Kapselit ja tasapainotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Concarne, 18.9.2020.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Käkkylän (-68) alkuperäiset kapselit kiinnittyvät peltivanteen ulkoreunaan ja jos siihen laittaa normaalit tasapainotuspainot ei kapseleita saa paikoilleen. Miten nuo pyörät saa painoihin tai kuinka olette ratkaisseet tämän? Rengasliike oli sitä mieltä etteivät voi auttaa mutta on noita vastaavia kärryjä jokunen satatuhatta tehty ja oletettavasti on pyörätkin tasapainotettu.
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Bead Balancing? En oo ite kokeillut.
     
  3. Mikäli sikäli tarkoitit tämmöisiä, niin ne mullakin tuli mieleen:

    [​IMG]
     
  4. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kyllähän nuo liimapainot tuollaisiin aluvanteisiin saa mutta orkkiksena on siis peltivanteet. Rengaliikkeessä väittivät ettei onnistu peltivanteeseen mutta en nyt itsekään keksi miksei muka onnistu. Täytyy ottaa yksi pyörä irti ihmeteltäväksi. On kyllä sen tason "ongelma" että tähän on varmasti ratkaisu olemassa.
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tarkotin sellasia muovikuulia mitkä laitetaan renkaan sisään, määrä renkaan koon mukaan. Näkyy olevan rengasliikkeilläkin myynnissä.
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

  7. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tällaisesta en ole kuullutkaan. Aikoinaan tämä on ilmeisesti hoidettu sellaisilla painoilla mitkä kiinnittyvät vanteen reunaan normaalisti mutta se kiinnitysliuska on pidempi ja paino ei siis ole reunassa kiinni.
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Onnistuu noilla liimapainoillakin.
    Rengaskoneiden asetuksissa ei ole tuota valintaa, niin asentajalla menee sormi suuhun.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  9. cdv70

    cdv70 Double Gearhead

    Liimapainoilla ja peltivanteilla on menty Caddyllä jo vuodesta 1983. Ja pölärit mahtuu kiinni.
     
    Concarne tykkää tästä.
  10. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Mihin nuo painot on liimattu, sisä- vai ulkopuolelle vaiko molemmille?
     
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mul oli liimapainoil tehyt peltsarit kansa, liimapainot oli takakehäl nii lähel keskiöö ko olla voi, yhes rivis. Ne ei ainakaan tärränny.
     
    Concarne tykkää tästä.
  12. cdv70

    cdv70 Double Gearhead

    Sisäpuolella muistaakseni lyöntipainot Ulkopuolella liimattu vaakapinnalle. Saako tosta kuvasta mitään käsitystä?
    [​IMG]
     
    Concarne tykkää tästä.
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Tasapainotuskone näyttää kumpaan reunaan vannetta painot pitää laittaa.
    Ne voi sijoittaa Cvd70 piirtämällä tavalla.
     
  14. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Ihan samalla tavalla niitä liimapainoja voi käyttää tarvittaessa peltivanteissakin. Mulla tasapainokoneessa esivalintana 5 eri vaihtoehto paikkaa laittaa paino, ihan ulkoreunat eli käytännössä lyötävät, sitten liimapainoille sisäkehän ulko-osa ja sitten keskelle. Noilla näyttää siis suoraan painomäärän, muuten kokeilemalla. Ja joskus joutuu pelkästään käyttämään tuota keskiasetusta eli painot pelkästään keskilinjalla, hyvä tuntuu silläkin tulevan suomen maantienopeuksiin.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tasapainoitus hiekka pussi renkaan sisään.hajoaa ajossa ja tasapainottaa kapselin kanssa.toimii paremmin kuin nykyajan painoitukset ,ja jos ei itse painota rengasasentajat ei putsaa edes kunnolla vannetta ja paskan irrotessa homma hukassa
     
  16. juko7

    juko7 Double Gearhead

    ^mihin renkaan sisään laitettavan irtomateriaalin vaikutus perustuu?
     
  17. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tuossa ylläolevassa vannetukun linkissä on selitetty asia sivun alareunassa.

    Itselläkään ei kokemusta moisista, mielenkiintoisen näköinen.
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itsellä tasapainotettiin Jack Wheeler ja 285/85/16 BFGoodrich All-Terrain renkaat pusseilla, kun heittoa oli todella reilusti.
    Eli vanteen ja renkaan sisään tulee pussi jossa on jotain kuulia yms.
    Asentaja kieltäyty laittamasta niin paljon painoja vanteeseen, että ne olisi ollut tasapainossa. Sanoin et laita vaan, ei haittaa. Sano että häntä haittaa, että ei ammattiylpeys anna periksi.
    Hetken ne oli joutunut arpomaan pussien kokoja yms ja tilaamaan muutaman setin.
    Ja hyvin tuntuu noi pussit toimivan.
     
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    joo,suomessa on moni ammattilainen monesta asiasta pihalla kun ei kiinnosta ominpäin tutkia jutskia,on vain yksi totuus,oli muuten hienoa lähteä ajamaan renkaiden asennuksen jälkeen,km meni ,luulin että kaikki irtoo autosta ennenkuin painotti,jenkeissä ollut pitkään käytössä pussitus,etenkin isommissa kun vaikea laitella painoja vanteisiin.
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse kanssa luulin, et paikat lähtee hampaista tai hampaat jopa suusta, ei mitään. Siis toimii todella heti.
     

Kerro tästä muillekin!