Kansipahvin vaihto: tarviiko koneistaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jatra, 29.6.2010.

  1. jatra

    jatra 1st gear

    Eli nyt taitaa tosiaan olla niin että 307 poltti kansipahvin tai molemmat - öljyä alko kulumaan viitisen litraa sadalla ja vedenpinta laskee, alakierrosten voimasta ei voi juuri puhua, ja takalasi oli lenkin jälkeen öljyhuurussa - vai kuulostaako toi jo paljosti pahemmalta?

    Eli kysymys ois sellanen, että jos ton nyt tosta avaa ja tarkistelee vuotopaikkoja, onko kannet vietävä johonkin tasotettavaksi ennen kasausta, vai lyödäänkö sinne vaan uutta tiivistettä väliin?

    En oo myöskään tollasta konetta koskaan avannut, onko muille erikoistyökaluille tarvetta kun momenttiavaimelle? Taitaa kaikki hylsyt olla tuumasia kanssa...

    Ja jos tuo kuvaus kuulostaa siltä, että kone on aivan entinen, niin seuraavaksi halutaan lainata/vuokrata edullisesti kotikäyttöön soveltuvaa mottinosturia. :odroll:
     
  2. Arskasuuri

    Arskasuuri Gearhead

    e

    Ei ole välttämätöntä koneistaa, mutta äkkiseltään kuulostaa siltä etteivät viat välttämättä rajoitu palaneeseen kansipahviin...
     
  3. MTpete

    MTpete 1st gear

    Toi nyt kyllä kuulostais vähän siltä, että ensin on häipynyt öljyt, jonka jälkeen lämmmöt tuppaa kipuaan hieman kohti taivaita polttaen samalla sen pahvinkin mennessään... Ei kyllä varmaan rajoitu pelkkään kansipahviin niin kuin Arskasuurikin mainitsi :odroll: Sinuna kyllä alkaisin ehkä vähän tarkemmin tarkasteleen asiaa. Öljyjen olis kyllä parempi olla siellä moottorissa eikä takalasilla....
     
  4. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Jos on alumiinikansi, niin kannatta tarkistaa sen suoruus. Sitä ei välttämättä kotikonstein havaitse, joten käytä koneistamoa tai jotakuta jolla löytyy asianmukaiset wermeet hommaan..
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    307 ei oo alukansinen kone, mutta miksei alukannen kieroutta näkisi ihan samalla tavalla kuin rautaisenkin? Mä en ole vielä nähnyt normaalin käyttömoottorin kantta jota ei tarvitsisi oikaista 0.10mm tai enemmän, vakiokoneessa, oli kyse minkä maanosan tuotteesta tahansa. Kotikonstein ei nää kumpaakaan, ainahan se vaatii tarkkuustasomitan.

    Mä en edes suostu asentamaan kantta, joka on irroitettu vähänkään pidemmän ajon jälkeen ilman koneistamon oikaisua , vaikka kansi olisi irti ihan muusta syystä kuin kannentiivistevuodosta. Oikaisu maksaa 20-40 euroa abaut, samalla saa puhtaan koneistuspinnan kanteen ja hiukan mielenrauhaa. Puhdas koneistuspinta yksin on jo sen rahan arvoista.
     
  6. tero79

    tero79 3rd gear

    onko kyseessä chevyn 307 vai oldsin kone? oldsissa toi on yleistä jos pääsee lämpeneen pahasti,mut lämpö aiheuttaa aina metallin laajenemista joten tarkistus on aina paikallaan! 8)
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Onko alle 90 luvun jenkeissä alukansia vakioissa?
     
  8. jatra

    jatra 1st gear

    Ei ole alukannet joo tuossa, tosta en tiedä että mitkä on ekoja - lienee jossain hipo-versioissa jo aiemmin ollut, tiedä häntä. Ja oldsin kone on, en ole chevyn 307:sta ikuna kuullutkaan, vaan 305:stä vaan.

    Näillä tiedoilla kun epäiltiin, ettei ole kansipahvivika, niin kai se pitäisi avata kokonaan. Pakko oli ostaa toinen käyttöauto nopeesti tilalle, kun toi ruoska tosiaan oli päivittäisessä käytössä, niin caprice saa nyt ehkä hiukan levätä ja odottaa sopivaa elintenluovuttajaa, laatikkokin siis tosiaan on pikkuvikainen - lukkovika ei johtunutkaan solenoidista, vaan päittäislaakerista, ja saattaapi toki olla että koneen kilkatus ei johtunutkaan venttiilinnostajista vaan siellä on pidempään muhinut jotain ikävämpää. Sopivan motivaation tulle pitää tosiaan pilkkoa hänet, niin näkee.
     
  9. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Chevy on tehnyt 307 moottoria :soosoo:
     
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kyllä tuo voi kannsne tiivistevikakin olla, esim mersun om601 om602 ja om603 koneissa kannentiiviste yleisimmin oireilee juuri öljyn katoamisena. Niissä repeää tiiviste jakopään ja 1 sylinterin välistä, ja vain hyvin harvoin vesikanavan suuntaan. JA toyotan dieseli ampui tiivisteestä palan kerran kokonaan pois jolloin palotilasta oli suora yhteys öljy ja vesikanavien läpi pihalle asti jolloin kaikki ruiskusi ympäri konehuonetta.
     

Kerro tästä muillekin!