Kannattaako museokatsastaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja PAPH, 2.5.2003.

  1. PAPH

    PAPH Gearhead

    Olisi tuossa yksi vähän ajettu '64 mallin britti-GM joka on käytännössä alkuperäisessä kunnossa. Konehuone on saanut pientä ruostetta pintaansa kun merkkihuolto oli sen pessyt vuonna '77. Lisäksi korin pinnassa muutama paikka joissa maali on joutunut antautumaan, nämä ovat sellaisia läheltä huomattavia läikkiä parin listan alla.

    Auto tuntuu jotenkin hauskalta kapistukselta tuossa kunnossa koska se on pysynyt todella hyvässä kunnossa. Tuon konehuoneen aion jokatapauksessa fiksata. Näytin sitä alustavasti museotarkastajalle joka meinasi että kyllä siitä entisöimällä hyvä tulee, tarkastajaa kuunnellessa tulin siihen tulokseen että kaikki käytönjäljet tulisi poistaa, auto ylimaalata kiiltävästä maalipinnasta huolimatta yms. yms. Onko käytäntö jokapaikassa tällainen vai arvostetaanko tuota alkuperäisyyttä jossain enemmän?

    Autosta löytyy muutama kuva http://kotisivu.mtv3.fi/vauxhall.velox/pbsx1.html
     
  2. fisu

    fisu Gearhead

    kannattaa ottaa yhteyttä johonkin toiseen tarkastajaan, tuo on tuollaisenaan kaikista parhaimmillaan.
    pioneerikin on mr-leimattu entisöimättömänä eli hyvässä alkuperäiskunnossa.
     
  3. KTM

    KTM Gearhead

    Arvatenkin moottoritila voi olla parasta "siivota". Puhdistaa vain oikein hyvin ja sitten voisi olla mahdollisuuksia? Yllättävän hyvin säilynyt laite.

    Jarrutehostaja ja pääsylinteri oli kyllä ihan uskomattomassa paikassa. Mielenkiintoinen ratkaisu tehtaalta.
     
  4. PAPH

    PAPH Gearhead

    Tuo on pelkkä tehostaja, pääsylinteri on normaalissa paikassa...
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tollasta autoa ei saa entisöidä. Jos ei museotarkastaja hyväksy sitä tollasenaan, niin mun mielestäni se on kyllä melkoinen vääryys, eikä tarkastaja tai säännöstö silloin ole tehtäviensä tasalla.
     
  6. Ranex

    Ranex 3rd gear

    Tuo Vauxhalli pitäs mennä läpi menis ainakin pohjois karjalassa. toki pieni kuuraus on esissä, sisusttän pesu ja konehuoneen putsaus niin pitäs MA todistus tipahtaa,jotkut vaativat pikiaukkua muovi akun tilalle, jos on apiko liittimiä nekin ois naamioitava.
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toihan on tollasenaan HIENO. :smile:
     
  8. Karva

    Karva Gearhead

    Eihän tolle tarvi kuin perusteellinen pesu ja kiillotus, autohan on vaaditussa kohtuullisessa tai hyvässä alkuperäis kunnossa.

    On se hemmetin hieno !!!

    :-o :-o :-o
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Konehuoneen fiksaus ja suoraan mr-tarkastukseen, tuohan on hienompi kuin mun huussini.
     
  10. PAPH

    PAPH Gearhead

    Omasta mielestäni tuo auto menee ainoastaan pilalle entisöimällä. Onhan siinä tietenkin pari paikkaa mitä pitäisi laittaa ensin, kuten kattoverhoilun takimmainen pala vaihtaa kun takalasin tiiviste on hieman vuotanut vettä ja muuta pientä fiksaamista.

    Mutta jotenkin ei tuntunut kuulostavan historian tallentamiselta puheet esim. tuon veikeän jarrutehostimen pintakäsittelemisestä yms. Pitää katsoa kunhan saan sen väkerrettyä siihen kuntoon että alkaa vaikuttaa "valmiilta". Museotarkestutetaan se sitten jos sattuu läpimenemaan.
     
  11. paxton

    paxton 1st gear

    ei muutakun pesu ja leimalle hieno peli
     
  12. dan

    dan 1st gear

    mulla on sellainen käsitys ollut että museo katsastettavassa autossa ei haittaa ajan patina päinvastoin kunhan kaikki on alkuperäistä.eli jos sulla huono hiukan kulahtanut alkuperäinen maalipinta on järkevämpää jättää se sellaiseksi kuin vetää uusi vastaava maali päälle.
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, kulunut saa olla muttei rikki eli vaikkapa penkin verhoilu saa olla käytetyn näköinen kunhan ei ole puhki.
     
  14. vw79

    vw79 3rd gear

    pahinta mitä ko yksilölle voi tehdä, on huonosti suoritettu ylimaalaus. ihmettelen mr-tarkastajan kommenttia maalausvaatimuksesta.

    huolellinen pesu kaikkialle ja maalipintojen kliinerikäsittely ja sitten mahdolliset kiveniskulohkeamien maalaamiset ja hyvät vahat pintaan.

    pahimmat virheet, kuten täysin piloilla olevat tiivisteet ym rikkonaiset vaihtoon ekaksi.

    tuollaisenaan löytö! vähäinen ajomäärä/omistajat ja hyvät dokumentit.

    takajousitus väsähtaänyt? jos näin, pieni korotus eduksi.
     
  15. makke

    makke 1st gear

    Jeps, pikku siistiminen ja kevyt fiksaus ja näyttämään museotarkastajalle. Meillä täällä Turun suunnalla tuo menisi läpi ylistysten ja ihailujen kera.
    Koska noita entisöityjä autoja on maassamme useita ja vuoden 1964 Veloxeja museokilvissä entisöitynä, niin ajan patinalla varustettu yksilö olisi ehdottomasti myös mukaan saatava.

    Aikoinaan kun tarjosin yhtä entistä Vauxhalliani, vuoden 1962 Victoria (ajettu 84 tkm). Niin ehdottivat tarkastajien toimesta jopa säilytettäväksi haalistuneen maalipinnankin puleeraamattomana. Kuulemma kuvastaisi sitä, että auto oli seissyt liiterissä jemmassa pari kymmentä vuotta.

    Eli kaikki on niin tarkastajasta kiinni. Jos tarkastaja ei hyväksy, niin uutta etsimään.
    Jos ei muu auta, niin ota Petri meikäläiseen yhteyttä, niin annan yhteystiedot tarkastajalle joka hyväksyy autosi mukisematta.
     
  16. xtremer

    xtremer 1st gear

    on kyllä nätti, tommoselta autolta lähtee 'sielu' jos sen entisöi =)
     
  17. whiic

    whiic 1st gear

    Jos ei tuommoinen helmi mene läpi maalaamatta koko autoa uudestaan, niin en yhtään ihmettele, minkä takia SAHK:n väkeä pidetään elitistisenä pussihuosusakkina. Meinaan aivan tarpeetonta noin hienoa yksilöä mennä uudelleenmaalaamaan. Lähinnä taitaa olla vaatimus karsia varattomat harrastajat pois museoautoilijoista.
    Vahaamalla niin kaunis, että vanhempi herrasmies mahtaa kupsahtaa heti kuolleena liikutuksen aikaansaamana maahan. Kannattaa varoa, vaikka toistaiseksi kukaan ei kai ole saanut syytteitä kuolemantuottamuksesta. :grin:
     
  18. douglas

    douglas 1st gear

    Älä missään nimessä mene maalaamaan , vain konehuoneen pesu ja pieni puunaus ja eikun näytille ja varmasti hyväksyvät.
    Onhan tallainen paljon arvostetumpi kuin monet just maalatut ja " entisöidyt" museoautot.
    Sinulla on helmi .
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Auton voi entisöidä monta kertaa, mutta alkuperäinen se on vain kerran (vanha viidakon sanonta).

    Noita MR-vaatimuksiakaan ei tulisi niin hirveän tiukasti tuijottaa. Tässä taannoin oli englantilaisessa mobiililehdessä juttua maailman kalleimmasta autosta, Bugatti Royalesta. Suoraan ei kehdattu näyttää, mutta kuvasta näkyi kuitenkin kuinka alkuperäinen istuinverhoilu repsotti. Mutta jutussa hehkutettiin kuinka Hra Ettore on istunut JUURI tällä penkillä ja käpäillyt JUURI tätä rattia. Suomessa ko. autosta pantaisiin vaihtamaan istuinverhoilut, koska "verhoilujen on oltava ehjät". Kuinkahan montaa milliä hinta putoaisi tuonlaisesta mokasta ?

    Tietysti tavalliset MR-katsastettavat autot ovat erikseen, mutta mielestäni liian ehdoton ei pitäisi olla kun sääntöjä laaditaan.

    Jyrki R
     

Kerro tästä muillekin!