Kannen korotus alumiinilevyllä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ape, 20.5.2020.

  1. ape

    ape 1st gear

    Onko kukaan tehnyt, tai tietääkö että onnistuuko seuraavanlainen viritys tehdä. Moottori on v6 valurautalohkolla, alumiinikansilla ja tarkoituksena olisi laskea puristussuhteita ajatuksena ahtaminen. Eli mietinnässä vanhaa tiivistettä mallina käyttäen tekisin sopivan paksuisen korokkeen, joka tulisi kantta vasten jonkinlaisten liekkirenkaiden kanssa ja lohkon ja korokelevyn väliin normaali kansipahvi. Korotuslevyn paksuudeksi laskeskelin 1,5mm luokkaa ja ajattelin jotta saisiko jälkikiristystarpeen jätettyä pois kyseisellä menetelmällä, verrattuna pelkkään kupari tai alumiinitiivisteeseen?
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Paljoa ei passaa laittaa väliin, alkaa muuten melkoinen shimmailu imusarjan kanssa ;)
     
  3. ape

    ape 1st gear

    Imusarjan teko käynyt mielessä useasti aiemminkin, joten tulisi sekin tehtyä alkuperäistä järkevämmän kokoiseksi
     
  4. Eikö se korotus kannata tehdä leikkaamalla vähän paksumpi kuparilevy tiivisteeksi?

    Tai sitten laittaa pari kannentiivistettä päällekkäin.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onko sopivan paksuiset Cometicit pois laskuista, ilmeisesti tykkäät tehdä itse.

    Mielenkiinnosta kysyn mikä kone kyseessä, ja paljonko siellä nyt on puristussuhde?
     
  6. ape

    ape 1st gear

    Ymmärtääkseni kuparitiivisteellä pitäs jälkikiristää? Alumiini olisi materiaalina alumiinikantta vasten kuitenkin todennäköisesti sopivaa lämpölaajenemisten osalta? saako noita normi kannentiivisteitä järkevästi kahta päälekkäin ilman ongelmia?
     
  7. ape

    ape 1st gear

    Joo itse tekemällä olis mielekkäin mennä. Cosworth 24v B.O.A kone siis kyseessä vakio 9.7 puristuksilla ja ollut +10k kilometriä n.0,5bar ahdoilla ilman ongelmia, mutta katkenneen pakosarjan pultin takia joudun kannen irroittamaan, niin samallahan tuosta puristuksia laskisi turvallisemmaksi isompia ahtoja ajatellen
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    No olisko kovempien ahtojen kanssa E85 mahdollista, ei tarvi ruttuja pudottaa.

    Kaksi tavallista tiivistettä päällekkäin ei ehkä ole kovin hyvä idea, jos ahtojakin meinaat nostaa.
     
  9. ape

    ape 1st gear

    Ajattelinkin, että ainakaan ominaisuuksien osalta kaksi päälekkäistä ei välttämättä hyvä, vaikka joissakin moottoreissa varmasti moni kokeillut tai käyttänytkin. Re85 ei täysin pois suljettu vaihtoehto ole, mutta olis mukava, jos vois pienempienkin paikkojen asemilta tankata.
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    E85 peliin voit laittaa sen 1bar jos lämmöt ei karkaa ja tulpat on sopivat. Toki pitää säätää sopivat sytysennakot.

    Muistelisin että Boa jossa BOB nokat E85 oikein säädetyllä sytyksellä. "Tutulla" ollut jotain 1.1-1.2 bar ahtoja. Kestänytkin vielä kassassa ja kannentiiviste vaan pitää. Antaa jo tehoa aika kivasti.... alkaa tosin rasittaa perää ja vaihteistoa, jos on pitoa. Perävälityskin alkaa vaikuttaa siinä raja tilanteessa miten edellä mainitut osat kestää.
     
    Muokattu: 20.5.2020
  11. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Kyseisellä palotilan muodolla voisi kuvitella kestävän helpostikkin kilon paineen 98:lla jos moottorin ohjaus on säädettävissä ja fiksusti asiaa lähestyy. Jos yli kilon paineet on haaveissa niin rupeisin siinä kohtaa jo katselemaan mäntien suuntaan. Toki E85 on avain autuuteen mutta ei järkevää paikkakunnilla missä sitä ei ole helposti saatavilla kun kyse ihan ajoautosta.
     
  12. plagu

    plagu Gearhead

    eikö toi puristussuhteen lasku oo menneitten aikojen juttuja kun ei moottorinohjaukset ollu sitä tasoa kuin tänä päivänä. Vakiorutuilla vaan ja nykypäivän ruisku. jos oikein hifistelee niin pistää viinaa peliin.
     
  13. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Aikamoneen ohjaukseen saa flexfuelin. Tai niinku mulla oli edellisessä harrasteessa table switch ennakot vaan tarpeeksi pienelle bensalla
     
  14. Keme

    Keme Gearhead

    Juurikin näin. Britit varmaan runkkaa tänä päivänäkin noita paskoja V6 koneita ja tekee typeriä juttuja puristusten laskun kanssa. Ennemmin hipasee männästä tai palotilasta, jos välttämättä haluaa laskea puristuksia. Fiksumpaa tosin on laittaa kunnollinen moottorinohjaus ja säätää se oikeasti kohdalleen.
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Niin hullulle kuin se kuulostaakin, tollasella paksulla tiivisteellä tai välilevyllä voi koneen saada nakuttamaan herkemmin, kuin korkeilla puristuksilla. Paljealue yms menee vituiksi niin rallatirallati poks.
     
  16. ape

    ape 1st gear

    sytytysennakon ja polttoaineen määrät on hoidettu megaruutalla, laajakaista lambdalla ja 440cc suuttimilla sekä 044 pumpulla, joten säätöjen suhteen ihan ok pitäis olla. Ajattelin, ettei tuo moottori suuttuisi hiukan suuremmasta palotilasta, mutta kai se sitten kestää n.kilon ahdot 98lla tai anturin kanssa e85 ja 98 sekoitteista riippuen kumpaa enemmän tankkailee milloinkin
     

Kerro tästä muillekin!