Katon Un-chopping

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja aripo, 8.12.2014.

  1. aripo

    aripo 3rd gear

    Terves,

    Käänteinen choppaus: Onko kukaan tehnyt ja jos on, niin miten on onnistunut? -20-30 lukujen suorilla tolpilla varmasti helpompi, mutta mites esim. hieman pyöreämmillä takakulmilla ja kallistetuilla etutolpilla?

    [​IMG]
    Ja tässähän ei kysytty kannattaako vaiko ei =).
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kannattaa tottakai vaan miksi?
     
  3. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Kertoisitko tarkemmin mitä mitä tarkoittaa käänteinen coppaus??
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Un-chopping, jos choppaus on katon madaltamista, käänteinen on varmastikin korottamista.


    Nikuzai, niin miksi?
    Ehkä ne matalat autot ei kaikkia kiinnosta?
     
  5. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Olisiko kyseessä jo chopatun katon korottaminen?
     
  6. aripo

    aripo 3rd gear

    Juuri näin eli choppaus lasku ja un-choppaus saada katto takas orkkis mittoihin.

    Kysymykseen Miksi? Miksi ei. Syy näinkin pinnallinen eli ulkonäkö.
     
  7. Herje

    Herje Double Gearhead

    Varmaan helpoin vaihtaa koko katto vastaavasta choppaamattomasta.
    Mikäs auto on kyseessä?
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Ei tartte itsestään selvyyksiä vastailla :D


    Vaan oisko entisöinti vai mieluisen auton mieluistaminen, eli pitkä selkä ja kipeä takaraivo ajokaudella, niin nostaa pari tuumaa kattoa jolloin takaraivon kipeytyminen vähenee
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tallilla yksi kaveri teki unchoppauksen kuuskytluvun puolivälin 4d Chevelleen jota oli kovalla innolla, vähällä pitkäjänteisyydellä ja -taidolla alettu choppaamaan. Siihenkään ei löytynyt kokonaista kattoa vaikka ei mikään harvinaisuus edes ole. Mutta kahdesta palasta se muotoutui. Ihan järkevä teko kun auto oli vähäruosteinen ja orkkiskutosella ja siihen nähden harvinaisilla lisävarusteilla.
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Ikkunakarmien profiilit haastavia jatkaa, jos ei ole tallessa irti sahattuja pätkiä.
     
  11. jan13

    jan13 2nd gear


    Ihan näin offtopiccina.

    Joko tommi saanut chevellen valmiiks? Toi chevy kulkeutu multa tompalle. Ei ollu siis minun vaan jonkun forssalaisen choppaama :rotfl: .
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oikein hyvällä mallilla oli kun viimeksi näin, päätyi hyviin käsiin. Auto muutti kotitallin.
     
  13. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ilmeisesti tarvitsee. Itsestäänselvyys on muuten yhdyssana.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hienoa! En ole ymmärtänyt ikinä choppausta.


    Mites muuten ohimennen noi oli sitten kyse choppauksesta tai unchoppauksesta niin noi pilarien lujuudet pysyy? On varmaan asiasta jauhettu...
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Ääh oli huonon kirjoituksen päivä eilen, ei ollut muuten ainoa kirjoitusvirhe, mut kylhän oon parantanut lukihäiriöni kanssa :poff:
     
  16. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Toivottavasti pilareita ei ole kallistettu, se tekee tästä korjauksesta työlään. Onko kattoa itsessään kavennettu tai jatkettu? Vai vaan laskettu? Jos vaan tiputettu niin asia on "yksinkertaisempi" .
    Tolppien jatkaminen ja niiden profiilin teko suorasta pellistä saisi minut antautumaan, muttei se toki olekkaan mikään mitta. Olen huono peltiseppä enkä edes oikeastaan sitä lainkaan.
    Pitäisköhän tossa leikata katto irti siitä mistä on saumattu , jäykistää väkiaikaisilla vahvikkeilla ja lisätä tavaraa leikattuihin kohtiin väliaikaisilla latikan pätkillä kunnes katto oikealla paikallaan, ja alkaa sittenratkomaan millaista profiilia ja millä keinoin pilarin saa rakennettua kasaan ja yksitellen poistettua näitä väliaikaisia latikoita.. :) ?
     
  17. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Viestiketjun alkupäässä ihmettelin, käänteistä choppausta. Arvelin, että korottaako joku orkkis kattoa ylöspäin, sellaista tapaa harvemmin... :D Onneksi taitaa olla kyse pannukakku lookin muuttamisesta
    siedettävämmäksi. Työmäärä tulee olemaan melkoinen. Puuttuvat pyöreäprofiiliset tolpanpätkät teettää töitä, jos haluaa kittimäärän pysyvän kohtuullisena. Kattoa tarvii pienentää, se ei ole kovin paha.
    Helpommalla pääsis jos hieman nostais alustaa. Jos kuskin pää osuu kattoon, niin jakkaraa alemmas. Jos tuulilasi näyttää liian kapealta ja se on asennettu perinteisellä kumitiivisteellä, niin liimattavalla lasilla saa helposti reilun tuuman korotettua tuulilasia. Sillä on jo merkitystä ulkonäköön. Luonnollisesti uusi tuulilasi olisi teetettävä, mutta katon korotuksella pitäis uusia kaikki lasit, ovenpielet, listat,verhoilut ja ehkäpä vielä se lupahässäkkä...
     
  18. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Helpoin tapa on hommata alkuperäisillä mitoilla oleva katto tolppineen (riittävän alhaalta leikattu) ja vaihtaa koko roska kerralla
     
  19. 2ford37

    2ford37 Gearhead

    Oon tehny vuonna 2005 ford 1937 pickuppiin, ensin un choppauksen ja myöhemmin choppauksen.
     
  20. aripo

    aripo 3rd gear

    Ehkä tuo katon vaihtaminen olis paras ratkasu, koska ilman katon leikkelemistähän tuo katto ei istu, kun pari tuumaa on välistä pois. Oviahan on maailma täynnä. Sitte vaan pikakiinnityksillä katto kiinni, niin olis 3 in 1 (orkkis, chopattu ja avo) :wink:

    Onko kellään kokemusta noista ruotsalaisista 5wd korjauspaloista: http://jocar.se/index.php/cPath/182/osCsid/n5ns464hb3ov1lmdl23s55ndu3

    tai jenkkiläisistä UNP:n korin osista? Diilaako kukaan Suomessa?
     

Kerro tästä muillekin!