Kardaanin tasapainotus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jones88, 14.12.2009.

  1. jones88

    jones88 Gearhead

    Eli Econolinessa ristikoiden vaihto edessä... Mutta mites tuo kardaanin tasapainotus siinä yhteydessä...
    Onko isokin riski jättää painottamatta vai antaako mennä vaan? :oops:
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Pelkkien ristikoiden vaihto ei vaadi tasapainotusta, mutta toisaalta tasapainotus on aika halpa juttu, vaikka vaihdattaisi ristikotkin siinä samalla pajalla. Tehtaan puntituksissa on usein paljonkin toivomisen varaa, ja samalla kardaanin suoruus tulee tarkastettua. Ko-Met Oy Juvanmalmilla tekee noita hommia.

    http://www.ko-met.fi/
     
  3. 69

    69 Gearhead

    Ristikot vaihtoon vaan, ei siinä tasapainotus mihinkään muutu. Tasapainotus tarvii vaan, jos kardaanin pituus oleellisesti muuttuu tai muuten naitetaan vaikka kaksi eri kardaania.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se halpuus on suhteellista kun täälläpäin just uks ukko vei jortaanin pidennettäväksi ja hinta puntituksella oli päälle 400€ :eek: .
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    hmmm vai että Ko-Met. Jotenki mulla oli sellanen käsitys että tehtaan puntitukset olis parempia kuin jortaanipajan. Tai ainakin tarkemman näköisiä ne on, kun puntteja on pari-kolme / pääty, eri kokoisia ja hieman eri asennoissa, kun taas jortaanipaja länttää yhden prikan ja sillä hyvä. Voin olla väärässäkin.

    Sittenhän on se letkuklemmari homma, joka muuten toimii hiton hyvin. Sillä sai jopa kieron pinion yoken aiheuttaman tärräyksen tyystin pois kunnes sain uuden yoken. Ohjeet on kaikissa tehtaan korjaamokirjoissakin.
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Niin, se tehtaan äijä on arponut 3 kertaa sitä punttia eri paloilla, kun kardaanipaja saa homman toimimaan yhdellä? Vai onko sun mielestä renkaat joissa on erilaisia tasapainopuntteja eri kohdissa pitkin kehiä paremmin tasapainotettuja kuin sellaset, joissa on 1 per puoli?

    Ja toi pidennys on aina kallista, koska sitä putkea ei kannata venyttää riittävän pitkäksi? :rotfl: Eli jostain pitää saada lisää väliin tai vaihtaa koko putki vanhoille päille, joka taas maksaa.

    Vertailun vuoksi, mä taisin maksaa 2007 loppuvuonna kometille vähän yli satkun siitä, että ne lyhensi moparin kardaanin, tasapainotti ja heitti mun toimittamat ristikot kiinni.

    Siinäkin se hitain osuus oli todennäköisesti putken irrotus yokeista, lyhennys ja sovitus takaisin vanhoille.


    Ja viimeiseksi, letkuklemmarikikka on ihan toimiva.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Toi nyt kuulostaa mun korviini ihan täydeltä paskapuheelta, mutta en niiden prosessia kyllä tunnekaan.
    Mitä vittua renkaat tähän kuuluu. Edit, sitäpaitsi renkaissakin on sisä ja ulkosyrjän painot eri kohdissa.
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Aika hinnakas suoritus on kyllä ollut :oops:

    Tuo kardaanin pidennys on kyllä sinällään aika vaativa tehtävä,etenkin jos koko putkea ei uusita samalla vaan et katkastaan putki ja laitetaan vaik 200mm:ä väliin putkea...

    Satasen kahta puolta nuo tasapainoitukset on yleensä olleet mitä olen kuullut,itse kun en ole koskaan ko.työstä maksanut :lol:
     
  9. jones88

    jones88 Gearhead

    Ok, kiitokset nopeista vastauksista! 8)
     
  10. hoge

    hoge 1st gear

    Hardy Spicer hertsikassa tasapainottaa kanssa jortaanin.
     
  11. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mitäs asiaatuntevammat meinaa kun mulla on moottorinsiirron takia kardaanin lyhennys edessä niin voiko kaksiosaisen kardaanin tehr yksosaiseksi? Meinasin ottaa sen kannatinlaakerin tyystin pois ja hitsat kahesta pätkäst yhen. Autoon jää enää noin meetrin pituinen kartaani ni ei kai sellanen enää kannatinlaakerii tart, vai mitä? :-?
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo kahden kardaanin yhteen hitsaaminen vaatii sit ehdotonta onnistumista,alkaa muuten sit heittämään todella helpolla!

    Mut hommaa "uusi" yhtenäinen putki kardaaniksi ja käytä vanhoista putkista vaan päät niin onnistuminen on todennäköisempää!

    Tuon mittainen ei tosiaan enää kannatinlaakeria tarvitse!
     
  13. Buddy

    Buddy 1st gear

    Juu, jotaki tommosta uumoilinkin. Emmä sitä kyl meinannukkaa ite tehr ku on toi hitsaaminen vähän niinku hakusessa. :lol: Täytyy kysel kavereilt jos joku viitteis tehä sen mulle.
     
  14. kjelja

    kjelja 1st gear

    semmosta olen kuullunna että jos haluut varman päälle pelata ni merkkaa se kardaani ja laipat ja toiset laipat jotta saat sen samaan kohtaan kasattua jos siis ite teet sen. ja yks osasesta kardaanista ni jos se on ihan suora eli laatikonpyrstö ja perä samassa linjassa ni ei ole niin kestävä kuin semmonen mikä olis vähän vinossa linjassa. esim. bda escort ja opel400. mut ite kyl laitoin kardaanin risikot vaniin tarkotuksella mihin kohtaan vaan ja en tasapainottanu kun kuulostikin jo vähän oudolta, eikä mitään tärinöitä. enkä oo saanu rs escortista yks osasta kardaania rikki, vaikka on ihan suorassa. :D
     
  15. Mopar

    Mopar Gearhead

    Miten se kartaani tulee vahvemmaks, jos on kulmaa :eek:
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niimpä mutta näitä legendojahan lentää milloin mistäkin.

    [OT]Laitoin kerran yhden Wagoneerin takajortaanin päälle ~10mm seinämäisen ainesputken ja hitsuutin sen kunnolla kiinni. Tasapainoitusvirmassa ukko totes että tää kartaani ei kyllä kauaa kestä kun on näin painava :eek: . Kysyin vaan että meinaatko että se on joku yö tipahtanu asfaltille sen painon takia :rotfl: . Se oli kuitenkin pitkäikäisin putkenpätkä mitä mulla on koskaan ollut ja kesti ajaa sitä vasten kallionreunaa pitkin sinnetänne :rotfl: . Se oli muuten sama virma kun toi mikä otti siltä käkkyläukolta yli 400€ mutta mun putki makso markka-aikaan alle 500mummoa :soosoo: .[/ot]
     
  17. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Tarkoittanee, että nivelet kestävät pidempään, kun niissä on liikettä. Jos ristinivel on ihan suorana ja liikkumattomana, niin laakerikupit tuppaavat kulumaan urille.
     
  18. v 100

    v 100 1st gear

    Putkiklemmareita akseliin kiinni ja sitte siirtelee niitä sitä mukaa
    että rupee värinät loppuun, en suosittele mutta halpa hätä konsti.
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei ihan noin vaan ensin auto ilmaan ja toinen auton alle vaikkapa ruuvitaltan kera ja toinen alkaa ajamaan pukeilla ja toinen vie sitä talttaa pyörivään kardaaniin melkein kiinni kunnes se jostain kohtaa ottaa kiinni siihen ja näin ollaan saatu merkki oikeaan kohtaan ja siihen sit klemmari niin päin kiinni et se "puntin" puoli tulee tän merkin vastapuolelle ja ei kun kokeilemaan taas!
     
  20. Buddy

    Buddy 1st gear

    Nää taitaa olla taas näit henkimaailman hommii... :wink:
     

Kerro tästä muillekin!