kannattaako lohkolämmitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja swedu, 23.12.2005.

  1. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Mulla on tuollainen bemarin säteilylämmitin V8:n moottoriöljyjä keittelemässä, jotta voi periaatteessa vähän liioittelemalla käyttää vaikka yksiasteöljyjä ympärivuoden. Samanlaisen systeemin voi helpohkosti viritellä laatikon öljyillekin.
    [​IMG]

    4L80E pelaa ainkin kuin unelma, vaikka on lähes -30oC. Annan käydä tyhjäkäynnillä jokusen minuutin ennen ajoa enkä tietenkään revi laatikkoa kylmänä. Olen hienosäädellyt laatikon ja turbiinin toimintaa erilaisilla öljyillä, laatikon ohjauksen muutoksilla, linjapainetta säätävän solenoidin jousen esijännitystä muuttelemalla sekä liittämällä pari vastusta solenoidin johtoihin siten, että toinen on kabiinissa katkaisijan takana, jotta voin tarvittaessa ajossa säätää laatikon linjapainetta (esim. jos raskaampi kuorma tai joku volvomies rupeaa pelleilemään 8) tms.)
    Vaihda uudet öljyt siihen laatikkoon. Perus ATF-öljyt ovat melko notkeita pakkasessakin, joten olisko sulla öljyt jo tiensä päässä?
     
  2. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Joo, oon kyllä suunnitellu että vois keväämmällä vaihtaa öljyt, jos auttas laatikon toimintaan. Lämpimänä tosiaan toimii tosi hyvin. En usko että tälläsissä käyttöautoissa on kaikki omistajat niiden vaihtoa osannu pitää niin tärkeänä, niin voi olla että on aika vanhatkin litkut sisässä. :odroll: Oon yrittäny välttää mitään turhia revityksia kylmänä, ettei riko paikkoja.
     
  3. Mattias

    Mattias 1st gear

    Voiskohan Buikissa olla Quatrojetin-kaasari, jossa sähkövika? Kulutus on melko absurdin korkea. Toinen todennäköisempi syy voisi löytyä lambda-anturiviasta... Mercury Gran Marquisissani oli yksijohtoinen lammas ruostunut poikki sillä seurauksella, että putkista tuli kattien läpi mustaa savua, kuin vanhasta naku-Mersusta. Kulutus oli 20-50 l/100 km pakkasista riippuen.

    Tarkista normikulutus Fueleconomy.gov:sta (USA), niin voit asettaa järkevät kulutustavoitteet vianetsintään (10,7 - 16,8 l/100km, uuden standardin mukaan).
     
  4. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Heh-heh, tuossa käyttö-dieselissä kun ei ole lohkolämmitintä ja ainakin parina viime talvena oli muutaman kerran aika pirun kylmä niin kysäisin huvikseni paljonko maksaisi asentaa. Yksi korjaamo(ketju) (siis ei merkkikorjaamo) vastasi ja olipa pieni yllätys: Calix tai Defa 6500,- kruunua (noin 700 euroa) ja Webasto vaatimattomat 25000,- kruunua (noin 2700 euroa). Huh-huh. Tuota, tuonkos verran se maksaa Suomenkin puolella? Jokatapauksessa noilla hinnnolla ajaa bussilla työpaikalle ja takaisin 130 päivänä (Webaston tapauksessa 500 päivänä) joten aika monta kylmää päivää saa olla luvassa ennen kuin kannattaa. Siis jos ei edes laske polttoainekustannuksia mukaan.
     
  5. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    no ainakin mitä meill' on kaivinkoneisiin ja kuormaautoihin asennettu Webastoja niin samoissa alta 3000 hinta luokissa liikutaan.
     
  6. fudge85

    fudge85 Gearhead

    Jos ei aivan läpeensä ole insinööri niin lohkolämppäsin asentaa itse ihan hyvin noin max 4 tuntia ni täytyy olla valmis..
    defan lämppäri ja johdot noin 250-300 euroa riippuu tietty mikä pirssi,,,
    itte laitoin viime syksynä chevy tahoeen -96 lohkolämppärin enkä ollu ennen laittanu ja hyvä tuli!
     

Kerro tästä muillekin!