Kansi vuotaa vettä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pjtk, 1.7.2010.

  1. pjtk

    pjtk Gearhead

    Kuinkahan tuhoon tuomittu yritys on kiristää kannen pultteja ku kansi vuotaa vettä hivenen ulkoilmaan. Palotilaan ei tuntus menevän. Kone Mopsin 318, jos sillä mitään merkitystä on.
     
  2. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    amatöörin vastaus: ei kai se ainakaan huonompaan suuntaan voi enään mennä.... :eek:
     
  3. invader

    invader 1st gear

    Mistä kohtaa vuotaa? Pakosarjan pulteistahan osa menee vesitilaan, päätymmäiset muistaakseni. Allekirjoittaneella vuoti kuskin puolen rintapellin päädyssä oleva, kohtalaisen vittumainen oli irrottaa+ruuvata takaisin paremmin liimattuna.
     
  4. eksportti8

    eksportti8 1st gear

    mistäpäin vuataa? pakosarjan päätymmäiset pultit on yhteydessä kansien vesitilaan. siis etummaiset ja takimmaiset... nimimerkillä kansiremontin jälkeen höyrykoneeksi muuttunut auto.
     
  5. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Enempi on merkitystä sillä tiedolla missä momentissa pultit on nyt kun vuotaa? Jos oikeessa momentissa tai vähän sen yli niin löystää samantien ja vaihtaa tiivisteen..
     
  6. tero79

    tero79 3rd gear

    toi lisäkiristys saattaa olla huono idis.. mopsi on aika tarkka kannen momentistaan! siinä voi vaikka pultti napsahtaa! :eek: mopseissa tuppaa aika useesti kannen tiipparit menemään joten eiköhän kannata uutta laittaa tilalle! :lol: ja momentti menis 40-55-70 joten kolmessa osassa kiristettävä
     
  7. pjtk

    pjtk Gearhead

    Paha myöntää, että en niin tarkkaan kattonut mistä kohasta tarkalleen vuotaa. Täytyypä tarkistaa se asia ensimmäiseksi.
     
  8. pjtk

    pjtk Gearhead

    Noniin, tulipa tutkittua mistä vuotaa. Lohkossa näyttäs olevan reikä ykkössylinterin kohalla. Sopivasti vielä pakosarjan takana, että ei sitä kyllä ainakaan vahingossa huomannut. Ollu jo vissiin pidemmän aikaa puhki ku ruostemujua reijän päällä reippaasti. En tiedä kuinka kauan ku auto on ollu mulla noin puolvuotta. Reikähän on varmasti pienen pieni, ku tippasee niin harvakseltaan.
    Mitäs muita korjaus vaihtoehtoja on kun nuo jäähdyttäjään sekaan tungettavat mömmöt?
     
  9. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Nikkeli-puikolla hitsaaminen...
     
  10. jublomb

    jublomb 1st gear


    Sulattaa tod.näk. nykysen pienen reiän tilalle ammottavan aukon...,koska vuotokohdan ympäriltä on varmasti materiaali mätiny melko ohueksi.
     
  11. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jäähdyttimeen laitettavia mömmöjä on kuulemma nykyjään myös sellaisia jotka ei tuki jäähdyttimen/lämppärin kennoja. Aineet ovat kehittyneet.

    Laita sellainen setti koneeseen, ei se lohko ainakaan huonommaksi voi mennä.
     
  12. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    fixus kauppiailla on sellanen valkoinen ppullo(merkkiä en muista) maksaa n6 e,3 laitteeseen oon laittanu ja hyvin on toiminu.
     
  13. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Nämä mömmöt on juuri niitä, millä hajonneet koneet kuuluu korjata...
     
  14. -TH-

    -TH- Gearhead



    pura roipetta tieltä pois ja tee reikä, kierteytä reikä ja tulppaa reikä liiman kanssa, tuolleen tapittamalla voi korjata yllättävän pahojakin kohtia, varsinkin vakiokäyttömoottorihommeleissa.
     
  15. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    tollanen ruostumalla tullut reikä vaan.. niin voi olla aika ohkonen lohko siltä kohtaa jo.
     
  16. -TH-

    -TH- Gearhead

    kannattaahan se aukoa ja katsoa, hyvässä lykyssä se on valuviasta/huokosesta alkanut mehiä, kun kerta pienesti tiputtelee.... jokainenhan tietää miten laadukkaita nuo ameriikan lohkot on :rotfl: , valuhiekkaa ropisee sietltätäältä ja rotansyömää löytyy helposti.


    ..tai voihan siihen tehä klassisen työkonelohkonkorjauksen, eli reilusti reikää isompi peltilappu ruuveilla liiman kanssa siihen päälle, ts. ratsupaikka sarjakuvatyyliin, se pitää myös.
     
  17. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    taas riidellään :D
     
  18. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Jos on haljennut jollain tapaa, niin nikkelipuikolla hitsaamalla. Jos on ruostunut puhki, niin tod. näköisesti ruostunut laajemmaltakin alalta. Jälkimmäisessä tapauksessa avaisin siihen isomman reiän ja hitsaisin siihen sellaisen levystä leikatun "kauluksen", missä on iso reikä keskellä. Tämä siihen nikkelipuikolla kiinni ja kauluksen reikään lappu, minkä voi sitten vetää ihan normaalilla puikolla (tai migillä) kiinni. Ainakin Esabin sivuilta löytyy tietoa valuraudan korjaushitsauksesta.

    Jotkut ovat ihan menestyksekkäästi korjannut haljenneita lohkoja myöskin kierteyttämällä reiän ympäristön ja pulttaamalla päälle lapun runsaalla tiiivisteliimalla varustettuna.

    Jos kyseessä on halkeama, niin jokatapauksessa on ihan järkevää porata pienet reiät halkeaman päihin, jolloin halkeama ei etene.
     
  19. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Ja kannenpulttejahan (tai muitakaan) ei ole mitään järkeä ylikiristää, jos ovat jo oikeassa momentissa. Ainoa asia mitä saa aikaiseksi on pultin pysyvä venyminen tai pultin katkeaminen. Yleisesti pulttien momentit on laskettu niin, että oikeaan momenttiin kiristämällä ollaan 80% päässä pultin pysyvästä muodonmuutoksesta.
     
  20. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kyllä noi jäähdytysjärjestelmän tiivistysaineet ovat ihan asiallista tavaraa pikkutihutusten tukkimiseen. Jopa GM itse manuaaleissaan neuvoo pistämään muutamien koneiden kohdalla niitä "tabletteja" systeemiin esim. kansirempan yhteydessä..

    Itse "korjasin" moisella 307Y.n taipumuksen kyynelehtiä imarin ja kansien välistä jakopään yläpuolella. Valinta oli, joko pillerit kyylariin tai imari irti. Kokeilin ensin tiivistysainetta. On kestänyt nyt 14-vuotta ympärivuotista ajoa.
     

Kerro tästä muillekin!