Karstaa "uudessa" koneessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Petri R., 21.4.2019.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    SBC 305cid joka käytetty aivan osina; öljykanavien tulpat poistettu, kanavat putsattu, lohko pesty pesukoneessa. Uusi nokka, uudet nostajat, kannet purettu ja putsattu nekin. Kone jouduttiin avaamaan 30min sisäänajon jälkeen öljyvuodon vuoksi (kuskin puoleisen kannen alla oleva öljykanavan kierretulppa). Tuossa kun konetta kampuran päästä pyörittelee, niin kuutosen imun nostajaan ilmestyy karstaa. Tuota tuli pari satsia kun entiset putsasi ja pyöritti konetta. Ei tarvinne kuitenkaan huolestua? :)
    [​IMG]
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Vanhoja paskoja lienee, ei tollasta köhnää voi puolessa tunnissa kehittyä. Mutta mistä sitä oikein tulee lisää jos käsin pyörittelemällä tulee lisää tohon nostajan päälle.
     
    jariha tykkää tästä.
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    On jäänyt kanaviin karstaa puhdituksesta huolimatta. On kai kanavat rassattu auki piippurasseilla? Ei lähde pelkällä liotuksella.
    Herää epäilys, että karstaa voi olla myös kriittisimmissäkkin paikoissa.
     
    jariha tykkää tästä.
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Piippurassilla hoonasin kanavat joo. Melko törkyinenhän tuommonen 330tkm ajettu kone oli ennen remonttia. Porakoneella nostelin juuri paineet niin ei näytä enempää tulevan ainakaan sillä metodilla...
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kannattaa varmaan ajaa tosi lyhyt lenkki noilla öljyillä ja vaihtaa suodatin samalla 100km varovaa ajoa. Onko sulla millaiset öljyt? Meinaan jos vanhalla moottorilla on ajettu mineraali öljyillä ja pitkillä väleillä ja siirrytään synteettisiin öljyihin oon kuullu että kaikki suodattimet menee tosi äkkiä tukkoon. Synteettisisissä jotain peseviä aineita jotka irrottaa epätasisissa pinnoissa ollutta mönjää.
     
  6. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    mineraaliöljyissä voi olla jopa enemmän peseviä aineita
     
    sdfsd ja jariha tykkäävät tästä.
  7. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Miksi se pitää ajaa joku lenkki? Jos pelkää vaurioita ni eikö se kannata pihalla käyttää ja sammuttaa heti jos nostaja naputtaa tms? Tietty jos tykkää hinailla. Jos itse epäilisin että vielä löytyy lisää, niin halvinta ööliä ja pari kertaa öljyn vaihto. Ja onhan öljyynkin pesuaineita, itse en niitä ole käyttänyt, että kokemuksista en sano.
     
    KajS, Custom_Rod ja DX tykkäävät tästä.
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Onko kampiakselin porauksienkin tulpat poistettu ja kanavat putsattu? Jos ei, niin sieltä nuo on varmaan peräisin.
     
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Mineraariöljyt laitoin nokan sisäänajoon, aiemmista öljyistä en osaa sanoa. Varmasti mahtuu monenlaista öljyä matkalle sen jälkeen kun auto on viimeksi Metro-Auton määräaikaishuolloista nauttinut.

    En ole aivan varma mitä tulppia Dataviilaaja tarkoittaa.
     
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tulppia, joilla on tukittu öljykanavien (runkolaakereilta kiertokangenlaakereille) porauksista jääneet reiät. Esim. tuossa, alimmaisista kuvista oikeanpuoleinen.
    http://www.mre-books.com/interchange/interchange12.html
    En tiedä, onko sinun koneessasi sitten kanavat porattu jotenkin toisin niin, ettei mitään tulppauksia ole tarvittu. Noista löytyy joskus aika hyvin paskaa, kun ottaa tulpat pois ja rassaa puhtaaksi.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tulipa tosta mieleen, et olikos pikkulohkoletukassa jakoketjulle ruiskureiät nostajakanavien etupäässä tulpissa?
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^^ Ei ole sbc:n akseleissa tuollasia tulppia, ja muutenkin on aika epätodennäköistä että kampiakselin kanavissa oleva karsta pääsisi kulkeutumaan nostajalle, ja vielä just siihen kutosen imunostajaan ainoastaan..

    Kuvasta tuli ekana mieleen että nuo karstat on tippunu nostajaan ylhäältä päin, sinne kansiin kun muodostuu työntötankojen tienoille ja erityisesti lämpökanavan ympärille usein runsaastikin töhnää joka jää huomioimatta.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  13. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Ei ole alkujaan, normaalit kierretulpat vaan joihin jotku on porannu reikiä.

    Artsin selitys kävis järkeen. Kannet on käytetyt joita vähän putsailin ja venttiilijouset sekä -kumet vaihdoin. No, nyt imusarja jo paikallaan. Täytyy kuunnella herkällä korvalla ja vaihtaa öljyt piakkoin, nokan sisäänajo takana muutenkin (ne öljyt kuitenkin jo vaihdettu).
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos imusarja on vakio valurautainen niin sen "roiskepellin" alle kertyy juuri ton näköistä jännää.
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!