kannattaako lohkolämmitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja swedu, 23.12.2005.

  1. swedu

    swedu 1st gear

    lohkolämmitimen asennusta ajattelin, mutta laskeeko lohkolämmitin polttoaineen kulutusta? Kannattaako asennus??
     
  2. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    No kyl se varmaan hiukan siihenkin vaikuttaa, kun ei kone käy niin kauaa kylmänä, mutta suurin syy asennukseen on varmaan parempi käynnistyvyys ja notkeemmat öljyt: Moottori ei kulu niin paljoo.
     
  3. lisol

    lisol Gearhead

    Ja elämä on huomattavasti mukavampaa, kun lämppäri alkaa puhaltaa lämmintä nopeammin.
     
  4. Classic1964

    Classic1964 Double Gearhead

    Kyllähän noi vermeet lähtee käyntiin ilman lohkariakin, mutta kyllä se aina on notkeempi ja nopeammin tosiaan lämpiää kun on ollut letkussa. Sitten jos oikein hifistelee niin vetäisee johtosarjan myös sisälle ja laittaa sisätilalämppärin aina kans siks aikaa päälle niin ei tartte hulluna lasejakaan hinkata. Penkitkään ei ole kuin pyykkilaudat kun on hiukan sisälämpöäkin tallella.

    SUOSITTELEN isolla ÄSSÄLLÄ (S)
     
  5. impalt66ja67

    impalt66ja67 1st gear

    Jos haluat moottorias säästellä :odroll: (ja polttoainetta) niin ehdoton varuste. Asennus ei oo vaikee homma jos reikä on helpossa paikassa :lol: Ja sisätila lämmitin on kans ihan mukava vehje
     
  6. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    suosittelen kanssa, jo pikkupakkasilla 8km työmatka-ajossa kulutus tippu lohkolämmittimen käytön ansiosta jopa pari litraa sadalle!

    koneena 305efi, autona oli '91 caprice
     
  7. sideburns

    sideburns 1st gear

    Niin ja ei sovi unohtaa erittäin helposti asennettavaa alavesiletku lämmitintä. Auttaa lähes saman kuin oikea lohkolämppäri ja on helppo löytää varaosakaupasta ja asentaa harrasteautoihin.
     
  8. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    Pitäisin alavesiletkuun tulevaa "tehokasta" letkulämmitintä jopa parempana kun toi lohko. Näistähän on väitelty kumpi parenpi niin kauan kun muistan joten en aloita sitä enää, mutta tämä on minun mielipide. Joskus aikoinaan jokkismieheltä sain ostettua jonkun 800w letkulämmittimen ja silloisessa ford ltd:ssä pysyi lumituiskussakin konepelti sulana, ja oli miellyttävä startata käyntiin kun heti puhalsi haaleaa lämppäristä odotti vaan nortin verran ja pyyhki sulilla lasin kirkkaaksi kun en oikein tykkää tosta lasin raappaamisesesta. Nykyisiinkin jenkkeihin olen muutamiin asennellut noita letkulämmittimiä, mutta tehot vaan niissä on melkein puolittunu. Vastuksen ympärillä olevan putken halkaisijaan kannattaa myös kiinnittää huomiota ettei survo sitä mummon micran letkulämmitintä oman isolohkon alavesiletkuun.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei toimi buickissa lohkolämppäri ja kyllähän sen huomaa. Kesällä kulutus ~18l/100 ja nyt talvella sellaiset 25l/100km.

    Kyllä luulisin, että kannattaa laittaa.
     
  10. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Olen sitä mieltä että lohkolämmitin ratsastaa ihan turhaan entisaikojen (60-80luvun) tarve maineellaan.Moottorit ja öljyt ovat muuttuneet huimasti siitä. Öljyt ovat nykyään 0W- jotain ja polttoaine syöttö tietokoneen tarkassa ohjauksessa ei lohkolämmitin ole perusteltua kuin henkilökohtaisen mukavuuden nimissä. Kuka tosiaan uskoon merkittäviin polttoaine säästöihin aamulla lähdettäessä kun nykyaikainen bensa kone lämpenee jo viidessä minuutissa tappiin. Pelkää mainoshypeä. Ja maksaahan se sähkökin jotain..
    En ole lohkaria ottanut viimeisiin autoihini lainkaan. Mitään käynnistysongelmia ei ole ollut säännöllisesti huolletuissa Diesel hiluxissa ja bensa A3 ssa. Kummatkin lähtivät viimevuonna -20 asteen pakkasesta normaalisti käyntiin. Öljynpainevalo ei palanut normaalia kauemmin tms. Toki kannattaa muistaa ettei tappisladissa pihasta lähteä jäisellä koneella.

    Jos ei usko riitä, suosittelen testiä. Purkki 0w-40 pihalle ja käykää aamulla katsomassa kuinka notkeaa on. Toimii.

    Ja huom,ei siis kannata kokeilla talvikäynnistystä ILMAN lohkaria 20W-50 öljyjen kanssa 74 taunuksessa... :rotfl:
     
  11. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    BRC1 taitaa olla oikeassa, mutta pieni lisäys kuitenkin, että jos laittaa lohkolämmittimen, niin samalla kannattaa laitaa myös sisätilapistoke lämmitintä varten.

    Jossain tilanteessa on varmasti mukava hypätä aamulla lämpimään autoon jos pakkasta on 25 astetta ja on menossa duuniin pikkukengissä ja ilman pitkiä kalsareita.

    Ja nämä tietysti toimimaan ajastimella.

    Eli käyttötarve ratkaisee.
     
  12. nsalokos

    nsalokos 1st gear

    mukavuudesta tinkiminen

    eipä öljyjen takia tarvitse nykyautoissa lohkolämmitintä, mutta kuka hullu haluaa palella hyppäämällä kylmään autoon ja odotella sen lämpenemistä -25C pakkasessa sen takia, ettei tekniikalle ole välttämätöntä käyttää lohkolämmitintä? En minä ainakaan :)
    Sitä paitsi yksi kylmäkäynnistys vastaa useamman sadan kilometrin normaaliajon rasitusta koneelle, niin eipä tekisi mieli "velkarahalla" hankittua uudehkoa autoa rääkätä tietoisesti kylmäkäynnistyksillä.
    Ja jos ei ole lohkoa, niin ei ole yleensä sisätilan lämmitintäkään. Palelkoon ken haluaa :)
     
  13. Petteri75

    Petteri75 1st gear

    Lohkolämmitin on kyllä yksi parhaimmista yksinkertaisista, autoja ja autoilijaa säästävistä keksinnöistä - ihme, ettei sitä ole käytetty jo alusta alkaen. Käynnistettäessä jo pelkästään pikkupakkasilla (-5° - 10°) kuulee ja huomaa eron. Edes auttavasti notkeammat öljyt auttavat moottorissa olevia metallipintoja pysymään erossa toisistaan, eli pidemmässä käytössä säästää varmasti.

    Jokainen voi varmasti miettiä, ostaisiko sen kymmenen vuotta Suomessa käytetyn kalliin auton, jos tietäisi a) lohkolämmitin on ja sitä on käytetty vai b) "kyllä nykyöljyillä kestää ja jos ei lämpiä, painaa vähän kaasua.."? Jos ei ole tallia tai edes autohallipaikkaa, niin joka-aamuiset lähdöt ovat varmasti mukavampia, kun lasitkin on sillä sisälämmittimellä "esipyyhitty".

    Kaikkiin nykyautoihin ei taida enää edes mahtua kunnon lohkolämmitintä, säteilylämmittimen hyötysuhde ei välttämättä kovin korkea ole ja letkulämmittimet..no, näistä on kiistelty aiemminkin :)

    LOHKIS ON POP!
     
  14. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Totta sinällään, mutta jos pitäisi valita yksi lämmitin extreme-pakkasille omaan autoon niin laittaisin öljypohjan lämmittimen.

    Lämmin öljy "säteilee" lämpöä myös ylös, ja lohko lämpenee samalla.
    Voitelukin pelaa heti, mikä kyllä säästää erityisesti raskaamman kaluston (jäykähköt mineraalit tai osasynteettiset) tekniikkaa.
    Hyötysuhteeltaan tällainen järjestely on tehokkaampi kuin moottorin yläosassa oleva lohkolämmitin.

    Jokainen voi kuvitella kuinka lujilla esim turbo on kun pata lätkäistään tulille, turbon turbiini ottaa jenkaa tuhansia eikä voitelua ole hetkeen ollenkaan.

    Itsellä on kuormurissa vesi-lohkolämmitin, moottorin öljypohjalämmitin sekä vaihteiston (automaatti) öljypohjalämmitin.
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kyl kunnossa oleva auto ilman lohkista lähtee juu mut aika kiva kun alkaa puhaltaa lämmintä n. puolta nopeemmin kuin ilman lämppäriä.
    Parissa edellisessä kotterossa ollut myös sisätilan lämppäri ja kyllä tähänkin tulee kun vaan kerkeen laittaa, on aika kalsan tuntuista mennä aamu-unisena jääkaappiin....
     
  16. Moppepepe

    Moppepepe Gearhead

    Lohkolämmitin ei sitten juurikaan öljyä jaksa lämmittää. Tästä olen nähnyt Nesteen tekemän tutkimuksen. Muistaakseni -25 lähdettiin ja 12h jälkeen vesi +8 tsp ja öljy -20...

    Eli kuten raskaan kaluston miehet tietävät: öljyn- vaihteiston- ja peränlämmittimet päälle ja menoksi. Tai sitten venäjän malliin eli
    1) akut sisälle yöksi
    2) jäähdytinnesteet sisälle yöksi ja aamulla lämmitys kattilassa
    3) hehkuva hiilikasa moottorin, vaihteiston ja perän alle, kohennus pitkin yötä. Lumella tukitaan tuulen pääsy auton alle
    4) niin paljon vällyjä moottorin päälle kun mahdollista jotta hiilten lämmittämä ilma ei pääse nousemaan karkuun moottoritilasta

    Näillä luulisi lähtevän...
     
  17. Vanishing Point

    Vanishing Point 1st gear

    Luulin että Venäläinen tapa on olla sammuttamatta autoa lainkaan. Näin ainakin työkoneille on tehty Siperiassa
     
  18. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    5 ) Laittaa bensaa öljyn sekaan niin pysyy notkeana ja kone käynnistyy vaikka on 50 astetta pakkasta. 8)

    Tämä temppu taisi olla käytössä saksalaisilla toisen maailmansodan aikana itärintamalla, kun piti pakkasella saada messerschmitt-hävittäjien jättimoottorit käyntiin.

    Bensa haihtui nopeasti öljyn joukosta kun myllyt käynnistyi.
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    WBBC:llä on näköjään "aina" joku toisenmaailmansodan kikka takataskussa! :)

    Lohkis voi olla nykyautossa vain mukavuusvaruste, ainaki täällä etelän "talvissa". Silti tarpeen tossa nykyisessä käyttöpaskadiisselissä. Mutta kun pakkasta on kunnolla, niin rupee nykytekniikkakin hyytymään. Mulla oli kerran joku 2001mallin tojo, ihan uus Yaris. Joo tiedän, ei oo mikään rankka peli. Mut varmana on nykyaikast mottitekniikkaa, 1.3l bensa. Mentiin mökille talvella, yli kolkyt oli pakkasta. Ei lohkolämppäriä. Varmaan oli akku täynnä kun oli ajettu jotai 300km möksälle. Aamulla oli siinä ja siinä lähtikö käymään. Paskasti pyöritti. Tokalla yrityksellä lähti. Perstuntuma sano että kolmatta kertaa ei olis sillä akulla jaksanu yrittää, eli sinne ois jääty. Ja oltais vieläki. Lohkolämppärin kanssa se olis startannu kuin nollakelistä.

    Nestekytkin muuten jäi pohjaan ku päästi koneen käynnistyttyä polkimen. Palautti sit hissukseen ku kone lämpes. Ja sit laski rundit kun loota lähti pyörii mukana.. siis vapaalla. Eli herkästi pyöri. Joo nykyöljyt on parempii kuin ennen, mutta ei ne kesää tee kun keli on miinus kolkytviis. Pakkane paneksii öljyt ja akun kyykkyyn.
     
  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ja panssarikalustossa kierrättivät jäähdytysnesteitä, ei tarvinnu pitää kun yks vaunu käynnissä/lämpimänä.
     

Kerro tästä muillekin!