Kansipahvin uusiokäyttö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja smuige, 19.2.2010.

  1. smuige

    smuige Gearhead

    Mites on, voisko kansipahvia käyttää "uudelleen"? Kyseessä chevy 350 ja felpro 1003 tiivisteet. Tilanne on se että kannet on vedetty kiinni mutta kone ei ole käynyt eikä siihen ole nesteitä laitettu ja nyt pitäis eri kannet laittaa.
    Toi 1003 tiivistehän on pre-compressed renkailla ja silikooniraidoilla varustettu joten ei luulis että kokoonpainuminen olis niin kriittistä varsinkin jos nykäsis astetta kireemmälle vielä. Kaverilla samat tiivisteet kesän käytön jäljiltä kuin kaupasta haetut, ainoastaan vesikanavien ruostejäljiltä erotti käytetyiks.
    Mielipiteitä?
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    Todennäköisesti ei mitään ongelmaa, mutta jokainen ymmärtää, että onnistuminen ei ole 100% varmaa, tiiviste on kuitenkin painunut ja puristunut niiden kansien muodon mukaan tiiviiksi, saattaapi olla ettei enää toisten kansien kans pidäkään!
    Onko tuon suuruusluokan remontissa mitään järkeä säästää sitä muutamaa kymppiä ja pahimmillaan särkeä koko moottori sen takia, jääköön jokaisen omaan harkintaan! MInä laittaisin kuitenkin uudet tiivisteet!
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vaihtasin kans uudet tilkkeet, vaikka todennäköisesti vanhatkin pitäis ehkä? Momenttia en lähtis kasvattaan annetuista arvoista pulttien ja dekkien suorana pysymisen kustannuksella, mikäli siis jo käytössä riittävä momentti.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ainakin felpron siniset pelaa hyvin vaikka kone olis käynytkin
     
  5. HP

    HP 1st gear

    itse ajoin kans viimekesän kahteen kertaan kiristetyillä(ei käynnistetty välissä) pahveilla eikä vuotanu.
     
  6. ´71 formula

    ´71 formula Gearhead

    Useasti olen toiseen kertaan pistänyt kesän käytetyt kansipahvit, ihan tehtaan kiristys-momentilla, ei ongelmia.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Paljonko tuolla säästää...n.40 eur ja saa miettiä sen jälkeen kokoajan milloin se korkkaa ???? :eek:

    No kai sitä on vaan liian pessimistinen kun on aina joutunut kaikki opettelemaan kantapään kautta...siksi laittaisin uudet.
     
  8. smuige

    smuige Gearhead

    Noi pahvit on 40e kappale...Ei ne pahvien hinnat ongelma ole, lähinnä saatavuusongelma jos ois tarvinnu heti ruveta tekemään.
     
  9. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    mä oon laittanu kansipahvit uusiokäyttöön eli tallin oven yläpuolelle naulaan koristeeks. :pinup: vaan kerää ne roskikseen kun oon reisussa...

    joskus cb 350 prätkässä testasin että voiko kertaalleen käytettyä pahvia käyttää uudelleen. oli vekkulin näköstä kun yhtäkkiä löi liekkiä kannen ja lohkon välistä... liekkirengas oli antautunu ja koko pahvi revenny auki

    eri asia on tietysti jos ei ole käyntiin laitettu niin ei kai se vielä miksikään ole mennyt. lämpöhän sitä muokkaa enemmänkin...
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    En tiedä, mutta luulisin että kun kisamiehetkin noita välyksiä mallailee ja mittailee quencheja, niin tokkopa ne joka kirrauksen ja irroituksen välillä uutta pahvia laittaa? :eek:
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ei me ainakaan olla aina vaihdettu tollasessakaan padassa uusiin jos (eli kun :poff: ) konetta on joutunu aukasemaan kesken kauden.
    Tosin tarkkojahan tossa on yritetty olla ja nimenomaan se on menny silleen että jos on ehtiny niin melkein ollaan tilattu uudet mut aina ei oo ollu siihen aikaa eikä mitään ongelmia oo ollu.
    Pahveina me ollaan käytetty Fel-Pron sinisiä, oliko nyt 1017 numeroiltaan.

    Ja konehan on ollu tossa viimeks viime kesän ajan 850 heppanen ja vähän päälle 14:1 puristeinen 477 isolohko :wink:
     
  12. Miki76

    Miki76 2nd gear

    Joskus 15v. sitten laitoin Fordin 289 koneeseen kansipahvit(Fel-Pro),jotka oli käytetty jo 2 tai 3 kertaa...

    Soitin kaverille,et oisko pahveja??Se vaan tuumas,et löytyy.
    Menin hakemaan ja se löi vanhat käytetyt kouraan!
    Kysyin et ootko tosissas??Äijä kahto vaan hölmönä ja sano,et näitä mä oon käyttäny.Ei ne miksikään ole menny...

    Viikonloppu paino päälle ja piti päästä cruisaamaan,uusia ei joutanu oottamaan.
    Hyvin pitivät vuosia,petti se moottori laakereista ym. lopulta.

    Kerran erehdyin ostamaan jonkun halpis tiivistesarjan sb Fordiin.
    Se kone pamahti heti kohta,ja voi perkele sitä tiivistepintojen putsausta!
    Tiivisteet meni ihan paskaksi purettaessa.
    Eli minun kokemus on,et jotkut voi käyttää uudestaan,toisia taas ei.
     
  13. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    Hitsi jos vesihanaankin joutuis aina laittaa uuden tiivisteen kun hanan kerran avaa..

    Joskus rukasin turbodieselaudia, ja kun tuli aika laittaa kansi kiinni, ei 5-pyttysen tiivistettä ollutkaan heti saatavilla ja auto piti saada käyntikuntoon heti eikä hetken päästä..muisteltiin että jossain kohtaa pihaa (oli talvi) oli sellainen käytetty kannentiiviste maahan kiinnijäätynyt. Lumet veks ja kuumalla vedellä irrottelemaan tiivistettä taskulamppujen valossa, vähä meisselillä kaivelua ja avot.. :poff:
    Saatiin se irti, tuubista liimaa tasoihin uskon varmistukseksi ja tilke paikalleen.
    Tulihan sillä ajeltua senjälkeen muutama vuosi, 1.5bar max ahtopaineilla, eikä tarvinnu kantta pois ottaa, syl.paineetkin hieman toista ku vaparibensa-autos..

    Viime syksynä Vauxhall Chevette peltoautoon ei saanut kannentiivistettä, no, leikkasin liekkirenkaat irti, (yks oli palanut) etsin vanhojen tiivisteiden valikoimasta suunnilleen vastaavat renkaat, leikkasin ne irti, laitoin vanhan tiivisteen takaisin ja sitten nämä erilliset käytetyt renkaat lohkon päälle ja kansi kiinni, senjälkeen vain kovaa ajoa.
    :lol:

    Tietenkin uuden tiivisteen kannattaa laittaa jos vanhalla jo pidempään ajeltu mutta aivan turha uutta laittaa vain siksi jos on kerran jo vedetty momenttiin ja pitäis vetää vielä uudelleen..
     
  14. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    :rotfl: tässä sanoisin, että alkaa olemaan harrastamisen asenne jo kohdallaan :rotfl:
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pitäisö kupari"pahvit"kin vaihtaa joka avauksen jälkeen :odroll: .
     
  16. jake74

    jake74 1st gear

    yhestä jokkislintasta käytettii kansi irti 2 kertaa ja vanhalla tiivisteellä mentii ja eikä vuotanut.
     
  17. Razorass

    Razorass 1st gear

    Viime kesänä pistin hetkeksi vanhat käytetyt payenit tallin nurkasta ahdetuun mosaan, VHT:n liima niskaan ja kiinni, hienosti pelas kilon ahdoilla. Uutta olisin muuten laittanu mutta kun ei viitti melkein neljänsadan eken tiivisteparia pitää huvikseen hyllyssä ja niissä oli kaiken lisäksi yli kuukauden toimitusaika.

    Noi payenit kesti hetken 1.5bar ahtojakin, eikä purettaessa ollut vielä kummemmin vuotanut vaikka olikin parista pytystä liekkirengas jo liikkunut.

    Kävi mielessä jotta mitä järkeä ostaa hipo-kultaakin-kalliimpia tiivisteitä kun tallin nurkasta löydetyt käytetyt jätteetkin toimii.. :eek:
     
  18. Kuparipahvithan voi elvyttää hehkuttamalla ... en kyl tiedä montako kertaa sen saa tiukata ennenkuin kovenee niin ettei pitäis?
     
  19. pettermer

    pettermer 1st gear

    Mulla ainakin on kestänyt jo käytössä olleet kansipahvit.
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kuparipahvit pelannee n. 10 kertaa pelkästään putsaamalla, ainakin SCE näin ilmoitti. Uusi kuparispray tiivistänee pienet kolhut/virheet vai millä selitettävissä?
    Peruspahveja en edelleenkään silti laittais uudestaan käyttöön, ainakaan jos moottorilla muuten väliä, en edes pihan kautta jäädytettynä ja sulatettuna :odroll:
    Tietysti jos ei välitä siitä riskistä että jää johonkin höyryään sen laitteen kanssa ja saa tehdä homman uusiks niin sit vaan vanhalla kasaan, kyllä se todennäköisesti pitää?
     

Kerro tästä muillekin!