Kannattaako ostaa Astro?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Astroa, 24.10.2005.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tossa voi olla semmonenkin juttu että noi astinlautojen valot on vaan kylmästi poistettu joko varmuudeks katsastukseen vietäessä tai joskus siellä katsastuksessa katsastussedän käskystä. Kannattaa kattoa olisko niistä esim. maadotusjohdot irrotettu tai muuta vastaavaa helppoa kikkailua millä ne saa vähäks aikaa pimeiks tai sit voi olla että niille on just ton homman takia laitettu jonnekin "piilokatkaisin" :wink:
    Nimittäin jos mennään ihan virallisen kaavan mukaan niin kolme valoa per puoli on siinäkin liikaa eli valojen etäisyys toisistaan jää liika lyhkäseks mut ei niihin kukaan tien päällä puutu vaan ainoastaan katsastuksessa saattavat alkaa kiukkuilla.
     
  2. Astroa

    Astroa 1st gear

    aijjaa et ne on "laittomat"...
    no sithän ne voi olla juurikin noin vaan nykästy irti...
    Eikö ne kuitenkin ole alkuperäset?

    Jos on niin meneekö niiden kaikkien piuhat yhteen jossain ja siitä esim akulle tms? osais alkaa seuraa piuhoja...
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kytkennöistä sanoisin että näkemättä on mahdotonta sanoa mitään. Noi astinlaudat, niiden valot ja muut härpäkkeet kun on useimmiten jälkikäteisasennuksia niin se riippuu aina asenuksen tekijästä miten ne on vedetty. Joten ei kun tutkimaan vaan mistä johtoja menee ja minne :p
    Mulla oli aikoinaan vanissa ens samalla lailla kolme valoa per lauta mut sit vaihdoin niiden tilalle oranssiset valokaapelit ja johan astinlaudat loisti :D Niiden kanssa tosin irroitin aina maadoitusjohdot leimalle eikä ne sit sielläkään koskaan välittäneet niistä pimeinä olleista kaapeleista mitään eikä tuolla liikenteessäkään tullut poliiseilta sanomista vaikka aika joulukuusi se auto oli kun niissä ledikaapeleissa oli ikäänkuin lamppu joka viiden sentin päässä toisestaan eli useita kymmeniä per lauta :wink:
    Nii, ja samalla kun niitä roplaa niin kannattaa varmistaa että ne itse valot niissä laudoissa on hyvin eristetty ettei niihin pääse sisälle kosteutta. Ne mulla ens olleet lamput oli jotkut halpismallit ja pimenivät vähän väliä yks toisensa jälkeen ja se johtui nimenomaan tosta puutteellisesta eristyksestä.
    Ja onneks olkoon noin yleisesti Chevyn hommaamisesta, niitähän ei oo näillä kulmilla koskaan liikaa 8)

    Tässä alla vielä kuva siitä mun exästä, toi astinlaudoissa näkyvä oranssi "viiva" on sitä valokaapelia:
    [​IMG]
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Kysyin konttorilta joskus valoista ja silloin kolme oli ihan OK, mutta konttori kohtaisia eroja varmaankin on.
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tosta lamppujen etäisyyksistä oli silloin joskus täällä enemmänkin juttua ja siihen saatiin silloin ihan virallinenkin tieto AKE:lta. Sen mukaan välimatka lampusta toiseen pitää olla jotain vähintään metrin luokkaa mut enpä muista enää oliko se tarkallen toi 1 m vai vähän yli. Kuitenkaan normaalimittaisen vanin astinlauta ei oo tarpeeks pitkä sille säännölle vaan virallinen kanta oli että siihen pitäis laittaa vaan kaks valoa. Ja Astrohan on vielä selkeästi lyhyempi.
    Mut ei noista kukaan oo tosissaan niin kiinnostunut että asiasta kannattais ottaa minkäänlaista stressiä, asentaa vaan sellaset kuin haluaa ja kikkailee sit niiden kanssa jos tulee tarvis :wink:
     
  6. Astroa

    Astroa 1st gear

    noi on kyllä vittumaiset vedellä noita valopiuhoja, mutta "elämä on"...

    MITEN pääsee käsiksi vilkkuviiksen juureen, eli purettua sitä virtalukon ympärystä?
    pitääkö ratin alla olevaa muovilevyä missä on mm. brake release ja hood release, purkaa että pääsee käsiksi joihinki ruuveihin?
    nimittäin kun siinä virtalukon ympärillä olevassa "suojuksessa" ei ole minkäännäkösiä ruuveja yhtää missää...
     
  7. audiq

    audiq Gearhead

    Kyllä tuo purettu on, kun vain muistais miten?
    Kirjan mukaan ratti irti ja alla oleva levy (lukkorenkaalla kiinni) irti ja siten ollaan jo pitkällä. Sitten vissiin virtalukko ja monitoimiviiksi vielä irti. Ja sieltä levyn alta muutama ruuvi niin pitäis rattiputkimuovin irrota.
    Tuo sekä ulkomuistista että kirjasta joten älä usko kaikkea.
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No vidud on, siitä napista meno hidastuu. Kiihdytys pelaa siitä liukukytkimestä viiksen sivussa
     
  9. Astroa

    Astroa 1st gear

    tänän pääsin isol tiel kokeilee viiksen päädyssä olevaa nappia, ja se on kuin onkin cruisen hidastusnappi! :)
    Etä niin...

    Muttajoo ratti onkin sitten monimutkaisempi kuin perustojotoissa ym purkaa...
    ameriiikan stailia...

    (ps. sainpas tingittyä venton hyvän mp3 soittimen vielä takasin (meni kaupan päälle)pienistä sähkövioista johtuen... soitin ukolle ja sanoin suorat sanat...paneeli olikin kyllä vielä minulla joka mun piti postissa lähettää mutta sepäs lähettääkin soittimen postissa. ONNEKSI! oli kallis)
     
  10. audiq

    audiq Gearhead

    Sitten meillä Astrossa rikki kun kiihtyy ja toisessa kuitenkin rikki vaikka hidastuu... no selvispä ainakin mitä siellä tapahtuu siitä. Se levyn lukkorengas lähti parilla kiintoavaimella ja ratinmutterilla aika helposti, kun avaimet välissä kiristää saa renkaan pois.
    Pitkien palautus/naksutus mekanismi tuotti ongelmia, kun on vähän outo
    systeemi. Ja helähti hilut syliin jo muovia poistettaessa. Sekin kyllä kasaantui kuin vaan uskoo, että on niin ihmeellinen "viritys".
     
  11. Koistinen

    Koistinen 1st gear

    Omaan vanikkaan virittelin n vuos sit kupeeseen valot 4/puoli ja konttorilla vastaus oli moisiin jot saa olla vaikka täynnä mut maasta korkeus vähintään 35 cm ja molemmin puolin symmetrisesti. Mun pikkupyörillä ei ihan korkeus täyty mut eipä kyllä mitannu inssi leimalla.
     
  12. Astroa

    Astroa 1st gear

    saas ny nähä mitä tulee helmavaloille tehtyä...
    paikat kun olis valmiina niin olis suht heleppo vetää vaa uudet valot vanhoille paikoille, ja tiivistää valon kupu vaikka silikonilla vielä varmuuden vuoksi...
    (ellei sieltä sitte o nykästy maajohtoa vaan irti joka kyllä kuulostais varsin hölmöltä...

    hitto ku vaivaa kokoajan se apusimpukan vaihto homma kun ei ole moisesta kokemusta, enkä totta puhuen :oops: edes ole apusimpukkaa koskaan nähnyt notta minkälaane se edes on, sen takia ei osaa oikein kuvitella miten se vaihdetaan... enkä tiedä tarkalleen missä se edes sijaitsee.
    Onko se siinä melkee heti eturenkaan takana, näkee kun kääntää esim kuskin pyörää vasemmalle. noh, en ala edes selittää, jos jollaa olis kuva compuutterilla olisin kiitollinen...
    (on nimittäin laskettuun aikaan puoli kuukautta ja ei tiedä koska joutuu lähteä viemää vaimoketta synnytyksee (70km) niin olis hyvä saada ennen sitä laitettuu kuntoo ja käydä siellä hesassa katastamassa...
    (vaikka astrossahan on niiiin paljo tilaa että voihan siellä takalattialla vaikka synnyttää... :lol:

    miten oikeanpuoleista käppäriä saa kiristettyä?
    takarengas irti > jarrurumpu irti (kiinni kuulemma vain renkaan pulteilla)
    ja rummun sisältä jostain säätämällä? vai pitääkö auton alta kiristää vaijeria?
     
  13. audiq

    audiq Gearhead

    Runkopalkissa, kallistuksenvaimentimen kiinnikkeen takana. Sieltä pitäisi
    apusimpukoiden löytyä. Ei ole tarvinnut pitkään aikaan vaihtaa, joten en osaa sanoa miten ruoste vaikuttaa runkopalkissa oleviin pultteihin, mutta muuten oli aika nopea homma. Kun vain varmistaa että tulevat (mutterit/pultit) hyvin kiristettyä. Meillä näytti käsijarrunvaijerinkuori peräkopassa olevan kiinnikkeen kohdalta pettänyt totaalisesti, joka vaikuttaa vaijerin kireyteen. Juuri eilen kävin leimaamassa Astron ja jarruissa pientä heittoa oli, takana kumpikin käyttö/käsi. Tuo ainakin johtuu rummun säädöstä, jonka huomasin renkaita vaihtaessani jo aikaisemmin. Jos siis käyttöjarrussa vajausta samallapuolella, tarkistaisin sen rummunsäädön eka. Vaijeria en muista mistä säädetään kun niihin ei ole koskaan tarvinnut kajota ja meillä tällähetkellä oleva pitkä liikekkin johtuu kuoresta ei säädöstä, vaikka silläkin parantuisi. Jäätymisen estämiseksi ajattelin sen uuden vaijerin vaihtaa. Niin ja "vikoja ja puutteita ei havaittu" , Tosin tikkaat ja lätkät ja muut vakiot aiheutti pahennusta, muttei merkintöjä minnekkään. :D
     
  14. Peeveli

    Peeveli 1st gear

    Joo se tahtoo toi käsijarru kuoleentua ku vaikka tietää et sitä pitäs välil polkia o se yhtä helppo unohtaa ku hammaslääkarissä käynti..Siit cruise napista ku painaa ni vauhtia tulee kylläkin maili lisää.Ainaskin niissä vehkeissä millä ite ajellu.Apusimpukka vaihtuu kenttäolosuhteissa 10 minuuttii tupakkitauon kaa ja siinä samalla kannattaa työntää rasvat kaikkii nippoihi ku siel alla ny on.
     
  15. Astroa

    Astroa 1st gear

    Mitäs nämä "kaikki nipot" sitten on?
    Mielellään laitan muutkin paikat rasvaan samalla kertaa, kerroppas vaan kaikki mihin kannattaa laittaa...
    :lol: :oops: ehä mää tiijjä.
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nippoja on näin äkkiä muistellen ala- ja yläpalloissa, raidetangon päiden ulko- ja sisäpäissä, raidetangon päissä, molemmissa apusimpukoissa ja sitten siinä tangossa joka tulee simpukalta raidetankoon.
     
  17. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Ilmastointi on päällä kaikilla muilla asennoilla paitsi vent ja htr.
     
  18. Astroa

    Astroa 1st gear

    AHA...

    Niin nyt muistan ne lämppärin kohdat mitä en ymmärtänyt mitä tarkotti...
    eli:
    HTR
    ja ne 3 alinta johtaa
    bi/lev
    norm jotain
    ja max joku...
    (kolme alinta kuitenkin)
     
  19. audiq

    audiq Gearhead

    Käsittääkseni oikeaoppinen rasvaus kun auto pyörillään. Niveltenkumien
    poksumiseen vaikuttava tekijä? Tuollaista kertoi "rekkarasvari", kun käytin Astron rasvattavana. Itse vähän "varauksella" suhtaudun noihin "yks ammattimies" juttuihin, mutta olen silti neuvoa noudattanut ja kumit on pysyneet ehjinä.
     
  20. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Suoraan manuaalista tässä:

    Ylin (jossa tuulilasin kuva): Defrost. Outside air is delivered through the defroster outlets from the heater, and some air through the floor outlets and side window defogger outlets. Adjust temperature and fan speeds as required. Use this position for conditions of sevrere fogging and icing conditions.

    BLEND: Outside air is delivered equally through the heater and defroster outlets with some air through the side window defogger outlets. Adjust as required. Use this position for multi-passenger loads causing heavy fogging conditions.

    HTR: Outside air is delivered through the heater outlets with some air through the defroster outlets and side window defogger outlets. Adjust as required. Use this position for most winter driving.

    VENT: Outside air passes through the system and discharges from the upper outlets. Use this position for cool to moderate weather. Adjust fan speed and temperature as required.

    BI-LEVEL A/C: An air conditioning position where outside conditioned air is directed through the heater floor outlets and instrument panel air outlets. This position can give cool upper level air ans warm floor level when temperature control is adjusted between cold and hot. This is very useful in cool weather with bright sun conditions.

    NORM A/C: Outside air passes through the system and discharges through the upper outlets. Use this position for most air conditioning situations because of reduced fan noise and continuous air exchange within the vehicle. Vary fan speed and temperature as required.

    MAX A/C: Air from the passenger compartment is recirculated through the system and discharged from the A/C outlets. Select the fan speed as desired. Use the "MAX" A/C position with temperature lever in full cold (down) for maximum cooling.

    Vaikka ei tuossa siis suoraan mainitakaan, kuulemma ilmastointi on aina päällä paitsi HTR ja VENT asennoissa. Nuo kaksi ensimmäistähän on kuivaustoimintoja. Korjatkaa jos olen väärässä...
     

Kerro tästä muillekin!