Kanavakittiä vai hitsausta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 3.5.2015.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aikoinaan tuli hommattua käytetty Victor jr. imari SBC:en ja sen kummemin sen kanavia tutkimatta menin ja kiillotin sen ulkoa(eräskin tunti töitä).
    No nyt kun sitä aloin laittelemaan kansien päälle jotka on RPM:t niin huomasin että kanavia oli pirrattu reippaanlaisesti jonka jälkeen ehkä lasilla puhallettu kun oli niin koskemattoman näköiset, olivat siis pari milliä liian leveät ja ainakin kolme milliä liian korkeat joten en sitä voinut paikoilleen laittaa...
    Ostinkin jo toisen koskemattoman Victor jr. intaken(kiitos Max) ja sillä nyt laitoin pannun läjään mutta jäi kaivelemaan että milläs ton kiillotetun kunnostaisi, vai eikö millään? Jos sen siis joskus laittaisi kiinni ja myisi tuon koskemattoman pois...

    Pysyykö noi kanavakitit luotettavasti kiinni ylipaineistetussa imarissa vai onko ainoa vaihtoehto hitsata lisää kamaa kanaviin ja muotoilla sit niitä uusiks?
    Hitsaushommassa ja sen jälkeisessä kaivelussa on kyllä ihan riittävästi kans hommaa, että pistää sekin kyllä mietityttämään että onko järkeä kuitenkaan tollaseen perusimariin nähdä vielä sekin vaiva?

    Ajatuksia?


    [​IMG]
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Olisko kansista varaa ottaa :)
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kitillä ne tuolla "isossa" maailmassa noita kohdistelee, on siitä sitten hyötyä tai ei.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Juuri vastaavia imusarjasovituksia olen tehnyt kitillä, viimeksi yhteen ralli-Opeliin josta oli samalla tavalla kaivettu imarin suut tötterölleen.

    Yhtä hyvin se pysyy olipa painetta tai imua, meillä on ollut useitakin kitattuja kansia ahdetuissa metanolikoneissa ja kitit alkaa irtoilemaan vasta siinä vaiheessa kun se alumiinikin jo sulaa!
     
  5. max

    max Double Gearhead

    Hyvä kun sait Victorin käyttöön.Millä tulppasit takimmaiset vesikanavat?
    Joskus tullut funtsittua,että pitäisi kokeilla kanavakittailuun ns.lentokonekittiä ja kulkee myös nimellä PR kitti.
    Sillä tilkitään muunmuassa lentokoneiden tankit/siivet.Jää elastiseksi ja kestää mitä vaan.
    No mikähän tuossa kanava matsaamisessa on se totuus tai hyöty;ei ainakaan mulle ole täysin auennut.Mitähän mahtais tapahtua jos vaikkapa BBC oval sarjan laittaisi Rect port kansien kaveriksi?
    Sorry,vähän taas rönsyilin.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos tosta lähtis rektumkansilla 300 kaakkia niin olaaveillakin lähtis se 300 kaakkia.
     
  7. rodhot

    rodhot Gearhead

    Hyllystä löytyy BBC rect port imari joka on kitattu ovaali kansille.Muutamasta kanavasta kitit irti ,mut saattaa johtua johtua +sentin paksuisesta kitti kerroksesta.
     
  8. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Jotkut kitit ei kestä E85:sta tarvii päälle jonkun epoksin tai maalin. Jos sitä kittiä tulee paksulti niin siihen voi varmistukseksi tehdä kierrereiän ja ruuvata kanavan ulkopuolelta.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Vois, mutta kun kone on jo läjässä muuten, vähän väärässä ajankohdassa tajusin tuon ongelman :odroll:

    Toisekseen se ei varmaankaan ole kovin hyvä muoto noin virtauksellisesti jos kansistakin kaivaa kanavaa vähän matkaa isommaksi, näin ainakin olen ymmärtänyt?
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Sattu oleen pari alumiinista NPT-tulppaa alumiinitangon sisällä piilossa, niillä mulle ylimääräiset vesikanavat tukin.

    [​IMG]


    Lakka jota oli imusarjan pinnassa oli varmaan kanssa jotain Boeing turbiinilakkaa, pari vuorokautta sitä maalinpoistoaineella liottelin aina välillä painepesurilla pesten :D Tosi siisti siitä kyllä sit tuli.


    Hitsauksen taidan kyllä hylätä korjausvaihtoehtona, melko työläs ja miten suorana tiivistepinnat sit pysyy kun monta saumaa per kanava joutus kiertään, koneistaahan se sit pitäsi taas?

    Kyllä se sit täytyy tolla kanavakitillä kokeilla, tässähän tulee sitä kohtuu maltillinen kerros, millin parin kerros. Mistähän sitä vois ostaa?
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  12. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Minkälaisia kokemuksia tästä on E85:n kanssa?
    Mikä E85:ssä yleensäkin on se osa jota tää ei siedä, jos kuitenkin kestää metanolia, bensiiniä ja muitakin öljytuotteita ja jopa happoja ja emäksiä...
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ei hajua, luettu ameriikan palstoilta. Ajattelin nyt vetää varmuuden vuoksi jotain ton kitin päälle jos sitte kokeilis joskus E85.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tota carbolinee täytyy ostaa.
    Tosta E85-kestävyydestä, eikös toi Inerta Primer 5 kestä tuonkin, ainakin etanolibensan ja dieselin kestää mukisematta, meinaan jos sillä lähmis imarin vielä varmuudeksi sisältä?
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ite hommasin E85:sta varten loctitelta kamaa, Loctite 3425
     
  17. LPV

    LPV 3rd gear

    Myös Loctiten 3450 tai 3455 metalliepoksit käyvät tuohon hommaan.
    3450 on aika nopea kuivumaan, 4-6min, sitä ei kannata tehdä kovin paljoa kerrallaan.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Nojoo, näkyy olevan tota Locua tossa lähi-Etrassa, laittanen sitä sit.
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vaikka tuosta Carbolinesta on ittellä pelkästään hyviä kokemuksia, niin teinpä sille E-85 liotustestin.
    Löysin edellisestä kittailusta jääneen alumiinipellin palasen johon olin ylijäämäkitit pyhkäissyt ja heitin sen lasipurkkiin jossa E-85:ta.
    Koepalanen likosi etanolissa viikon verran ja kun nostin sen ylös niin kyllä se oli aivan pehmentynyt ja irtosi sileästä pellin palasta helposti.

    Eipä siis ole huono idea eristää sitä jollain maalilla tai vastaavalla, ehdotuksia?
     
  20. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    koittakaapa sama testi ihan bensalla, on eriasia olla upoksissa johonkin aineeseen, kun pinnalla sumuna. Monet aineet mille luvataan tiettyjä kestoja ei silti välttämättä upottamista kestä. Niin hölmölle kun se kuulostaakin.
     

Kerro tästä muillekin!