Katalysaattorin tyyppihyväksyntä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja toyopet, 24.10.2021.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Missä vuosimallista alkaen pitää olla malliin hyväksytty katalysaattori eli tyyppihyväksytty?
    Kun on tuommoinen vuosituhannen vaihteen tuolta puolen käyttörottelo, josta viety katti, niin alkuperäistä ei välttämättä kannattane enää metsästää.
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Aivan varmaksi en sano mutta vahva aavistus että 2001 jolloin tuli euro3 voimaan.
     
  3. XJR

    XJR 2nd gear

    Varaosana asennettava ja myytävä katalysaattori
    Ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen muutoksen (1037/1998) mukaan varaosana asennettavan ja myytävän katalysaattorin on 1.10.1999 alkaen tullut olla EY-tyyppihyväksytty tai hyväksytty E-säännön 103 mukaisesti. Vaatimus koskee sellaista EY-tyyppihyväksyttyä autoa, jonka alkuperäinen katalysaattori korvataan varaosalla. Hyväksytyssä varaosakatalysaattorissa on oltava EY- tai E-tyyppihyväksyntämerkki. Hyväksyntämerkin on oltava selvästi luettavissa eikä se saa kulua pois
     
    Gary Grand ja toyopet tykkäävät tästä.
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eikös noihin Euro 3/4 pakoputkistoihin tullut jotain lievennyksiä, ettei tarvii enää hyväksyntää. Koska autot ovat jo niin vanhoja, ettei löydy alkuperäisiä yms putkistoja yms.
     
    Kalja imuri tykkää tästä.
  5. fmila

    fmila Gearhead

    Eikös toi teksti "tyyppihyväksyntä" tarkoita tuotteen täyttävän yleisellä tasolla hyväksyttävän toiminnan:confused::confused:. Eikä auton mallikohtaista hyväksyntää??

    t. AM
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin no siis meinasin, että pitääkö olla autoon joku oma vain siihen malliin kelpaava vai joku yleinen tyyppihyväksyntä vaiko ihan mikä vaan katti kunhan on?
     
  7. laakkius

    laakkius Gearhead

    kunhan on, se riittää.
     
  8. Vanhemmassa:

    Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen sivu 6:

    Ajoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokan mukaisten tai tiukempien pakokaasupäästövaatimusten mukaan, päästöihin välittömästi vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa kohdassa 2.1 mainituin ehdoin vaihtaa vain ajoneuvon valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.

    Nykyisessä:

    https://www.finlex.fi/data/normit/46612/01_Auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen.pdf

    sivu 25

    Ajoneuvoon saa asentaa E-säännön 132 mukaan tyyppihyväksyttyjä jälkiasennettavia pakokaasun puhdistusjärjestelmiä.
     
    toyopet tykkää tästä.
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jees, kiitokset, helpottaa kummasti. :)
     

Kerro tästä muillekin!