Kastuminen tuhoaa sytystulppia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja kuokka, 31.3.2017.

  1. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    GM moottorissa ac-delco toiminut parhaiten.Karting ajoilta(2t moottoreissa) muistuu mieleen ettei ne hirveän pitkäaikaisia olleet :) lämpöarvo tosin korkea ja poks sanoi jos sai väärään aikaan liikaa.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    En oo kyllä jenkkivehkeissä saanu vielä yhtään tulppaa pimeeks mutta Omegasta (3.2 V6) hajotin varmaan täyden sarjan tulppia merkkiä Denso kun pitkiä startteja ja tosi rikkaalla ajoa.

    Sit laitoin vanhat tulpat takasin missä luki "GM" ja hienosti toimii taas.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mihin autoon? Bossia oon yleensä saksalaiseen laittanut ja densoa japsiin. Hyvin ovat toimineet. Ngk jäi jo kevari-aikoina kun huomasin että ei kestä. Sen jälkeen pari jenkkiä tullut ostettua mihin joku ngk:t ruuvannut kiinni... Ne ei oo pitkäikäsiä olleet sielläkään.


    Ainoot mitä noista ns perus varaosaliike-tulpista laittaisin amerikkalaiseen on champion. Muuten autolite/delco.

    Tai motorcraft juu fordiin... En tiä sitten mitä eroa laadussa euro motorcraftissa ja usalaisessa vai saako niitä edes ristiin.
     
  4. 401

    401 2nd gear

    Championeja huonompiin sytytystulppiin en oo vielä törmännykkää..ne kastuu jo siinä vaiheessa ku omistaja ottaa ryypyn.
     
    pimeroolis, helvetinkat, kapa73 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Resistori tulpissa ac ja championin välillä on selkeä ero, otetaan sarja ac tulpia ja mitataan vastukset vaihtelee välillä 6-7k ohmia, otetaan sarja championeja vaihtelee välillä 9-13k ohmia siis heikompi kipinä suuremmasta vastuksesta johtuen ja epätasaisempi kipinä eri pyttyjen välillä kun vastusarvoissa enemmän heittoa.
    Mutta niihän se vastusarvo vaihtelee jos on kovin eri pituisia resistori johtojakin ja siihen kun vielä osuu sopivasti pitkään resistori johtoon 13k ohmin champion niin taatusti katoaa kipinä jos vähänkin tulee liikaa gasoa.
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mittailin aikani kuluksi vastuksia hyllyssä olevista tulpista talvella. En nyt enää muista niitä tarkkaan mut isoimmat lukemat oli samppiooneilla, ne oli muutama kymmenen kilo ohmia. Ngk oli kuutisen kiloa, suunnilleen sen mitä ne lupaa. Molemmat on silti toiminut hyvin sovelissa, ajoin yhden kauden ngk tulpilla (lämpöarvo 6) jotka oli pykälää suositusta (5) kylmemmät. Vaihdoin ne vasta huollon yhteydessä, toimivina.
    Nyt on autolitet, sellasia kun joe on kehunut. ;) Nää on alle 10 kilo ohmin vastuksella.

    En oo huomannut mitään eroja tulppien toiminnassa vastusarvojen eroista huolimatta. Tosin laite ei olekaan ihan nykytekniikkaa ja öljykin on välillä palotapahtumassa läsnä.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Liian rikas seos tuhos noissa tulppia jostain syystä.
     
  8. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    :rotfl:
     
    pimeroolis ja helvetinkat tykkäävät tästä.
  9. T.

    T. 3rd gear

    El Tuhnarilloon, sierran ohc koneella. Tuhosin noita tulppia viime kesänä vielä sillä orkkismosalla mikä nyt on käytännössä sama kuin nykyinen, pienempi vain. Nyt olen hakenut seoksia kaasariin, niin on oli afr 98 bensalla aluksi alle kympin, ja pitäisi varmaan vaihtaa tulpat taas että saisi varmasti kunnon kipinät. Nämäkin ovat viimekesän jäännöksiä, mutta eivät toimineet niin otin heti pois. Onhan nämä voineet kastua nämäkin.

    Noista r-tulpista, ja r-sytkäjohdoista, niin oli ongelmia käyttiksessä noxien kanssa joskus, ja selvisi että ei välttämättä kannata käyttää molempia yhtäaikaa...
     
  10. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Kaikki tuntuu inhoovan sydänjuuriaan myöten NGK:ta mut jännä et en ole ite saanu letukas yhtään ainoita pimeeks. Ja on käyny paksullakin ennen ku sai säätöjä kohalleen. Varmaa korkeampi viritteisten ongelma ku oma motti.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ngk toiminut hyvin pappatunassa.

    R tulppia ja johtoja en enää käytä kun meni hermot.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Championhan taitaa olla esim dodge efi ramvanin orggistulppa? Liekkö muissakin mopareissa!

    Myönnän että ei sekään hyvä ole mutta varmasti voittaa ngk:n. Bossilaisia ja densoja ei ookkaan vielä kukaan mun kalustoon ruuvannut heh.
     
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Ngk on crossi pyörässä kelkoissa ja motskassa ja autoissakin ja hyvin nuo toimii. Championi ei toiminu kelkassa. Crossiin näkyy maksavan 44,90e ngk.
     
  14. GMies

    GMies Gearhead

    Sama kokemus, tosin vuosien takaa ja tulppa oli tuota tunnettua saarivaltion brexit- laatua.;)
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Samppiooni tekee myös hd "orkkis" tulpat ja ne oon kyllä saanut ryypyttämällä pimeiksi, joskus vuosia sitten.
     
  16. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Oon ite käytännössä aina ajanu NGK tulpilla ja nytkin R mallit paikallaan. Championit ruuvasin ekana ku sanottiin että parhaat tohon miun koneeseen, noin 10 minuuttii ja eka pimeni tyhjäkäynnil. No, jokainen laittaa just mitä haluaa mut miun maamoottorit on toiminut noilla.
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Noissa kiinanmopoissa on pimennyt tähän mennessä jokainen tulppa. Osa kestää pidempään osa vähän lyhempään. Justiin tuossa toholla lämmittelin yhden ngk:n cr7hsa:n pojan mopoon ja saatiin käyntiin.
    Aiemmin todettiin, että C6HSA toimii ihan parhaiten mutta meni edellisen mopon myynniin mukana eikä ole tulppakaupassa tullut käytyä.
    Yksi NGK tuossa pimeni niin, että mopo hörähti käyntiin, kaasu auki, jäi ryyppy päälle, Kävi röpöttäen muutaman sekunnin ja ei kipinöi enää millään. Se ei ollut tuo toholla pelastettu vaan toinen samanmoinen.

    Autoissa ei ole kyllä ollut tulppaongelmia vaikka joskus taisi tulla ajettua yhdellä toyolla 100tkm ilman tulpanvaihtoja. Tai milloin lie vaihdettu mutta itse ajettiin 100tkm.
     
  18. golden rocket

    golden rocket Gearhead


    en hauku tai kehu mitään tiettyä merkkiä mutta toi on ainoo tulppa mistä hd tykkää. ngk pimenee jo viimesellä kiristys kierroksella sopii varmasti kaks tahtisiin kun ei niin nirsoja ole tulpista.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oisko vika kuitenkin muualla? Kun noissa tsadin varaosa ja korjausfirmoissa on just noita NGK:ta niin niillä mä oon ajellut. Kerran on vuosien varrella ollut epäily, että viimein meni minultakin se eka tulppa, mut kohta huomasin erehtyneeni. Ja mä oon kyllä yritellyt mun v2:sta kiristellä ja osia on mennyt paksaksi muttei kuitenkaan tulppia.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 2.4.2017
  20. golden rocket

    golden rocket Gearhead


    hienosti oot sportsterin kansiin liimannu puolat onks noi warppurista . kyllä noilla saa kipinän varmasti vaikka sätkään mutten tiedä miten se käy.
     
    pimeroolis tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!