Kastunnet tulpat, apuja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja atobee, 2.3.2018.

  1. atobee

    atobee Gearhead

    Auto (-92 Eldorado) jäi tänään pihalle, aamulla lähti käytiin mutta kävi raskaasti (ihan liikaa polttoainetta) ja hetken käytyään tukehtui. Temppuili muutaman kerran aiemmin näillä yli 20 pakkasilla, ei lähtenyt kaikilla sylintereillä käymään. Nyt ei lupaile kuin muutamalla pytyllä, kikkakolmosia saako noi pimentyneet tulpat hetkeksi henkiin jotta saisi auton siirrettyä tallille?
    Uudet on tilattu + kasa muita osia kun katsastus kaatui päästöihin, epäily asiasta oli ja lambdat vaihdettu mutta katsastusreissulla sytytti "SE" valon (vikakoodi E046) ja vain säälistä katsastaja ei laittanut autoa ajokieltoon.
    Tuo "SE" valo samalla vikakoodilla syttyi jo hetki lambdojen vaihdon jälkeen mutta resetoimalla pysy pois ennen katsastusta.

    Kysymys: Saako noita tulppia toimimaan hetkeksi jollakin konstilla?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tulpissako vika vaan?

    Entiiä jos vähän sutasis hiomapaperia ja ensin toholla polttelis.


    Onko ne paha vaihtaa? Jos ei niin kokeile kikkailla.
     
  3. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 1st gear

    Kaksipyöräisen tulppia pari kertaa nyky bensoilla herätelly. Ei riitä stendarihoito vaan saa
    kaasupöhöllä vetää ihan punahehkuiseksi.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mä jotenkin en usko noihin tulppien "kastumisiin" ihan helpolla. Ettisin muuta vikaa.
     
    Substitute ja Toope tykkäävät tästä.
  5. north

    north Gearhead

    4.9L ? Niin onko jakaja kunnossa puolaa epäilen tai control modules,mut kato ny ensin et kansi ja pyörijä on ehjät.
     
  6. Make.S

    Make.S Gearhead

    Kyllähän noi aikas helposti pimenee, jos vaikka rikkaalla käy.
     
  7. Rotten

    Rotten Gearhead

    Antaako piuhat kynsille?
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onkos käkkylässä di puola ja icm tzydeemi?
     
  9. atobee

    atobee Gearhead

    Kyllä vika (tai sen seuraus) on kastuneissa tulpissa, liikarikkaalla käynyt aikansa. Ilmeisesti joku suutin käynyt vuotamaan joka nyt pakkasilla paheni.
    Uudet ruiskusuuttimet, tulpat ja tulpanjohdot tilattu mutta pitäis toi auto saada siirrettyä (käymään sen aikaan) jotta sais auton tallille.
     
  10. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Jos hihna jakopää niin ei tarvi ku pykälän hypätä sivuun jo käy paksulla ecu ei sitä pysty korjaan, tulpat mielummin kuivaan asetyleenillä sillä saa tarkemmin poltettua eristeen juurenkin puhtaaksi pistemäisemmällä liekillä.
     
  11. atobee

    atobee Gearhead

    On siinä puola ja montakin eri tzydeemiä???? :)

    Seuraava yleistä höpötystä ongelmasta:

    Löytyy kyllä tehtaan korjausmanuaali ja jonkinverran tutustunut ko. auton diagnoksiikkaan jota pystyy lukemaan ja osittain jopa ohjaamaan pelkästään kojetaulun nappuloilla.

    Kyllä se siis käyntiin lähtee, tosin enää vain muutamalla pytyllä, siitä epäillys tulppiin, onhan noita näissä ameriikanvehkeissä mennyt koko sarja kerrasta tulppien kastuttua.
     
  12. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Denso paras, kestää kuivattaa monet kerrat eikä pimene totaalisesti ensimmäisenä.
     
  13. atobee

    atobee Gearhead

    Pitää noi toki tsekata mut nää ongelmat alkoi lamdojen vaihdon (eka kertaa antoi vikakoodin E046) jälkeen ja korreloitui katsastusreissulla...

    PS. Mikä kumma siinä on, että auton saa vietyä viimoista edeltävänä päivänä katsastukseen vaikka edellisen katsastuksen jälkeen aina miettii, että "seuraavaksi vien heti kun mahdollisuus" :D

    No, saapa 2kk ajella ja aikaa korjata kärri.
     
  14. atobee

    atobee Gearhead

    Tuli nyt tlattua Rockautosta:
    CHAMPION 3013 Spark Plug (8511.10.0090) € 1.53 € 0.00 8 € 12.24
    Platinatulpat puolentoistaeuron kappalehintaan eivät ole paha, silti ei niitä viitsi tuhota (vaihtamalla) ajamalla 6km tallille.

    Mut miten noi nykyiset tulpat "kuivatetaan", jotain vinkkejä kiitos.
     
  15. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Voithan sä ne kuivattaa kosan liekilläkin, mut kosanilla kuivatus polttaa vaan tulpan kärkeä ja se mikä pois pitäis saada sieltä tulpan syvennyksestä ei sieltä kosanilla lähde, eristeen ja kuoren väli kans puhtaaksi. Kosanilla kyllä saa kärkivälin puhtaaksi, mutta
    palotahtumassa tulppa ei ole milloinkaan miltään alueelta kostea noen tai oljyn pikeämä. Asetyleeni ja pistemäinen hento liekki niin saat puhtaaksi.
     
  16. atobee

    atobee Gearhead

    Just sitä tietoa mitä etsin mutta eipä asetyleeniä (ymmärtääkseni puhut happi/asetelyyni seoksesta) ei nyt oo saatavilla. :(

    Onko kenelläkään tietoa miksi noi nykytulpat vai polttoaine aiheuttaa ton äkkinäisen tulpan pimemisen?
     
  17. Toope

    Toope 2nd gear

    Mihin tää perustuu et kastunu tulppa on vainaa.?
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos sulla ei ole ihan just hiljattain laitetut jotkut oudot uudet tulpat, niin kovin mielelläni toistaisin ton yllä jo sanomani. Ei ne "kastu", kyllä se vika on muualla.
     
    Substitute ja Karpov tykkäävät tästä.
  19. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Mut jos ois hyvä saada käymään edes jollain et vois sitä vikaa tutkiskella
     
  20. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Ei mihinkään.
     

Kerro tästä muillekin!