Kardaanin kulma väärin päin, tärrristää.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Mussemaan, 1.6.2006.

  1. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Ongelma on seuraava:
    Rakenteesta johtuen on yoken ja kardaanin kulma väärin päin, kardaani lähtee siis hivenen ylöspäin vaihdelaatikon hännältä.
    Auto oireilee niin (65FB mustang, T5 manual+8") että veto päällä ainakaan tuonne 140-150km/h asti ei ole ongelmaa, mutta kun kaasun nostaa niin maailma sumenee.
    Tärinät ilmenee jostain 120-130 alkaen, kaasun nostosta alkaa aikamoiset tärinät jotka ovat sitä voimakkaammat mitä suurempaan nopeuteen ennen nostoa on vedättänyt. Luonnollisesti.

    Näitä:
    http://www.vibratesoftware.com/html_hel ... ifications
    http://www.markwilliams.com/Catalog/pg70.pdf
    on lueskeltu, mutta apua ei tunnu löytyvän.

    Nyrkkisääntö pinion+yoke kulmien pitäisi olla 1/2ast. päässä toisistaan ja (mun ripustuksilla) kardaanikulman tulisi olla jotain 2-2.5ast.
    Mutta kun edessä kulma onkin väärin päin.
    Laatikkoa ei pysty nostamaan montaakaan milliä, ja tarve kulman kääntämiseksi olisi mielummin senttejä kuin millejä.
    Moottorin laskeminenkaan ei onnistu ilman isompia muutoksia.

    Tietäisikö joku ohjeita em tapaukseen, millaisilla kulmilla homma pelittäisi parhaiten?
    Pinioninkin pitäisi raapia lähes maata että yoken kulman saisi sillä käännettyä oikeaan suuntaan.
     
  2. Onko kardaani muuten kasattu oikein? -Siis kun katsot kardaania pituussuunnassa, niin nivelhaarukoidan täytyy olla täysinn samansuuntaiset, muutoin täristää varmasti, vaikka nuo muut kulmat olisivat kohdallaan
     
  3. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear


    Eikös niissä pitäis olla 90-astetta eroa??? Että ne kumoais toistensa sisäiset nopeuserot.
     
  4. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Joo, samalla jordaanilla on huolettomia kilsoja takana, joten epätasapaino ym jutut ovat periaatteessa pois suljettuja.

    Mielessä on ollut kokeilla enemmän pinionia nostavia kiiloja, ja uretaanisen lootankannakkeen sijaan orggista kumista.


    Kun ehtis/kerkeäis.
    Ajattelin että säästyypähän aikaa jos täällä olis kokeiltuja vinkkejä.
    Yritän saada tänään mitattua kulmat tarkasti.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tohon auttais sellainen juttu että pistät lootanpäähän tuplanivelen jollainen löytyy mm. GM 4WD härveleitten etujortaanista.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei pitäis, niiden täytyy olla saman suuntaiset.
     
  7. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Tärkein temppuhan on saada selkokielellä sanottuna laatikosta tulevan akselin ja perään menevän akselin kulmat samaan linjaan,eli jos ei ole mahdollista muuttaa moottori/laatikko paketin linjaa,niin silloin täytyy muuttaa
    perän linjaa(helpommin sanottu kuin tehty),mutta onnistuuhan sekin käyttämällä jousipakallisissa laitteissa kiila-palaa banjoputken ja lehtipakan välissä tai sitte kierrejousisessa muuttamalla pitkittäistukivarsien kiinnityspistettä.Ellei sitte takapään "jousitus-korkeus ole oleellisesti rajoittava
    tekijä,kun ne peruspaketithan(kone/lodju ja perä) on kaiketi alkujaan tarkotettu olevan vaakatasossa olevassa linjassa.
     
  8. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mitenkas etta ookko tarkistanut taka-aksilan pinionin? Mulla tuli joskus pinioniin loysyytta ja rupes tarraamaan aluks moottorijarrutuksessa ja lopuks jopa pakittaessa. Mutterin kiristys poisti sen onkelman :oops:

    Onko silla oikeestaan merkitysta etta onko se kartaani kulma ylos vai alspain viturallaan? Jos sulla on nyt ylospain ja jarrutuksella taristaa niin pitaisko sen sitten taristaa kiihdyttaessa jos kulma on alaspain? :odroll: :odroll:
    Siis tarkoitan etta jos tarinat tosta murtokulmasta olisi kiinni.
     
  9. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Noniin, jordaani oli jo kerran irti kun peuhasin lootan hännän kanssa.
    Joutuu tässä laittamaan asioita vähän tärkeysjärjestykseen kun kesä alkaa painaa pahasti päälle.

    Pinionia pyörittelin ja muutenkin tuli tupakoitua vaaka-asennossa auton alla, mutta mysteeri ei tietystikään sillä selviä.
    Se on kuitenkin varmaa että lootan häntää ei saa ylös kuin ehkä millejä, ja se ei riitä alkuunkaan kääntämään kulmaa oikeaksi.
    Koneen tiputus sama homma.

    Kaveri jo tuossa tiesikin että kuulemma kokkolan moottorihiomolla onnistuu kardaanin tasapainotus, tietysti se pitää tarkistaa ennen mittavia rälläköintejä varmuuden vuoksi.
    Kulmaa en tullut mitanneeksi a)kiireellisempien juttujen b)sen vuoksi että auto on pukeilla ilman ratsuja ja paino ei ole tasaisesti.
    Taka-akseli ei ole vaakassa, ja pituussuunnassakaan painopiste ei ole tällä hetkellä "ajoa vastaava", etupukit on ihan keulassa apurungon alla.
    Magneetti-vatupassi ja tarkka astemittari on kuitenkin hommattuna valmiina.


    Pitää ajaa ramppinosturille tai montulle jahka saan ajokuntoon ja mitata siellä.
    Tietty kokeilen nostaa ja laskea pinionia kokeeksi, yhdet kiilat on paikoillaan ja jyrkemmät uudet varalla.
    Samoin pitää tarkistaa vielä tuo pinionin mutteri, mutta kuinkahan lujasti sitä uskaltaa vääntää ennen kuin crush washer antaa myöten?

    Joku nyrkkisääntö fjordin purku-kasaukseen tais olla että irroitettaessa lasketaan kierrokset mutterista ja kasatessa sama määrä + 1/4 tai 1/3 kiekka kiinni extraa.

    Korostan vielä että tärinä on aika mieto ilmaus, auto tutisee kaasun noston jälkeen niin että oikeasti pelottaa.

    Merkityksestä en tiedä, sitä tässä juuri yritänkin selvittää että jos jollakulla olis ollut vastaavia ongelmia.
    Yritin tuossa järkeillä että jos homma on kiinni pinionikulmasta ja ilmiö esiintyy vain vedon katketessa, niin pinionia pitäisi kuitenkin nostaa. Ts pienentää pinionkulmaa. Oli sitten tällä hetkellä mitä tahansa.
     
  10. Fireball

    Fireball Gearhead

    Eihän lootan pään yoke pääse pohjaamaan missään jousituksen asennossa? Mietin vaan että jos kerran kulma on nuriniskoin niin voisko se silloin vastoin normaalitilannetta painaakin jordaania lootaan päin jarrutuksessa...

    Se pinionin mutsku ei kovin herkästi liiku jos se on spekseissä kiinni, eli ilman jatkovartta voi kokeilla järki mukana vaikka rukiita on rantehissa 8)
     
  11. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Jaa-a.
    Ei pitäis yltää mutta tarkistaa pitää tietysti sekin.
    Ja tosiaan, kovatkaan jarrutukset eivät aiheuta mitään oireita, vaan kaasun nosto n. 130km/h nopeudesta ja siitä yli.
    Läppä tiskissä kiihdytettäessä tuohon (tai ylikin? En ole uskaltanut kokeilla) nopeuteen ei mitään oireita, mutta kun kaasupedaalin nostaa niin kakka meinaa kurahtaa kalsariin.
     
  12. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mites tommoinen 80-luvun tyylinen kikka että nostaa auton perää laittamalla pidemmät kannakkeet lehtijousen takapäähän. Sillähän pinionin nenä nousee suhteessa ylemmäs. Sais ainakin kokeiltua ennen radikaalimpia temppuja että auttaako yhtään. Ulkonäkö ja ajo-ominaisuudet ehkä ei parane mutta toisaalta kaikki retro on muotia. :D
     
  13. dart65

    dart65 1st gear

    Kannattaa laittaa vain väärin päin ne kulmat , eli kiilat eteen.
    Yokea ylöspäin Ja ottaa huomioon kiihdytyksen pinjonin kulmaanostava voima ja löysätessä laskeva voima , ja arvioida siihen väliin se kulma.

    Itsellä kierrejousisessa gm ssä oli perä alas vinksallaan , niin halkas laatikon poikki.
    Sit kun lyhens alatuki varret sopiviks ni on pelannu hyvin.

    En saanu itsekkään ku väärin päin ne kulmat ja jätin vielä normaali asennossa sillein että : etu kulma noin 3 astetta ylös ja taka kulma 2astetta ylös . niin se korjaantuu kiihytettäessä ehkä : 3 astetta alas eli pitäs olla toimiva, Kesän on pelannu loistavasti eikä jyrryytä.
    Ja kenkää on saanu jopa slikseillä
    Ja ihan orggis kardaani, tasapainottamaton.
     
  14. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Mielellään en viitsisi perän korkeutta muuttaa, pakettia on hierottu hartaasti radalla ja päädytty (edellisen omistajan toimesta) nykyiseen korkeuteen.
    Muutenkin kun keula on todella matalalla, ei -80 luvun hotroddaus oikein iske...

    Latat ovat 4-lehtiset (+ viides lyhyt) racet, samoin kaikki puslat ym lisätuet ovat tunteella mietityt ja hierotut.
    Siksi en mielellään lähtisi muuttelemaan juuri muuta kuin pinionin kulmaa.
    Tietty jos mikään muu ei auta, saa kardaanitunneli rälläkkää, pakkohan tuo on kuntoon saada.

    Mutta, takaisin talliin. Kun sais nuo kiireellisimmät alta pois niin pääsis kokeilemaan ja mittailemaan oikein ajan kanssa.

    Hetkinen.
    Siis pinion -kulma on 2 astetta ylös ja painuu kiihdytettäessä 3 astetta alas?
    Eikös pinion nouse kiihdytettäessä? Vai menikö mulla ajatus lopullisesti sekaisin?
     
  15. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Meni multakin vähän ohi tuo. Kattelin joskus käyttörotilon (GM kierrejousi) alle ja siellä näköjään on kardaani vähän niinkuin näin \____/ mutta siis vähän. Eli musta tuntuu, että toi etu ja takaristikoiden yhteenlaskettu kulma on se mikä ratkaisee.
     
  16. jube

    jube 3rd gear

    Niinkuin chevyhessu sanoi tärkeintä on se,että akselit ovat samassa linjassa.Murtoa pitää nivelessä myös aina olla,se ei ole niin tärkeää kuinka monta astetta,kunhan nyt ei aleta liioittelemaan.Joka tapauksessa jos kardaani on ollut irti,se on voinut saada kipeetä jossain vaiheessa.Ei nimittäin tarvii kovinkaan suurta kolhua,niin ei ole enää tasapainossa.Että vois olla hyvä käydä tasapainottamassa se akseli.
     
  17. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Pientä päivitystä.

    Toden totta linjaukset ovat kuin ovatkin "oikein", tosin väärin päin.
    Eli kardaani lähtee yokelta ylöspäin ja pinionilta alaspäin.
    Pitäis vissin pelata silläkin, ja on toki toiminutkin.
    Huomasin tämän sattumalta kun irroitin kardaania, U-pultti ei mahtu alapuolelta pois mutta yläpuolelta tulee kun pyörittää kardaania.

    Mutta:
    Otin pinionista paljaalla kädellä ja väänsin mutteria räikällä ilman
    jatkovartta. Mutteri meni kiinnipäin n. 1/5 kierrosta, ehkä jopa 1/4.
    Sitten alkoi sormet lipsua. Olis varmaan saanut mennä tiukemmalekin.
    Vika löytynyt?

    Menee päivä-pari niin pääsee koeajolle.


    Kumma juttu sinällään että on löystynyt, perän kasasi Special(ity?) Engineering pari vuotta sitten ja käyttö on ollut rata-ajoa sen jälkeen.

    Mihinkähän momenttiin se mutteri pitäis fjordin 8":ssa vetää?
    Vai soitanko em firmaan?

    Kuinka tiukalle vedit?
     
  18. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mulla on sama prosessi menossa Minorin kanssa. Täristää aika ikävästi jossain 70-100 välissä, etenkin motttorijarrutuksessa. Suuremmissa nopeuksissa menee kivasti ilman tärinöitä. Kellotin kardaanin paikallaan jaheittoa oli yli milli keskeltä mitattuna. Luulin jo että se on banaanilla mutta heittoa on myös molemmissä päissä. Sitten hoksasin että vaihteiston laippa oli löysällä (momentti vain 200 Nm...) Se tiukalle ja koeajolle. Täristi edelleen. Auto ylös ja peränkin laippa oli löysällä. Tänään pitäisi tuikata vielä Raumalle 250 km, joutunee pitämään nopeuden riittävänä ettei täristä ihan sikana. Pitää käyttää tuo kardaani tarkistettavana, veikkaan että nivelet ovat kulahtaneet. Ja jotta hommal olisi oikein kiva niin kardaani on Rover SD1 tyyppinen jossa ei ole tavallisia ristikoita vaan nivelet on jonkinmoiset sealed for life klöntit.
     
  19. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Noniin, vedin kokeeksi (ilman liimaa) mutterin kiinni pienellä halpis-pulttikoneella.
    Kone vääntää mainospuheiden mukaan 200Nm, todellisuudessa mutteri meni varmaan jotain 150Nm.

    Momentti uutta 8" perää kasatessa on 175lbs/ft = 237Nm.

    Tutina ei poistunut, mutta vaimeni ehkä aavistuksen verran.
    Ensi viikon alussa pääsen nosturille mittaamaan kardaanin kulmat tarkasti.
    Perä alkoi jollottamaan vienosti, mutta ääni ei ole voimakas.
    Edellisen omistajan mukaan perä on aina pitänyt pientä ääntä.
    Johtuisiko siitä että hampaat on kulahtaneet väärin löysän mutterin kanssa ja vaikka mutterin vetääkin oikein kiinni niin välitys jollottaa?

    Kuka voisi ystävällisesti kertoa mikä oli se momentti jolla avattu mutteri vedetään kiinni uudelleen?
    Ainakin 9" perään oli tällainen ilmoitettu muinoin V8 magazinen perän kunnostusartikkelissa -se oli se 2 tai 3 osainen artikkeli.


    Jos edes tietäisi 9" perän uudelleenkasausmomentin ja sen varsinaisen momentin jolla uusi crush washeri rutataan niin vois suhteuttaa/laskea vastaavan arvon 8":een -sais sillä sen varmaan aika lähelle oikeaa.

    EDIT
    tämmöstä tuli vastaan.

    9" perällä näyttää olevan sama 175lbs/ft momentti mutterille.
    Pyörintävastus pinionille on 5-8 in/lbs uudelle ja 8 in/lbs käytetylle laakereille. Se olis niin paljon kuin 0.56Nm-0.90Nm uudelle ja 0.9Nm 9" perälle. 8" on vissiin vähemmän.

    16. INSTALL NEW CRUSH COLLAR ON PINION.
    INSTALL REMAINING PINION BEARING, PINION FLANGE, AND NEW PINION NUT. HOLDING PINION FLANGE WITH VERY LARGE ADJUSTABLE WRENCH, TORQUE NUT TO 175 FT-LBS. ENSURE ROTATIONAL FORCE OF PINION GEAR DOES NOT EXCEED 5-8 IN-LBS FOR NEW BEARINGS OR 8 IN-LBS FOR USED BEARINGS. IT IS BEST TO CHECK ROTATIONAL FORCE OFTEN WHILE TORQUEING, AS THE ROTATIONAL FORCE WILL GIVE YOU A BETTER INDICATION OF PINION BEARING PRE-LOAD THAN THE PINION NUT TORQUE. TORQUING CLOSE TO, BUT NOT EXACTLY TO, THE SPECIFIED TORQUE MAY BE REQUIRED IF ROTATIONAL FORCE LIMIT HAS BEEN REACHED.
     
  20. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Noniin, laitetaan taas päivitystä.
    Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin topicit joissa kysellään, mutta ei sitten kirjoitella miten kävi.

    Eli.
    Mittasin kulmat, edestä kardaani lähti 2.3astetta ylöspäin.
    Takana kardaani lähti 1.1-1.2 astetta alaspäin.

    Takana oli 3ast kiila, vaihdoin 4asteiset tilalle.
    Tuloksena värinä muuttui niin että jos veto on tasaisesti päällä (edes pintakaasulla) tai kokonaan pois niin oireita ei ilmene.

    Edelleen 70-80miles nopeudessa värinän saa alkamaan kaasukikkailemalla, kun vetoa pitää päällä ihan vähän, ts lirputtelee kaasua hyvin kevyen vedätyksen ja vajaan moottorijarrutuksen välimaastossa.

    Tekisi mieli vielä kokeilla taakse viiden asteen kiilaa ja ehkä tiputtaa laatikkon häntää ihan hitusen alaspäin. Periaatteessahan myös etukulma on jyrkentynyt hitusen kun perässä pinionia on nostettu.

    Jos sitä ajokaudella jaksaa auton alla vielä maata...
     

Kerro tästä muillekin!