Kardaanin kulma väärin päin, tärrristää.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Mussemaan, 1.6.2006.

  1. timv

    timv Gearhead

    Oikeassa olet, ei pähemmin tuu kommenttia miten ongelmat on on korjaantunu... Piristävä poikkeus Mussemaan :) !
     
  2. mke77

    mke77 Gearhead

    kummonen kartuusi on ?? ett ei satu olee sisällätoinen ns. vahvike putki?? kerran tapeltiin yhen bmw:n 735i kans vaik kuin kauvan... moot.jarrutti ni tärräs=nivelet uusiks? ei auttanut?? sit tasapainotukseen? ei auttanut?? no "nyt muuttus" sano omistaja "nyt kun repäsee ni rupee tärrää veto päälläkin" ??????? mitä v.....? nooh aikas kikkailtiin ni tuli kokeiltuu ett vasaralla kilkutellen ??? kato tyhjä kohta... bmw liike valasi ett se on semmonen ett siin on 2kpl ohuttaputkea sisäkkäin ja net on vulkanoitu toisiis kiine........... ett sillai "arvaa ottiko pattiii"

    mut seonki maitovaunu
     
  3. gremlin

    gremlin Gearhead

    Jos nyt oon oikeen ymmartanyt niin sulla on siis laatikon hanta alempana kuin pinionin noukka? Vai mita tolla ylospain lahtemisella tarkoitat?
    Jos tiputat laatikon hantaa niin eikos se kulma sillon suurene/huonone?
    Ja mites noi peran kiilat, miksi nostat pinionia kun kartaani lahtee muutenkin alaspain? Ei oikeen nyt ymmarrys riita :odroll:
    No, kuitenkin, musta noi ilmottamasi astemaarat on tosi pienia. Eikos se ''kuuluisa'' Morganin( ei Larry eika Kane :wink: ) Chassis Book ilmoita lehtijousille 4-5astetta pinion kulmaa! Siis pinion osoittaa alaspain, eli kardaani lahtee sillon ylospain. Toi kirja kyllakin on kiihdytys hommiin mutta kait ne jotenkin tavallisessa ajossa pitas toimin jos voi radalla ajaa taysilla.
    Voiskohan se sitten jotenkin aiheuttaa tarinoita jos ne kulmat on vaarinpain?
    Mites muuten kartaanissa/joukissa noi lenkit nivelen kuppien ymparilla? Onko piukat? Joskus Valiantissa venahti joukista hieman se lenkki ja otti aika miehekkaat tarinat. Oli niin vahan valja (aluks) etten edes huamannut nivelta vaihtaessa. Muutaman vedon jalkeen kylla huomas :oops:
     
  4. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Joo, tavallaan kulmat on väärin päin, mutta pitäis pelata kun asteet vaan on kohdallaan.
    Tuo 5ast pätee kyllä sinällään lattajousille, mutta jos rakennetta on parannettu uretaanipuslilla sekä traction barseilla (perä ei elä niin paljon) niin ainakin allaolevan linkin mukaan semmoinen 2.5astetta vois olla ok.

    http://www.vibratesoftware.com/html_hel ... ifications


    Enpäs usko että on vastaava rakenteeltaan.
     
  5. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Noniin, nyt taisi käydä vanhanaikaisesti.

    Kone ei jaksa enää vetää ihan pintakaasulla 100km/h, vaan alkaa rytkyttämään...samalla ilmenee värinää.
    Pieni veto päällä tai moottorijarrutuksessa ei ongelmaa.

    Tais olla semmoinen homma että pinionin laakerit on lopussa.
    Ja mutteri olikin löysällä juuri sen vuoksi että laakerit on menneet horoiksi.
    Samalla selvisi se miksi takarengasdynossa oli n. 50hp hukassa...ja se miksi 5-litrainen hörppäsi 28 l/100km vaikkakin raskahkolla jalalla.

    Tuli sitten lähdettyä töihin mussella...70km siirtymää kotiin.
    Saas nähdä soitellaanko traileria.
     
  6. jube

    jube 3rd gear

    Saattapa olla että joudut tekemään koko perän uusiksi.Yleensä siihen on joku syy jos pinionin mutteri löystyy,tässä tapauksessa(niinkuin yleensä) se oli kuluneet laakerit.Nyt on varmaaan hampaatkin kaput.No nythän siitä saa sitten uuden veroisen.
     
  7. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Hoh hoijaa.

    Perä on nyt entrattu, eikä sieltä mitään ollut edes rikki.
    Pinionin mutteri vaan oli liian löysällä.
    Krymppiholkin tilalla oli teräsrengas joten laakerivälykset ei voi edes mennä liian tiukalle.
    Noh, pantiin nyt sitten laakereita uusiksi kun kerran oli levällään.
    Yoken/boorit oli ehkä ihan aavistuksen väljät, mutta nyt on yokekin varmuuden vuoksi iki-iki-liimalla kiinni. Kyllä on lystiä seuraavalla purkajalla.

    Tärinät jatkuvat.
    Kai se on tarkistettava kulmat uudelleen, kun ei ole oikeaa kardaanikulmille tarkoitettua mittaria niin kikkaillessa on voinut tulla jokin lasku -tmv häiriö.

    Jos näyttää hyvältä niin prkl tasapainotetaan sitten seuraavaksi kardaania.
    Ristikot näyttää ja tuntuu hyvältä, ei klappia.
    Ja jos se ei ole jordaani niin kai se tremec on sitten tempaistava pöydälle.

    Nyt tuntuu jo siltä että tutina meinaa alkaa jo 60miles tasakaasullakin, tai ainakin se varoittelee mitä tuleman pitää 70miles jälkeen...
    :mad: :mad: :poff: :wc: jee!

    Oisko kellään mitään hokkus-pokkus DIY-kotikonstia kardaanin epätasapainon toteamiseen? Tai jos mennään klemmarilinjalle, niin missä asennossa pitäis ensin kokeilla? Summassa?
     
  8. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Kaksi letkuklemmaria 180 astetta toisistaan. Varmaan kannattaa leikata ylimääräinen pätkä pois, ettei sotke painotusta. Ajat, sitten siirrät klemmareita toisiaan kohti esim. siten, että klemmarien välinen kulma on 90 astetta. Jos parani tai värinä väheni, niin hyvä, voit tietty kulmaa vielä hienosäätää. Jos sen sijaan värinät paheni, niin siirrä klemmarit toiselle puolelle. Jos parani ... Maalaa klemmarit mustaksi. Ja tämä ohje on suoraan Ford Shop Tipseistä 60-luvulta.

    Tää on varmaan kysytty ja vastattu miljoonaan kertaan, mutta mitens ne vanteet. Oli tärinöitä tuossa 100km/h vauhdissa ihan lahjakkaasti, mutta kun foordiin 15*6 takavanteeseen heitettiin varmaan 200g punttia, niin värinä vaimeni. Samalla katselin kun vieressä koittivat saada Vetten isoa vannetta tasapainoon, niin ei kertakaikkiaan saanut, oli uusi alsavanne kiero. Eli jos saat jostain lainakumit, niin kokeile tuleeko värinät samoilla alueilla niillä vanteilla.
     
  9. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Värisi se toisilla kumeilla+vanteillakin.

    Tänään auto nosturiin ja klemmarit kädessä auton alle.

    Kokeilin että onko kardaani edes kiinni kun oireet sen kun pahenee.
    Eturistikossa reilusti väljää... :mad: :mad: :mad: :mad:
    Ristikothan tarkistin ekana (pimeässä, kiireellä, auto pukeilla) eikä silloin näkynyt mitään kummallista.
    Sen siitä saa kun kiireessä tupeltaa...voi "#%#&#¤&. ja #"#"%&%/.
    Sekoitti pakkaa tuo löystynyt pinionin mutterikin sopivasti.
    Noh, onpahan nyt peräkin tutkittu.

    P.S.
    :oops:
     
  10. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Jee jee.

    Nyt on uudet ristikot paikoillaan sekä edessä että takana.

    Edestä slip yoken laakeripesät, sekä takaa toinen olivat menneet hieman horoiksi ilmeisesti tärinän takia.
    Laakerikupit saa liikkumaan sivuttais-suunnassa paljain käsin vaikka varsinaista klappia ei onneksi olekaan. :mad:

    Noh, laakeriliimaa väliin, lyhyt rukous ja kardaani paikoilleen.
    2h kuivattelua ja koeajolle:

    Värinä alkaa 80-85km/h nopeudessa ja kasvaa tasaisesti nopeuden mukaan.
    120-130km/h alkaa tuntua erittäin vahvasti siltä että nyt tekisi mieli löysätä.
    Ilmiön havaitsee jo jostain 70km/h alkaen vaikka silloin ei varsinaisesti vielä värinää olekaan.

    Eli tilanne muuttui nyt sellaiseksi että värinään vaikuttaa nyt vain ja ainoastaan auton nopeus, ei se että nostaako vai painaako kaasua.

    Ei kait siinä, seuraavaksi tasapainotellaan kardaania.
    Kokeilen myös tiputtaa pinionia vaihteeksi alemmaksi, näytti silmään kulma olevan enemmän kuin mitattu 2.4ast.

    Mukavaa tämä harrasteautoilu. :poff:


    P.S.
    Mistäs niitä Mark Williamsseja ym on saatavilla?
    Vissiin Laakkosella ainakin.
    Nyt saa suositella viri-kardaania jossa hinta-laatu on kohdallaan.
    Sais ny prkl tämän kesän ketkuteltua jotenkin tuolla vanhalla.
     
  11. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Osataan sitä näemmä tyriä suomessakin:
    Kardaanissa oikeat painot, mutta molemmat puntit 180ast väärässä kohtaa. Kivakiva. :mad:
    Muuten kyllä priimasti lyhennetty, suora jne.
    On erään helsingon alueella toimivan firman teos.

    Nyt vasta oikein pääsee pruuvaamaan niitä pinionkulmia kohdilleen.
    135mph asti ei värise veto päällä, mutta edelleen on pientä värinää kaasun noston jälkeen. Tosin oireet tulevat vasta jossain 70-80mph jälkeen. Uretaanityyny lootan hännän alla ei varmaankaan ainakaan vähennä niitä.

    Koettelee vaan ei hylkää herra.
     
  12. MopoMies

    MopoMies Gearhead

    kulmat

    Mittaamasi kulmat ovat kait noita työkulmia ?
    Noista linkeistä ymmärsin? että jos kardaani on eteen alaspäin, ainoa suositeltava ratkaisu on saada myös pinionin akseli osoittaan alaspäin.
    Tietenkään tuo pinion-akselin ja kardaanin välinen työkulma ei saisi alasjouston+tai jarrutuksenkaan aikana mennä nollaan. Tuo neljän asteen rajahan lähestyisi sitten kiihdytettäessä ja ylöspäin joustoissa.

    Saa oikoa jos ymmärrykseni on jälleen jäänyt vajavaiseksi :)
     
  13. T.N

    T.N Gearhead

    Mielenkiintosta seurata tota tärinä projektia , varsinkin kun itsellä
    lojuu pihassa saman ongelman omaava paise . En ole kuukauteen
    ajanut sillä metriäkään kun se tärinä on kaasua nostettaessa niin paha että edes peileistä ei näe enään mitään......
    Mä olen kanssa painottanu kardaanin kahdessa eri firmassa ja lopputulos aina sama : Ei mainittavaa vikaa.
    Pinionin mutteri on tarkastettu ja sekin oli kiinni.
    Takana on ylä tukivarsissa uniball nivelet ja niitä on säädetty suuntaan jos toiseenkin , ei vaikutusta.
    Laatikkona mulla borg warner T-56 . Oon koittanu ajaa pukeilla ilman kardaania niin silloin ei jurise yhtään , vaikka vetää kutosella 5000 rpm.
    Eli paukut rupee multakin loppumaan ...
    Mutta kun keksit jonkun ratkaisun niin kirjoittele tänne palstalle niin mä
    voisin kans yrittää jotain uutta .....
     
  14. ViLU

    ViLU Gearhead

    Hain caminon vihdoin ja viimein talviteloilta ja mulla ilmeni samanlaista värinää. Kahdeksassa kympissä tuntuu sellaista ihan tasajaksoista "hmmm hmmm hmmm..." ja se nopeutuu kun nostaa nopeutta satasen korville. Silloin se on jo aika kovaa.

    Vien renkaat tasapainotukseen aluksi, koska niistä on painoja tippunut matkanvarrelle, mutta tulipa sellanen kysymys mieleen, että minkälaiset kardaanikulmat caminossa pitäisi olla. Eikös toi auton madaltaminenkin vaikuta noihin kulmiin? Auto on nimittäin madallettu... :eek:
     
  15. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mites taa homma on edennyt? Vai onko tama tarinan loppu? :wink:
     
  16. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    Mullakin oli sama juttu, mutta silti täristi... (oli kai saanut jonkun tällin seisonnan aikan)

    kardan (entinen hardy spicer) korjasi ja nyt on kivaa...

    oho, en lukenut ihan loppuun asti... :oops: sori

    kiitän kaikkia autoilun buick jumalia, ettei mulla ollut yhtä vaikeaa...
     
  17. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear


    Joo. Auto on vielä ajossa ja värisee edelleen.
    Tasapainotuksen jälkeen värinä ei kiusaa/oireile normaaleissa maantienopeuksissa, mutta +120mile/h rääpäisyjä ei edelleenkään tee mieli ottaa, kun (pieni) värinä alkaa jossain 90-100miles vauhdissa ja voimistuu siitä ylöspäin.

    Tarkoitus oli mitata tuo kardaanikulma oikein siihen tarkoitetulla mittarilla seisonnan aikana, tuo yleismallin kulmamittari + irtovatupassi ei oikein pelitä kun kulma olisi kuitenkin periaatteessa saatava 0.5ast tarkkuudella.

    Toinen teoria johon alan nyttemmin kallistumaan on se että laatikon uretaanipusla (tönkkö-jäykkä kiinnitys) jotenkin kertaa tai "resonoi" niin että pienet huomaamattomat värinät voimistuvat.
    Olen sittemmin kuullut juttua pariltakin tyypiltä että täysin oireeton auto alkoi mystisesti väristä samalla kun lootan kumikannake vaihtui uretaaniseen. Tiedä sitten....taistelu jatkuu :)

    "It aint over ´till my widow sells my shit" :poff:
     
  18. cuda69

    cuda69 Gearhead

    minun mielestä jos laatikon häntä on esim 2astetta alaspäin niin perän yoken pitäs olla saman verran ylöspäin,sillä ns laatikon ja perän laippojen pitää olla samassa "linjassa"sivusta katsottuna.näin minulle sanottiin entisessä työpaikassa jossa kardaaneja sorvailtu ja painotettu 30 vuotta.
     
  19. jorke

    jorke Gearhead

    Niin, onko tuolla suunnalla väliä jos kulmat on kohdillaan?

    Itsellä perä paljon korkeammalla kun kone/laatikkopaketti. Joutuisi koneen nostamaan niin korkealle.

    Siis Autossa 20" takarenkaat, runko tehty niin että saa laskettua maahan asti ilmajouset tyhjinä, suunniteltu ajokorkeus 8cm. Loota/kardaani tunnelista tulee niin perskeleen korkea jos tarvii kulmista "nousevat".

    Siis voiko kone olla alempana ja perä korkeammalla jos kulmat on oikein mutta "toiseen" suuntaan?
     
  20. jorke

    jorke Gearhead

    Niin. kyse on tuosta että voiko moottori olla alapuolella jolloin kulmat toiseen suuntaan?

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!