kannattaako lohkolämmitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja swedu, 23.12.2005.

  1. weripuo

    weripuo Gearhead

    itse kaipaan ainakin autossa nopeaa lämpiämistä ihan vaan mukavuuden kannalta
    esim. kauanko kestää että vani lämpiää sisätiloista jos lähtokohta on -15C muistaakseni ihan liian pitkään
    lohkolämppäri auttaa asiaan ja siitä kun on vielä haaroitus sisään lämppärille niin mikäs sen mukavampaa.
    aion varustaa autoni myös tulevaisuudessa lohkolämppärillä
    sähkö säästää monta litraa :D (jossain uusissa haitek laitteissa ei ehkä isoa eroa ole)
    ltd:ssä on lohkon kyljessä joku pieni vastus joka lämmittää lohkoa vähän mutta jos ruuvaan toisen toiselle puolelle konetta niin eiköhän sekin lämpiä nopeammin
    täällä pirkanmaan ja pohojanmaan rajoilla kun ei ole enää niin lämpimät talvet kuin etelä suomessa, täällä on jopa lunta jouluna :rotfl:
     
  2. swedu

    swedu 1st gear

    hyvä excel taulukko. :lol:

    pitää vaan arvioida tuo kulutuksen lasku???
    Kone lämpiää nippa nappa sen 10 - 15 km aikana normaaliin.

    voisipa kuvitella että lohkolämmitin tienaisi kahdessa viimeistään kolmessa vuodessa itsensä.

    Laatikon öljyt saisi lämmitettyä vielä jotenkin...



    saas nähdä kuin paljon laskee kulutusta imuilman esilämmitys?
     
  3. MikaelT

    MikaelT Gearhead

    Täytyy tunnustaa että tuon taulukon tarkoituksena oli enemmänkin osoittaa se kuinka vaikeaa tuon asian arvioiminen on. Eikä siinä paljoa auta laskukaavat tms. jos ei ole selvillä paljonko todellakin kulutus laskee!

    Suurimmat arvot mitä "totuuneta" esitettiin olivat jotain 1l/ 100km luokkaa...Ninkuin aikasemmin on todettu kulutuksen lisääntymisen määrä riippuu kylmäkäynninstys kerroista ja ajomäärästä...

    Hmm...vielä kun ne muuttajut jotenki ymppää tuohon taulukkoon niin saamme ainoa oikean ja absoluuttisen totuuden ;)

    "ihminen on erehtyväinen - kone ei erehdy koskaan" (Elokuvasta Pekka ja Pätkä neekereinä)
     
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Kaikki muuttujat jos ottaa huomioon, tarvitsee supertietokoneen :D

    Jos jollain sattuu olemaan ajotietokone autossa, nollatkaa se ennen kylmäkäynnistystä ja katsokaa ensimmäisten kilometrien kulutus, ja järkyttykää, valitettavasti asteikko usein loppuu 99,9 litraa per 100km, pitäisköhän kokeilla riittääkö mpg-puolella lukemat, 0,1mpg olisikin 2350 litraa satasella :p
    Ylivaihdekin menee aikaisemmin päälle, kun ainakin mooppareissa laatikko haistelee jäähdytysnesteen lämpöä eikä laatikkoöljyn (lämpiäähän se laatikkoöljykin hieman nopeammin, kun laatikon öljy kiertää syylärin läpi).
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No diesel-electrassa kulutus oli lämmityksen kanssa ~10.5 ja ilman lämmitystä ~11.5 talvella tietenkin ja työmatkaa oli siihen aikaan 45km/suunta.

    Tuolla Le Sabrella (307) kulutus siis syyskeleillä 0°C paikkeilla sen 18l/100 ja nyt kun pakkasta oli -10-15°C, niin noin 25l/100km. Nykyisin matkaa on 25km/sivu eli piti tankata ihan riittävän usein.
    Kyllä se jotain näyttäisi vaikuttavan. Käyntiin se kyllä lähtee yllättävän hyvin, käyntiin lähtö oli nollakelissä paljon huonompaa ja tuo lämpiääkin ihan hyvin mutta bensaa paloi. (nyt seisonnassa)
     
  6. Lotkotes

    Lotkotes Gearhead

    ei muuta ku lämppärit joka pirssiin ei siitä ainakaa haittaa oo..
     
  7. Vanishing Point

    Vanishing Point 1st gear

    Itellä käyttiksenä A3 TDI ja siinä huomaa selvästi kulutuksessa alle 10 km ajot kun vertaa ilman tolppaa ja tolpan kanssa. Normaalit ajoni ovat noin 150-300 /siivu joten käytän tolppaa sen takia että takin voi nakata pois heti kun istuu autoon.

    Yksi asia mitä harvemmin nykyään käytetään on maskisuoja. Sen ja ns pohjapanssarin käyttö lisää huomattavasti auton kuin auton moottorin lämmön nousemista normaalille tasolle. Maskipeite maksaa itsensä takaisin satoja kertoja nopeammin kuin lohkolämmitin.
     
  8. swedu

    swedu 1st gear

    Keula on on alkutalvesta laitettu täyteen pahvia, toi pohjapanssari
    puuttuu :rotfl:

    Mutta tuo keulan tukkiminen nopeuttaa muutaman kilometrin tuota lämpenemistä. Jos aloittaisi tupakoinnin, niin lämpeäisi tupakan verran nopeammin.
    Nolla keleilläkkään ei ole vielä pelkoa, että keittäisi.:rotfl:
     
  9. transport01

    transport01 3rd gear

    Itse totesin, että yleisesti esitetyt väittämät kulutuksen kasvusta pitävät paikkaansa. Tässä hiukan käytännön tuloksia:

    Kaupunkiajossa 5 km työmatkalla keskikulutus nousi 3 l/100km kun ei ollu lohkolämppäriä käytössä. (13,5 -> 16,5 l/100km). Lämpötilat oli testin aikana -6...-10 astetta.

    Jos tuosta lähtee laskemaan polttoainemäärää / liikkeellelähtö, niin siitä tulee 0,15 l / lähtö. Kovemmalla pakkasella on varmasti vielä isompi ero.

    Hetkellisen kulutuksen näyttöä seuraamalla näkee hyvin, miten paljon bensaa kuluu kylmällä moottorilla. Itsellä tasaisella 50 nopeudella kulutus nousi (10 l/100km. 6 -> 16 l/100km) Tuo lukema on kulutusmittarin kertomaa faktaa, ei lohkolämmitinkauppiaan turinaa. Toki automaatti voi tuoda oman lisänsä kulutuksen kasvuun, mutta varmaa on, että kulutus nousee kaikilla autoilla. Myös manuaalivaihteisilla saippuarasioilla ja mopoautoilla.

    Nuo kulutusmittarit on varmaan vakiona jo kaikissa uusissa autoissa ja niitä seuraamalla saa hyvän kuvan kulutuksen kasvusta. Suosittelen lämpimästi omakohtaista kokeilua, niin ei tarvitse väittää kulutuksen laskua lohkolämmitinkauppiaiden höpinäksi.

    Toki on muutenkin mukavaa lähteä liikkelle lämpimällä autolla, jossa on ikkunat sulana. Onhan se turvallisempaakin, kun näkee kunnolla heti alkuun. Lisäksi katalysaattori toimii paremmin, kun on hiukan alkulämpöä. Onhan noita lämppärin käyttöä puoltavia etuja ihan riittämiin. :)
     
  10. Coronet440

    Coronet440 1st gear

    Nyt kun talvi vihdoinkin tuli voipi tuota lokilämppärin tarpeellisuutta ittekseen taas miettiä...

    Juttelin eilen yhen työkaverin kanssa, joka oli silloin vuoden 1999 alussa Muonion Shellillä töissä asentajana. Hänen kertoman mukaan tuo alkuvuosi oli vilkkain mitä hän muistaa: Etelä-Suomesta tulleiden turistien autoja hinattiin yötäpäivää huoltoon ku eivät käyntiin olleet lähteneet, oli Toyotaa, Volvoa, Chrysleriä ja kaikkea. Suurimmassa osassa autoissa oli yksi yhteinen ominaisuus: ei lohkolämppäriä. Osa korjattiin lokilämppäri asentamalla ja osa oli rikottu väkisin apuvirralla käyntiinlaittamalla. Ne sitten lähti trailerilla kohti lämpimämpiä laidunmaita.

    Nyt kun pakkasta on jatkuvasti yli -25, niin tuskinpa kukaan viittii väittää, etteikö lokilämppäri ois tarpeellinen...
     
  11. Beenari

    Beenari 3rd gear

    Vieläkö sulla on siinä koneen päällä alkuperäinen Rochester QudraJet? Jos on, niin vauhdilla lähimpään vauhtiputkaan ostoksille. Euroja tiskiin 200-250 ja saat hienon kiiltävän Edelbrock 1409 kaasarin. Pientä fiksausta bensaletkujen ym. kanssa ja pääset LeSabren semmoisiin kulutuslukemiin että alat epäillä omaa mielenterveyttäsi...

    Kokemusta on. -77 Custom Cruiser 403 koneella vei 11 litraa per 100km, 83 Custom Cruiser 307 koneella vei 12-14 litraa per 100km....
    Ja sokerina pohjalla: -83 Buick Electra 307 koneella vei 25 litraa per 100km riippumatta siitä ajoiko maantiellä vai kaupungissa ja polkiko kaasua vai ajoiko nätisti. Kaasarin vaihdolla kulutus putosi 9-11 litraan satasella riippuen siitä kunka nätisti ajoi. Jos polkemalla polki niin pahimmillaankaan sitä ei saanut viemään kuin 15 litraa....
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    Minkäs kokoinen kaasari oli noissa 307:ssa, kun omaan ajattelin hommata uuden kaasarin ja tuntui olevan muutama kokovaihtoehto? Vai onko toi 1409 joku tietty koko?
     
  13. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Toi Edelbrockin #1409 taitaa olla sähköryypyllinen 600cfm kaasari.

    vakio 307:n taitaa riittää toi #1403, tai #1404 (ensimmäinen sähköryypyllä, jälkimmäinen manuaaliryypyllä).
     
  14. El kamina

    El kamina 3rd gear

    No niin!!?? Tuli tämäkin luettua eilen illalla ja ei muuta kuin testaamaan, kun sen verta sammakolta kuulosti!!?????
    **Otin autosta 1litran purkin Mobilin supersynt. rally formula 5w-50! Purkissa oli 2dl öljyä ja purkki oli ollut autossa -28asteessa! Ei muuta kuin sekkarilla aikaa, purkki ylös alaisin!! :wink: No aikaa viimeisen tipan tippumiseen meni 16min 10s!! Selvä ei muuta kuin yöksi valumaan takaisin purkkiin!
    Aamulla sama testi nyt lämmötila +21astetta ja valumisaika viimeiseen tippaan 8min 2s!!! :wink: Olihan tuo arvattavissa!! :soosoo: sanoohan se maalaisjärkikin :odroll: :wink:

    Itellä on ollut kymmenkunta autoa täällä lapissa ja kyllä havainto on ollu, että lohkolämmittimestä on hyötyä, jopa PAKKO olla 8) Tottahan toki!! (Itellä nykyisin Eberi) :wink: Mutta ei hän se tuota öljyä(öljy pohjassa) lämmitä vaan vähentää yleisesti ''kitkaa'' moottorissa (osissa olevaa öljyä!) :odroll:

    Älkää ihmeessä kunnon autoilla(jenkki/harraste) ajako alle -20asteen pakkasilla on siinä lämmitin tai ei!! Suurenpi huoli taitaa olla ne muut kuin tuo moottori!!(laatikko,ohjaustehostin, perä, nivelet ja kumi tiivisteet ''stefat'' :soosoo: )

    Ps. En minä mistään uusista autoista (audi a3) mitään tiedä!!?? Saattaahan se olla vaikka nuissa olis moottorinkin osat muovista ja parafiinista???? :eek: :eek:

    :pinup:
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    Selvä homma! Kiitoksia tiedoista!
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

  17. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Kyllähän tuo 2.3 Volvo tuntuu pakkasella kuin pakkasella starttaavan, mutta ilman esilämmitystä ääni ei kyllä korvia hivele. Enemmän tuo pakkanen tuntuu haittaavan ton automaattivaihteiston toimintaa, kun on kovilla pakkasilla niin hemmetin tahmeata se kulku ennenkuin öljyt lämpiää. Onko kukaan kenties patentoinut jotain lämmitystä automaatin öljyille? Mites vertailun vuoks jenkkilaatikot pelaa näillä pakkasilla ennenkuin lämpiää?
     
  18. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    käytän tyhjää 10 min enemmän kuin normaalisti,on kyllä termari lootan putkissa,36 pakkasta ie propleemaa.
     
  19. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Tämä vanha ja laiska käyttää lämppäriä, eipähän tarvitse skrabaa ikkunoita. 8)
    -"Eikä lämmin luita riko", vanha sananlasku. :wink:
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Blazerin automaatti vaihtaa oudosti ekat vaihdot näillä kovimmilla mutta puolen kilsan ajon jälkeen toimii normaalisti.
     

Kerro tästä muillekin!