Kannentiivisteen vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.10.2001.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin,ekan auton omistajana,peukalo keskellä kämmentä jne...Autostani paloi kannentiiviste ja aion sen vaihtaa itse.
    Onko iso homma?Kertoisiko joku mitä kannen irroituksessa on huomioitava,autossa on jakopään ketju ja kannen yläpuolinen nokka(1kpl)Onko kansi työstettävä joka kerta kun sen tiiviste vaihdetaan?Kaikki info on tervetullutta :-o
    Kiitos etukäteen!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Twincam 2001-10-22 10:40 ]</font>
     
  2. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Jakopään merkit vain kohdakkain ennen irroitusta, kasaus sitten niiden merkkien mukaisesti.

    Kantta ei tarvitse työstää jos se on suora, mutta koneistamossa se selviä.
    Toki se on myös itse mitattavissa, mutta...

    Tarvitset myös kannenpulttien momentit ja kiristysjärjestyksen.

    Olikohan muuta?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lohkon ja kannen tiivistepinnoista kannattaa etsiä tummia tai vaaleita rantuja. Josko löytyisi halkeama tai ainakin paikka josta tiiviste petti. Myös kannen avaamisessa kandee käyttää momenttiavainta. Säätö kireimpään momenttiin ja jos avain ei naksahda on ko. pultti ollut löysemmällä. Keittikö oikein kunnolla tai kävikö kauan kuumana? Katso onko öljyn seassa metallimujua. Eihän sitä sinne takaisin saa, mutta on hyvä tietää ettei kone välttämättä kestä enää puolta miljoonaa. Vaihda suodatin ja halvat öljyt. Aja lämpimäksi ja vaihda uudelleen. Kierrätä pelkkää vettä jäähdytysjärjestelmän läpi jokusen kerran. Nämä siis sen takia että öljyt ja vedethän varmaan meni sekaisin tiivistevauriossa. Jos autosi on yleinen kirjastosta voi löytyä korjauskirja. Tarvii ainakin pulttien kiristyksessä, kiristystapoja lienee yhtä monta kuin autovalmistajiakin.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitos paljon tiedoista,täytyy varmaankin selvittää ensin noi kiristysmomentit yms..
    Täytyypä marssia kirjastoon jos sieltä löytyis tietoa moisista momenteista.:grin:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin,auto keitti kerran,sen jälkeen nesteet
    alkoi hävitä.Tarkemmin tutkittuani huomasin,että nesteet tulevat paineella ulos jäähdyttäjän korkin reijästä kun painaa koneeseen kierroksia.Öljyn seassa ei liene vettä,ovat melko kirkkaat.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hmmm. Voisiko olla että vain korkin tiiviste olisi pettänyt tai jousi kuolleentunut. Kokeiles vaihtaa pelkkä korkki. Siis jäähdyttäjän. Jos vesi on mennyt öljytilaan öljymäärä olisi lisääntynyt, eli katso mittatikku. Valuta jostain nestettä pois ja katso kiilteleekö pinta kaikissa sateenkaaren väreissä(=öljyä). Katso myös näkyiskö koneesta päällepäin että tiivistepinnasta olis valunu nestettä pitkin lohkon kuvetta. Konehuoneeseen purskahtanut neste muistuttaa lähinnä homerihmastoa (patentoitu autotieteellinen termi?) Jos ei näistä mikään tärppää voi olla ettei koko tiivistettä tarvi vaihtaa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    No,korkki jäähdyttäjään on kerran vaihdettu,ei auta asiaan.Jäähdytysjärjestelmään tulee kova paine,kun painaa kaasua ja jos ottaa silloin koko korkin pois,neste lentää kylmänäkin ulos jäähdyttäjästä.Mistä muualta voisi tuollainen paine syntyä kylmään koneeseen?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Twincam 2001-10-22 15:55 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Twincam 2001-10-22 15:56 ]</font>
     
  8. iji-69

    iji-69 1st gear

    todennäköisesti kansipahvi on pettänyt vesitilaan, kun kylmänäkin pukkaa pihalle nestettä. älä ajele enempiä vaan kansi irti ja uusi pahvi tilalle, alumiinikansi kestää huonommin keittämistä;valurautakansi ei välttämättä ota itteensä. teräsviivaimella voit sihtailla kannen suoruutta. lisäksi kannattaa yrittää selvittää vaurion syy;puutteellinen kiristysmomentti,huono vedenkierto etc. muista myös että monessa moottorissa kannenpultit ovat kertakäyttöisiä.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    JOs paineet tulee syylarin kautta pikimmiten, niin tiiviste on mennyt. Eli ystävämme puristuspaine on kadonnut pytystä vesikanavaan. Kuumakaan kone ei juurikaan roiski nestettä, kun ei avata korkkia paniikissa. Eli kone käyntiin kylmänä korkki auki, jos pulputtaa, niin tiiviste paskana.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ihan mielenkiinnosta palaan tähän vanhaan aiheeseen kun itselläni on samanlainen urakka edessä.

    Saitko vaihdettua moottoriin kansipahvin?

    Ajattelin myös katella samalla kun kansi on irti että kaikki muukin on siellä kondiksessa. Läpätä venttiilejä.. jne.

    Onko kellään täällä omakohtaisia kokemuksia Fordin 289cc koneen kansiremontista?

    Vinkkejä sun muuta turinaa saa laittaa.
     

Kerro tästä muillekin!