Kannentiivisteen vuodon toteaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 428HO, 17.8.2005.

  1. 428HO

    428HO 1st gear

    Onko kellään tiedossa menetelmää, millä voisi todeta, että pääseekö jäähdytinnesteeseen paineet palotilasta. Eli sisältääkö jäähdytinneste pakokaasua.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Käytä moottoria jäähdyttimen korkki auki. Nesteen joukossa ei pitäisi olla kuplia.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ohivuotomittaus on kanssa aika näppärä tohonkin hommaan.
     
  4. fliptop

    fliptop 1st gear

    Pakokaasumittarilla jäähdyttimestä.
     
  5. 428HO

    428HO 1st gear

    Kiitokset vastauksista.

    Tässä tapauksessa vuoto on ilmeisesti pieni, mikäli edes aiheutuu vuotavasta kannentiivisteestä. Viikon ajelin ilman ongelmia kunnes alkoi työntää nestettä paisuntasäiliöstä. Sitä enen teki saman pari viikkoa aikaisemmin. Eli tulee ilmalukko ja nesteen kierto estyy.

    Sain kuitenkin sellaisen vinkin, että kannattaa mitata pakokaasu mittarilla paisuntasäiliöstä HC-arvot. Jos arvot nousee niin voi alkaa vetää haalareita päälle...

    Onhan sekin mhdollista, etten osaa ilmata Fieron jäähdytys järjestelmää.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Uusien autojen jäähdytyssysteemin ilmaaminen on kuulemma aikamoinen projekti, näin kuulin korjaamolla, kun omissa ei mitään semmosia ilmauksia tarvi tehdä.
     
  7. Konte

    Konte 1st gear

    Omassa Chevyssä tekee samantapaista (topic Lämmöt heiluu...) ja epäilys kohdistui ensin termariin, sitten syylärin painekorkkiin ja lopulta pakokaasutestin mukaan kannentiivisteeseen tai kanteen (pakokaasua jäähdytysnesteessä). Lämpö nousee normaalisti termarin aukeamiseen saakka, sitten nousee paineet syyläriin ja työntää paisuntasäiliön täyteen ja välillä yli ja luonnollisesti ilmaa muut putket täynnä. Termarista ja vesipumpusta saa laskea ilmaa jonkin aikaa....

    Keskimäärin joka toisella reissulla ei mitään ongelmaa, lämpö kohosi hieman termarin auetessa ja laski normaaliksi. Sitten niillä muilla reissuilla konetta ilmattiinkin ahkeraan... nyt jonotetaan korjaamolle. :-?
     
  8. 428HO

    428HO 1st gear

    Samat on oireet kuin Kontella. Mittailin eilen vanhalla Sun:in mittarilla HC-arvoja, mut mitään luotettavaa tulosta en saanut. Ilmaus ei ainakaan ottanut onnistuakseen. Täytyy näköjään purkaa vesipumppu ja kannet niin eiköhän se vikakin sieltä löydy.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Omalaatuista jatkoa lämpöaiheeseen, eli onko kukaan muu epäillyt tai huomannut, että liian tiukka jäähdyttimen korkki voisi aiheuttaa ongelmia?

    Autossa, jossa on vanhanmallinen jäähdytyssysteemi ilman paisuntasäiliötä, on yläsäiliössä normaalisti ilmatila.

    Oletus on, että paine voisi nousta liian tiukan korkin alla niin paljon, että kun korkki viimein aukeaa, ulos puskee jo sekä nestettä että höyryä ja tämän jälkeen jäähdyttimestä kuuluukin iloinen porina, paineen laskettuahan nestettä alkaa kiehuttaa.

    Tämmöstä on tapahtunut kerran tai pari, mutta jos jättää korkin auki, kaikki pelaa normaalisti, eikä lämmöt nouse edes paikallaan käyttäen.

    Vettä ei koneesta katoa muuta kun sen mitä sylkee tolleen ulos, eikä putken päästä tule vesikäryjä. Nesteessäkään ei näyttäisi uiskentelevan kuplia, sen mitä nyt sinne korkin alle näkee.

    Kai se kansivika kiehuttaisi nesteet oli korkit kiinni tai auki? Poratako korkkiin reikä vai pätkäisenkö sen isomman jousen, että sais löydemmän korkin?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tee siihen syylarin korkin tiivisteesen poikittainen viilto josta ylimääräinen paine pääsee pois. Näin mulle neuvottiin ja tuntuis auttavan. Termariin voi myös porata pari pientä reikää joista vesi virtaa sopivasti jolloin koneen lämmöt paremmin kurissa. Ei siis pääse niin kuumaksi että termari aukeais.
     
  11. Konte

    Konte 1st gear

    Tuota samaa olen mietiskellyt Chevyn nesteytyksiä ihmetellessä. Tuleeko paineet todellakin vuotavasta kannentiivisteestä tai kannen halkeamasta vai onko nestekierrossa jotain muuta vialla? Alkuperäisessä syylärin painekorkissa paluulautanen roikkuu melkoisen vapaana ja tarvikekorkissa se taas vedetään löysällä jousella kiinni. Merkkihuollon mukaan alkuperäinen korkki on kunnossa ???

    Epäilen, että termarin ollessa kiinni paineet kertyy lyhyeen kiertoon ja termarin auetessa sylkäisee ne syyläriin ja samoin tein nesteet paisuntasäiliöön korkin ollessa valmiiksi raollaan. Sieltähän ne ei palaa kiertoon koska paine pitää korkin paluuventtiilin kiinni. Kun järjestelmästä laskee paineet ilmaamalla pois ja nesteet virtaa paisuntasäiliöstä takaisin kiertoon, pysyy lämmöt normaalina kun paineet purkautuu paisuntasäiliöön kuplajonona, joka ei ole jatkuva...?
     
  12. Konte

    Konte 1st gear

    Tuota samaa olen mietiskellyt Chevyn nesteytyksiä ihmetellessä. Tuleeko paineet todellakin vuotavasta kannentiivisteestä tai kannen halkeamasta vai onko nestekierrossa jotain muuta vialla? Alkuperäisessä syylärin painekorkissa paluulautanen roikkuu melkoisen vapaana ja tarvikekorkissa se taas vedetään löysällä jousella kiinni. Merkkihuollon mukaan alkuperäinen korkki on kunnossa ???

    Epäilen, että termarin ollessa kiinni paineet kertyy lyhyeen kiertoon ja termarin auetessa sylkäisee ne syyläriin ja samoin tein nesteet paisuntasäiliöön korkin ollessa valmiiksi raollaan. Sieltähän ne ei palaa kiertoon koska paine pitää korkin paluuventtiilin kiinni. Kun järjestelmästä laskee paineet ilmaamalla pois ja nesteet virtaa paisuntasäiliöstä takaisin kiertoon, pysyy lämmöt normaalina kun paineet purkautuu paisuntasäiliöön kuplajonona, joka ei ole jatkuva...?
     
  13. veekasi

    veekasi Gearhead

    Tarkin tapa on mitata pakokaasutesterillä! Verrata säiliön ulko ja sisäpuolen lukemat, hyvä testeri nimittäin reagoi jo hallin HC-pitoisuuksiin! Mitä tohon termarin aukeamisen ja sulkeutumisen vaikutukseen paineeseen tulee, niin kyllähän paine on sama syylarissa ja koko järjestelmässä oli termari auki tai kiinni, alavesiletkussa ei ole sulkua! voi olla et termari jumittaa ja nostaa lämmöt liian ylös? Termarissa on hyvä olla reikä, usein jo valmiina. Eikä kansipahvivika(pieni) kovin paljoa kiehauta nesteitä, nesteen sekaan vain pääsee pakokaasua joka laajenee paineen laskiessa(kun avaat korkin), siitä aiheutuu se purskahdus. Jäähdytysnesteen lämpötila ei pitäis olla yli 100 asteen, paitsi paikoin tapahtuu pistemäistä kiehumista, joka aiheuttaa mikrokuplia->paineen laskiessa taas laajenevat tunnetuin seurauksin! Ja kuten aiemmin sanottiin joissain moottoreissa ilmaaminen on jo tiedettä?! Kunhan arvasin, niinhän ne korjaamoillakin tekee!
     
  14. KimT

    KimT 1st gear

    Kaikista yksinkertaisin tapa todeta vuotava kansi on painamalla sormin syylärin ja kannen välistä letkua kasaan moottorin käydessä. Iät ja ajat näin tehty. Jos letku on kivikova, on järjestelmässä painetta ja paine tulee vain jostain vuodosta. Mikäli letku on sellainen löysä tai puolikova, ei ole hätää (päinvastoin kuin avioelämässä, heh heh) :D
     

Kerro tästä muillekin!