kardaanin teko..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja cam68, 16.5.2007.

  1. cam68

    cam68 1st gear

    camaroon pitäis kardaani saada ja ei tunnu oikein löytyvän kerralla sopivaa.. kun ei viittis 400e maksaa.. sillä sais kyllä hienon alumiini putken auton alle :D
    mut asiaan mistä olette hankkineet ns. kardaanin niitä "hankuroita" tai miksi niitä nyt sit sanotaan.. laatikon joke olis jo ja ristikot.. tartteis vain putken ja ne hankurat.. eli vastakappaleet mihin ristikko kiinni.. voi saakeli kun on vaikeata selittää.. ymmärsikö joku?
    ristikon koko on 27mmx 81,jotain.. ristikoita löytyy uusia vaikka kuinka ja niitä hitsattavia hankuroitakin vääränkokoisia.. pitäis putken paksuutta saada kuitenkin se 70mm vähintään ja seuraava koko on jo sit ristikossa 100mm eli menis kaikki laatikon ja perän puolelta uusiksi..
    mistä löytyy??
     
  2. kabu

    kabu 1st gear

    S&N;llä olen ainakin muutaman kardaanin lyhennyttänyt ja tasapainottanut mutta siitä on jo kauan aikaa. Näyttää firma kyllä olevan edelleenkin pystyssä ja ainakin weppisivun perusteella löytyy osaamista ja osia kardaaneihin.

    Ne hankurat josta puhut lienevät oikealta nimeltään hitsattavia haarukoita. Tuola olevasta nivelakselit ja -osat luettelosta katselemaan sopivankokoisia palikoita, putken tekevät sitten ihan haluamaasi mittaan.

    http://www.sncardan.fi/
     
  3. cam68

    cam68 1st gear

    selailin summitin sivuja ja sattui tällainen silmään..
    mahtaakohan tuossa olla mikä tuo ristikin koko kun ei sattunut silmään.. sanoo vain et universal ja 3" putkelle..??http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=STR%2DU1670&N=700+4294925134+4294839045+4294844460+115&autoview=sku
     
  4. cam68

    cam68 1st gear

  5. cam68

    cam68 1st gear

  6. cam68

    cam68 1st gear

    vastataan heti itse.. nuo isoja.. :mad: saakeli kun yhden putken pätkän kanssa on vaikeeta..
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    Itellä on kans kardaanin kans pulmia. Pitäis tehdä olemassaolevaan kardaaniin uus pää, tai sitten kokonaan uusi kahdella eri päällä. Ko-Met sano puhelimessa et joo hyllys on tollasia, tuo tänne vaan. Sitten kun toin niin ei onnistunutkaan.
     
  8. kabu

    kabu 1st gear

    Hmm, nyt en tainnut ihan täysin ymmärtää mikä on se varsinainen ongelma? Käydäänpä asia vielä läpi niin että insinöörikin ymmärtää ;-)

    Sinulla siis on olemassa vaihdelaatikon päähän tuleva haarukka ja siihen sopiva nivelristi? Onko sinulla olemassa myöskin taka-akselin päähän tuleva laippa ja sihen sopiva nivelristi? Ovatko molemmat nivelristit saman kokoisia?

    Eli sinulta sis puuttuu itse kardaaniputki ja sen päihin tulevat hitsattavat haarukat? Ja noissa rajoittavana tekijänä on se että haarukoiden tulee sopia olemassaoleviin nivelristeihin? Tuleeko kardaanista ihan normaali suora putki ilman mitään tukilaakereita ym. Onhan tuossa olemassaolevassa vaihdelaatikon päässä liukuholkki joka sallii kardaanin liikkeen pituussuunnassa?

    Onko suunnitelmissa hitsata kardaani itse nippuun kunhan vaan löytyy tarvittavat osat? Itse kyllä suosittelisin akselin hitsauttamista ja enenkaikkea tasapainottamista jossakin alan verstaassa, teilläkin päin on varmasti jotain sopivia paikkoja koska työkoneissa ja traktoreissa käytetään paljon noita nivelakseleita.

    Mikäli kuitenkin hitsaat akselin itse nippun niin muista tarkistaa että haarukat tulee samaan kulmaan akselin molemmissa päissä. Mikäli niissä on kulmaeroa niin ajossa täristää koska tällöin akselin välittämä kierrosnopeus vaihtelee pyöriessään.

    Huh, tulipas kysymyksiä.
     
  9. kabu

    kabu 1st gear

    Katselin vielä vähän tarkemmin tuota sncardanin luetteloa ( www.sncardan.fi )

    Heillä näytäisi olevan hitsattavia haarukoita 27.0x81.7 nivelristille kahta kokoa, 2" (50.8m) ja 2.5" (63.5mm) putkille.

    Mutta 63.5mm putkiko ei ole riittävä, miksi? Tuo mitoitus nimittäin haiskahtaa minusta siltä että tuon kokoiseen nivelristiin ei ole tarpeen kiinnittää paksumpaa putkea koska tuo 63.5mm putki kestää sen vääntömomemtin minkä tuo nivelristi. Mikäli välitettävä vääntömomentti on suurempi tulee käyttää isompaa nivelnistiä.
     
  10. cam68

    cam68 1st gear

    juu eli kaikki mita kabu kysyit oli oikeastaan just noin.. :D ajatuksena vain se et ei tartteis vaihtaa laatikon puolen jokea ja perän pinion jokea isompaan.. no niitä kyllä kanssa summitilta löytyy ja lakeskelin et jos sieltä ottais molemmat joket made by Strange ja hitsattavat päät myös Strange niin hintaa kertyy jo kuitenkin n.150e + verot tullit ja rahdit. sit vielä putki täältä ja hitsauttaminen ynm.. menee ohi tarkoituksen.. olis sit kyllä isot ristikot ja putken kokokin kasvais.. no.. Inland Empiren valmis alu kardaani n.250e +verot tullit ja rahdit.. :D siinä kaikki taka ristikkoa lukuun ottamatta..
     
  11. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mulla on silleen et mul on risti taakse ja yoke laatikkoon, tarttisin etupäähän uuden weld yoken. Kardaaniputki on vaan ulkohalkaisijaltaan epäkoherentti 70mm.
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo kardaaninikin teko/teettäminen on sellainen juttu kuin monen muunkin käytetyn osan kunnostaminen et tulee maksamaan helpostikin hyvin lähelle uuden "vastaavan" hipo-osa hinnan!

    En nyt ulkoa muista noita putkikokoja et löytyiskö jotain putkea juuri herrakaninkin tarpeeseen...
    Noita on joskus tehty niinkin sitten et on pienemmän putken(yleensä alkuperäistä kardaania pieni pätkä yoken kera) päälle hitsattu "sormus" ja sitten sen päälle varsinainen kardaaniputki ja ei ole juurikaan ollut pois painoista ja sitten on pienellä määrällä puntteja selvinnyt ihan nollille!

    Viimeksi kun kardaani kääntyi ruuville niin hyödynnettiin työpaikan vanhaa varastoa ja eräs vanhempi metallimies oli asialla ja varsinainen kardaaniputki tehtiin ns.kattilaputkesta ollen hyvin kromipitoista ja taatusti hyvälaatuista terästä ja on kestänyt :D
     
  13. cam68

    cam68 1st gear

    tutkiskelin lisää tuolta summitin valikoimasta ja sieltähän löytyi sellainen ristiiko taakse missä putken puolella isommat laakerit ja mitta.. säästää heti 100e kun ei tarttee pinion jokea perään vaihtaa..
    eteen uusi joke ja ristikot sekä hitsattavat hankaimet niin sit pajalle :D
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Miksi muuten ylipäätääm alat tuohon kardaani-härdelliin,puuttuuko autostasi kardaani kokonaan?
    Meinaan vaan et kyllä se pieni ristikkoinenkin kardaani aika paljon kestää kun pitää vaan ristikot kunnossa!
     
  15. cam68

    cam68 1st gear

    puttuu kokonaan.. ja en sen kummemmin halua isompaa kun tuo 27x81.7 ristikot mut ei tunnu löytyvän päitä putkelle :D mulla yksi raakile on tuossa missä on ristikot ja joke mut toinen hitsattava pää on väljä ja ei riitä lyhennys vara putkeesa kun on sellainen paksuneva malli..
    mielellään teen sit kokonaan uusista osista kun rupean sekoittamaan uutta ja vanhaa.. summitilta löytyy laatikon joke ja ristikot , eteen iso ja taakse sellainen missä iso ja pieni samassa, hitsattavat päät n.30e kappale sit pajalle ja uusi käypäisen mittainen putki väliin.. :D pitäis jäädä alle 200e koko pötkelö :D ja on sit uusi ja luultavasti kestää tuon koneen väännön :rotfl:
     
  16. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Kerran sorvasin ihan itte kartaanin sisään sopivan holkin kun piti lyhentää ja härskisti rälläkällä vaan katkasin ja kolvia ja matka jatkui, putkiklemmareilla tasapainotus 8)
     
  17. kime2

    kime2 Gearhead

    Noinkin juuri niitä kartaaneja on tehty kuin lerssinen tuossa ylempänä mainitsi!
    Sorvasin mäkin holkin kun piti jatkaa kardaania tai 2kpl niitä holkkeja tuli sorvattua!
     
  18. herrakani

    herrakani 1st gear

    Tossa just kaveri soitti ja ehdotti että etsi vanha kardaani missä on sellainen pää, mitä vaihteiston yokessa ja irrotetaan päät sorvilla ite. Mut eipä mulla oo noita kardaaneja jouten. Onks GM:n leppäkyljessä ja volvossa 1310 ristinivelet?
     
  19. ice0018

    ice0018 3rd gear

    Hep. Mulla on levällään euroopan GM:n kardaani C-rekordista ja jos en aivan väärin muista niin siinä on juuri nuo 27mm:et. Mittaan tarkemmin kun pääsen käväsemään Kokkolassa tulevana viikoloppuna. Jäänee parit ylimääräiseksi kun tehtiin ko laitteeseen kardaani volvo740 ja tuon ristikoista ja haarukoista.
     
  20. reve

    reve Gearhead

    Volvon pikkukardaanissa on 1140 ja isossa 1310 ristikot ainakin ennen vuosimallia 85. Uudemmissa voi olla jotain muitakin.
     

Kerro tästä muillekin!