasaan sivuilta noin kolme satkua. Liekkö normaalia kun ei ole akseli paikallaan.
     
    Custom_Rod ja xarper tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!