KardaaniGM perä --> MB laatikko välille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Batmobile, 4.11.2011.

  1. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Eli itellä on tuossa rojektina mersun tekniikalle tuleva pontiac parisienne. Ongelmaksi on muodostunut nyt kardaani, kun mersun laatikon takapäässä on kuminivel, eikä siis booreja tai mitään liukua tahi ristikkoa.
    Pontiacin perässä on sen sijaan ristikko, mutta ei kuitenkaan liukua.

    Olisiko hyviä ehdotuksia, millainen kardaani tähän tulisi rakentaa/rakennuttaa? Teenkö tukilaakerilla olevan version, yritänkö etsiä jostain liu´ullisen kardaanin, vai yritänkö patentoida gm-perään jollain konstilla samanlaisen kuminivelen kun edessäkin? Tällöin tietysti tukilaakeriversio olis tehtävä.

    Ja jos olis jollakulla vinkkejä, jotta mistä kotterosta löytyis sopivan pitkä kartaani, kun tuo farkun on liian lyhyt (jää n. 10cm vajaaksi).
     
  2. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    kysele puli-songelta apuja, sillä on hervotonta tietoa letukan ja mersun naittamisesta kun sillä on se mervoletti pick-up 8)
     
  3. En kertois vaikka tietäisin :rotfl: Ex työkaveri on muuten Pöljältä kotoisin....

    Käyppä paikallisessa traktori kaupassa , ihan oikeesti , sieltä löytyy liu´lla varustettuja voimansiirtoakseleita , itekin tein yhteen autoon gardaanin semmosesta.

    Kerroin sit kuitenkin :oops:
     
  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    eiks siinä mersun kardaanin tukilaakerissa olekaan liukua booreilla niinko w123:ssa on?
     
  5. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    On, muttako se ei siltikään yletä. Jollai tapaa se pittäis yhistää siihen pontiakin perään. Voinekkohan jotenkin sen ristikon tilalle väkertää sen kuminivelen...?
     
  6. Väne

    Väne Gearhead

    Kai nyt jostakin löytyy pakumesen kardaani josta lyhentelee sopivan ja liittää gm haarukan.
    Ei niitä kumeja kannata noin painavaan autoon laittaa..
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mites jos sen kuminilviäisen jättäis pois ja lähtis laippatyylisella kartaanin etuosalla liikkeelle? Ja sit muuksi kartaaniksi sellanen jossa liuku siinä tukilaakerin tykönä, putket vaan muuttaen sopivan pituisiksi.... Jotenkin epäilyttää toi kuminilviäinen, varsinkin pitkän yksosasen kartaanin kanssa kun sillä nyt ei saavuteta oikein mitään varsinaiseen nivelristiin verrattuna.
    Jos nyt sit ei löydy sopivaa suoraan, sitä vaihtoehtoo kyllä vahvasti epäilen :odroll:
     
  8. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Haittaakos se rättinivel siellä edessä mitään, kun sehän toimii jo valmiina laippana? Jos siitä jatkaisi mersun omalla kardaanilla tukilaakeriin asti, mistä taaksepäin vaihtaisi jostakin toisesta autosta kardaaninpätkän, jossa olisi takana ristikko ja liuku?
     
  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    käsitinks mä ny oikein että out myynä sen pontson oman tekniikan kartaaneineen ja jättäny ostamatta sen mersun kartaanin takaosann ja sen takia ei ole mersun liukua ja kartaani liian lyhyt? :eek:
     
  10. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    On mulla se pontiakin kartaani vielä, ja mersun kartaani kans. Muttako mersun kardaanissa on se tukilaakeri eikä liukua ollenkaan?
    ja pontiakin kardaanissa on takapäässä pelkkä ristikko, ja liuku olis vasta laatikon päässä, jota taasen mersussa siis ei ole niiko tiijät.
    Ja kumpikaan kardaani ei yletä, ja niitä ei periaatteessa voi yhdistää ilman sitä liukua, koska siilonhan se olisi yhtä joustamatonta pätkää kokonaan, ja käsittääksein noissa on vähän pakko olla päittäisliikemahdollisuus, tai käy jolleki osalle heikosti jossakin vaiheessa?
     
  11. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Tai siis tuon äskeisen ihmeellisen sopertamisen ideanhan siis oli nyt se, että kun se liuku on vaan siinä tukilaakerin luona, ja sekin jotenkin heiveröisen oloinen, niin onko se yksistään tarpeeksi hyvä?
    Jos siis tekis etupään kovalla laipalla, ja takapäähän pontiakin ristikkoon passaavan kardaanin, tai jopa katkoisi pontson omasta sopivan, jonka liittäis jollai kommervenkillä mersun tukilaakerin kautta mersun kardaanin etupäähän?
     
  12. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    w126 koppasesta varmaan sais pitemmän jortaanin. Ainakin SEL mallista.
     
  13. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Miä tekisin just siitä potson jordaanista sen taka-osan. läheltä tukilaakeria katki ja kattoo et ristikot jää oikeeseen asentoon. nätti tasapaksu sauma ni ei tarvia tod. näk. edes tasapainotella kummemmin.. Nim. merk. Parit kardaanit tehny.. Ja tästä ei ole pitkää aikaa etten oo edes juomalla muistikuvia pehmentäny. :rotfl: :rotfl:
     
  14. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Tähän ratkasuun minäki oon ny päätyny... Tuskin haittaa, jos on paksumpi tuo takapää.
     

Kerro tästä muillekin!