Kansalaisaloite harrasteajoneuvoluokasta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Akseli von Gardan, 29.10.2012.

  1. JariV

    JariV 2nd gear

    Hyvä ehdotus yllä. Toivotaan että asian tiimoilta saataisiin tarpeeksi aktiivisia ihmisiä jotta tämä alkaisi liikkua eteenpäin.
     
  2. 400 cid

    400 cid Gearhead

    TSBMW:n ehdotus on hyvä kyllä, mutta siinä taas tulee ongelmaksi harrasteajoneuvon määrittäminen sekä järjestelmän tekninen toteuttaminen.

    Saisikohan joku kaivetuksi millään sitä Ruotsin lakitekstiä oldtimereitten kohtelusta. Näkisi vähän että miten autovanhusten katsastus/käyttömaksu(ttomuus)asia on siellä muotoiltu. Siellähän ymmärtääkseni ei sinänsä harrasteajoneuvosta puhuta vaan yli 30- ja 50- vuotiaista autoista.
     
  3. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Järjesrelmän tekninen toteutus mahdollinen ongelma, mutta tuossa ehdotuksessa olisi hyvää juuri se, että harrasteajoneuvon määritelmän tekee omistaja. Jos kävelee kauppaan, ostaa uuden tojotan ja esim. rakentaa sinne järjettömät soittovärkit, voi halutessaan rekisteröidä autonsa harrastepeliksi ja hyväksyä käyttöä koskevat rajoitteet. Minkä takia jonkun muun kuin harrastajan itsensä pitäisi määritellä onko auto harrastevärkki vai ei?
     
  4. debner

    debner Gearhead

    Voin osallistua jos täällä pk seudulla.
    Tarvittaessa voidaan kokoontua Bemarikerhon tallilla Nurmijärvellä.
    Kymmenkunta mahtuu istumaan ja penkit tuomalla vaikka 30.
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Olen vajaa 2 vuotta sitten ilmottautunut SHAL:n hommiin ja odotan yhä edelleen yhteydenottoa. Nyt on pari alle 3-vuotista muksua ja matkaa Nurmijärvelle 200 km siivu, joten ihan lyhyellä varoajalla en voi tulla mihinkään. Kuitenkin olen "mukana" ihan oikeasti; JariV:lle laitoin tietoni kyllä.
     
  6. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    Tuossa vaatimattoman vastaavassa->
    viewtopic.php?f=2&t=232414
    vasta 13 TUHATTA ottoa,muttei OSUMAA..
    Joteskin harmittaa,ettei saada mitään yhteen hiileen aihetta,kai se on
    tää junttiland styge vaan mikään ei vaan toimi..
    t.Arska
    :eek:
     
  7. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    tullu selviteltyä noita sahkin ja mhrf:n kuvioita ja tulevaisuussuunnitelmia.
    Itseasiassa en ole saanut varmuutta että Ruotsissa olisi vuoden 1950 jälkeen ensirekisteröidyissä katsastus/verohelpotuksia. Sitä vanhempia ei tarvitse katsastaa. Katsastusviranomainen olisi nostanut rajan vuoteen 1960 mutta järjestö tyrmäsi asian, koska 50-lukuisia käytetään normaaleina käyttöautoina.

    olikos fhra aktiiveja paikalla tai ottaako joku selvää heidän näkemyksistään ennen mahdollista kokousta?

    Nurmijärvi kävisi ihan hyvin.

    Kovin korkealla ei ole tällä hetkellä odotukset mutta keskustelu on aina tervettä.
     
  8. nixon

    nixon 3rd gear

    Oliskohan mitään järkeä laittaa ehdotus myös veteraaniluokasta mikä olis vaikka 40 vuotta(30 on kuitenkin meitin autokannalla liian vähän)?
    Esim. käyttövero viiskybää polttoaineesta riippumatta ja leimalle joka toinen vuosi.
     
  9. JariV

    JariV 2nd gear

    Tää on mun mielestä hyvä että saadaan keskustelua aikaan. Tästä se pitää lähteä liikkeelle jos on lähteäkseen. Tosin arskazone pisti kyllä kylmää kyytiä tähän tolla viestillään. Ja oli juurikin mun mielestä itse asian ytimessä joka on YHTEISTYÖ.

    Kyllä me voidaan täällä hakata näppäimistöä miten paljon vaan mutta tää suomalainen tyypillinen omissa piireissä asioista pillittäminen ja poraaminen ei vaan vie itse asiaa mihinkään.

    Antti Siilin teki asioille aikoinaan jotain. Meidänkin pitää TEHDÄ, jos meinataan saada jotain oikeesti aikaseksi. Tälläsen asian takia pitää koota rivit ja alkaa puuhaan. Siihen tarvitaan uhrautumista joka on ongelma. Se on selkeetä, että oma sohva ja kaljakeissi pitää vaihtaa epämukavaan kokoustuoliin, kahvikuppiin ja moniin työtehtäviin jotka ei oo aina niin miellyttäviä.

    Mä oon valmis olemaan mukana loppuun saakka ja arvostan niitä henkilöitä jotka ovat joko täällä julkisesti tai privalla mulle ilmoittaneet haluavansa olla mukana.

    Sitten taas vastakohtana tällä palstalla on useita idiootteja myös jotka ei MITÄÄN muuta osaa tehdä kun haukkua, kitistä ja olla kateellisiä. Niitä tyyppejä pidän täysin mitättöminä inisijöinä. Eikä ole mitään mielenkiintoa kuunnella tai lukea muutenkaan tällästen tyyppien juttuja koska kyseiset paskahousut eivät omalla natinallaan saa mitään muuta kuin tuhoa aikaan. Tässä yritetään tehdä jotain mitä tässä maassa ei ole koskaan ollut aiemmin. Yhdessä. Se vaatii positiivista asennetta ja tarmoa puskea asioita läpi vaikka ei huvittaisi. Sellasia ihmisiä tähän tarvitaan.

    Sori palopuhe. Mä en oo näemmä muuttunut 10 vuoden aikana näitten puheiden suhteen mihinkään.
     
  10. JariV

    JariV 2nd gear

    Ja tarkennettakoon vielä itse käsitteestä HARRASTEAUTO:

    Se olisi sitä mitä me yhdessä porukalla päätettäs. Ja kaikki yksityiskohdat mitä siihen liittyis. Mitään ei ole vielä kirjoitettu kiveen tai lakitekstiin. Kaikki on auki. Kaikki pitää määritellä.
     
  11. raggar

    raggar 3rd gear

    Tää onkin mielenkiintoinen aihe.

    Tietysti se on vitun hankalaa määritellä harrasteauto. Ehkä se olisi paras että ikäraja on se 30 vuotta. Toki uudempiakin on harrasteautoina paljon, mutta ehkä 30 vuotta vanhemmille vois koittaa saada rakentelu-, katsastus-, ja verohelpotuksia.
    Enkä tarkoita että katsastukset ja ajoneuvoverot pitäis poistaa, vaan että sais esim. veron kiinteäksi vaikka 200 euroon vuodelta.

    Voin olla jollain tavalla touhussa mukana, työt ja välimatkat vaan vähän hankaloittaa.

    Toivotaan että saadaan jotain aikaiseksi.
     
  12. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tuohon löytyy aika helposti tietoa, tosin Ruotsiksi. Eli tässä linkki Transportstyrelsenin kotisivulle kohtaan missä määritellään (vuosi)verotettavat ajoneuvot:
    Skattepliktiga fordon
    Eli heti ensimmäisenä kun mainitaan mitkä ajoneuvot ovat verovapaita on tuo 30-vuoden sääntö.

    Sitten katsastushelpotukset ovat vaikkapa Bilprovningenin sivuilla (eli vaikkapa tästä) löytyy kohta Entusiastfordon ja sieltä tuo selviää.
     
  13. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Toihan olis aivan helevetin selkeä ja yksinkertainen tuo Ruotsin käytäntö...

    Tämä kyllä tuntuisi siltä, että voisi ehkä saada läpi menemään, kun ei kuitenkaan yritetä kuuta taivaalta...
     
  14. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Jos tämmöinen harrasteajoneuvomäärittely onnistuisi, niin se olisi ainutlaatuinen koko maailmassa. Missään maassa jossa maksetaan käyttömaksuja ja autot pitää vakuuttaa, ei anneta vapautusta maksuista sen perusteella, että sitä on muuteltu ja omistaja harrastaa tämän auton harrastamista. Pikemminkin päinvastoin EU:ssa puuhataan, että autoja ei saisi muuttaa (itse varsinkaan) vaan ne tulisi korjata alkuperäsillä osilla.

    Tuo "ruotsinmalli" nyt on helppo kopasta Sverigen lakikirjasta. Sitä ei tarvitse edes kääntää koska ko kieli on meidänkin virallinen kieli :)

    Mutta kertokaa mitä sen jälkeen kun 50K nimeä on listassa ja adressi toimitettu eduskunnan kirjaamoon?
     
  15. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Jottei totuus unohdu ,niin Siilin haastoi viranomaisen käräjille. Löysi hyvän asianajajan ja voitti. Siilin ei yrittänyt nuolla viranomaisen persettä. Kun Trafin pelleilylle oikeasti aletaan jotain tekemään, kannattaa etsiä kunnollinen asianajaja, lupaan henkilökohtaisesti osallistua 500€:llä kustannuksiin. Kansalaisaloitteet on turhaa vessapaperin suoltamista, ne haudataan lausuntokierroksille aivan samoin kuin opposition kansanedustajien lakialoitteetkin.
     
  16. Toisaalta on varmasti hyvä määrittää tarkasti mikä on harrasteajoneuvo joille tässä nyt haetaan erikois statusta ,mutta.... jos se olisi yli 30vuotta vanha auto ja piste.

    Ei jäisi tulkinnavaraa.

    Ja nimenomaan niin että omistaja päättää ,eli ajaako vain sallitut esim 60pv tai maksaa sitten normimaksut kuten tähänkin asti jolloin auto ei kuuluisi harrasteajoneuvoluokkaan (jos joku tosiaan haluaa kihnuttaa vanhalla autolla ympäri vuoden)?
     
  17. raggar

    raggar 3rd gear

    Tuo kuullostais hyvältä. 60 päivää riittää melko varmasti suurimmalle osalle harrastajista. Ja tosiaan jos vaihtoehtona olisi myös pitää auto tavallisessa rekisterissä, aivan niinkuin on nykyäänkin, on museoautot ja sitten muut.
     
  18. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Jep Akseli, ei välttämättä tuota 60 päivän käyttörajoitusta tarvitse ehdottaakaan, vaan käyttövero kokonaan pois yli 30 vuotiailta ja katsastus joka 2. vuosi. Tuo 60 pv käyttörajoitus+vakuutus olisi toinen pykälä. Jos löytyy vakuutusyhtiöitä sitä toteuttamaan, ja varmasti löytyykin.
    Se olisi siis lakiin kirjattu optio.

    Tero S: Ei ole kysymys perseennuolennasta ja tuo esittämäsi esimerkki ei mitenkään ole verrannollinen tähän keisiin. Siilinillä oli takanaan EU-direktiivi. Tässä tapauksessa kukaan ei riko mitään lakia kun ei ole mitään lakia olemassakaan, edes EU ei määrää yli 30 vuotiaille autoille verovapauksia.
    Siinä olet täysin oikeassa että enemmistö jyrää vähemmistön (opposition) eduskunnassa. Se on sitä demokratiaa, ja sadat lakialoitteet jäävät sikseen arkistoihin.

    Tätä minä olen yrittänyt painottaa ja kysellä, mitä tehdään sen eteen, että edustajat ovat paikalla ja painavat jaa-nappia kun ko lakiehdotus tulee käsittelyyn - ja jotkut ajaa ja hopputtaa asian valmistumista valiokunta ym. kierroksilla ennen sen palautumista eduskunnan päätettäväksi.
    On helpompi puhua 5 kansanedustajaa asialle kummiksi kuin kerätä 50000 allekirjoitusta (joka on turhaa kettutyttöjen hommaa)
     
  19. zarppi

    zarppi 1st gear

    yritin vastata tuolla pikavastauksella viestiin, niin johkonkin se hävisi,höh
    Mutta voisiko joku suomentaa tuon ruottin mallin, ei ole toi toinen kotimainen vahvin laji(ei tää ensimmäinenkään).
    en lukenut koko viestiketjua lävitse,mutta tuli mieleen toi traktoriverotus tolla löpön päivämaksulla.. suoritetaan tekstiviestillä.
    Olen mielelläni mukana omalta osaltani, jos aloitetta ruvetaan keräämään.
     
  20. JariV

    JariV 2nd gear

    Mun mielestä harrasteauto voitaisiin määrittää kolmella tavalla:

    1. Ikään perustuva harrasteauto (yli xx voutta vanha)
    2. Omistajan ilmoitukseen perustuva harrasteauto (uudemmille kuin xx vuotta)
    3. Omavalmisteinen harrasteauto

    Olisiko syytä olla muita kohtia?
     

Kerro tästä muillekin!