Kardaanin nivelten vaihdosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja arnagath, 16.10.2007.

  1. arnagath

    arnagath 1st gear

    Onnistuuko kardaanin ristinivelten vaihto ilman ruuvipenkkiä, pelkästään naputtamalla vasaralla ja sopivalla hylsyllä?

    Irti ne vanhat nivelet nyt saa vaikka rälläkällä mut uusien asennus on se ongelma, ekaa kertaa oon tota hommaa tekemässä.
    Kyseessä ei ole jenkki vaan Volvo 740
     
  2. jylhä

    jylhä 1st gear

    irrottamiseen ei kannata rälläkkää käytää, sokat pois ja vasaraa päälle, lähtee helposti. uusien asennus vaatii jonkunlaisen prässin, niitä ei oikein naputtamalla hyvin saa. varo sitten takomasta kardaanin haarukkaa kasaan.
     
  3. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Ei ne vanhatkaan aina naputtamalla lähde, riippuu ihan yksilöstä. En nyt muista noita kokoja, mitä letukoissa käytetään, mutta itellä ainakin yleensä pienemmät on lähteneet helpommin kuin isommat. Pahimmat on lähteneet isossa ruuvipenkissä lekan avustuksella. Ja yleensä määräävä tekijä tuntuu olevan haarukan muoto ja väljyys, eli jos lähtee helposti niin varmaan uusikin menee suht helposti, oikein väljästi jos menee niin lukitetta väliin.

    Ja tosiaan minulla oli yhdessä autossa vääntynyt haarukka, sitä kannattaa välttää. Nivel tuntui olevan lähes jumissa ja syyksi osoittautui sitten vaihdon yhteydessä tuo vääntyneisyys; kupit meni liian tiukkaan tappeja vasten kun laittoi sokat paikalleen. Sisäpuoliset sokat kun oli, niin tuon sai korjattua "koneistamalla" rälläkällä haarukan sisäpinnasta inaus pois.
     
  4. bbford

    bbford Gearhead

    Mä ainakin sain tehtyä vain lekalla ja hylsyllä.
     
  5. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Ensin voisi kokeilla lekan sijasta vasaraa ja tasaseen naputella ympäri, ettei mene vinoon.

    Meillä ainakin onnistui Raketissa takaristikon vaihto ilman isompaa taistelua.
     
  6. arnagath

    arnagath 1st gear

    Kiitoksia kaikille vastauksista. Eiköhän tuon näillä neuvoilla saa vaihdettua. Pitää vaan ostaa joku pingpong-ruuvipenkki niin ei tartte hakata laakereita piloille..
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    En halua olla pessimisti, mutta pingpongeilla ei yleensä tee mitään. Just viime viikolla heitin pingpong ruuvipenkin metalliromukasaan.
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Mopuristin kanssa samaa mieltä kaverin ruuvipenkin "mutterin" väänsin heti kättelyssä rikki kun sen kardaanista aloin niveltä pois painamaan,moisia penkkejä :mad:
    Sorvaamalla uuden "mutterin" ja hitsaamalla sen kiinni tosin penkin sai vielä kuntoon,mut oliko siinä sit mitään järkeä on toinen asia!
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Itselläni oli sama humppa keväällä.

    Vein kamat suosiolla tuonne

    http://luettelomedia.fi/Ko-Met-Oy-ESPOO-179497.htm

    Ei paljoa maksanut ja tuli samalla kardaani tasapainoitettua.

    Nimittäin tavallisen ruuvipenkin leuat ei välttämättä aukea tarpeeksi.
    ja lekalla irroitus saattaa vääntää kamoja jonka jälkeen ei saa niveliä paikoilleen.
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itsellä on ristikot yleensä irronneet (16 tai 20 oz)vasaralla ja hylsyllä tai sopivalla putken pätkällä.

    Itse kun ostin ruuvipenkkiä, niin oli valittavissa korealainen tai venäläinen... :D
    No venäläisen valitsin siksi että vaikka se ei toimisi kuten on suunniteltu, niin ainakin siinä on materiaalia josta saa tehtyä toimivan (=kestää kovaakin käyttöä) :rotfl: :rotfl:
     
  11. jylhä

    jylhä 1st gear

    yleensä irrottaessa on parempi isku, kuin puristus. joskus ei 10tonnin prässi irrottanut laakeria, mutta vasara irrotti. sinne ristikon väliin kun laittaa tueksi kiilan niin ei muoto muutu. kokoonpäin en ole ikinä vasaroinu, ei ole ollu tarvetta.
     
  12. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    volvossa on hyvä kun ne kupit on seekerirenkaalla kiinni eikä niinkuin jenkissä murrettava sisäpuolinen lukkorengas

    laitoin ison hylsyn alle jota vasten tuurnasin t-vääntimen varrella
     
  13. arnagath

    arnagath 1st gear

    No nyt ei ole enää mikään hirevä hätä asiana kanssa. Volvon kardaani kun on kaksiosainen niin ostin "uuden" takapätkän jonka isken väliaikasesti autoon kiinni. Pitää sit yrittää jotenkin asentaa nykyseen takapätkään uudet nivelet. Eipähän tartte sitä ainoata karpaasia rikkoa :)
     

Kerro tästä muillekin!