Katalysaattoripakkoko??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mudracer, 28.4.2006.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    -87 Chevy pick-up on kyseessä ja rekisteriotteessa lukee käytettävä lyijytöntä ja katalysaattori ym..
    Auto alittaa ilman kattia kaikki ton vuotisen päästöt ilman ja nyt katsastussetä kuitenkin vaatii että se katti on oltava!! Onko virallista faktaa tosta hommasta olemassa??
    Onko se katti pakollinen kun se siellä otteessa lukee vai riittääkö että alittaa kaikki rajat ilmankin. Olis kiva saada faktaa kun menee konttorille :argue: "neuvottelemaan".
    Jos tästä on aiemmin ollut jutskaa niin heitä linkkivinkki.

    Se ukko puuttui niinkin tärkeään turvallisuustekijään kuin että rekkarivalo on väärässä kulmassa ja se ei valaise koko kilpeä :rotfl: . Kaverilla paloi käämi ja mun pitäis ensviikolla käydä hakemassa se leima :poff: .
     
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Eikös ton ikäsessä riitä, notta on se pönttö putkessa kiinni, mutta ei sen toimia tartte. Eli perinteinen "rautakangella katin sisälmykset huit vittuhun ja pömpeli takas paikalleen" -temppu riittää.

    -JJ-
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mulla on sellanen käsitys, että sen katalysaattorimerkinnän otteesta saa muutoskatsastuksella poiskin? Vähäpäästöinen on käsittääkseni se avainsana; jos toi teksti löytyy, niin sitten katalysaattori täytyy olla.
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mä kyselin tota asiaa monelta eri konttorilta, kyseessä tosin -84 vuoden Caprice, ja joka äijältä sai vähän eri version asiasta. Ainoa paikka mistä sain vastauksen että saa poistaa ja muutoskatsastus riittä oli A-Katsastuksen tekninen neuvonta (äijä sanoi vielä että sinne A-Katsastuksen inssitkin soittaa jos eivät jotain asiaa tiedä), kaikki muut sano että ei käy. No, muutoskatsastus on edelleen tekemättä kun tammikuussa vuosikatsastuksessa oli sen verran asiallinen leimasetä että oli sitä mieltä että riittää kun alittaa rajat... Suunnitelmissa tosin on muutoskatsastus niin saa sen katin pois otteesta, kunhan nyt kerkee :rotfl:
     
  5. eno

    eno Gearhead

    Liikenneministeriön päätöksissä auton rakenteen muuttamisesta sanotaan esim. tälläistä

    9 §
    Pakoputkiston muutokset

    Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin edellytyksin:

    a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivatSuomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, mikäli auton kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa määräävä;

    b) pakoputken pään tai päiden on halkaisijaltaan ja sijoitukseltaan oltava rakenneasetuksen määräysten mukainen; ja

    c) katalysaattorin saa asentaa, mutta sitä ei saa poistaa, mikäli se on välttämätön autoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi; mikäli putkisto kahdennetaan, on myös katalysaattorit kahdennettava.

    Oma tulkinta tosta on että -87 pakussa ei tarvisi olla kattia mutta suikkalakki voi olla eri mieltä.
    Soitto AKE.n insinööreille varmaan selvittäis asian.
    puh.0100 7850
     
  6. Jimi

    Jimi Gearhead

    1.7.1987 tuli voimaan tiukempi pakokaasunormi E15/04 ja sen täyttämiseksi piti joihinkin ulkomailta tuotuihin autoihin asentaa katalysaattori.

    Sama koskee myös EI-VÄHÄPÄÄSTÖISIÄ 1.7.87 jälkeen käyttöönotettuja autoja, joihin on asennettu jälkiasennus-turbo.

    -Jimi-
     
  7. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    Niin... Ottamatta kantaa pitääkö olla vai ei niin sullahan riittää sitte sellainen tyhjä pönttö... kun menee kerran pakokaasuista läpi
     
  8. Hunni!

    Hunni! 1st gear

    Itselläni on Monaco stw -73 varustettuna katalysaattorilla ja vähäpäästöisellä isolohkolla! :lol: Kyselin konttorilla josko siitä voisi poistaa tuon turhan katalysaattorin? No, inssi tutki hetken aikaa kirjojaan ja oli sitä mieltä, että kyllä sen täytyy olla kiinni autossa, kun rekisteriotteessa niin lukee ja siitä on tehty päästömittaukset silloin kun auto on tullut maahan! :eek: No nyt on autossa uusi putki varustettuna tyhjällä katalysaattorilla, että silleen! :mad:
     
  9. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Mulle sanottiin aikanaan 86 Capricen kanssa, että ota pois vaan, katellaan leimalla se katti pois otteesta. Tuntuu vähän vaihtelevan mielipiteet eri konttoreilla.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tämähän on juuri se asia mikä tossa vituttaa!! Pitää asentaa tyhjä kataälysaattori jotta saa aken virkavirheet tyytyväiseksi. Ei mitään järkeä taas tässäkään hommassa :mad: .
     
  11. veekasi

    veekasi Gearhead

    Itsekin tuota joskus selviteltiin ja silloin saatiin ohjeet et katin saa poistaa jos auto täyttää käyttöönottohetkellä voimassa ollleet normit myös ilman kattia. Katsastuksessa mitataan vaan ns käytönaikasia päästöjä, joten jos paappereita ei löydy, niin sitten "autossa täytyy olla jotain mikä näyttää katalysaattorilta"!
    Ja tohon -73, luulis et soitto vaikka hakuninmaalle pääkatsastusmies tms, niin uskon et katin poisto onnistuu, "lähtisin siitä että ajoneuvo täyttää vaaditut pakokaasupäästönormit myös ilman kattia koskapa niitä EI MITATA!"
    Vastaavasta poistettiin katti muutoskatsastuksella. Mut se on vaan inssisetälle helppoo olla ottamatta vastuuta mistään ja sanoo ettei onnistu. Kyllä se on onnistunut tähän asti.
     
  12. Duster

    Duster 1st gear

    Samaa mieltä, että ainakin kuorien täytyy olla jos katti otteessa lukee.
     
  13. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    80-luvun lopussa niissä henkilöautoissa joissa katalysaattori oli autoverovähennyksen perusteena pitää olla ainakin katalysaattorin kuoret ja auton tulee alittaa käyttöönottoajankohdan päästövaatimukset. Pakettiautoille tuota verovähennystä ei käsittääkseni myönnetty eli jos alkuperäisen kysyjän auto on paku niin suikkapää on väärässä.

    // hetiedittiä: Pitäis siis selvittää onko tosta kyseisestä -87 pickupista saatu maahantuotaessa joku veroetu katin perusteella, jos on niin katti (eli vähintään kuoret) pitää olla paikallaan ja päästövaatimus täyttyä.*/
     
  14. Rytari

    Rytari Gearhead

    muistan jostain lukeneeni että 1.7.1986 on semmonen päivämäärä että sen jälkeen rek. autoista joissa on katalysaatori sitä ei saa poistaa... tuli eteen joskus 86:lla capricella ajaessa, mun auto oli rekisteröity pari kuukautta ennen ja rikkinäinen katti sai luvan lähteä...
     
  15. köyhä

    köyhä 3rd gear

    Millä edellytyksillä vanhasta autosta voi/saa poistaa katalysaattorin (ei vähäpäästöinen), onko jotain vuosimallirajaa, tarvitaanko muutoskatsastusta? Ei kai ne 20 vuotta vanhat katit toimi enää muutenkaan...

    - Jos auto on vanhempi kuin 1.7.1987, voi katalysaattorin poistaa muutoskatsastuksessa. katsastajat.com :mad:
     
  16. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    - Jos auto on vanhempi kuin 1.7.1987, voi katalysaattorin poistaa muutoskatsastuksessa. katsastajat.com :mad:[/quote]

    Tohon katsastajatkommiin ei sitten kannata luottaa kuin kiveen ja vuoreen, aikamoista beeässää asian ohella sielläkin ovat ammattimiehet sormistaan päästelleet. Mulla on -89 dakota (paku) ilman mainintaa katista otteessa eikä mitään estettä poistaa sitä, mitään muutosh*m*stelua ei tarvita. Mä kaivelen noi asetukset sopivassa välissä, ny pukkaa työnantajan kaikennäkevä koura niskavilloja kohti.
     

Kerro tästä muillekin!