kannattaako lohkolämmitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja swedu, 23.12.2005.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Riippuu vähän vehkeestä. Mulla oli aikanaan vm. -81 mitsun colt ja oli käsittämätön vehje lähtemään käyntiin. Kerran kävi "jotenkin kummasti yllättäen" taas kerran niin ettei se mennyt leimasta läpi ja toinen auto oli ajossa.
    No, vehje seisoi parkkiksella marraskuusta tammikuuhun ja kerran sain päähänpiston lähteä heppaamaan siitä pohjaa kasaan.

    Soittelin varoiksi kaverin paikalle että saadaan auto liikkeelle. No, kaivoin siitä metrin kinoksesta -25 asteen pakkasesta kuskin oven mentävän reiän sisään ja käänsin virta-avaimesta. Laakista käyntiin :eek: Kaveri yritti ostaa vehkeen itelleen kun ei meinannut uskoa silmiään. En myynyt :rotfl:

    Mutta oli miten oli niin kyllä mulla nykyään on lohkis kiinni aina kun mahdollista jos on keli miinuksen puolella. Jos ei muuta, niin ainakin henkisesti kone voi paremmin...
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Volvo 5,7: "WBBC:llä on näköjään "aina" joku toisenmaailmansodan kikka takataskussa!"


    Olen lapsena lukenut huolella Korkeajännitys ja Siivet -lehdet

    Niistä oppi kaikenlaista, myös Saksan kielen alkeet. 8)
     
  3. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Olet Petteri väärässä.Noi on juuri ne samat argumentit jotka jokainen lohkari myyjä tarjoaa . Kts tässä ketjussa oleva nesteen tutkimus.

    En ole kuulut koskaan mitään eroa käynnistettäessä esim bensa A3sta kesä vs talvi. Mitä siitä pitäisi kuulua tai olla kuulematta ??

    Kerrotko millä tavoin "lämmitetyt" öljyt pitävät mielestäsi paremmin metallipintoja toisistaan erossa verrattuna kylmiin? Ei kait se lohkolämmitin paineita sentään kanaviin nosta valmiiksi? Kuten aiemmin kehoitin-laita purkki synteettistä 0W-40 pihalle ja toinen sisälle ja vertaa.
    Toi Tvshop logiikka ei ihan oikeasti toimi.

    Diesel Hilux pitää selkeästi kovempaa kolinaa pakkasesta käynnistettäessä verrattuna kesäiseen tilaan.Mutta eroa lohkarilla lämmitettyyn talvikäynnistykseen ei takuulla ole niin paljoa että se jotain ratkaisisi. Edellinen hilux jonka ostin käytettynä lähti ýhtä kolisten käyntiin 450 000 kilometria ajettuna EI KOSKAAN LOHKOLÄMMITINTÄ!! Kuin nykyinen 80 000 ajettu.

    Ihan samat ongelmat saat aikaiseksi jos lähdet lohkarilla "lämmitetyllä" moottorilla heti täysillä matkaan . Jokainen varmaan ymmärtää sen. Jos et uskalla autoa ostaa ilman lohkaria-älä osta. Minun ostopäätökseeni sillä ei tosiaan ole vaikutusta.



    Henkkoht. mukavuustekiät eivät liity mitenkään siihen että tarviiko moottori/ auto niitä. Aika oudolta tuntuu että useat tässäkin ketjussa lähtevät talvella liikenteeseen ilmeisesti shortseissa ja t-paidassa. Minua ei kyllä palella normaaleissa talvikampeissa.. Ja ikkunoita en muuten ole tänäkään talvena kertaakaan raapinut.Katoksessa pysyy mukavan kirkkaana ja vahvoilla pesuneisteillä helppo pyyhkäistä puhtaaksi.

    jep ja talviautoilu just niin vaikeeta kun sen itse haluaa :wink:
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eipä Motoja ja ajokoneita oikein passaa Suomessakaan kovilla pakkasilla pysäyttää tai sitten saa odotella ihan rauhassa kevättä. Konehan lähtee mutta hydrauliikka ei pelaa.
     
  5. Petteri75

    Petteri75 1st gear

    Niinpä.

    Jos ei halua lohkista, niin eihän sitä ole pakko käyttää. En minä ole lainkaan väärässä; totta kai lohkolämmittimellä kone kuluu vähemmän, bensan menekki on niukempaa, saasteitakaan ei synny ja sisätilanlämmitin on hehkuttanut kabiininkin siedettäväksi. Mutta jos kertakaikkiaan ei halua mitään näistä, niin sitten täytyy vain pitäytyä uskossa.

    Aamen.
     
  6. VesaR

    VesaR 1st gear

    Ihan turha hilu - kolmas uusi auto menossa jo ilman...sisätilan lämmitin voisi olla perustellumpi - tosin sitäkään ei tullut viime talvena kertaakaan käytettyä!
     
  7. BRC1

    BRC1 Gearhead

    [quote="Petteri75 En minä ole lainkaan väärässä; totta kai lohkolämmittimellä kone kuluu vähemmän, bensan menekki on niukempaa, saasteitakaan ei synny ja sisätilanlämmitin on hehkuttanut kabiininkin siedettäväksi.
    Aamen.[/quote]

    Kyllä sinä olet edelleen väärässä. Ei se energia sinne töpselin päähän taivaista tule. Voimalat sitä jauhaa luonnonvaroista ja uraanista.Kyllä niistä saasteita tulee. Myös lohkareiden valmistuksesta,myynnista,asennuksesta ym kaikesta tulee saasteita ja välillisiä haittoja. Maailma olisi parempi paikka ilman turhia lohkareita 8)
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tiiä missä se totuus menee, mutta ainakin käyttöfarmin väljä paska 305 lähti hitosti nätimmin käymään ennen kun lohkari otti ja porsi...
     
  9. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    juu ja mä maksan autopaikasta+tolpasta 8 egee kuukausi..tottakai tulee 300 egen matukkaa lämmitettyä sisältä ja koneesta koko rahan edestä..

    ainaki bensankulutus tippuu hianosti vanhassa kaasutinmoottorissa kun muistaa pistää piuhan kii,työmatka 14 km sivu.ja mukavampi ajella valmiiks lämpimänä.

    muttan eihän sitä oo pakko käyttää..jokainen saa ihan ite valita..
     
  10. Coronet440

    Coronet440 1st gear

    Jos noista kahdesta vaihtoehdosta pitää valita, niin mie pelastan tän pikku maapallon lohkolämppäriä käyttämällä. :) Eikä tuu yllätyspekkasia ku p*ska ei pakkasaamuna starttaakaan... 8)
     
  11. MikaelT

    MikaelT Gearhead

    Täälä on puhuttu audeista ja tojotoista...Niistä en tiiä mutta 6.2 dsl Vani ainaki tykkää paremmin lähteä käyntii kun pari tuntia on lohkolämmitintä pitäny päällä. Käy paljon tasasemmin ja savuttaa vähemmän. Tossa pari vko sitte kun akut oli kaput nii ei lähteny -5 pakkasessa ilman lämmitystä ollenkaan. Ainaki sellanen empiiirinen tuntuma on että siitä hyötyä olisi :wink:

    Kyllä ne vanhat autotki lähtee ilman lohkolämmitystä käyntii...Kadetti vuodelta -75 oli varma talviauto, siis käyntiin lähdön suhteen. Kerran oli seisonnassa lokakuun lopusta huhtikuun alkuun, akku oli jääny vielä paikalle ja ekalla käyntiin n. 15sek sahaamisen jälkeen...meni vähä off-topikkiin mut piti saada sanoa.
     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    En minäkään aio lopettaa lohkolämmittimien käyttöä sillä perusteella, että joku tojota tai audi on sattunut kestämään ilman lohkolämmitintäkin :p
    Ehkäpä Vag-konsenin V6-moottoreiden sylinterien pinnoitteen irtoamiset ovat joissain tapauksissa voineet johtua puutteellisesta esilämmityksestä?

    Jos 3,9 ja 4,5 litraisten dieselmoottoreitteni kohdalla on havaittavissa selvää helpotusta käyntiinlähdössä parhaista synteettisistä öljyistä huolimatta, en keksi yhtään syytä miksi en lämmittäisi isompaa bensakonettani, vaikka se lähteekin viikon yli 30 asteen pakkasessa seisottuaan kuin "palmun alta"
    ( Kyllähän tietysti ilmankin pärjää: V6 Dakotassani ei ollut lohkolämppäriä ja tuli ajettua silti 7 vuotta, kun ajattelin että laitan lämppärin samalla kun vaihdan kasikoneen :odroll: )

    Sen synteettisen öljyn pakkastestinkin voisi tehdä metalliastiassa ja kokeilla miten se astia kestää rasitusta pakkasessa, ainakin minun moottorit on tehty metallista (ja muovista) eikä synteettisestä öljystä:p
     
  13. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Jotta saadaan hakattua kuollut hevonen varmasti loppuun luetaan avaus vielä uudestaan:

    lohkolämmitimen asennusta ajattelin, mutta laskeeko lohkolämmitin polttoaineen kulutusta? Kannattaako asennus??

    Tästä voidaan uskaliaasti päätellä että kyse on uudesta autosta jossa lämmitintä ei ole.Tuskin on tuonut 15 vuotta vanhaa dieselvania texasista käyttöautoksi tänne??Kuten muta maxikin totesi, ei sellaisen starttaamista kannata edes haaveilla pakkasissa ilman lohkolämmitintä.
     
  14. swedu

    swedu 1st gear

    Älä hyvä mies hakkaa ihan loppuun :lol:

    Mielenkiinnolla olen lukenut, että mitenkä asian laita voisi olla.
    Mutta kysymyksessähän on yli 20 vuotias 305, jota käytetään jokapäiväisessä ajossa.
    Valitettavasti en käytä synteettisiä öljyjä.

    Käyntiin on lähtenyt ilman lohkolämmitintäkin.
    Lohkolämmittimen suurimmat perustelut ovat olleet näköjään ennemmänkin käyttömukavuus puolella, vaikka tuota moottorinkestävyttäkin on puollettu.

    Hydraulikka ihmiset tietävät kyllä kuinka hydrauliöljyt käyttäytyvät 20-25 asteen pakkasilla ilman esilämmitystä. Eli ilman lämmitystä öljyt ovat kuin siirappia.

    Mutta tuo polttoaineen kulutuksen vähenemien sivuttaisessa 15 km matkajossa on jäänyt edelleen arvelun puolelle. :odroll:
     
  15. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Mä oon ainaki pitäny tähän asti päivänselvänä asiana että lämmin moottori vaatii vähemmän energiaa toimiakseen puhtaasti kuin umpijäässä oleva..

    Noi nykyajan nintendo-ohjatut koneet tietysti pitää optimina kaikki seokset, kierrokset ym mutta vanhemmissa kaasarikoneissa huomaa kyllä selvän eron jäässäolevan ja esilämmitetyn motin välillä.. ja tottakai se mukavuuspuolikin täytyy huomioida mutta jos joku viihtyy jääkaapissa niin siitä vaan..

    Esilämmityksen vastustajat vois vaikkapa kertoa jonkin hyvän syyn miksi EI kannata laittaa lohkolämppäriä! :wink:
     
  16. lemmy

    lemmy Gearhead

    Ja nämä etelän talvet..... Itse olen niin laiska, että etelään muuttoni jälkeen en ole vaan kertaakaan laiskuuttani piuhaan laittanut. Vaikka hyötyä tietty olisikin.
     
  17. MikaelT

    MikaelT Gearhead

    Niin siihen kannattavuus asiaan jos palaa...

    Lämppärinhinta + asennus + sähkökulut - polttoaineensäästö = ?

    ...Aika vaikeaahan tommosta on äkkiseltää arvioida, vielä jos laittaa lisää muuttujia kuten auton arvon kehitys lohkolämmittimen kanssa vs. ilman...

    No oikeastaan jos hintaa tulee asennuksineen vaikka 150€ ja kulutus laskee 0,3l /100km tarttis ajaa n. 50 000km (siis auton käyttöiän aikana) että olis n. +-0. Sitte jos vaikka maksaa autopaikasta kiinteen hinnan,vaikka 5e/kk ajomäärä tietty nousee...Niin ja jos lämmittää ihan "omalla" sähköllä nii onkohan kulutus n 1,5Kwh /2h nii pitää laskea vielä nekin käyttökerrat.

    Nii tuo kulutus lukema oli ihan hatusta vedetty arvio..myös sähkön osalta varovainen arvio.

    Hitto...huomaa kyllä että oon ollu kaks yötä töissä ja polla aika sekasin :odroll:
    ...Vielä kun tässä innostun nii teen excelillä kaavion tosta hommasta!!!

    . :rotfl:
     
  18. MikaelT

    MikaelT Gearhead

    Nonii...tuliha se sitte tehtyä =)

    Tässä voi ihan leikkimielellä testailla miten lämmittäminen kannattaa...tai sitten ei

    Tiedosto on Excel XP:llä tehty, jotenka tarvit sen tai jonkun muun taulukko laskennan joka osaa avat k.o tiedostot.

    http://pp.kpnet.fi/kormuuttaja/lohkis1.xls
     
  19. Coronet440

    Coronet440 1st gear

    Pari muuttujaa lisää:
    - paljonko yksi kylmäkäynnistys rasittaa mekaanisesti moottoria?
    - entä jos kunnon pakkasessa (-30C ja enemmän) auto ei kertakaikkiaan käynnisty ilman lohkolämppäriä?
     
  20. timv

    timv Gearhead

    kivan taulukon MikaelT väsäsit... mietiskelin kuitenkin tässä kalsonkikännien kera juttua ja fundeerasin että eikös nuo kilometrimäärät ole aikas kauheita... mun käsittääkseni lohkolämppäri säästää starttivaiheessa sekä nopeuttaa käyntilämpöön pääsemistä. Kun käyntilämpö saavutetaan säästöä ei enää ko värkistä tule senttiäkään...

    Autosta/kaasujalasta tietty riippuu se kauanko kestää että siihen lämpööön pääästään mutta luulisin että sen on max 5 km oli auto kuin auto... anyway, kukaan tuskin käynnistää autoansa niin usein, saatikka että olis auto ehtinyt jäähtyä, että kyseinen värkki hyödyttäis rahallisesti muutamassa vuodessa mitään. Käyttömukavuus ja helpompi käynnistettävyys on asia erikseen...

    että tämmöisiä tänään...


     

Kerro tästä muillekin!