Kansalaisaloite harrasteajoneuvoluokasta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Akseli von Gardan, 29.10.2012.

  1. Mites tämmöisen käyttö ,kun kuulin uutisista että minkkien silittely vastakarvaan on saanut 50tuhatta nimeä vastustajilta ,niin luulisi että autoharrastajiakin moinen määrä löytyisi?

    Kuulemma toiseksi vahvin työkalu äänestämisen jälkeen... ainakin tämä oili tarkempi työkalu kun voisi ihan luonnostella jo raamit valmiiksi ennen eduskunnalle esittelyä , vrt äänestämällä jotain poliitikkoa joka unohtaa oman nimensäkin kun pääsee virkaa toimittamaan.
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tämä varmaan toimii, jos löytyy yksi henkilö, joka luonnostelee asian ja jaksaa olla kuuntelematta sitä nurinaa ja kritiikkiä ja lopuksi kuitenkin kerää sen vaadittavan määrän nimiä ehdotuksen alle.

    Jos lähdet asiaa viemään ja luonnostelet ehdotuksen, laitan nimen alle. Tai kuka vaan sen harrasteajoneuvoluokan ehdotuksen tekeekin.
     
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Oma ehdotukseni olisi kerätä eri harrasteautokerhojen hallitusporukkaa saman pöydän ääreen foorumiksi, jonka pohjalta hahmotella ehdotus ja jonka pohjalta ryhtyä keräämään nimilistaa.
    Kerhot siksi, että olisi jo alusta alkaen jonkinlainen ns. virallinen leima ehdotukselle, eikä vain sekalainen kasa nimiä kerätty jonkun epämääräisen nettipalstahahmotelman pohjalta.
    Samalla tulisi tuota kauan kaivattua yhteistoimintaakin harrastettua.

    Eli jos näitä juttuja lukevat muut yhdistystoiminnassa vaikuttavat hörhöt - kertokaa miltä tämä ajatus teistä kuullostaa?

    Itse toimin siis GM Cruisers ry:n hallituksessa ja olen valmis esittelemään & ajamaan ajatusta hallituksellemme ja edelleen jäsenistömme suuntaan.
    Eli siis olen valmis toimimaan taholtamme yhtenä aktiivisena henkilönä tämän asian ajamisen saralla.
     
  4. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Erittäin hieno ajatus.
    Kunhan vain saataisiin harrastajien kesken päätettyä miten määritellään harrasteajoneuvoluokka..... :mad:

    Mielestäni selkein esitys kansalaisaloitteelle olisi käyttömaksu pois yli 30-vuotiailta autoilta.
    Se olisi ainakin yksinkertainen ja perusteltu kriteeri.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Toi 30 ja vanhempi auto ei toimi.
    Jos tuo olisi luokitus niin harraste ajoneuvot loppuu oikeilta harrastajilta kun "kaikki" hankkisi yli 30 vuotiaan auton säästön vuoksi se aiheuttaisi harraste luokituksen poistumisen väärinkäytösten vuoksi.

    Ja on sellaisiakin autoja joita jotkut aivan puhtaasti harrastaa suomessa harvinaisuuden vuoksi vaikka ikää olisi parivuotta ja ne olisi helposti luokiteltavissa harraste autoiksi. Esim. vaikka H-D edition pick-up millä ajetaan kesäkelissä ja joskus pyhäisin sekä tapahtumiin, muuten se pysyy tallissa 35L sadalle kulutuksen vuoksi.

    Omistajalla pitäisi olla normaali käyttöön oleva ajoneuvo joka on katsastettu ja vakituisesti sitä myös käytetään, ettei tule ristiriitaa harrastamisen kanssa.
    Vaikka olisi kaksi jenkkiä talossa kyllä se -73 avo harraste autona on ja perus -88 caprisella liikutaan muuten.

    Katsastus käyttö kuukausien mukaan.

    Maksuvelvoitehelpotus käyttö kuukausien mukaan ei Km.
    Saksaan nürnbergiin ruotsin kautta ajamalla autotapaamiseen niin 2700Km on suoraan ajamalla sinne eli maisemat ja nähtävyydet kierrellen 3-3500Km eli edes takaisin 6-7000 Km ja aikaa on vasta pari viikkoa ehkä kolme mennyt ja 10000Km matka rajoitus paukkuu ja auto seisoo loppu 5 kk tallissa ehkä jossain voi pyörähtää.

    Harrastaminen olisi näytettävä toteen jotenkin jotta luokituksen saa
    -82 corolla vähän ruosteessa 1,3 kaasarilla metsästys autona ei harrasteluokitukseen menisi,
    mutta orkkis aluvanteilla ja muulla rekvisiitalla selvästi harraste mallisena menisi. Esim. "uuden" penkit, alkuperäinen radio koelaudassa, ei ruostetta ja muutenkin massasta poikkeavan oloinen.

    Mutta myös perus jenkki/auto voisi olla harraste ajoneuvoluokituksen saava jos perus kulkineena olisi vaikka mondeo ja jotenkin voisi perustella sen harrasteen. Omalla kohdalla se voisi olla pers-aukisuus eli jenkit on sydäntä lähellä, mutta pörssi ei kestä ajaa kuin sillon tällöin, eikä todellakaan ole varaa ostaa entisöityä cudaa.

    Perus autoille harrastetarkoitukseen voisi hakea statusta aina katsastuksen yhteydessä osoittamalla sen olevan jotenkin erikoinen (selviää ake/trafin tilastoista) ja katsastuksessa olisi myös helppo koneelta katsoa milloin on viimeksi käyttö auto ollut liikenteessä.

    Jos ei ole varaa käyttöautoon niin silloin voi maksaa sen kesän verot ja vakuutukset normaalisti tai sitten pitää olla jo selvästi harraste auto ja syy miksi se on vain harraste autona. Esim eukolla/ukolla työpaikka ja se maksaa perheen käyttiksen maksut.


    Harraste luokituksen voisi saada hyväksytyiltä tarkastajilta joita voisi olla kerhoilla/toiminnan järjestäjillä ja todistuksen muotoisena saisi paperin joka katsastus asemalla esitetään maksuhelpotuksien saamiseksi ja jos käyttö auto olisi vaikka 8kk talvisin vuodessa "kilvissä" helpotuksen saisi.

    Tässä pari kohtaa joita voi ajatella ja jalostaa eteenpäin.
    Jos et lukenut kokonaan ota uudestaan ja lue ajatuksen kanssa.
     
  6. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Liian monirönsyinen luokittelu tekee rajanvedon harrasteauton määrittelemiseen melkolailla veteen piirretyksi viivaksi.
    Levikesarja käyttikseen? Ralliautot? Hevosauto? Kun lainsäätäjälle kuitenkin olisi oltava hyvin selkeä ja perusteltu esitys.
    Ja mitä helpotuksia tällä käytännössä haetaan?
    Minusta tärkeimpänä on käyttömaksu, joka ei ainakaan tulevaisuudessa ole pienenemässä.

    Ja kuka ei-autoharrastaja ajaisi jokapäiväiset ajonsa yli 30-vuotiaalla autolla?? aika marginaaliryhmä....


    Ja onhan tätä vuosien saatossa puitu OD:llakin varmaan muutaman sadan sivun verran...
     
  7. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Minkäslainen ongelma Ruotsissa on tuo "veronkierto" yli 30v autojen kanssa? Eikös niillä ole siellä helpotuksia maksuissa ja pidempi katsastusvälikin?

    Ne ketkä nyt ajelee uudemmilla autoilla ja joilla on varaa niiden lyhennyksiä ja huoltoja maksella, tuskin alkaa 30v vanhoilla autoilla verohelpotuksen takia ajamaan. Niitten taas jotka ajelee muutamien satasien romuilla niin pitkään kun ajoaikaa riittää, tuskin on taloudellisesti kannattavaa puuttua noihin harrasteautoiässä oleviin autoihin. Tosta väliltä tietysti joku saattaa löytyä joka käyttää mahdollisuutta hyväkseen, mutta kyllähän MR-rekisteriäkin käytetään hyväkseen. :odroll:
     
  8. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

  9. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Kateus se on joka määrää?
    Ihan sama, ajan 100 - 3000km parilla Suomessa ainoana rekisterissä olevalla yli 30v.
    Museorekisteriin en saa koska "Maalipinta ei ole tehtaan mukaisesti virheetön, on noita kuplineita pilkkuja, jotka vahatessa ovat puhjenneet!"
    Kesän vakuutus 180€ ajoneuvovero? + katsastus, kilometrejä 200.

    Toinen samoin ainoana Suomessa ja seisonta rekisterissä, en ajanut - huolsin ja pihalla käynnistelin - kulut pienet.
    Kolmas on oikeastaan vara-auto, kesän rekisterissä 180€, ajoneuvovero? + katsastus 75€, ajoa 1400km.

    Wanhaa autohan ei ikinä ekalla hyväksytä eikä sallita korjausta vuoden päähän eli aina katsastus 75€.
    Kerran mm. "Kyllä tästä jotain löydetään - haki kärkimittarin ja "Liian ohuet takajarrulevyt 18mm, min 19,5mm (kaivoi taulukosta) ja auton huippu 220km/t eli Suomessa ei mitään merkitystä, seuraavan katsastukseen korjaus ilman lisämaksua ei mahdollinnen. Muita ylläreitä seisonnan jälkeen: puhallin ei toimi, käsijarru jumittaa, epätasapainoiset jarrut, yksittäinen nivel väljä tai päästöt! Kaikki aina korjannut viikkoon, mutta rahastukselta tuntuu kun ei saa sopia korjattavaksi seuraavaan katsastukseen - eihän nällä ole arkiajoa!
     
  10. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Juu, täällä yli 30 vuotta vanhoista ei tarvitse maksaa vuotuista veroa ja katsastusväli on kaksi vuotta. Paitsi jos peli on 1950 tai vanhempi, niitäpä ei tarvitse vuosikatsastaa ollenkaan. Sitten vakuutukset ovat varsin edullisa noihin vanhoihin, säännöt vaihtelevat yhtiöittäin, tässäpä yhden aika suositun firman kotisivut (Ruotsiksi):
    http://www.bilsport-mc.com/
    Yleensä vakuutuksissa on kuitenkin mottona että taloudessa pitää olla ns. käyttöauto, ja onpa noissa muitakin rajoituksia.
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei mitään ikärajoja tai erotteluja harrasteautoihin vs tavallisiin.

    Vaan yksi vakuutusmaksu, käyttömaksu per ihminen.
    Eli ihminen ottaaa henkilökohtaisen vakuutuksen itselleen, ei jokaiselle tallissa makaavalle autolle erikseen.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos muualla onnistuu harrasteauto luokitteleminen niin suomessa se todennäköisesti kateuteen kaatuisikin.

    Siksi sen pitäisi olla samalla tavalla saatava status kuin museoautoilla, useammalta tarkistajalta lausunto auton harrastekäyttöisyydestä ja sillä/niillä sitten viranomaiselta harrasteajoneuvo status ja maksuhelpotukset päälle.

    Kun lakia rustattaisiin, siinä vaiheessa pitäisi tehdä määritelmät ajoneuvolle ja harrasteautostatuksen saannille.
    Pykälät ja asetukset pitää olla tarpeeksi pitkälle mietitty ja kehitetty eikä vähän sinne päin muuten lopputulemana on, että jonkun vuosimallin tietyt mallit statuksen saavat ja kateuden tuntien jenkit ei listalla ole.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Valtio omistaa vakuutus yhtiöistä osuutensa ja sehän ei järjestelyyn suostu.

    Mites sitten jos eukko ajaa sinun autolla ilman vakuutusta tai luvatonkäyttöönotto? Ne taisi olla perusteet millä viimeksi ehdotus henkilökohtaisesta vakuutuksesta tyrmättiin, näin ainakin muistelisin kuulleeni korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.
     
  14. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Tämä Ruotsin malli olis minusta se, mitä kannattaisi lähteä ajamaan, olis helppoa esittää valmis käytäntö naapurimaasta, mistä muutenkin on paljon tänne vaikutteita lainsäädäntöön tullut. Sekä olisi apuna kuitenkin valtaosalle harrastajista.

    Selvää kuitenkin on se, että mitenkään ei ole mahdollista sellaisia helpotuksia saada, mitkä kattaisivat kaikki ajoneuvoharrastajat, joten olisi syytä aloitteessa tyytyä helppoon, selkeään ja perusteltuun esitykseen.
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Samat sanktiot jos nytkin ajaa vakuutuksettomalla autolla.
    Jos on ajokortti, on myös velvoite ottamaan vakuutuksen, tai sitten on itse "käyttökiellossa". Netissä ilmoitus että nyt ajetaan ja taas lasku kolahtaa postiluukkuun.

    Nykyinen systeemi on ihan perseestä, autoja kun ei voi ajaa kuin yhtä kerrallaan, mutta maksut pitää kaikista maksaa.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Näinhän se oikein mennessä menisi, mutta suomessa se on puhdasta utopiaa, että maksat yhden vakuutuksen ja ajat millä vaan katsastetulla autolla millä saat laillisesti ajaa ja käyttömaksu lasku tulee postissa.
     
  17. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    lyhyesti, kannatan ruotsin mallia.
     
  18. flatonia flattop

    flatonia flattop 3rd gear

    Täältä myös ääni ruotsin mallille. Kyllä tämä on mielestäni ainoa järkevä ja toteuttamiskelpoinen malli mikä myös suomen autoharrastajille kuuluisi :mad: Mallia näihin käyttöveroihin kyllä otettiin varmaankin ruotsista ja saksasta tosin vain suomessa jätettiin harrastajat huomioimatta maksujen suhteen :mad:
     
  19. Hei ,täähän on herättänyt keskustelua!

    Hyvä.

    Oma ehdotukseni on myös Ruotsin malle , eli yli 30v auto olisi harrasteajoneuvo joka katsastettaisiin joka toinen vuosi ja olisi vapautettu käyttöverosta , ja yli 50 vuotta vanhat vapautettu myös katsastuspakosta?

    Yksi käyttömaksu / ihminen olisi kyllä ihan järkevää kun ei sitä kahdellakaan autolla yhtaikaa voi ajella...

    Tämä kansalaisaloite nyt kuitenkin olisi kait ainoa suora tapa ehdottaa jotain ja katsoa sitten ketä äänestää kun näkee miten eri tahot tuohon SELKEÄÄN ja kohdennettuun ehdotukseen suhtautuu.
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Juuri tuon takia tuohon laitoin, että se vaatii sen yhden innokkaan joka luonnostelee asian. Jos tätä lähdetään koko harrastekentän laajuudelta jokainen mielipide huomioimaan tulee mahdoton tehtävä, tässäkin ketjussa jo aika monenlaista ehdotusta.

    Tässä kohti tarvitaan ehkä jonkinlaista diktatuuria demokratian puolesta :D

    Näistä tähän ketjuun tulleista ehdotuksista näkee, anteeksi nyt vaan, se, että katsotaan maailmaa aika kapealla katseella. Esimerkiksi tuo yli 30v autoilta käyttömaksut pois ilman ajorajoitteita ei ole valtion päättäjien kannalta ollenkaan haluttu ratkaisu ja on ihan varma, ettei asia siltä pohjalta etene.
    Näissä ympäristötavoitteissa on määritelty jotain autojen päästöistä ja sen takia aina moititaan meidän autokannan keski-ikää. Jos yli 30v vapautettaisiin ilman rajoituksia käyttömaksuista, niin arvaahan sen, miten siinä käy.

    Lakiehdotusta tehtäessä on toki otettava huomioon harrastekentän tavoitteet mutta pidettävä mielessä myös valtion etu. Jos valtion etua ei millään tavalla huomioida, ei ehdotukset tule menemään läpi. Hyvät perustelut siis harrasteajoneuvoluokalle tarvitaan ja miten se edistää ympäristötavoitteiden saavuttamista ja jopa taloutta.

    Ehkäpä näistä syistä johtuen tämä asia ei ole vielä tähän mennessä edennyt, kompromisseja vaaditaan puolin ja toisin. Ja oikeasti on tehtävä selvä ero käyttöauton ja harrasteajoneuvon välille.


    Jos annetaan käyttömaksuvapaus, on suostuttava ajopäivärajoitteisiin tms. mutta toisaalta voisiko saada sen lisäksi vielä enemmän vapauksia muutoksiin?

    Siinäpä miettimistä.
     

Kerro tästä muillekin!