katsastamattoman auton myynti viroon

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja yks toine mikko, 22.11.2011.

  1. yks toine mikko

    yks toine mikko Gearhead

    selailin vanhoja viestiketjuja, päätin avata uuden jotta otsikko kuvais mahdollisimman hyvin ongelmaani..

    miul on siis katsastamaton auto. ostajaehdokas soitti ja oli halukas sen ostamaan ja viemään sit etelänaapuriin. avainsana on nyt toi "katsastamaton".

    siirtoluvalla sen voi ilman muuta ajaa satamaan, mut pääseeks kaveri laivaan ton auton kanssa?

    tulliin soitin ensiksi, nainen sanoi melkeinpä kiukuissaan että eihän katsastamattomalla autolla saa ajaa.

    sit soitin trafiin, sieltä todettiin vaan että pohjoismaisen sopimuksen nojalla voi ajella pohjoismaissa. tää herra ei osannu sanoa mitään viron suhteen.

    soitin uusiks tulliin, tällä kertaa suoraan satamaan. nuori herra ei osannu sanoa mitään. toisti vielä, en osaa sanoa tohon mitään. kehotti soittamaan laivayhtiöön.

    laivayhtiössä sanottiin, et tulli noi hoitaa.

    sit miuta alkoi väsyttämään toi turhien puhelujen sarja ja päätin tiedustella täältä missä tiedetään asiat lähes poikkeuksetta.. tällä asialla olis muuten vissiin vähän kiire..

    lisätietoa vielä sen verran, et kyseessä on rekisterissä oleva bussi..
     
  2. cuda69

    cuda69 Gearhead

    ostat tarrakilvet satamaan asti sen jälkeen ostajan murhe?näin minä ainakin tekisin,jos täälä suomessa kukaan viranomainen ei osaa vastata.
     
  3. yks toine mikko

    yks toine mikko Gearhead

    no joo..

    eihän se miun murhe tosiaan sit enää ole jos kerran rahat ovat näpissä. mut oon pohjimmiltani sen verran mukava mies, et en viitsis "kusettaa" sanoessani et tottakai sillä pääsee ajamalla viroon..

    ehkä hyö virolaiset tietävät mitä tekevät.. ilmoituksessa on mainittu vekottimen katsastamattomuus..

    taidan tästä lähteä elvyttämään rakkinetta luovutuskuntoon, koetan käynnistää ja kannan kaiken nurkissa olevan romun tyhjiä viinapulloja myöten sinne kyytiin.. :lol:
     
  4. ari vw

    ari vw Gearhead

    Eihän ne yhteen bussiin mahdu?
     
  5. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    .

    Koekilvet?

    Itsetehdyilläkin pääsee melko varmasti laivaan.
    Nim. merk. Kokemusta omaava
     
  6. nixon

    nixon 3rd gear

    Muista sitte luovari.
     
  7. yks toine mikko

    yks toine mikko Gearhead

    hyvä huomio.. vaikken toki myy autoa kenellekään ilman luovaria. ja vaikkei just ton ajoneuvon kohdalla oo tänhetkisessä maailmassa väliä (l. kuluja) vaikka olis nimissä maailman tappiin..
     
  8. Bubbles

    Bubbles 3rd gear

    Eikö noi tarrakilvet nyt ole voimassa suomen maaperällä eli sinne asti kun renkaat koskettavat laivaa? Kannattaa ottaa myös vakuutus siihen samalla, tuskin ostajalla on sellaista etukäteen tai alkaa hakemaan niitä vakuutusyhtiöstä.

    Viron päässä ulosajaessa on varmaan eri lait ja se on sen ostajan tehtävä selvittää miten siellä päässä toimitaan.
    Sun "vastuu" varmaan loppuu siihen kun tarrakilpien vaikutus lakkaa?

    Tee erillinen luovari jonka voi printata vaikka Chattiauton sivuilta tai hae jostain vakuutusyhtiöstä.
     
  9. Fiskis

    Fiskis Gearhead

    Pohjoismaihin on tosiaan saanut ajaa puuhakilvillä "vientiautolla". En kyllä ymmärrä mikä estäisi ajamaan siirtoluvalla satamaan ja laivaan. Tarrakilvet vakuutuksineen ei liene voimassa Virossa, mutta siellä ostaja varmaan keksii keinot. En lähde arvioimaan, onko suomalainen siirtovakuutus voimassa jos törttöilee laivan sisällä kun kippo on vielä kiinnitettynä Suomen maaperään. Auton kanssa pitää normaalisti olla matkustaja, joten oletan, että ostaja tulee Suomenlahden yli hakemaan auton. Silloinhan siirtoluvan voi ottaa hänen nimissä katsastuskonttorilla ja ehkä merkityttää auton maastaviennin.
     
  10. yks toine mikko

    yks toine mikko Gearhead

    joo. siis sikäli kun kauppa toteutuu kuten puhelimessa on puheltu, tulevat setelinipun kanssa paikan päältä autoa hakemaan.

    aloin vaan miettimään ku juolahti mieleen et tutuilta on matka katkennu rajalle ku on leima lipsahtanu pitkäks. ja muun muassa eckerö linen sivuilla mainitaan asiasta; laivaan ei oo asiaa jos katsastus on suorittamatta. missään ei toki oo mainintaa noin erikoisesta tilanteesta.

    mut niinku sanoin, kai hyö tietävät mitä tekevät. kaveri tossa puhu ku oli hukannu kaks linja-autoa samaan suuntaan, toinen niistä katsastamaton, et olivat vieneet ensin sen katsastetun ja sit tulleet niiden samojen rekisterikilpien kanssa takaisin, ruuvanneet kilvet kiinni ja ajaneet sit leimattoman ihan pokkana perässä.

    ehkä mie nyt nukun yöni huoletta. kiitos vastauksista.
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Itselle kävi huhtikuussa 2004 silleen, että vuokraamon kuorma-autossa oli leima pitkänä ja rajavartiolaitos kutsui poliisin paikalle. Itse eivät tehneet muuta. Kun poliisi saapui paikalle asia selvitettiin ja kuskille sakko katsastamattomasta ajoneuvosta. Poliisi ei ottanut kilpiä pois vaan määräsi auton katsastettavaksi kahden päivän sisään Suomeen paluusta. Laivayhtiötä ei kiinnostanut oliko leimattu vai ei. Viron puolella ei myöskään oltu kiinnostuneita onko auto katsastettu vai ei. Niille riitti silloin, että on kilvet kiinni. Tosin tullia kyllä kiinnosti auton kuorma ja sen vastaanottaja Virossa. Eivät millään halunneet uskoa, että viemme juormana olleet tavarat Saku halliin viikonlopuksi ja tuonne ne maanantaina takaisin Suomeen. Tämä oli noin viikkoa ennen Viron liittymistä EU:hun.
     
  12. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Ei ole kokemusta mutta jos se auto on rekisterissä niin käy ihmeessä poistamassa se. koska se on ihan varma että jos se kilpineen ja papereineen menee yli sitä ei poista enään kukaan rekisteristä ku ei oo romutustodista.

    Tarrakilvet kiinni ja ajo satamaan ja auto laivaan. onhan siinä sillon vakutuus ja siirtolupa. Enpä ole ikinä kuullut että ois laivayhtiö halunnut rekisteriotetta nähdä että onko auto tai kärry katsastettu.

    Virossa auto ulos laivasta ja ostaja hoitaa paikalliset siirtokilvet ja luvat siellä päässä miten parhaakseen näkee.

    Näin itse toimisin. tämä ei siis ole faktaa vaa mutua.
     
  13. jallu81

    jallu81 2nd gear

    Puhallin tie puhuu vähän faktaakin...noin niitä autoja on myyty Etelä-amerikkaa myöden...tarrakilpien vakuutuksilla satamaan; kulkine laivaan ja adjö...laivayhtiöhän sen kertoo kattaako kilpien vakuutus matkan, vai tartteeko ottaa erillinen vakuutus..ainakin tonneE-Ameriikkaan vietäessä piti iottaa joku erillinen vakuutus, mut suomenlahden yli menosta en tiedä..eihä sillä matkalla ny mitää satu...(estonia in memoriam)..

    Ja ennen myyntiä rekisteristä poisto, ni ei tuu sitte mitää lappuja myöhemmin..
     
  14. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Sattumalta tänään kävin Jyväskylän piikkausasemalla kysymässä, miten auto pystytään myydään ulkomaille, koska marraskuun alusta on kuulemma tullut laki, että ilman romutustodistusta autoa ei saisi pois Suomen kilvistä.

    Tädit sanoivat, että voit myydä auton kuten Suomessakin. Eli kilvet ja rekisteriote ostajalle auton mukana. Ihan sama mistä ostaja on. Tee kuitenkin luovari jolla voit Trafille osoittaa myyneesi autosi pois.

    Vaikea uskoa, että katsastamatonta autoa ei otettaisi laivaan. Ainakaan Tallinnan päässä ei näyttänyt olevan mitään outoa, että autonkuljetusrekasta pudotettiin saksan tuliaiset sataman parkkipaikalle, ja pojat ajoivat kilvettömät autot laivaan kohti Helsinkiä. Tuskin noissa oli mitään vakuutustakaan.

    Tällaista siis kuullut ja nähnyt, en ota vastuuta onko nähdyt & kerrotut sitten lainmukaisia. Ei olisi ensimmäinen, eikä edes viides kerta kun konttorilta jaetaan vääriä ohjeita.
     
  15. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    eikö camino olekaan polku??
     
  16. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Jallulle ja Blowerille tiedoksi ettei nykyään autoa saa pois rekisteristä/kilvistä. Se on edelleen se sama liikennekäytöstä poisto palautti kilvet tai ei.

    Eli jos sen laittaa poistoon niin silloin kotelo jää periaatteessa omiin nimiin jos ei tee luovaria. Eli maksuja juoksee vakuutusyhtiöstä edelleen vuosienkin päästä.


    YTM:lle, haet pojille puuhakilvet heidän nimillään, tai menette konttorille yhdessä. Etukäteen kannattaa myös kysyä omasta vakuutusyhtiöstä mitä ovat siitä siirron vakuuttamisesta mieltä, voi saada sopivaan hintaan sen ja on sullekin varmempaa ettei tuu seuraamuksia jos törttöilevät.

    Laivayhtiötä ei pitäisi katsastus kiinnostaa onko voimassa.



    Virossahan saa ajaa ostamaansa ajoneuvoa ilmeisesti muutaman päivän ajan ilman rekisteröintiä, eli sen siirtoluvan ei tarvii olla voimassa siellä enään.
     
  17. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Joku vakuutus kyllä on hyvä olla. Otetaan esimerkiksi että auto syttyy laivan sisällä palamaan. siinä voi joutua jokusen vuoden makselemaan kun joku baltic orgasm on pohjassa ja ostaja karkuteillä tai suomenlahden pohjassa eikä ittellä ole kun luovari..
     
  18. toyopet

    toyopet Gearhead

    No jos on luovari, että auto on myyty ja ostajan nimi siinä, niin eipä siinä itsellä vakuutuksia tarvita. Kyllä se on ostohetkestä ostajan vastuulla.
     
  19. paja1

    paja1 Gearhead

    juurikin näin. ja eipä ole laivayhtiöt koskaan minultakaan ikinä kyselleet mitään auton tietoja. on ollut aivan sama millä hylsyllä sinne paattiin ajaa. tulli ja rajaviranomaisia se saattaa kiinnostaakin. ja tokihan luovari pitää aina tehdä,jos ostaja ei rekisteröi/hävitä autoa romutustodistuksella,vakuutusyhtiö muistaa noilla minimimaksuilla maailmantappiin asti ja auto jää näkymään omiin nimiin valtion koneelle.
     
  20. uk350

    uk350 1st gear

    leimakonttorilla voi käydä tekeen ilmoituksen jotta myyty tuntemattomalle henkilölle. lakkaa siitähetkestä omistussuhde/maksut, takautuvasti onnistuu myös jos on esittää luovari.
     

Kerro tästä muillekin!