Kantakortti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Ässä., 24.1.2019.

  1. Ässä.

    Ässä. 3rd gear

    Ostin 70 luvun alkupuolella Suomeen rekisteröidyn auton, josta paperit hukassa. Ilman papereita katsastushan ei ole ongelma historiaselvityksellä, mutta kun haluaisin säilyttää vanhan rekisteritunnuksen... Onnistuuko asia jos löydän kanta kortin jostain, vai miten pitäisi toimia..? Kenen pussihousun taskusta niitä löytäis? Kymenlaaksoon tullut vuonna - 78.
     
  2. Ässä.

    Ässä. 3rd gear

    Vai voinko historiaselvityksellä todistaa että rekisteritunnus on alkuperäinen... Pitääpäs kysästä konttorilta.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kansallisarkistosta saa papereita jos trafilta ei löydy. Kilven saa jos vapaana. En muista saiko nykyään mpssä olevan saman tunnuksisen kilven autoon.
     
  4. GULF

    GULF Gearhead

    Kansallisarkistosta voinet kysyä.

    Ainoa vaan että jos löytyy niin siinä on viimeisen omistajan tiedot. Joutunet hommaamaan
    luovutuskirjan ko. henkilöltä / firmalta tai katkeamattoman luovariketjun.

    Jos omistaja kuolinpesä tai konkurssissa oleva yritys menee todella hankalaksi.
    Mun neuvo on että tieto lisää tuskaa eli älä hanki kantakorttia.

    Valokuva autosta kilvet paikallaan on jossakin riittänyt ko. tunnuksen saantiin.

    Joku viisaampi varmaan neuvoo lisää...
     
  5. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Tuo kuolinpesältä ostaminen helpottui muutama vuosi sitten, nyt ei tarvitse kuin yhdeltä pesän osakkaalta luovari, aiemmin kun piti olla jokaiselta.

    Ja kai se riittää jos yhdeltä alkupään omistajista saa suoran luovarin.

    Muistelen että johonkin autoon sain ilman ongelmia alkuperäisen rekkaritunnuksen kun se oli vapaana.

    Hommaa vaan se kantakortti. :)
     
    Muokattu: 24.1.2019
  6. f34

    f34 Double Gearhead

  7. Ässä.

    Ässä. 3rd gear

    No perhana, nythän tuli hyviä vinkkejä. Luovari on joo tältä kenen nimissä on ollut vuodesta - 78.

    Laitampas kymenautomobiili pussihousuille kyselyä heti, kiitos!!!
     
  8. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    eihän sulla sit paperit hukassa oo jos luovari löytyy?
     
  9. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Tossa on semmoinen vaikka paperit löytyy, mutta jos ei näy enää trafin tietojärjestelmissä, silloin tarviaa kantakortin.
     
  10. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

  11. Ässä.

    Ässä. 3rd gear

    Joo ei näy trafin tietojärjestelmässä enään... Ja rek. tunnus vapaana.
     
  12. Chevypu83

    Chevypu83 1st gear

    Kansallisarkistosta voi tilata auton historia ja identiteettitiedot.Kestää jonkun viikon että tulevat eivätkä ole edes kalliita. 63 Kupla josta paperit hukassa ja alkuperäiset kilvet paikallaan onnistui saada viime kesänä helposti näillä tiedoilla takaisin rekisteriin 35 vuoden varastoinnin jälkeen.Luovari viimeksi rekisteriin merkityltä omistajalta tarvittiin.
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mä sain vanhan skootterin ja tilasin siihen kansallisarkistosta paprut, tai huonon kopion mikrofilmistä tms. Makso luokkaa euron. Vimoset tiedot laitteesta oli muistaakseni vuodelta -65. Luovarit kirjotti sama mies joka oli omistajaksi silloin merkitty. ;)
     
  14. Chevypu83

    Chevypu83 1st gear

    Juuri noin. Täydellinen historia maksoi alle kympin, kesti kyllä yli kuukauden että kopiot tuli.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Se tais olla kopsuista euron sivu ja joku postimaksu niille.
     
  16. aamake

    aamake 1st gear

    Löytyykö kansallisarkistosta pelkän runkonumeron avulla tietoja? Kaveri pelasti paalilta -67 toyota coronan, ei mitään tietoja edellisistä omistajista eikä myöskään rekisteritunnuksesta.. nyt sitä pähkäilty että saako sitä enää rekisteröityä. Trafilta ei löytyny runkonumerolla mitään tietoja.
     
  17. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    En ole ihan perillä tuosta, mutta luulisin että pelkällä runkonumerolla voip olla hankalaa.
    Luulen että ainakin muinoin ne olisi ollut kortteina luetteloituna paikkakunnan ja rekisterinumeron pohjalta?

    Jos joku tietää niin viisastuttakoon minuakin.
     
    Muokattu: 8.2.2019
  18. Chevypu83

    Chevypu83 1st gear

    Valmistenumero, merkki, malli, vuosimalli, alkup. väri, mistä löytynyt ym. tietoja kun laittaa kansallisarkistoon tai soittaa sinne voi auton tiedot löytyä.
     
    aamake tykkää tästä.
  19. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    SAHK:n sivulta lainattua vanhempia ajoneuvoja koskevaa juttua:


    Kantakortin etsintään tarvitaan seuraavat tiedot:

    - Mikäli alueen kortit on syötetty tiedostoon, kyselyn voi tehdä rekisterinumeron, valmistenumeron tai omistajan nimen perusteella.
    - Mikäli kortti on etsittävä arkistosta manuaalisesti, silloin viimeksi voimassa ollut rekisterinumero on ainut varma etsintätieto. Valmistenumeron tai omistajan tiedon mukaan joutuu käymään läpi tuhansia kortteja, mikä voi olla kuukausien työ.
    Lisäksi pitää muistaa, että jos ajoneuvon kotipaikka siirtyi toiseen lääniin, niin kortti siirtyi myös ja rekisteritunnus vaihtui. Tiedot löytyvät vain sen läänin arkistosta, jossa ajoneuvo oli viimeksi.
    1950-luvun alkuvuosina tehtiin rekisteritunnusten uudistus, jossa kaikki vanhat yksikirjaimiset tunnukset vaihdettiin kaksikirjaimisiksi.
     
    aamake tykkää tästä.
  20. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Löytyy historia pelkällä rungonnumerollakin Kansallisarkistosta.
     

Kerro tästä muillekin!