Kardaanin tasapainotus klemmareilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja magenta, 7.2.2008.

  1. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Olen tuossa kahlannut läpi viestejä aiheesta,
    mutta oikein kunnollista ohjetta ei ole löytynyt.

    Eli käsittääkseni 2 letkukiristintä hieman löysälle kardaaniin niin,
    että kiristimet ovat 180 astetta toisiinsa nähden.
    Ajetaan jonkin matkaa. Ilmeisesti vauhtia pitäisi olla yli 60 km/h.
    Kiristimet etsiytyvät itsestään oikeisiin paikkoihin.
    Kiristetään siihen.

    En nyt oikein ymmärrä, että kun minusta epäkeskossa lisäpaino tahtoo
    mennä juuri sinne painavaan päähän.
    Eli pitäisikö niitä kiristimiä sitten vielä kääntää 180 astetta,
    että löytyisi se kevyempi pää ?

    Montakohan ja mihin kohtaan nuo kiristimet pitäisi laittaa ?
    2, 4... keskelle vai päihin ?

    Mika
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Tuota...

    Mitä jos laittaisit kardaanin tasapainoitettavaksi. Ei maksa montaa kymppiä.

    Esim. Espoossa Ko-Met Oy on ammattilainen noissa asioissa.

    Tuo sun ehdotus on kyllä aikamoinen Ihmemies McGyverin ratkaisu autiomaassa, jos alkaa kardaani heittämään kesken matkan.
     
  3. voittol

    voittol 2nd gear

    Siitä on aikaa kyllä paljon kun tuollainenklemmarikonsti esiteltiin jossakin,(olisiko ollut v-8 vanhaan hyvään aikaan).Ei ne klemmarit kyllä itekseen sitä paikkaa hakenu, ja muistaakseni autoa ajettiin taka pää pukkien päällä paikollaan ,siinä on omat vaaransa,pitiköhäm siinä rohkeimman mennä auton alle "vauhdissa"Kyllä joku vanha varmaan näillä tiedoilla muistaa loputkin.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tää nyt menee ulkomuistista ja en ihan sataprosenttisen varma ole mutta muistaakseni menee seuraavasti:

    Merkataan kadaaniin 90-asteen välein neljä merkkiä. Sitten laitetaan kaksi klemmaria siten että kiristimet on vierekkäin yhden merkin kohdalla.

    Sitten takapyörät pukilla "ajetaan" ja kokeillaan ravistus. Haetaan kokeilemalla se merkki (niistä neljästä) jossa ravistaa vähiten. Seuravaksi aletaan siirtämään klemmareiden kiristimiä toisistaan aukipäin niin kauan että ravistus vähenee (siis aina välillä kokeilemalla).

    Tasapainotuksessa täytyy huomioida: Vaihteiston ulostuloakselin liukulaakerin pitää olla hyvä (tiukka) samoin kardaanin etupään yoken ja taka-akselin pinionin laakereiden tiukkuus.

    Takapyörät kannattaa irrottaa ja kiinnittää jarrurummut paikoillen muttereilla. Tällöin takapyörien ravistus jää pois häiritsemästä hommaa.

    Ja kunnon tukevat pukit ehdottomasti käyttöön. Ravistamisen näkee jopa silmämääräisesti auton alla.

    Tasapainotus toimii ihan hyvin näin, samoin näkee että johtuuko ravistus jostain muusta kuin kardaanista.
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Eikös tämä konsti ollut jossain vanhan foordin korjausesitteessä?
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Sama konsti on ainakin '67 Buickin Chassis Manual:ssa. Toimii, ja ainakin omissa vekottimissa on klemmarit kestäneet, liekö sitten vauhdin puutetta.
     
  7. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Mutta siis ne klemmarit ei mitenkään itestään hae niitä paikkojaan ?
    Mika
     
  8. Simo

    Simo 1st gear

    Klemmarikonsti on myös Moparin, tehtaan, manuaaleissa.
    Mutta eivät ne itsestään paikkaansa hae. Klemmarit molemmat samaan asentoon kiinni ja ajamaan. Sitten 90 asteen välein kääntö ja ajo jne. Eli siihen kiinni missä värinä vähenee / häipyy.
    Klemmareita on kaksi, koska yhden heittopaino on niin pieni?
     
  9. leksa

    leksa Gearhead

    On tuossa aiemminkin asiasta kättä väännetty:
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... highlight=

    Jotkut ovat sitä mieltä että kyseessä on rautalankaviritys ja jopa sellaiset oikein oppineet katsastusmiehetkin uskaltavat väittää korjaamokäsikirjan neuvoja vastaan.

    Klemmari toimii, mutta voisihan sen tasapainoituksen muutenkin korjata.

    Tosin usein sen epätasapainon aiheuttaa joku välys joko ristikossa tai vaihdelaatikon liukulaakerissa. Ristikko voi olla vaikka epäkeskeisesti kiinni ja vielä... jos ristikon laakerit eivät liiku herkästi, aiheuttaa se jurisevaa ääntä ajaessa. (voi aiheuttaa)
     
  10. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    -80 luvun Wheelsissä oli hyvä juttu tästä tasapainoituksesta,siinä hitsattiin lopuksi sopiva painokardaaniin ja klemmarit pois.Työ tehtiin tukevilla pukeilla ja jos oikein muistan suositeltiin vielä suorittamaanmontun päällä.Tietenkin jos on lähellä tasapainoituksen hallitseva yritys vien mieluiten sellaisille tehtäväksi.Kardaani tulee lattiasta läpi kovassa vauhdissa jos ristikko hajoaa,ainakin itsekantavissa koreissa.Normaali humettivedellä varustettu kyllä huomaa jyrinästä mikä on vialla eikä anna asian mennä niin pahaksi.
     
  11. niklas_

    niklas_ 1st gear

    ja on muuten hinta "pikkasen" pompsahtanut

    3v sitten maksoi 20e

    vuosi sitten kun kysyin niin 50e tarkistus.

    päätin että kokeilen sit ensin ravistaako mutta ei tarvinnut viedä tasapainotettavaksi.
     
  12. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Muuten noin, mut aloitetaan niin että klemmarit on vastakkaisilla puolilla (eli kumoaa toisensa) ja sit käännetään toista 90astetta jne jne.

    Eli aina painoo lisää sinne missä värinä pienenee.
     
  13. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Muistelen kuulleeni vielä sellaisen version tästä kikasta, että kardaanin pyöriessä joku uhkarohkea menee sorkkimaan sitä ruuvarilla tms. terävällä esineellä. Sitä pitäis jäädä jälki akselin painavammalle puolelle. Saattaa toimiakin, totesihan joku tuossa aikaisemmin, että heiton voi nähdä silmälläkin.
     
  14. kma68

    kma68 Gearhead

    Paitsi jos kardaanin tasapainoitus koneessa ei auta kuten minulle kävi ja pirulainen maksoi vielä vanhassa rahassa useita satasia. Edes toisen kardaanin osto ei korjannut ongelmaa, joten lopulta itse paikoillaan tehty tasapainoitus tehosi erinomaisesti. Tasapainoitukseen käytin prikkoja.
     
  15. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Tuota mitä jos tekis niin ku topicin alottaja ehdotti, eli laittaa sen verran kireälle että hakee paikkansa itsekseen. Sitten voi turvallisesti mennä sammuksissa olevan auton alle ja kääntää niitä klemmareita 180 astetta...
     
  16. aika sukkahousulta ja purukumilta kuullostaa. Eikö tosiaan voisi käyttää tasapainotuskoneessa ?
     
  17. napa

    napa 3rd gear

    tämä on se tapa mikä meille ammattikoulussa opetettiin... autona oli opettajan vaimon toyota corona tai joku sinnepäin :odroll: oli vaimo valitellut, että meinaa orgasmeja tulla tuossa n. 80 km/h vauhdissa, niin opettaja päätti sitten tasapainoittaa kartaanin :p

    hyvä siitä tuli, ensin haettiin suurin heitto sillä meisselillä -> merkki kartaaniin ja lopuksi hienosäädettiin klemmarien avulla ja sitten kun paikka ja painojen määrä oli selvillä hitsillä painoa kiinni riittävästi.
     
  18. Simo

    Simo 1st gear

    Tuolla asia on selvitety Mopariksi.

    http://tinyurl.com/2kxebs


    Tottahan kaiken voi viedä toisten tehtäväksi, mutta mikä sitten enää on harrastamista ?

    Ja mahtaakohan niissä kardaanin tasapainoitusfirmoissa (missä niitä muuten on?) onnistua joukkeineen päivineen. Luulen, ettei onnistu.
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Kätevää ja halpaa.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuulostaa, miltä kuulostaa, mutta toimii. Mulla kävi muinoin kardaani ihan oikeassa tasapainotuksessa. Eikä tullut yhtään paremmaksi siitä, mitä oli alunperin! Oli 80-100 aluella sen verrran paha vibra, ettei peileistä tahtonut selvää saada. Muistin jstkn lukeneeni moisesta tasapainotustempusta. Ei kun suoritukseen. Hain rautakaupasta 2 kpl tarpeeksi isoja (joo, auto piti ottaa takaisin pukilta ja hakea isompia - mitatkaa) klemmareita. Oikea paikka löytyy helposti. Pistää ne kaks ihan vaan samaan suuntaan ja kääntelee neljäsosan kerrallaan. Kun paras kohtakaan ei ollut täydellinen, hain pari klemmaria lisää. Neljä samaan suuntaan asennettua teki kelpo tuloksen. Ikinä ei ole katsastuksessa huomautettu ja siellä ne on pysyneet. Klemmareiden alla, kardaanin pinnalla on pätkä fillarin sisäkumia kitkana, jottei noi vaivalla asetetut säätöosat pyörähdä. Kumpikaan kun ei jousta, ei kardaanin putki, eikä rosteriklemmarit, niin ne löystyy aikas helposti. Ja sitten ei taas olekaan kivaa....

    Liekö mun autossa muu vika, kun ei löytynyt tasapainokoneessakaan. Ristikotkin vaihdoin kerran tuohon "tasapainotettuun" aksilaan, eikä painotusta tarvinnut "korjailla" yhtään.

    -SS-
     

Kerro tästä muillekin!