Karstan poisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 3964, 18.11.2023.

  1. max

    max Double Gearhead

    Sen muistan jutusta että aivan uusi teräsakseli oli mutkalla,ja se taottiin koneistamolla suoraksi.
    Kiinnostais kyllä mitä osia käytti ja vois vähän verrata nykypäivään.

    Ostin hiljakkoin BBC rautakannet jotka ovat tyhjät,ruosteiset ja karstaiset.
    Joutilasta naftaa kun on niin ajattelin ne siihen upottaa ja vilkaista vaikka kevään koittaessa mitä niille mahtaa kuulua.
     
    Muokattu: 14.12.2023
  2. Samaa mieltä. Siitä on niin kauan, kun sitä on lueskellut.

    Ne kannet hän porttasi. Muistan, että siinä jutussa ihmeteltiin BBC:n erilaisia imukanavia.

    Ja jakopää vaihtui parempaan. Siihen aikaan GM laittoi jotain muovirattaita tai jotain, mikä ei vakuuttanut kestävyydellä.

    En kanssa muista nyt enempää.
     
  3. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Ei siinä nokikerroksessa mitään ihmeellistä siis ole, ainahan sitä käytännössä muodostuu, enemmän tai vähemmän. Pinnotteitahan käytetään männissä, mutta en ole kuullut että tarkoituksellisesti halutaan suojaava nokikerros päälle. Jos joku jutun muistaa, mikä Leinolla oli ajatuksena, niin olis mielenkiintoinen kuulla.
     
  4. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Tarvis kaivella lehti esiin, tais olla V8 missä juttu oli jos puhutaan samasta asiasta, olisko ollu joku norsumoottorin rakennus tms.
    Jäänyt kanssa mieleen, että konetta kiilloteltiin sisältä, ja taidettiin laittaa lisäksi jotain epoksipinnoitetta kansiin venttiilikoppien sisälle öljynpaluun parantamiseksi. Jotenkin jäänyt muistikuva mäntien osalta, että ne ensin kiillotettiin, ja lopuks ne kevyesti hiekkapuhallettiin laelta, ja syyksi oli mainittu just se suojaavan karstakerroksen muodostuminen. On vaan lehtiarkistot niin syvällä muiden romujen takana että on kynnys lähtee kaiveleen vaikka mielenkiinto heräskin :D
     
  5. Keme

    Keme Gearhead

    Mäntää suojaava karstakerros kuulostaa kunnolliselta vanhanliiton mutu-legendalta :rotfl:
     
  6. TimoT

    TimoT Gearhead

    454 karjuva katurotta, by Pekka leino, juttusarja oli useammassa lehdessä, pitäis kanssa kaivaa esille, mutta kumma juttu, lehdet aika syvällä varastossa...
     
  7. SK

    SK Gearhead

    Pekka Leinon ”Karjuva katurotta” löytyy Veekaseista 6/91 - 2/92.

    Projektin lähtökohtana oli LS-7 -koodilla myyty GM:n toimittama uusi moottori (joka ei kuitenkaan ollut spekseiltään 1:1 alkuperäisen LS-7:n kanssa).

    Mäntien osalta Pekka kynäili seuraavasti

    ”… [mäntien] laen huolettomasti koneistetut ”nännit” ja muut teräväsärmäiset alueet hiottiin laikalla sileiksi. Tämän jälkeen tapahtui lopullinen pyöristys 400-paperilla käsin hioen ja lopuksi kaikkien mäntien laet kiillotettiin harjakoneessa kiillotusvahalla peileiksi.
    Kun mäntien muodon virheettömyys saatiin näin tarkastetuksi, laet hiottiin hiomahuovalla (karhunkielellä) mataksi ohuen, eristävän pintanoen tartuttamiseksi.”

    Kuulostaa lähinnä tsekkausta varten tehdyn kiillotuksen mattaukselta takaisin tehdasjälkeen.

    Se mikä tuossa juttusarjassa eniten ihmetyttää on uuden GM-tarvikemoottorin ala-arvoinen laatu: kampiakseli kiero, runkolaakerilinja oikaistava, sylinterit hoonattava stressilevyillä, koneistuspurun takia runkolaakerit vaihtoon, yhden momentissa olevan kansipultin alla milli ilmaa…

    Toki PeLen vaatimustaso oli varmasti paljon tavanomaista korkeampi, mutta silti kylmäävää luettavaa.
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Ne on tuollaisia uusia projekteja.
    Ostin uuden "Hecho en Mexico" 350 Letukka 4 bolt lohkon.
    Kansitasot olivat ristissä ja osa sylinterien porauksista olivat kartioita.Jos olisi tällaisenaan tehnyt mottorin,niin tuho olisi ollut välitön käynnistyksen jälkeen.
     
  9. fenix

    fenix 3rd gear

    Näitä kieroja kampiakseleita tavataan yhä.
    Hiljattain tuttu kertoi omistavansa yhden kieron takokammen ja kyllä se kuulema helposti suoristui.
    Lienee näitä valmistusteknisiä juttuja ja pakatessa voi olla suora, mutta hiljalleen jännitykset tekee tehtävänsä.
     
    Muokattu: 16.12.2023
  10. 3964

    3964 3rd gear

    Kaikista mistä olen mittaillut on kansitasot milloin mitenkin päin,onpa ollut uusia mexico koneita tai 60 luvun ns.laadukkaita.
     
  11. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Miguelos kommentoi noista GM:n koneiden jakopään rattaista. Juuri noin, jakopään nokan rattaan ulkokehä hampaineen oli jotakin muoviseosta pakotettuna metalliseen muuhun osaan. Ite purin jakopään GM- 87 pelistä aikoinaan, kun autolla oli maileja jotakin paljon alle sata tuhatta. Nokan rattaan hampaista puuttui muistaakseni jo kolme. Ei tullut enään samanlaisia takasi. Muistaakseni tehdas perusteli moisia rattaita koneen hiljaisuuden lisäämiseksi....
     
  12. Palataas aiheen pariin..

    Amerikan Joe..eiku Charlie putsailee Mopari kansia:



    Aineena on grllin puhdistusaine:

    [​IMG]
    Kauniisti sanoen video ei kyllä vakuuta. Karsta ei ainakaan räjähdä pois..

    Onko joku testannut jotain tollaista?
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    -Skeletor- tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!