kannet taunuksen V6:een

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Junnu, 14.11.2001.

  1. Junnu

    Junnu 3rd gear

    onko taunuksen V6:een (2.3) saatavilla hyviä virityskansia kun alkuperäisen pakokanavat ei oikein vaikuta parhailta mahdollisilta?

    onko tanen ruiskut hyviä..?

    sopiiko caprin 3L:n motti taunukseen (coupe Gt -71) ja saako sen laittaa?

    siinä pari kiperää...
     
  2. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Katso pari viestiä alemmas tota Taunukseen 2.8 motti, siint voi ol jotai hyötyy. Ei pitäis saada 3.0 konetta.
     
  3. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Joku 70-luvun 2.8 turbo Mustangissa on kolmipakoaukkoiset kannet ja ne sopisi 2.8 koneeseen. En tiedä sitten onko virtauksiltansa sitten niin loistavat, mutta niitä on ainakin käytetty useasti.

    Paljonkos tehokkaimmassa Tanarissa on tehoa? Oliko 115 hp? Meinaan et jos on, niin 115 * 1.2 = 138. Eli juuri tuo huimat 138 hp mitä Essexin 3.0 V6 kone tuottaa. Siitä en sitten tiedä onko paras kone rakentaa. Osien saanti on ainakin nykyyään kiven alla.
     
  4. Sittana

    Sittana 1st gear

    3.0 ei saa laittaa, kun suurin sallittu tilavuus on 2866.
     
  5. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Jaa juu, niinpäs olikin.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitens kun mä muistan kyllä suhanneeni 2600 coupe taunuksella, eli se varmaan kävis vertailumoottoriksi?
     
  7. Sittana

    Sittana 1st gear

    Kannatta tosiaan katsoa pari viestiä alaspäin otsikolla taunukseen 2.8 motti. Sieltä löytyy tarvittava tieto siihen minkä koneen taunukseen saa laittaa.
    Niin ja sitten tuohon kansi asiaan. Eli eikös 2.9 koneessa ole kolme pakoaukkoa? Sopivuus?
     
  8. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Ei sovi 2.9 koneen kannet 2.8:siin.
     
  9. OpaS

    OpaS Gearhead

    Eikös ne pulttijaoltaan ole samat?

    Pari hankaluutta siinä vaan on...
    -Venttiilien järjestys eri
    -Nokka-akselia käytetään 2.9:ssä ketjulla, vanhemmissa rattailla
    -Nokka-akseli pyörii eri suuntaan
     
  10. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Mitä mahdat tarkottaa että vanhemmissa nokka pyörii rattailla??? Viittiks vähän selventää. Eiköhän 2.8 ja 2.9 moottorit pyöri samaan suuntaan, eli nokka-akseli pyörii myös samaan suuntaan, en oo ihan varma mutta päättelisin niin. Luulisin, että porauksessa on vain eroa.
     
  11. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Jep... Eli vanhemmissa Cologne koneissa on "pakeliittijakopää" joka pitää sitä hassua rapinaa.

    "...Varmat tietolähteet tietävät kertoa urbaania legendaa, että nuo rattaa olisivat tehty vanhoista virranjakajista..." =)

    Mutta eihän ne koneet/lohkot tuohon lopu. USA Fordien Aerostarissahan on Colognen 4 litrainen V6 kone. Joku asiantuntija minulle selvitti että moisesta koneesta voisi käyttää kampiakselia vaikka 2.8 koneessa ja näin saada iskun pituutta nostettua huomattavasti. Tilavuutta näin yli 3 litraa. Ja vääntöa luonnollisesti enempi.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    2.0, 2.3, 2.6 ja 2.8 V6 jakopää on toteutettu kahdella vinohampaisella rattaalla, 2.9 V6:ssa taas on ketju;

    Kun kampiakseli pyörittää nokka-akselia rattaiden välityksellä, akselit pyörivät eri suuntiin - kun kampiakseli pyörittää nokka-akselia ketjun välityksellä, akselit pyörivät eri suuntiin...!

    Elikä kaikkien em. moottoreiden kampiakselit pyörivät samaan suuntaan (edestä katsottuna myötäpäivään) mutta nokat 2.0-2.8 (vastapäivään) eri suuntaan kuin 2.9:ssä (myötäpäivään)

    Nyt sitten muuten oletin että kaikkia akseleita tarkastellaan pohjoisella pallonpuoliskolla... :smile:

    2.8 ja 2.9 iskutilavuuksien erot johtuvat iskunpituuksista (68,5mm ja 72mm). Sylinterin halkaisija molemmissa on 93,03mm.
     
  13. OpaS

    OpaS Gearhead

    ed. siis allekirjoittaneen tekstiä...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: OpaS 2001-11-17 16:02 ]</font>
     
  14. Taunus2.6

    Taunus2.6 1st gear

    Mitäs luulette jos käännän sitä kuuluisaa "entistä virranjakajaa" elikäs nokkaratasta yhen hampaan pieleen, muuttuuko ajotus liikaa, virinokkaa ajatellen. Ei tunnu parhaalta tossa kohdassa ja säädettävää en ole missään nähnyt..
    suunnittelin itte kans noita mustangin kansia, mutta eiös niissä ole kanssa vena järjestys 3. ja 6. pytyn osalta eri, eli imu ja pako toisinpäin. ainakin tässä mun kannessa pytyt 1.,2.,4. ja 5. on samanlaisia ja kahessa viimesessä ikään ku päinvastoin kuin näissä. meinaan vaan, että sillonhan alkuperäinen nokka ei käy, aukeais imu ja pako väärässä järjestyksessä.. :grin: ja kaiken tämän sepustuksen pointtina on se, että mistä saa tiukempia nokkia kun eivät koneen omat nokat käy? (ja vakionokallahan ei mihinkään pääse..)
     
  15. OpaS

    OpaS Gearhead

    Vasen ja oikea kansi ovat täysin samanlaiset.
    2.0 - 2.8 Cologne V6:issa venttiilien järjestys on konetta ylhäältäpäin katsottaessa:

    (pakopuoli)
    I-E-I-E-E-I
    (imupuoli) --->etupää
    I-E-E-I-E-I
    (pakopuoli)

    Ja sylinterien numerointi:

    6--5--4-
    (imusarja) --->etupää
    -3--2--1

    Sama siis kummassakin kannessa katsottaessa kumpaakin kantta erikseen joko imu- tai pakopuolelta.
    Samanlaiset palotilat siis ovat sylintereissä
    -1,2,5 ja 6
    -3 ja 4
    Matemaattisesti sanottuna siis kannet ovat paikalleen asennettuina keskenään pisteen suhteen symmetriset, eivätkä peilikuvat. (Meneekö vähän vaikeaksi...)
    Amerikan 2.8 V6:ssa venttiilien järjestys on täysin sama. Nämä kaksi eurokannessa yhdistyvää pakokanavaa ovat siis sylinterien 2 ja 3 sekä 4 ja 5. Jenkkikannessa nämä kanavat tulevat ulos kannesta aivan vierekkäin. Kaikkien kolmen välimatka pakosarjan tiivistepinnassa ei siis ole sama.

    2.9:ssä taas järjestys on:

    (pakopuoli)
    I-E-I-E-I-E
    (imupuoli) --->etupää
    E-I-E-I-E-I
    (pakopuoli)

    Sitten siitä ajoituksen muuttamisesta:
    Nokka-akselin päässä olevassa rattaassa on 68 hammasta. Nokka-akselihan pyörii 360 astetta (1 kierroksen) kun kampiakseli pyörii 720 astetta (2 kierrosta.) Tällöihän 68 hammasta vastaa 720 kampiakselin astetta, 1 hammas siis n. 10,6 astetta. Eipä taida ajoitus näin onnistua???

    Viritysnokkiahan (Kent Cams) löytyy ainakin Free Technicsiltä ja Mopo-Sportilta. Ja varmaan muualtakin. Ja ne käyvät myös amerikkalaisilla kansilla varustettuun koneeseen.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: OpaS 2002-01-16 07:21 ]</font>
     
  16. Taunus2.6

    Taunus2.6 1st gear

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Taunus2.6 2002-01-19 14:51 ]</font>
     
  17. samiharju

    samiharju Gearhead

    Saahan sen nokan hiottua erilaiseksi. esimerkiksi Kansityö Erkki Rintakari Lapualla tekee virinokkia vanhasta hiomalla. p. 06-4376835

    nokan hionta muistaakseni 70eur ja ainakin ohareihin löytyy useita eri muotteja hyllystä :)
     

Kerro tästä muillekin!