Kannen virtaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 6.12.2001.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitä tarkotetaan hevosvoimilla kun puhutaan kannen virtauksesta? CFM vielä ymmärtää mut ei polleja...
     
  2. OpaS

    OpaS Gearhead

    http://www.ondoperformance.com/tech.html

    Mikäli nyt oikein tulkitsin...

    1 hevosvoimaa kohti tarvitaan ilmaa 1,67 kuutiojalkaa minuutissa, ja tämä on keskimääräistä virtausta, joka taas on huippuvirtaus jaettuna 2.5:llä

    Eli jos kanava virtaa max. 200cfm -> keskimääräiseksi virtaukseksi jää 80cfm ->
    tehoa saadaan sylinteriä kohti max. n. 48hv

    Esim. Foordin 2.0 OHC:n vakio imukanava kuulemma virtaa 170cfm suurimmalla venttiilinnousulla.
    Keskimääräinen virtaus olisi siis noin
    170/2,5 = 68cfm
    Tehoa saataisiin
    68/1,67 = n.41hv/sylinteri
    Joten suurin mahdollinen Ford 2.0 OHC:n vakiokannella saatava teho olisi 164hv - SAE-hevosina ilmeisesti... Saattaisikohan olla jopa mahdollista??
     
  3. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Ymmärsinkö oikein, virtaus lasketaan (kuten artikkelissa) painehäviöllä "1.5" of mercury, 51.8 cm of water"?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Virtaus on suurimmillaan keväisin, johtuen lumien sulamisvesistä. Ainakin kaneetilla pääsööpi n. 10km/h
     

Kerro tästä muillekin!