Kansalaisaloite harrasteajoneuvoluokasta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Akseli von Gardan, 29.10.2012.

  1. zarppi

    zarppi 1st gear

    toi kolmoskohta ei tule tässä valtakunnassa koskaan menemään läpi.
    mikäli ymmärsin, mitä tarkoitit.
     
  2. nixon

    nixon 3rd gear

    Edelleen mun mielestä ikään perustuva pitäis olla veteranbil automaattisesti. Ilman ajorajoituksia siis.
     
  3. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Mun mielestä kannaatta tehdä ns. kotiläksyt. Harrasteautoiluun liittyen on tehty vuosien mittaan monenlaisia esityksiä liittyen käyttömaksuun ja rakentelusäännöksiin yms. Kaikki ne ovat käyneet lausuntokierroksella erinäisissä eturyhmissä. Mun silmiin on pistänyt se, että automaahantuojat ry on lähes järjestään vastustanut harrastajalle myönteisiä asiaoita. Tähän kannattaisi mielestäni kiinnittää erityistä huomiota. Automaahantuojat ry on takuulla tehokkain loppari trafin ja liikenneministeriön suuntaa. Joten sieltä suunnalta pitäisi löytää liittolainen. Se vaatii myös monelta harrastajalta melkoista asennemuutosta, koska uusien autojen mollaaminen suomen suurimmalla harrasteautofoorumilla ei ole mitenkään tavatonta. Toisaalta automaahantuojien pitäisi huomata, että harrasteautot ovat harrasteautoja ja niiden omistajilla on myös käyttiksiä. Jo selvästi havaittava fakta on myös, että harrastajat vanhenevat, mikä taas yleensä tarkoittaa taloudellisen tilanteen paranemista. Keski-ikäisethän suomessa perinteisesti uudet autot ostavat. Paljonko OD:llä on automainoksia? Luulisi että harrastajat olisivat potenttiaalisia asiakkaita, koska eivät juurikaan vastusta yksityisautoilua. Samoin kannattaisi käydä läpi ketkä muut ovat aiempia esityksiä vastustaneet ja miksi. Puoltavat lausunnot esim. Automaahantuojat ry:ltä on ehdoton edellytys positiivisiin tuloksiin.
     
  4. flatonia flattop

    flatonia flattop 3rd gear

    Täytyy myöntää että olen hieman yllättynyt että täältähän on löytymässä realistinen yhtenäväinen linja mitä lähteä viemään eteenpäin :p Luulin että viimeistään kolmannen sivun jälkeen tämänkin voi haudata. Totuus lienee että vuosien työn tämä vaatii mutta jostain on aloitettava. Pahin vastustaja tässä taistelussa tulee kyllä olemaan autotuojat :mad:
     
  5. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Niin sinun mielestä ja kävisi se minullekin.
    Ruttutukusta ostan jonkun uudehkon V8-12 superauton etukelkan jonka väännän 30 luvun rottapelin nokille ja teen Adventurer-merkkisen omavalmisteen, mutta...
    Mites sitä verovapautusta haet omavalmisteelle kun meidän maassamme ei ole edes lakia omavalmisteautoista?

    tai käyn Saksasta jonkun tuoreen M5:n tms (jos olisi varaa) ja näihin sitten pitäsi verovapaudet saada :)

    Sen verran minä olen vääntänyt muutakin kuin tahkoa, että tiedän sen olevan täysin utopistista. Kaikkien puolueiden puisto-osastot hyppäisivät takajaloilleen. En minä ainakaan osaisi selittää miksi minun ei tarvitsisi maksaa päästöihin perustuvaa käyttöveroa autoteollisuuden kaikkein eniten hiilidioksidia päästävästä autosta kun kaikken vähiten kuluttavistkin joudutaan maksamaan.
    Kyllä tässä kaikki alkasi harrastamaan 2003 Volvo V70:iä tai mikä se auto nyt sitten onkaan.
    Hetkessä autoharrastus nousisi maailman ennätykseen kun jokainen auton omistja ilmoittautisi autoharrastajaksi.

    Kun asioita pitää aina perustella, niin niiden 30-vuotiaidenkin vapautusten saamiseksi pitää hyvät perusteet olla. Pitää myös muistaa mikä aika nyt on menossa, maat ovat konkursissa ja talous syöksykierteessä, pelkät itsekkäät vaatimukset verojen ja maksujen alentamisesta eivät pitkälle kanna vaan asialle (autoharrastukselle) on löydettäviä laajempia yhteiskunnalle hyviä näkökantoja.
     
  6. -Työllistyminen
    -Syrjäytymisen estäminen
    -Kädentaitojen kehittäminen /ylläpitäminen
    -Kierrätys ilman kallista osien sulattelua

    laskekaapa huvikseen hiilijalanjälki autolle jolla ajetaan sata vuotta ilman välisulatteluja? Uudempaa tekniikkaakin vaihdettu välillä jolloin päästöt vaan pienenee , asioita voi katsoa niin monelta kantilta...
     
  7. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No kuten jo olen jossain aiemmassa kommentissani sanonut, lain valmistelussa kuunnellaan asiantuntijatahoja. Tämmösiä asiantuntijatahoja näissä asioissa on olleet mm. autontuojat sekä mm. SAHK.
    Sahkilaiset ovat saaneet todella kiitettävästi heille tärkeät asiat läpi. (no olen itsekin sahkilainen). Se onko netissä kokoontuntut ryhmä, ns karvalakkilähetystö varteenotettava asiantuntija kun virkamiehet alkavat asiantuntijoita kuulemaan - epäilen. Vähintään joku yhdistys, yhdistysten liittoutuma, keskusliitto yms. pitäsi taustana olla.
     
  8. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Juuri näin!
    -Harrastuksen vihreät arvot, kestävä kehitys, harrastuksen tuomat miljoonat eurot elinkeinoelämälle, viihtyvyys ja kaupunkikulttuuri (näyttelyt ja tapahtumat), Ajoneuvokulttuurin vaaliminen, maaseutu säilyy asuttuna yms...
     
  9. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ääni Adventurerille
     
  10. JariV

    JariV 2nd gear

    No niin, tässä vois olla jo jotain toivoakin alkaa tekemään jotain. Täällä on fiksua ja valveutunutta porukkaa ja tietotaitoa myös.

    Kun jätetään kinastelu ja inttäminen pois ja aletaan katsomaan asioita mahdollisuuksina niin siitä se lähtee.

    Alkaako ajatus kokouksesta tuntumaan sellaiselta, että sitä voisi jopa harkita järjestettäväksi?

    Adventurer, olisiko sulla kiinnostusta vetäjän roolista?
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Näillä on hyvä lähteä asiaa eteenpäin viemään.

    Kohta 1. sellaisenaan hyvä ehdotus.

    Kohta 2. Tähän pitäisi olla asiantuntija taho joka määrittelee ajoneuvon harrasteajoneuvoksi omistajan lausunnon ja ajoneuvon perusteella.
    Muuten ehdotus ei tule menemään läpi, että jokainen päättää itse onko auto harraste vai ei, muuten kaikki liikkuvat rottelot on harraste autoja.

    Kohta 3. Omavalmistetta suomessa tuskin tullaan sallineeksi,
    mutta tässä voisi kokeilla saada "muokattu/modifioitu auto" pykälää aikaiseksi.
    Esim. se jonkun palstalaisen rakentelema ja trafin kanssa tappelema bedford pick-up.
    Osia saisi vaihtaa kunhan ajoneuvo täyttäisi voimassa olevat lain turvallisuus pykälät. Ja komponentit vastaisi toisiaan. Esim isolohko ja kunnon jarrut kestävässä rungossa, mutta kori voisi olla itsetehty kantti pick-up look turvakaarella tai korin rakenteet tekemällä tarpeeksi kestäviksi.
     
  12. zarppi

    zarppi 1st gear

    Olen mukana "kokouksessa", jos se järjestetään, mutta pitää olla varma tieto missä ja milloin, koska isollekirkolle on kuitenkin 250km.
     
  13. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Joku hieman tunnetumpi yhdistys on myös mun mielestä tärkeä. FHRA on pitkän historiansa kautta tunnettu ja sikäli sopiva, en tiedä miten sopii kuvioon ja ei välttämättä kelpaa kaikille, kun on voimallisesti profiloitunut usa-auto puolelle. Yhdistyksiä Suomessa on jo riittävästi, joku olemassa olevista luulisi toimivan. Lisää jäseniä ennemminkin yhdelle yhdistykselle.

    Mä en usko että homma onnistuu esittämällä kevennystä harrasteautoille. Oikeastaan pitäisi kääntää asia päälaelleen. En jaksa kaivaa tarkkoja lukuja mutta Suomessa on satojatuhansia autoja kokoajan liikennekäytöstäpoistossa, näistä suurin osa harrasteautoja. Harrasteautoluokka ehdotuksessa kannattasi ehkä painottaa, että se oikeastaan lisääkin verotuloja, koska liikennekäytöstä poistossa olevia harrasteautoja otetaan käyttöön aiempaa enemmän, kun uudella harrastautoluokkalla kustannukset/ ajopäivä ovat kohtuullisia ja muutaman päivän takia sitä käyttistä ei kuitenkaan pistetä liikennekäytöstä poistoon. Ympäristö puolella kanattaa muistuttaa, että ilman kuskia auto ei liiku. Millä perusteella ajoneuvo kuuluu harrasteauto luokkaan aiheuttaa tietenkin keskustelua, sillä ei kuitenkaan tavallaan ole merkitystä. Tärkeämpää olis saada edes jotain laitteita harrasteauto ryhmään ja myöhemmin sitten pyrkiä laajentamaan rajausta.
     
  14. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Se on juurikin totta, että SAHK on oikeastaan ainoa jota Trafi jaksaa kuunnella. Ja SAHK on toki muuttumassa mutta edelleen siellä ei kyetä näkemään koko harrastekenttää, tuntuu pikemminkin että heidän silmissään on MR-harrastajat, n. 95% ja sitten on jotain rodituuningmiehiä muutama kymmenen jossain. Sisäpiiri ei ole tainnut oikein kuullakaan Forssan Pick-Nickistä taikka OD-foorumista.
    Siltikin SAHK on vaikutusvaltainen ja oikeasti saavuttanut lakimuutoksia. Ja voisi saavuttaa niitä lisääkin jos tahtoa olisi, nyt vain tuntuu että menee vielä 10-20 vuotta ennenkuin ymmärtävät mitä kattojärjestönä oleminen vaatii ja mitä suomessa oikeasti harrastetaan.
    Siellä on kuitenkin pinnalla isoja huolia esim. ennen vuotta -40 valmistettujen autojen pölyttymisestä talleissa ym heille tärkeämpää. (no rodit ei pölyty mutta koitapa saada heidät ymmärtämään tämä asia oikein..)
    Että näkisin vaihtoehtoina joko SAHKin painostamisen/auttamisen tämän asian käsittelyssä vaikka juuri tällaisen työryhmän kautta, taikka sitten puhtaan sooloilun, jolla on riskinä pysähtyä tuonne valiokuntiin kuten ennenkin. Tässä versiossa on kyllä potenttiaalia kun vain asia esitetään oikein että valtio ei tässä ole menettämässä mitään. Jos halutaan verottomuutta niin käytännössä ilman SAHKia nykyisessä taloustilanteessa se ei tule koskaan onnistumaan.
    Taikka sitten asian ratkomisen pikku hiljaa osa kerrallaan uusilla väylillä vakuutusyhtiöiden ja säädösten tulkintojen kautta, yrittämättä varsinaisesti lakimuutoksia.
     
  15. JariV

    JariV 2nd gear

    Mä tiedän, että omavalmiste on utopiaa mutta jos saadaan poimittua lainsäädäntöä esim. Englannnista tuon tueksi niin kysynkin tässä teiltä että onko omavalmisteisen ajoneuvon ajatuksen ilmoilletuonti mielestänne liioiteltua vaiko jopa mahdollista ehkä?

    Ehdotan alustavaksi keskustelurakenteeksi jotain tämän suuntaista:
    1. Harrasteajoneuvon määritys
    - Ruotsin mallin soveltaminen
    - ei ikärajaan perustuva soveltaminen

    2. Sidosryhmät
    - FHRAn intressit
    - SAHKn intressit
    - Autontuojat Oy

    3. Päättävät elimet
    - Trafi
    - Liikenneministeriö
    - Eduskunta
    - tarvittavat toimenpiteet

    4. Työryhmä
    - aktiiviset paikallisjäsenet pääkaupunkiseudulla
    - aktiiviset kaukojäsenet
    - vetovastuu ja tehtäväjako

    Tähän voi lisätä tai poistaa tai muuttaa mitä tahansa. Tää on vaan ehdotus sen perusteella mitä ollaan täällä juteltu.
     
  16. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    1b) Harrasteajoneuvolain tarkoitus
    -  keskeinen tavoite yleisen edun kannalta
    -  miten lakia tulee soveltaa (osatavoitteet)

    1c) Harrasteajoneuvolain perustelu
    - tarve miten ilmenee (järjestöt, toiminta, yleisö)
    - mitä etuja harrasteaoneuvolaki tuo
    - miksi laki tulisi säätää (vertailu Ruotsiin)

    5) Osalliset ja valmistelu
    - nettivalmistelulla siis täysin julkisella saadaan kenttää - yleisöä, harrastajia ja organisaatioita - mahdollisimman hyvin huomioiva esitys
    - päätöksenteon demokraattisuus eli järjestöjen kannanotot ja ve-esitykset arvioidaan täällä - päätöksenteko voi silti olla edustuksellinen
    - esitys osineen Vetäjien hallinnoimilla OD-topiceina, joissa ei keskustelua
    - viranomaistahojen kuuleminen ei kuulu meille vaan valiokuntavaiheeseen (viralliset lausunnot)

    6) Prosessin kuvaus
    - kirjataan nettiin kaikki, parille kokoomaotsikolle (OD-topik ei keskusteluna)
    - selkiytetään perustelun selostuksen osaksi (OD-topik ei keskusteluna)

    7) Arviointi (välitön ja pitkävaikutteinen) (OD-topik ei keskusteluna)
    Arviointi prosessin yhteydessä keräten näkökulmia.
    - ekologiset vaikutukset
    - taloudelliset vaikutukset 
    - kultuurillinen vaikutus (vahvuus)
    - sosiaalinen vaikutus (vahvuus)
    - muut vaikutukset

    8 ) Harrasteajoneuvolaki (OD-topik ei keskusteluna)
    - pykälittäin teksti
    - pykälittäin perustelu
     
  17. debner

    debner Gearhead

    Porukka pitää myös saada vakuuttuneeksi, että katsastuksen harventaminen ei lisää liikennekelvottomien autojen määrää, suurelle yleisölle voi olla vaikea vakuuttaa ruosteiset pellit roikkuen ajavan auton olevan tekniikaltaan huippuhoidettu ja auton olevan ympäristölleen turvallinen eikä sitä ole syytä kovin usein katsastaa:
    [​IMG]

    On myös nähty että joillekin jokainen vika on katsastusmiehen syytä eikä auton huoltamattomuudesta johtuvaa, se mielikuva tai uhka pitää myös saada häivitettyä / selitettyä kysyttäessä.

    Mutta ei tietenkään kannata lähteä tähän ongelmat edellä ja pysähtyä ratkaisemaan jokaista nippeliä - suuret linjat ja mahdollisuudet ensin, sitten syvemmälle ja ratkaisu joka nippeliin joka tarpeen.
     
  18. JKF

    JKF Gearhead

    Jossain tämän tyylisessä systeemissä olis kyllä mielestäni järkee. Harrastaja itse päättää mitä/millä haluaa harrastaa.

    Jos aletaan vääntään kättä jostain vuosimallirajoituksista, niin siinä ollaan jo heti alkuun harrastajienkin kesken niin erimielisiä että homma karahtaa varmasti kiville. Jos rajaksi lätkäistään kylmästi vaikka 20 tai 30v niin siinä jää aika moni harrastaja rannalle ruikuttaan ja niiltä on sitten turha tukee odottaa. Tähän hommaan tarvitaan kuitenkin kaikien harrastajien tuki.

    Tuo mahdollinen käyttöpäivärajoituskin on hieman hankala tapaus. Valvonta on hankalaa jos ei tosiaan saada jotain toimivaa nettisysteemiä. Niin, ja miksi ei saisi harrastaa vaikka joka päivä jos haluaa?
    Harrastushan voi olla vaikka sen luontoinen, että siirrytään vaihtelevalla kalustolla lähes joka päivä maanteitä pitkin suljetulle radalle tai vaikka metsään.
    Ja tuo käyttöpäivärajoitus ei vois oikeen olla edes ajoneuvokohtainen, tai muuten useammalla harrastepelillä hoituis taas käyttöauton virka läpi vuoden.


    Elikkä harrastaja päättää mikä on harrasteajoneuvo ja ei rajoituksia ajopäiviin. Kuulostaa mahdottomalta, mutta onko se sitä?

    Tässä taas yksi versio miten homma vois mennä, tai sitten ei menis sinne päinkään:

    - Harrastajalla olisi yksi henkilökohtainen harrasteajoneuvorekisteriote johon saisi lisätä vaikka rajattoman määrän ajoneuvoja hintaan x00€/kpl
    - Rekisteriote olisi oltava aina mukana siinä ajoneuvossa jolla ollaan liikkeellä, vaikkapa vielä näkösällä tuulilasilla. Rikkeestä seuraisi aina se perinteinen min. 1000€ mätky.
    - Rekisteriote voitaisiin laittaa liikennekäytöstä poistoa vastaavaan tilaan silloin kun ei ajella.
    - Käyttäjärajoitukset olis samaan tyyliin kuin verohelpotusta saaneissa muuttoautoissa, eli harrastajan itsensä on oltava aina mukana kyydissä
    - Käyttömaksut, liikennevakuutus yms. määräytyisivät esim. otteella olevan kalleimman vaihtoehdon mukaan, eli harrastaja ei pääsisi hyötymään taloudellisesti vaikka ajaisi läpi vuoden kaikki ajonsa harrastepeleillään.
    - Kerran harrasteajoneuvoksi rekisteröity olisi ikuisesti harrasteajoneuvo, eli ostajakunta näille olisi siis enään toiset harrastajat. Ehkä museointi vois kuitenkin olla mahdollista jälkeenpäin.
    - Määräaikaiskatsastus normaalisti niille ajoneuvoille joilla haluaa ajella, ehkä jotain helpotustakin.
    - Jotain lievennyksiä rakentelu- ja muutossääntöihin.
     
  19. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ei ole. Vedän jo yhtä mobilistikerhoa + olen paljossa muussakin mukana + tykkään viettää aikaa tallilla ja suurin este on 440 kilometrin välimatka.

    Mutta sen mitä voin tehdä seuraavana viikonloppuna on; menen SAHK:n puheenjohtajien palvaveriin Mikkeliin ja kerron aiheesta.
    Yleiskokous on kuukauden päässä jossain länsisuomessa, sinne en ehkä jaksa lähteä. Nyt on muistettava että mobilisteilla on ehkä eniten vajoissaan niitä autoja jotka eivät mene MR:ksi entisöimällä tai konservoimalla. En usko että siinä piirissä vastusta on ellei se vaaranna näitä MR-kuvioita (joka vaara tietenkin on)
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Aivan taatusti tuo viisi kansanedustajaa homman takana ajaa asiaa pidemmälle kuin vaikkapa 500 000 allekirjoittanutta ilman, että mukana olisi yhtään kansanedustajaa. Lobbaaminen eduskunnan suuntaan on noissa lakialoitteissa tärkeää ja se vaatii lähes täysipäiväisen tekijän jokaista eduskuntaryhmää varten ajaksi, jolloin aloitetta käsitellään valiokunnissa ja sen jälkeen mahdollisesti suuressa salissa. Samoin ennen valiokuntakäsittelyä olisi pystyttävä lobbaamaan virkamiehiä asian taakse eli työsarka on avarmasti suurempi kuin mitä täällä kirjoittavat osaavat edes kuvitella.
     

Kerro tästä muillekin!