kapee vai levee vai onko väliä

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja josu, 24.5.2014.

  1. josu

    josu Gearhead

    taka-akselista on kysymys, jotta tekeekö kapean akselin ja laittaa leveälla huulella olevat vanteet vai päinvastoin, onko auton käyttäytymiseen mitään merkitystä stripillä
     
  2. Make.S

    Make.S Gearhead

    Jos möhyliä koneessa, varmaan tärkeintä että saadaan isoa gummia ja toimivaa alustaa...
     
  3. josu

    josu Gearhead

    No nuo asiat tulee kyllä kuntoon nyt on siitä kysymys muuttaako nuo asiat liikkeelleen lähdön geometriaa millään lailla. tää on vähän tällänen ammattikoulu kysymys jospa jollain olisi ihan käytännön kokemusta ko asiasta
     
  4. jknR

    jknR 3rd gear

    Niin ja enemmän sitä toimivaa alustaa. :)
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sitähän aloittaja kysyy, et kummin tulee suoraan varmemmi kulkeva alusta kapea akseli ja huulta vanteeseen vai leveä akseli ja sisälle levittävät vanteet
     
  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Vähiten ainakin vetariin tulee rasitusta kun on niin leveä akseli että pyörän laakeri osuu vanteen keskilinjaan. Eli aika leveä akseli ja suurella et lukemalla olevat vanteet. Ei kyllä ajettavuuteen vaikuta mitenkään jos ei vetari anna periksi.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Eikös just lähelle nollaa tai 2-10mm ET;tä niin se on laakerin keskellä parhaiten?

    Jos oikeen suurreellisesti ajatellen niin K-A;n parivannenhhan se ois paras laakerille jos mahdollisimman suurella ET;llä menis?


    Eikä se suuri ET ainakaan mun käyttiksessä laakerien kestoa paranna, kun kesä vanteilla ET 35 kestää paremmin kuin talvi vanteilla ET 49 ja se sisempi laakeri on se mikä ottaa talvella suurimman kannon ja pettää ensimmäisenä


    Sit kapee akseli ja vanteilla levittää niin voi katella netistä mitä traktorille käy paripyörillä kun laittaa hakuun "fail" tai akselipoikki

    Belaruksetkin katkoo akselinsa yleensä mitä kuvia nähnyt niin silloin kun vanne on "väärinpäin" jolloin vääntö rasite on suurimmillaan
     
  8. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Eikä se suuri ET ainakaan mun käyttiksessä laakerien kestoa paranna, kun kesä vanteilla ET-35 kestää paremmin kuin talvi vanteilla ET-49 ja se sisempi laakeri on se mikä ottaa talvella suurimman kannon ja pettää ensimmäisenä

    Suurempi ET menee plussaa kohden.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Eli et-pienenee kun vanteen keskikohta siirtyy kauemmaksi kiinnitys pinnasta akselia kohti?

    Eli ulos 15mm levittävä vanne on silloin et-xx ?
    ja kuorma-autoissa se on ?
     
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    eli mitä sisemmäs vanne menee kiinnitys vetarin laipasta sen suurempi et on. 0 kohta niin vanteen keskikohta on juuri laipan kohdalla. laipasta laakeriin on sitten aika paljon eroja akselivalmistajin suhteen, mutta kyllä jarrujen takia siinä ainakin se 40mm on joten et40 vois olla siis sen puolsta jo aika lähellä laakeria, mikä taitaakin olla nykyisissä tehdas tekoisissa pikkuautoissa aika yleinen lukema. Omassa harrastekalustossa on kyllä miinusmerkkistäkin et lukemaa ollu aiheuttamatta ongelmaa.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Poistin ne väliviivat sotkemasta
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Yleensä käytetään suht kapeita akseleita. Siin varmaan on jonkinlainen tekijä itse vetoakselin kestävyys ja paino. Vanteet on usein enempi ulospäin levittäviä, ihan käytännön syynä et se rengas tarvii saada poiskin siitä autosta. Yleensä 3" pyörästudit ja sit paljon vannetta sisäänpäin niiin se paketti tarvii saada ulos aika paljon ennenku sen saa alas. Siis jos on jollain lailla rajoittuneet pyöräaukot niinku usein tuppaa olee. Katuautossa on olemassa jonkinlainen sääntö et kuinka lähellä saavat jouset olla toisiaan, olikohan 60 cm?
     

Kerro tästä muillekin!